hoe doen jullie het werken en koken?

Gast

RE: hoe doen jullie het werken en koken?

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 15:32

met een zoontje van 2 steekt het ook nog niet zo nauw, die slaapt overdag misschien nog. Maar eens ze naar de kleuterschool gaan zijn ze om 18.00h echt door en doormoe, zeker als ze naar een naschoolse opvang gaan waar ze ravotten dat het een lieve lust is (speeltuigen, grote zandbak, groot plein om te fietsen,...). En moeten ze ten allerlaatste om 19.30h in hun bed, dus uit gaan eten zit er dan ook echt niet meer in.

Hoewel iedereen met betrekking tot kinderen altijd zegt 'het betert als ze naar school gaan' vonden wij het een hele aanpassing. Dat stamt volgens mij nog uit de tijd dat iedereen huisvrouw was want voor ons is het een pak lastiger geworden. ('s morgens een gehaast, boterhammetjes maken, stuk fruit enzovoort, en 's avonds een gehaast om op tijd eten te maken zodat ze niet direct van tafel in bed moeten!)

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 16:35

amai, ik voel me écht supermama. ik heb meestal om half 6 gedaan met werken en om 6 uur staan er vers eten op tafel: meestal: vlees om te bakken, verse of diepvriesgroenten en aardappelen. Soms is het eten zelfs nog vroeger klaar. Aardappelen schillen en koken (in de microgolf en ze zijn lekkerder dan in water gekookte) duurt bij mij amper 15 minuten.
Ook toen de kinderen klein waren en naar school gingen lukte me dat.
ik snap niet waar jullie problemen uit maken, ofwel zijn jullie heel traag, ofwel kunnen jullie niet organiseren.
Hier is altijd alles op rolletjes verlopen, en ik werk toch ook van 8 uur tot half 6.

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 17:16

aardappelen in de micogolf?
bah!

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 20:50

werken van 8 tot half 6 en om 6 uur vers eten op tafel, daarvoor zou ik toch een teletijdsmachine nodig hebben geloof ik.
Ik werk tot half 6, ben om tien voor 6 bij de opvang, eer de kinderen hun jas, boekentas bijeen hebben en in de auto zitten is het 6uur (het zijn nog kleuters dus dat gaat niet zo vlot), en ben dus om tien na 6 thuis.

Ik vraag me trouwens af (een serieuze vraag, niet cynisch bedoeld) welk type aardappelen jullie gebruiken ? Wij hebben graag vastkokende aardappelen, type Charlotte de France bijv., en die moeten toch echt wel ruim 20 minuten koken eer ze gaar zijn. In de microgolfoven gaat dat voor een fklinke hoeveelheid (ca. 1 kg heb ik nodig) toch echt niet sneller.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 mar 2007, 11:43

Als hij naar school gaat en half acht blijkt te laat om te eten dan is dat nog geen probleem, hé. Dan eet hij gewoon vroeger (zoals ik al zei mijn man is thuis om 17 u) en eet ik pas als ik thuis ben. Niet zo gezellig maar 't zal ook niet voor jaren zijn, hè. Er komt een tijd dat hij wel terug z'n ogen zal kunnen openhouden tot half acht.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 apr 2007, 21:51

Een kindje dat van school komt, dat eet nogal gauw een boterhammeke of een stuk fruit. Dus die kunnen er dan wel weer even tegen tot het avondeten op tafel staat.

Of die komen al een kommetje soep in de keuken vragen :)

Gast

Berichtdoor Gast » 02 apr 2007, 12:14

Tja, hierboven...inderdaad als je flinke eters hebt...Maar als ik mijn zoontjes reeds een boterham zou geven of een stuk fruit, wordt er gegarandeerd niks meer gegeten aan tafel...

Ik los het meestal op door 's avonds te koken voor manlief en mezelf en de kinderen eten een portie van de avond tevoren (reeds vroeger). Ik hou dan weer kinderporties over voor de dag erna...
Anders liggen ze nooit op tijd in hun bed... We zijn pas thuis om 18u15, eerst eten, dan bad , verhaaltje, tandenpoetsen en dan bedje in en dan is het vaak al 19u30...

Gast

Berichtdoor Gast » 02 apr 2007, 13:07

Is er hier dan niemand van wie de kinderen warm eten op school?

Gast

Berichtdoor Gast » 02 apr 2007, 13:22

ik zou eens graag een percentage zien van scholen waar warm gegeten kan worden, want dat wordt hier zo dikwijls voorgesteld alsof dat overal kan!
Bij ons op school kan het niet, in de (2) lagere scholen waar ikzelf zat bestond het ook niet, bij geenekele van mijn vrienden hun kinderen kan het.
Is het typisch iets voor de steden ?

Gast

Berichtdoor Gast » 02 apr 2007, 13:25

Ik wist zelfs niet dat er scholen bestonden waar je NIET warm kan eten :hic. Echt serieus, dat meen ik! Blijkbaar zijn we hier serieus verwend, en we wonen nochtans gewoon in een dorp in het Kortrijkse. Blijkbaar is West-Vlaanderen toch minder 'achter' dan veelal wordt gezegd ;)
Op het college waar mijn oudste volgend jaar naartoe gaat is er zelfs elke dag keuze: een slaatje, dagschotel (warm dus) of belegde broodjes.

mama van 2

Berichtdoor mama van 2 » 02 apr 2007, 13:51

Ik moet toegeven dat ik er ook last mee heb 's avonds. Wij zijn ook maar thuis rond 18u en voor mij is het elke dag een race tegen de klok om eten in en uit de pot te krijgen én gegeten te hebben voor 20u, want dan is het slaaptijd. Onze kleinste is nog een baby en voor haar kan het niet echt kwaad als het eens wat later is, maar de oudste zit pas in de kleuterklas en MOET echt wel op tijd naar bed, anders volgende dag alleen een boze kleuter die niet mee wil werken...
Onze kleuter eet trouwens ook geen warm eten op school. Gewoon omdat het een pruts van een eter is en ik het te duur vind als er toch meer dan de helft blijft staan om daarna weggegooid te worden... Wijzelf eten 's middags boterhammen, dus dan komt er 's avonds zowieso warm et en op tafel, waarvan kleuter (en soms ook baby) iets van meeëten!!

