Welke combinatie/maaltijden met Aldiproducten?

Aldifan

RE: Welke combinatie/maaltijden met Aldiproducten?

Berichtdoor Aldifan » 24 mar 2007, 11:52

Wij koken niet echt light. Ik ben ook niet echt een modelletje uit de Flair. Wij eten graag en koken vooral lekker. Maar inderdaad, er mogen altijd wat kilootjes af! Ik kook wel maar 1 menu voor het ganse gezin. We hebben een dochter van 2 jaar en ik vind niet dat dat dutske 'light' moet eten. Je zou die van K&G horen steigeren als je vertelt dat je je kind steeds light geeft.

Ik heb hogerop ook al eens voorgesteld om een 'light'-week-schema samen te stellen. Misschien moeten we er eens aan beginnen?!
Ik kan me toch wel voorstellen dat je met Aldi-producten ook gezond kan koken met meer oog voor de lijn?

@Hierboven : kan je dan eens enkele voorbeeldmenu's posten die jij maakt/eet met producten uit andere winkels? En met het oog op de gezonde lijn?

Gast

Berichtdoor Gast » 24 mar 2007, 13:59

tja ik kook dus wel apart. En als ik het niet doe, dan onthoud ik me van saus en vlees en neem enkel de groenten met aardappelen met bruin brood.

tips om licht te eten? Ik eet heel veel donker en bruin brood. Dat verzadigt en verbrand traag ( dus minder snel honger en zin om te sneukelen)

Heb altijd een sultana koek of bruin broodje ( droog ) mee zodat ik iets kan binnentrekken als ik goesting krijg.

Wat ik veel maak.

Een ganse pot groeten wokken ( vanalles) en daar veel verse tomaten bij en dan een vache qui rit laten in smelten. Dan met volkoren pasta.
Ik eet wel graag pasta.

Wat eet ik nog? bruin getoast brood met verse gebakken champigons en een beetje room

Dikke bruine boterhammen met light kaas en mosterd.

zalm gestoomd met brocoli en een beetje room.
Soms met pasta

Zalm met spinazie en pasta eronder door.

wel altijd volkoren pasta want dan heb je veel langer een voldaan gevoel.

Maar ik kook dus wel apart. Probeer wel de maaltijden gelijklopend te houden hoor.

Wat ik eet , lust de rest niet hoor. Die worden gek denk ik als ze dat moeten eten.

Wel is het zo dat als je lang weinig vetten eet en gezond eet. Een bak friet echt stinkt na een tijdje. Wel niet na 2 weken.

De drang naar suikers krijg je nooit helemaal weg. Vandaar dat ik veel vezelrijke zaken eet. Dan heb je dat beter onder controle.

Maar uiteraard niet altijd :hoho

Aldifan

Berichtdoor Aldifan » 24 mar 2007, 14:49

Ik neem aan dat je dus een soort dieet bent gaan volgen? Of heb je dat zo altijd al gedaan en was het vroeger bij je thuis ook zo?

Ik kom van een familie waar lekker eten wordt gelijkgesteld met beloning. Mijn ouders hebben een eigen zaak en daardoor weinig tijd. Op restaurant gaan en lekker koken, is een uitlaatklep. Ik vrees dat ik die gewoonte heb overgenomen...

Maar het is nooit te laat om er iets aan te doen uiteraard. Ik heb niet graag dat mijn dochter me later verwijten gaat maken dat ik te vet gekookt heb. In werkelijkheid is mijn dochter een heel kleine eter. Ze is 2,5 en weegt amper 12 kilo. Ze eet alleen de pasta (zonder saus) of alleen de rijst of alleen de krieltjes. Bijna geen vlees, alleen gehakt of worst of spek. Geen groenten en geen fruit! Wel veel noten en rozijnen. Ze eet ook graag brood en het valt nogal eens voor dat ze brood eet terwijl wij warm eten omdat ze echt niets anders wil. Daarom eten we vaak pasta, rijst, krieltjes. Dat lust ze wel. Maar ja, dat tikt aan op de weegschaal, ik weet het. Ik heb het er met K&G al vaak over gehad en zij zeggen : niets opdringen, want dan wordt het een machtsstrijd die je zowiezo verliest.

