hoe doen jullie het werken en koken?

Isa

hoe doen jullie het werken en koken?

Berichtdoor Isa » 28 mar 2007, 14:42

Sinds vorige maand werk ik voltijds en kom rond 18.00 thuis, heb twee kinderen (8 en 16 jaar) ik zou graag wat tips willen hebben omtrent
vlug maar gezond eten maken?

groetjes

cat

RE: hoe doen jullie het werken en koken?

Berichtdoor cat » 28 mar 2007, 14:58

hey,
ik werk ook voltijds en ben vaak ook pas rond 18u thuis, ik probeer het soms op te lossen door in het weekend al een aantal dingen klaar te maken en ze dan in te vriezen. Verder staat er 1 maal per week spaghettie op het menu en 1 maal frietjes deze twee zijn snel klaar. Wat reeds heel wat tijd uitspaart is wat mijn schoonmoeder vroeger steeds deed namelijk 's avonds bij het tv kijken de aardappels voor de volgende dag reeds schillen en in een emmer water laten staan tot de volgende dag.
hopelijk komen er nog wat reactie want alle tips zijn welkom.
groetjes cat

Cindy en Wesley

Berichtdoor Cindy en Wesley » 28 mar 2007, 17:09

Hallo !

Wij vertrekken allebei 's morgens om kwart voor 7 naar ons werk en ik ben om kwart na 6 thuis, mijn man om half 8.

Wat wij doen is : wij gaan ongeveer 1 x in de maand naar de makro en in't weekend gaan we naar de slager en vriezen ons vlees in. Zo hebben wij steeds een ruime voorraad in huis. Groenten en zo vries ik ook vaak in of haal ik vers als ik eens niet veel werk heb aan het avondeten ( als er nog genoeg over is van de dag voordien of als ik pasta klaarmaak )
De zondag maak ik af en toe iets klaar waar we dan de maandag en ev. de dinsdag nog van kunnen eten ( stoofvlees, hutsepot --> zijn beide nog beter de dag nadien ) ,
zo kan ik de maandag om verse groenten die ik klaarmaak en invries, lukt wel niet met alle groente, maar prei, selder, boontjes, spruitjes, witloof, wortelen, paprika ed lukt zeker. En een bloemkool, sla, broccoli kan je nog een aantal dagen in de garage laten liggen tot wanneer je ze nodig hebt.
De dinsdag kan je volledig vers maken met het vlees dat in de vriezer zit ( 's morgens uit de vriezer halen ) en verse groente.
De woensdag gaan we steeds bij mijn schoonouders spaghetti eten en werken we beiden tot 19 uur.
De donderdag heb ik nog genoeg groente om klaar te maken met vers vlees en de vrijdag idem of 1 x in de maand frietjes van de frituur.
Zaterdag en zondag zijn voor ons dagen waarop we uitgebreider koken ( spaghettisaus, soep, ovenschotel, vol au vent, de rest steeds in de vriezer )

Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Momenteel zijn er bij ons nog geen kindjes, maar volgend jaar hopelijk wel.
Dit vraagt dan nog een beetje meer voorbereiding ... Maar nemen we er met plezier bij !

Gast

Berichtdoor Gast » 28 mar 2007, 21:07

ik kom om 18u thuis en mijn dochter moet om 19u in bed. in tussentijd moet er dus gekookt én gegeten worden...

ik kook altijd voor twee dagen. op zondag kook ik ineens ook voor maandag. dinsdag probeer ik iets heel snels te fiksen, zoals rijst en daarbij tomatensaus met witte bonen uit blik en daarbij een slaatje. is op 20 min. klaar.
woensdag werk ik thuis en kan ik gelukkig wat langer koken, dus ook ineens voor donderdag. vrijdag werk ik ook thuis dus koken lukt dan ook gewoon.

spijtig dat ik geen diepvries of zelfs maar een vriesvak heb momenteel, anders zou ik gegarandeerd ineens nog meer klaarmaken en invriezen.