Mama van 3

Berichtdoor Mama van 3 » 02 apr 2007, 19:14

Hier een school; midden Sint-Niklaas en ook hier worden er geen warme maaltijden geserveerd gewoon omdat er geen keuken is...(voor de afwas ed...) Jammer...

isa

Berichtdoor isa » 05 apr 2007, 08:57

bedankt voor jullie tips
ondertussen al een maand aant werken en het begint vlotjes te verlopen

isa

Gast

Berichtdoor Gast » 05 apr 2007, 12:20

1 keer/week wokgerecht
spagettie of tagliatelle
frietjes
gebraden kip met appelmoes en(instant ) puree
aardappelen groenten vlees

en zo is de week om se, en rap eten op tafel

nog makkelijke gerechtjes:

tagliatelle met boursin, gerookte zalm, broccoli en bieslook
macaroni met ham en kaassaus
scampi in de wok met wokgroentjes en rijst
gewokte kipstukjes met groentjes en noedels

Gast

Berichtdoor Gast » 05 apr 2007, 12:23

Ik zou hier bij de meeste gezinnen toch niet graag lid uitmaken. Is er nu niemand meer hier die normaal kookt? Alles diepvries of bokaal. Weinig of niets meer vers. Diepvriesfriet ipv verse friet (duurt evenlang).
En naar de frituur gaan met alle plezier maar een pitta of pizza laten bezorgen aan huis : oh nee!
arm gezinnen. Ik vraag me af wat jullie thuis dan toch allemaal maar gezien hebben.

Cindy en Wesley

Berichtdoor Cindy en Wesley » 05 apr 2007, 12:39

Dat was me ook opgevallen, daarom dat ik al zei: eten dat snel klaar is kan ook gezond zijn.

Op een uur heb ik zeker mijn eten klaar, verse aardappelen, verse groente ( of uit de diepvries, maar die heb ik dan wel al zelf gekuist en/of klaargemaakt ! ). Het enige wat ik niet zelf klaarmaak is spinazie met room.

Diepvriesfriet lusten we beiden niet en pita ook niet, pizza is dubbel zo lekker als je hem zelf klaarmaakt met alles er op wat je zelf wilt.

Instantpuree ? Dat begrijp ik nu eens niet he, zelfgemaakte puree is enorm lekker, en zo'n werk is dat nu toch niet ???

Gast

Berichtdoor Gast » 05 apr 2007, 13:15

ik maak veel klaar in mn stoommachien:
patatjes schillen en groentjes kuisen
, in t machien steken,
knop op en je moet er 30 min niet naar omzien

als alles gaar is verwerk je het:
alles pletten tot in n lekkere groentenpuree
of kouwe patatjes met groentjes en vinaigretje
.....
...........
dan nog juist vleesje of visje bakken.

heel makkelijk en heel makkelijk voor de afwas

Gast

Berichtdoor Gast » 05 apr 2007, 13:56

vleesje, visje, machien ......... héél volwassen

Gast

Berichtdoor Gast » 06 apr 2007, 13:24

ben in heel de stad antwerpen nog geen enkele kleuterschool tegengekomen waar de kinderen 's middags warm kunnen eten.

Gast

Berichtdoor Gast » 06 apr 2007, 13:38

@hierboven, bedankt, da's een opluchting :)
Ik dacht het hier aan 'de limburg' lag maar toch niet dan.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 apr 2007, 14:36

hallo,
hier in alle scholen van menen in westvlaanderen hebben ze wel warme maaldtijden en voor maar 2.10¿

Gast

Berichtdoor Gast » 10 apr 2007, 10:37

schrijf je in voor een 'cursus' geld en tijd besparen...
Zo zijn alle probleempjes van de baan...

Caroline vandeputte

Re: hoe doen jullie het werken en koken?

Berichtdoor Caroline vandeputte » 02 feb 2019, 13:16

Hela,

ik kom ook rond 18u thuis en dan roepen beide dochters dat ze honger hebben. Mama, ik wil eten, NU! En dus kook ik met een dochter in de armen, terwijl ik de andere uit de koekjeskast probeer te houden.
Mogelijke oplossingen:
kinderen eten warm op school en ouders nemen warm eten mee naar het werk, dus s'avonds als kinderen in bed zijn of in het weekend al wat gerechtjes maken voor de week. En dus maak ik nu iedere dag verse soep als ik thuis kom en dat duurt niet zo lang, samen met boterhammetjes en of een slaatje

andere oplossing, ik betrek mijn kindjes bij het koken. Ze doen zoveel mogelijk zelf en dan hebben ze meer geduld, en kunnen ze wachten tot het eten klaar is. In het weekend kijk ik samen met hen ook naar de Klusketiers, is een redelijk nieuw youtube kanaal, waar simpele en toffe gerechtjes gepresenteerd worden door en voor kinderen. En dan maak ik de gerechtjes samen met hen. Ze koken nu allebei heel graag!

https://www.youtube.com/channel/UCEbr_T ... subscriber

Voila, hopelijk helpen deze tips een beetje..

Terug naar “Voeding”