Ik heb het boek van Piet Huysentruyt gekocht over hartvriendelijk koken en er staan wel wat recepten in die je kan maken met Aldi-gerief. Lekkere dingen ook, hoor.
Soms staat er in de Libelle ook wel eens een lekker slankrecept.
Maar al te vaak grijpen we naar de Jamie Oliver boeken en dat is dus (bijna) nooit slank. Ainsly Hariot heeft wel van die slankrecepten. Die zijn ook wel goed.
Misschien moest ik inderdaad ook wel eens wat meer aardappelen, groenten, vlees koken. En wat meer stomen.

Ik heb nog een heel goed recept voor verse lasagne en ik denk dat het best 'light' is. 'k Zal het eens posten bij gelegenheid.

Zijn er nog slank-ideetjes met Aldigerief? Ik kom volgende week af met een gezond weekschema!

Groetjes en bedankt voor de fijne conversatie.

Katleen

Berichtdoor Katleen » 24 mar 2007, 18:15

Dag Aldifan!

Mijn man en ik hebben geruime tijd allebei een "dieet" gevolgd, het is te zeggen, ons volledig toegelegd op gezonde voeding en dat heeft ons heel erg geholpen om overtollige kilo's te verliezen. Het gaat er zeker niet om dat je niet meer mag eten want dat is zo ongezond! We hebben dat gedaan onder begeleiding van een diëtiste, dus we wisten wel waar we mee bezig waren en werden ook gecontroleerd; Van haar hebben we verschillende recepten gekregen.

Het basisprincipe is eigenlijk simpel. ALs je 's morgens brood eet, dan eet je daar magere yoghurt, minder vette kaas, kalkoenfilet, ontvette ham, ... bij ipv choco, honing, elke dag confituur, ... 's Middags hetzelfde, eventueel met een slaatje erbij en wat fruit. Tussendoor veel water, thee, cola light, ... drinken en koffie mag ook, uiteraard niet met een massa suiker.

Qua avondeten is het ook niet zo heel moeilijk. Het gaat erom dat je maar maximaal één keer per week vette vleessoorten eet: gehakt, worst, hamburgers, ... De rest van de week varieer je: kalkoen, struisvogel, rundsvlees, witte vis, zalm, scampi, ... et je overdrijft hier niet mee. Op voorhand eet je een grote kop soep, dan heb je al een stuk groenten binnen en heb je minder honger. Dat helpt ook enorm hoor.

Wat ik bijvoorbeeld heel lekker vind: je snijdt biefstuk in reepjes en kruidt het met kerriepoeder. In de wok bakken samen met boontjes, in een beetje olijfolie. serveren met rijst of patatjes, zoals je zelf wil.

Wat ook lekker is: gewoon kalkoen met ananas (op eigen sap, niet op siroop, dus dat hebben ze niet in de aldi) en rijst of couscous, met gestoomde groentjes (of rauwe). Je moet dus ook héél veel groenten eten, en het vlees beperken tot een 150 gram per persoon.

Pasta mag ook wel, maar je moet dan ziet dat je volkoren spaghetti neemt en zelf verse saus maakt ipv saus uit eenpot bijvoorbeeld.

Dit is ons menu voor deze week:
- maandag: polakvis met soepgroentjes (of andere groenten, wat je in huis hebt) en visbouillon en wat droge witte wijn in een schaal in de microgolf steken. Het kookvocht kan je aanlengen met wat mosterd en maîzena voor een sausje.
- dinsdag: biefstuk met kerrie
- woensdag: griekse salade = met feta en tomaatjes
- donderdag: kalkoen met aardappelen en broccoli

Verder ben ik nog niet geraakt :)

Je kan ook room vervangen door light room, scheelt ook al veel. Maar dat heb je niet in aldi geloof ik.
Als ik nog aan iets denk dan post ik het hier wel. En als je vragen hebt, stel maar gerust hoor!

Gast

Berichtdoor Gast » 25 mar 2007, 17:20

Mij valt het eigenlijk vooral op hoeveel vlees er in de meeste gezinnen gegeten wordt. Wij zijn daar toch wel wat voorzichtiger in geworden nu we kleine kindjes hebben met al die vleesschandalen enzo. Er bestaan zoveel gezonde alternatieven hoor.

Gast

Berichtdoor Gast » 25 mar 2007, 18:10

Wij halen ons vlees bij een boerderij hier in de buurt. Zeker kan je nooit zijn maar het smaakt toch alleszins heel goed en er worden geen kleurstoffen en zo gebruikt (het gehakt ziet er dan ook anders uit dan in de winkel). Zo zijn we er toch redelijk gerust in. We beperken ook het gebruik tot een honderd gram per persoon.