mama

Berichtdoor mama » 29 mar 2007, 11:27

idd als ik kook op een wta rustiger moment maak ik altijd een dubbele portie klaar
bv spagettiesaus , die is rap opgewarmt in de micro
wok eten we ook 1 keer per week, wat roerbakscampi uit de vriezer, wokgroentjes, stoomrijst uit micro en een bokaal zoet zuur of curry erbij of gewoon wat sojasaus: op een kwartiertje eten
of instant puree met gepaneerde kabeljauw uit de vriezer en een slaatje
of ik koop een zakje stoomgroentjes van iglo en dat met een gekookt aardappeltje, een groenteburger en een sausje
ook een keer per week frietjes met vol au vent of stoofvlees uit de vriezer met een salade
als we echt geen tijd hebben , warm ik soep op in de vriezer en bak ik croque monsieurs met een eitje erover en wat salade
of pitte broodjes vullen: pitta broodje in de broodrooster, pittavlees bakken in de pan, wat ijsbersla, looksausje en ev frietjes erbij en klaar
wij eten wel 2 dagen per week op t werk dan kunnen we s avonds gewoon een smoske eten of een croque of een maaltijdsoepje met brood
bespaart veel tijd
zaterdag is rustdag en gaan we uit eten of iets halen
zondag maak ik dan wat uitgebreider eten en maak ik soep en vries ik de helft in
dat kan zijn: vol au vent, stoofvlees, balletjes in tomatensaus,....

Cindy en Wesley

Berichtdoor Cindy en Wesley » 29 mar 2007, 13:10

Waar wij wel op letten is om steeds gezond te eten en zo weinig mogelijk bokaal / instant / dagschotels / frieten

Eten dat snel klaar is kan ook gezond zijn.

We gaan wel vaak op restaurant en 1 keer in de maand frietjes van de frituur of chinees . Afhaalpizza en pita komt eigenlijk niet in huis.

Vandaag koken voor morgen

Berichtdoor Vandaag koken voor morgen » 29 mar 2007, 14:34

Wat ik meestal doe is 'Vandaag koken voor morgen'... Het principe: ik kook vandaag mijn maaltijd voor morgen. Ik kom thuis om 18u en moet dan enkel nog opwarmen, want alles staat in potjes of ovenschotel klaar in de koelkast. Op die manier eten we toch steeds vers en gezond en voor mij is dit de meest praktische werkwijze gebleken.
Mijn schema ziet er ongeveer zo uit dus:
- 18u: thuis
- 18u20: aan tafel
- ongeveer 19u: iedereen klaar met eten, de jongste ruimt af, de oudste doet de afwas
- ik begin aan het eten voor de volgende dag
- ongeveer 20u: maaltijd en 'kook-afwas'-klaar
Bij ons (kinderen 9 en 10) loopt dit al een geruime tijd prima...

jag

Berichtdoor jag » 29 mar 2007, 15:45

wanneer doen jullei dan de rest. Mijn man helpt mee in het huishouden maar wij geraken echt nooit op tijd klaar.

Neem nu een gewone werkdag.

Man komt thuis om 17u ik om 18u. Hij gaat eerst wandelen met de hond. leegt zijn frigobox enz... gaat op boodschap brood en af en toe nog iets kleins. dan plooit hij nog een was of steekt een nieuwe in of vaatwas legen. tegen dan ben ik thuis. ik schil aardappelen en ondertussen kuist hij groentjes enz. Hij kookt dan ondertussen ik stofzuigen of swifferen (met een hond in huis doen we dit dagelijks) tegen dat alles gekookt is en ik klaar ben is het al gauw 19.15 dan eten 19.40 ongeveer. samen afruimen en keuken opkuisen en dan nogmaals de hond uitlaten (hebben geen tuin) rond 20.15 zijn we terug. dan ons eerst douchen of opfrissen. Soms nog betalingen e.d. doen dus bij ons is het zonderkinderen bijna altijd ten minste 20.30 a 21u dat we eindelijk in de zetel zitten.