Er zijn idd heerlijke vleesvervangers maar natuurlijk is niet iedereen even dol op vegetarische maaltijden. Daar kan ik ergens wel inkomen eigenlijk, het is ook een kwestie van gewoonte he!

Maar wat dat voorzichtiger betreft: groenten zijn ook bespoten, die zou je dan ook niet meer mogen geven eigenlijk, of toch zeker niet rauw. En uit eigen tuin, zal misschien gezond zijn, maar wie weet zijn jullie gronden ook wel vervuild (geweest)? En wat komt er allemaal niet samen met de neerslag mee naar beneden... Ik ben het volledig met je eens dat je beter voorzichtig kan zijn, maar het is een feit dat je tegenwoordig écht gezond eten volgens mij nergens meer kan vinden, of je moet er ongelooflijk veel meer voor gaan betalen en dat is ook niet voor iedereen haalbaar. Denk jij dat niet

Aldifan

Berichtdoor Aldifan » 25 mar 2007, 18:19

Bedankt voor de tips, Katleen! Ik ga vanaf morgen al beginnen met elke dag anderhalve liter water en ik maak dadelijk nog een grote pot soep! 'k Heb nog groenten in de diepvriezer. Ik ga vanavond eens grasduinen in mijn kookboeken en ga eens een gezond week-schema zoeken.
Volkoren brood dat eten we ook altijd. Maar inderdaad, bij de Aldi is er geen volkoren rijst of pasta te krijgen... En dat is wel meer zo dat er van bepaalde dingen geen vet-arme versie te krijgen is. Dan zullen we 2 lijstjes moeten maken : eentje voor de Carrefour en eentje voor de Aldi ;). Bedankt voor je inspiratie in elk geval.

@17:20 : ik denk niet dat vlees alleen een grote boosdoener is. Er zijn nog heel wat andere voedselschandalen dan met de kippen, koeien en varkens, hoor. Mijn ouders hebben een vleesverwerkend bedrijf. Ik weet dus maar al te goed wat voor 'vlees we in de kuip hebben'. :) Uiteraard heb je er gelijk in dat we niet moeten overdrijven met vlees.
Vis is ook niet altijd goed, hoor : nitraatrijke vis, scampi's vol antibiotica,... En ja, dan hebben we de quorn en de tofu nog zeker. Dat heb ik allemaal geprobeerd in mijn vegie-periode enkele jaren geleden.
Afwisseling zal wel het allerbelangrijkste zijn, niet? Want in dat bio-gedoe, daar geloof ik toch ook niet altijd in!
De vrouw van Paul McCartney is toch ook aan kanker gestorven, ondanks een leven vol macrobiothiek...
Mega-gezond leven is niet altijd een garantie om 100 te worden. Dat valt steeds op als een 100-jarige gevraagd wordt hoe hij/zij zo oud is kunnen worden!
Maar ja, mega-ongezond leven kan wel een garantie zijn voor een kort leven...

Is de gulden middenweg, zoals altijd, het beste?

Tot daar mijn filosofie.

Aldifan

Berichtdoor Aldifan » 25 mar 2007, 18:25

Nu moet ik toch ook wel zeggen dat als ik het topic 'wat eten jullie deze week' lees dat er eigenlijk nog wel wat mensen zijn die niet echt op dieet zijn, he?
Da's dus toch niet alleen hier. ;)

ook aldi

Berichtdoor ook aldi » 26 mar 2007, 13:20

kinderfavoriet, gezond(er) en supersnel klaar:
water opzetten met een scheut olijfolie
wokpan opzetten
1 grote ajuin stoven
2 courgettes in blokjes snijden & bij ajuin doen
peper toevoegen & wokken

als het water kookt:
2 pakken verse deegwaren met ricotto & spinazie inkieperen (slechts 5min koken)
1 doosje culinaire room bij het courgettemengsel doen (kan ook met gewone room)
nog een beetje bij-peperen & vuur lager draaien

pak gerookte zalm in reepjes snijden
toevoegen aan de courgettes in de wok

pasta is nu gaar: afgieten & onder de groenten roeren
finishing touch: op je bord een beetje kruidenkaas (Aldi) of 4-peper-boursin (colruyt) eronder roeren

lijkt misschien wat veel gedoe maar staat op minder dan 20min klaar!

op dezelfde basis kan ook:
verse pasta met spinazie & ricotta
gerookte spekblokjes
broccoli
(dit duurt net iets langer omdat de broccoli langer moet koken)

gezond eten fanaat

Berichtdoor gezond eten fanaat » 26 mar 2007, 13:59

Ik passeer af en toe in de Aldi en dan neem ik zeker dingen van daar mee (voorgesneden soepgroenten, ..).