Ons huis ligt er wel altijd kraaknet bij. hoe doen jullie dat. de wekelijkse boodschappen gebeuren op zondag voormiddag.

jag

Berichtdoor jag » 29 mar 2007, 15:46

we hebben wel een tuin maar niet om de hond in los te laten lopen ;) wegens niet omheind (mag niet)

Cindy en Wesley

Berichtdoor Cindy en Wesley » 29 mar 2007, 16:23

@ jag

Wij hebben een poetsvrouw via dienstencheques en ons huis ligt er ook altijd netjes bij, maar je moet natuurlijk veel geluk hebben, want ik heb al negatieve verhalen gehoord ook ...

Terwijl mijn aardappelen koken en zo steek ik zelf wel steeds een was in of haal de vaatwas leeg, maar stofzuigen, dweilen, stof af doen, strijken ed doet de poetsvrouw.

Ik haal trouwens steeds een aantal broden tegelijk, verpak ze in zakjes met de nodige hoeveelheid sneden voor 's morgens en die stop ik dan in de diepvries, zo moeten wij in de week eigenlijk heel weinig boodschappen doen.

Doordat ik vaak de baan op ben voor mijn werk kan ik wel af en toe iets halen tijdens mijn uren, dat scheelt ook veel ( want om 17 a 18 uur staat er veel meer volk bij de slager of groenteboer ... )

Gast

Berichtdoor Gast » 29 mar 2007, 17:33

wij doen ook door de week geen boodschappen meer, dat scheelt al wat. Brood in de diepvries voor 5 dagen, in het weekend halen we vers.
Ik moet 3 dagen/week vlug koken (18.10h thuis, en 19.00 moeten de kinderen richting slaapkamer!).
Die dagen eten we
1 x pasta (terwijl de pasta kookt saus opwarmen of zelfs snel iets van saus maken = op 10 minuten eten)
1 x kant en klare puree (Luttosa uit de diepvries, maar kan ook zelfgemaakte van de dag voordien zijn he, gewoon dubbele portie aardappelen maken dan) + kant en klare groenten (diepvries zoals spinazie met room, enz.) of rauwkost + stuk vlees of vis bakken = 15 minuten
1 x kip van 't spit (afhaal) + appelmoes
1 x wokschotel met rijst
...
zolang je geen aardappels moet schillen en verse groeten kuisten kan je toch redelijk snel iets maken vind ik. De dagen dat we meer tijd hebben bereid ik vaak wat dingen voor die de diepvries ingaan.
Bij ons is het ook wel 20.30h of later eer we in de zetel zitten, dat is nu eenmaal zo met kinderen denk ik!

laurine

Berichtdoor laurine » 29 mar 2007, 20:44

ik kook zondag dubbel, dus maandag alleen opwarmen

dinsdag zijn het hier steeds mini-aardappeltjes of kroketjes met rauwkost (die ik ophaal tijdens het naar huis komen, vers van de groenteboer), terwijl ik de patatjes bak, bak ik ook het vlees

woensdag eten we frietjes van de frituur (niet ZO gezond, maar wél lekker en snel)

donderdag ben ik een uurtje vroeger thuis (rond 17.30) en dan maak uitgebreider eten (zoals verse soep, de rest wordt ingevroren)

vrijdag gaan we uit eten, geen stress en ideaal om met z'n allen bij te praten

zaterdagmiddag kookt mijn ventje

en zondag ikzelf (lekker uitgebreid want koken is eigenlijk een hobby) en da's dus voor maandag inbegrepen

Gast

Berichtdoor Gast » 29 mar 2007, 21:27

ik kook regelmatig nog 's avonds laat voor de dag erna. verder een volle vriezer, dubbel koken enz... dus een mengelmoes van veel tips die al gegeven werden.

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 08:30

Als je 's avonds kookt voor de dag nadien, kook je dan ook al je aardappelen en zo?
Heropgewarmde aardappelen in de microgolf vind ik écht niet te eten. Of eten jullie dan elke dag gebakken patatjes of puree of zo?

Cindy en Wesley

Berichtdoor Cindy en Wesley » 30 mar 2007, 08:50

Bij ons nooit heropgewarmde aardappelen, met de overschot van de gekookte aardappelen gebakken aardappelen als ik er voldoende heb of eens een slaatje ...
De puree maak ik ook steeds vers.

Ik heb dan ook wel een uurtje de tijd, dat hebben de meeste mama's hier niet, maar wij eten dan ook een stuk later he ...
Weet nog niet hoe we dat gaan doen als er kindjes zijn, maar ja , we vinden wel iets .

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 09:23

Mijn man komt meestal maar thuis om 19.30 u., tegen dat we kunnen eten is het 20.00 u. -20.15 u..
Ik kom thuis om 17.30 u., eerst wat aandacht voor de kleine en om 18.00 u. begin ik eraan.
Maandag, dubbele portie patatten schellen, groenten kuisen, dit duurt echt toch niet zo lang misschien een kwartiertje?
Dan huis opruimen, was insteken, opplooien, als mijn dochter een half uurtje dut dan douch ik mij ondertussen, tegen dan komt mijn man thuis, terwijl hij doucht geef ik de kleine eten om 19.30 u., ik zwier haar in de relax terwijl ze toekijkt hoe ik kook.
Gedaan met eten, dochter in de pyjama, nog wat spelen en om 21.00 u. in haar bed en dan kunnen we nog een uurtje genieten van elkaar of tv...
IN het weekend wordt alles grondig gekuist en wordt er gestreken.
Zaterdagmorgen inkopen doen (vlees voor in de vriezer), naar Delhaise.
Tijdens ik naar het werk rij, broden (voor in de vriezer) kopen.
Weinig vrije tijd dus...maar dat haal ik wel in als ik 50 ben...

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 10:55

tips:

-aardappels schillen de avond tevoren, desnooods voor de TV
-Diepvriesgroenten zijn even gezond als verse maar sneller qua bereiding
(vb. boontjes, bloemkool, erwtjes, ...)
-Maak een grote pot soep met voorgesneden soepgroenten, mixen, tomaten puree erbij, bolletjes en je hebt voor 2 dagen soep.
-Maak een menu voor de hele week en koop dit in in het weekend; hou je aan het schema.
-Eens frietjes in de week ipv in het weekend, eens rijst en eens pasta en je moet slechts 2 van de 5 werkdagen aardappels koken. (wij eten hier de maandag gekookte aardappels (zondagavond tijd om ze te schillen en vrijdagavond want dan kunnen de kinderen langer opblijven...)
-Eens een kliekjesdag inlassen...

Cindy en Wesley

Berichtdoor Cindy en Wesley » 30 mar 2007, 11:02

Aardappelen schillen duurt toch niet lang ?
Ik snap niet waarom jullie dit de avond ervoor al doen, zo verlies je veel smaak en vitamines ...
Ik schil steeds mijn aardappelen, stoom ze onmiddellijk erna en eet ze dezelfde dag, veel gezonder hoor

@cindy

Berichtdoor @cindy » 30 mar 2007, 11:14

Ik wil je binnen een aantal jaar nog eens horen, als er zoals bij mij en bij veel mensen twee vermoeide en hongerige kleuters aan je rok hangen (en dat mag je letterlijk nemen!).
Aardappelen voor 4 schillen + koken duurt toch een 30tal minuten (misschien 25 minuten maar sneller lukt het me echt niet - ook natuurlijk omdat ik tussenin de hele tijd aandacht aan de kinderen moet geven, naar hun knutselwerkjes kijken, helpen naar 't wc gaan, drinken geven,...je kan niet doorwerken!), en dat is echt té lang nu.
Ik was vroeger ook voor alles vers en onmiddellijk enzovoort..;maar als je redelijk laat werkt (tot 17.30h, dus 18.00h thuis in mijn geval) & kindjes hebt gaat dat gewoon niet.