Wij zijn nu al ruim zes maanden op 'dieet' thuis, maar het was meer een change of life style eigenlijk. Te druk, te weinig tijd maken voor gezonde voeding dus quasi dagelijks take away etc. Voor onze kindjes kookte ik dus wel vers he en voor hun voeding ben ik zelfs heel streng. Per dag max 1 koek en 1 snoepje, 1 ander drankje (op de middag dan) en verder alleen melk en water, twee stukken fruit en boterhammen. Op een week eten ze max 2x cornflakes en een boterham met choco is voor hun een traktatie. Onze kindjes zijn verzot op rauwe groentjes, eten graag soep en houden van kleurrijke maaltijden, dus ik denk dat het toch een gewoonte is hoor. Gisteren aten we gebakken champignonnen met kleine stukjes rode paprika en dat vinden ze dus superlekker.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 mar 2007, 18:54

Even over de lightroom, ik geloof dat ik dat toch al regelmatig gekocht heb in de aldi? Staat ergens bij de yoghurtjes en pudding geloof ik. Een wit plastic potje met een blauwe dop.

Ik denk dat je zeker "dieet" kunt eten met aldiproducten hoor. Meestal moet je goed uitkijken met bereide producten maar ik heb een tijd een weightwatchers dieet gevolgd en zelfs de bereide kip- of visproducten pasten in mijn dieet.
Veel soep eten, natuurlijk geen roomsoep ofzo!!

Aldifan

Berichtdoor Aldifan » 28 mar 2007, 10:10

Eindelijk even Zappy-tijd gevonden!

Hier ben ik dan met een aantal ideetjes. Ik heb mijn kookboeken eens opengeslagen. De gerechten komen vooral uit de boeken van Piet Huysentruyt en Ainsly Harriot.

Slanke paella met gerookte ham
Penne met ratatouille van groentjes
Kabeljauw in een mosterdjasje met preistampot
Zalm met waterkerspuree
Varkenshaasje met tomaten en witte bonen

We gaan straks boodschappen doen, maar zijn genoodzaakt een andere winkel te kiezen dan de Aldi (ze hebben er niet altijd aubergine, geen waterkers, geen varkenshaasje, geen penne). Tenzij we veel tijd hadden, dan zou ik 2 lijstjes maken : eentje voor de Aldi en een ander voor de Carrefour of Colruyt. Dat doen we soms wel eens. Ik denk dat ik de recepten mss een beetje moet aanpassen en dat het dan wel lukt om alles bij Aldi te vinden (ratatouille zonder aubergine, puree zonder waterkers, macaroni ipv penne).

@18:54 : bereide producten passen niet in een dieet, denk ik. Teveel zout en vet, he. Tenzij je in de Carrefour ofzo een Weight Watcher diepvries-ding koopt. Maar dan kook ik liever vers. Voor een keertje kan het wel eens (als mijn man een late vergadering heeft ofzo en al gegeten heeft).

Ik ga niet zeggen dat ik op dieet ben, want dan begint dat een obsessie te worden. Ik ga gewoon gezonder eten, samen met de rest van mijn gezin.

Allez, ik ga echt mijn best eens doen met de bovenstaande gerechten. Ik twijfel er niet aan of het lekker gaat zijn! Maar ja, de Aldi ziet zijn winst wel slinken deze week ;) Hihi.

Aldifan

Berichtdoor Aldifan » 28 mar 2007, 10:11

Oh ja, vergeten te vermelden :

we eten deze week tomaten-groenten-soep en wortelsoep!