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 11:15

ik moet echt geen gestoomde aardappelen hebben. gekookt vind ik lekkerder

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 12:14

Hier is het ook soms zoeken.
Op maandag ga ik sporten, op dinsdag zijn we samen thuis, op woensdag gaat m'n man sporten, op donderdag heeft hij steeds vergadering tot rond 21.00 uur, op vrijdag ben ik niet thuis. Dus koken is puzzelen, maar er staat wel iedere avond een lekker gerechtje op tafel.
Er worden hier veel diepvriesgroenten gebruikt en op vrijdag heb ik enkele vrije uren waarop ik al mijn boodschappen voor een ganse week doe. Verder wordt er veel pasta en rijst gegeten, de voorkeuren van dochter- en manlief...

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 13:05

@ jag mijn man is ook thuis rond 17u en ik rond 18u en bij ons loopt t op wieletjes.
Tussen 17 en 17.30 swiffert mijn man, ruimt was op, vaatwasser legen... eventueel een boodschap. dan begint ie aan t eten zodat t tegen 18u15 klaar is. Eten, afwassen, eventueel nog wat opruimen, tegen 20u altijd klaar behalve de strijk , die doe ik dan weer als mijn man is gaan slapen en ik tv kijk ( man gaat vroeg slapen).
We hebben elk 1x per week avondschool waardoor t voor een van beiden eten en gelijk weg is. en 1x per week ( samen ) sporten, dan eten we broodjes en soep. En vrijdags eten we bij mijn ouders. Dus eigenlijk maar 1x in de week samen thuis savonds.
Hier ligt t ook altijd proper en netjes bij, vrijdags komt de poetsvrouw ma ik doe gerust de keuken ofzo nog wel eens door de week. Swifferen en stofzuigen is ook dagelijks nodig met een kat. + allebei astma dus dagelijks stoffen is geen luxe maar een noodzaak.
Is kwestie van organisatie en samenwerken en dan lukt heel heel veel....
Succes

oja en in t weekend extra koken en invriezen ( soep, spaghettisaus, stampotten, balletjes in tomatensaus, videe, stoofvlees...)

Cindy en Wesley

Berichtdoor Cindy en Wesley » 30 mar 2007, 14:13

@ 11u14

je moet toch zowieso je aardappelen koken , of niet ?

Dan kan je die toch de dag zelf schillen ? Duurt amper 5 a 10 min langer ..

Kook jij dan je aardappelen vooraf ? Hoe warm je die dan op ?

Ik ben er zeker van dat zodra er kinderen zijn ik ook nog steeds vers zal klaarmaken, in uiterste nood hebben onze poetsvrouw ook nog, die kan dan onze aardappelen schillen vlak voor ze naar huis gaat, maar dan staan ze daar max 3 uur, geen 24 uur ...

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 14:18

[i]Ik ben er zeker van dat zodra er kinderen zijn ik ook nog steeds vers zal klaarmaken[/i]

awel, en ik ben zeker van niet :) Je bent om 18.15h thuis schreef je?
Mark my words : zodra je een [b]kleuter[/b] hebt (dus kind dat naar een kleuterschool gaat en daar niet warm kan eten en dus 's avonds nog mee moet eten) zal je geen aardappelen meer gaan schillen !

Ugh. ;)

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mar 2007, 14:41

Cindy is blijkbaar de perfectie zelve :).

Ik kom pas thuis rond 19u30. Gelukkig is mijn man er al veel eerder (rond 17u) en kookt hij. Gewoon voeten onder tafel steken dus als ik thuis kom. Heel handig. Ons zoontje (2) eet dan ook mee. Hij noch zijn maag lijkt er moeite mee te hebben om dan pas te eten dus voorlopig houden we ons aan dat scenario. Ik weet niet of je een partner hebt en wanneer hij thuiskomt maar kan hij niet al aan het eten beginnen?

Wat we doen als het snel moet gaan, is zowat hetzelfde als wat hierboven al gezegd werd: uit eten gaan (gebeurt eigenlijk heel regelmatig), pastaschotels (tip: boursin cuisine, gaat supersnel en is erg lekker. Pasta met versgemaakte pesto is gezond en op geen tijd klaar) of andere supersnelle gerechten (gebraden kip of pensen met appelmoes, pita...). Invriezen doen we eigenlijk amper.

Terug naar “Voeding”