Gast

Berichtdoor Gast » 28 mar 2007, 17:52

Nee, da's wel waar, over die bereide producten. Bij de weightwatchers baseren ze zich op kcal en vetten en zo bijvoorbeeld de vis bordolaise (of hoe schrijf je dat) of vis met een sausje dat valt al bij al nog mee als je er gewone gekookte aardappeltjes en groenten (zonder vet bereid) bij eet. Maar een lasagne of pizza moest ik toch laten staan! ;)

rubia

Berichtdoor rubia » 30 mar 2007, 16:06

Quesadillas ...

Benodigdheden : ajuin-tomaat-eitjes-geraspte kaas- mais peper-zout en van een andere winkel : tortillas
1) Tortillas bakken in de pan op heet vuur met enkele druppels olijfolie
2) alle ingredienten bakken in de pan behalve de mais
3) tortillas vullen met dit mengsel en de mais er ook tussen doen, tortillas toeplooien (in twee) en goed aanduwen aan de kanten.

Smakelijk!

Gast

Berichtdoor Gast » 11 apr 2007, 15:19

Scampi's met tomaat en paprika

Scampi's pellen en darmkanaal verwijderen
Paprika in reepjes snijden
Tomaten pellen en in blokjes snijden.
Scampi's kort aan beide zijden bakken in de pan of wok. Uithalen en aan de kant houden.
Paprika en tomatenstukjes in de wok doen. 1 soeplepel droge witte wijn toevoegen en groenten laten garen. Pikant afkruiden (vb cayennepeper, pilipili, sambal, tabasco... naar keuze). Scampi's weer toevoegen, laten doorwarmen en afwerken met een scheutje (light) room.
Heerlijk met basmati-rijst!!
Onlangs hebben ze trouwens kokosmelk gehad bij aldi, en als je die gebruikt ipv gewone room is het nog lekkerder!

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jun 2007, 19:09

En voor de lekkerbekken die ook eens zin hebben in een dessertje.

Tiramisu van de aldi.
En dan spreek ik niet over die voorgemaakte in de potjes maar over echt zelf maken.

Het is echt heel makkelijk en heeeeeeeeel lekker.

Je hebt nodig:4 eieren,500 gr mascarpone(2 potjes van 250 gr),vingerkoekjes,3 goei soeplepels amaretto(heb ik wel in lidl gehaald,weet niet of ze die in aldi ook hebben)en 120 gr bloemsuiker,een tas straffe koffie.

Je scheidt de eidooiers van het eiwit.Je mengt de eidooiers met de bloemsuiker en
de amaretto.Dan doe je de mascarpone bij het beslag en klopt het goed op.Dan maak je een kop straffe koffie(naar smaak),je doopt de vingerkoekjes er half in en legt ze in kommetjes,doosjes of één grote kom.Dan klop je de eiwitten stijf en mengt ze vervolgens luchtig onder het andere beslag.Dan vul je de bakjes ofzo met het beslag.Laat minimum 8 uurtjes staan en smullen maar.Ik spreek uit ervaring dat als je het te vlug opeet het niet lang genoeg kunnen opstijven heeft.

Dit moeten jullie echt eens heel snel maken en dan verslag uitbrengen.Ik scoor heel goed met dit recept bij een etentje en het is dan ook heel makkelijk te maken en snel klaar.

Veel succes!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jun 2007, 13:40

Alléé,nog niemand die lekkere tiramisu gemaakt!!!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jun 2007, 13:42

Kinneke ik heb mijn eigen tiramisurecept dat door iedereen goed wordt bevonden. Waarom zou ik dan gauw, gauw dat van jou proberen? Niet zo verwaand zijn.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jun 2007, 13:43

Daarbij komt nog dat ik die met echte amaretto maak en niet met van die namaakbrol van den aldi. Die van de aldi is goed als je dat in een cake of zo verwerkt die nadien gebakken wordt.
Maar voor het pure spul kan je veel beter di saronno gebruiken. Veel beter.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jun 2007, 09:01

Hey,omhooggevallen bitch.

Had ik het tegen u?????
Ik dacht het niet!!!!!!!!!

Ik had het tegen al deze plezante mensen die graag kokerellen en receptjes doorgeven.En nog iets, als jij voor het pure spul liever "echte" amaretto gebruikt.
WAT DOE JE HIER DAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Scheer u weg van zappy, stukske ambraswijf.

Voor al de anderen, luister niet naar deze bron van negativiteit en maak het maar eens.Je zal zien dat het heerlijk smaakt.
Het gaat hier tenslotte toch om receptjes met aldi producten,toch?

Terug naar “Eten”