BV 's nachts op 5.5 maanden

jasmin

BV 's nachts op 5.5 maanden

Berichtdoor jasmin » 14 jan 2008, 18:48

Mijn dochter is ondertussen 5.5 maand. Ze krijgt nog steeds BV. Dit is de tweede week dat ze naar het kinderdagverblijf gaat. Daar lukt het met een flesje absoluut niet. Nochtans waren we een week van tevoren begonnen met een flesje om 23 u NAN HA. Ze nam dit perfect van ons. Ook tevoren kreeg ze occasioneel een flesje afgekolfde melk. Twee weken geleden zijn we ook 's middags met groenten begonnen. Daar eet ze ondertussen ongever 50 à 60 gr van.
Maar een flesje aanvaardt ze op de creche dus niet. Waardoor ze soms 7 à 8 uur doet met wat groenten. Vandaag had ze zelfs maar 30gr worteltjes gegeten die ze achteraf ook heeft overgegeven.
Iemand advies, tips,...? (t-shirt van mama lukt niet, ik heb zelf eens met fles geprobeerd ter plekke en die nam ze ook niet, terwijl thuis is dat geen probleem).

Daarenboven vraagt zij ook 's nachts nog steeds voeding. 1 keer is een uitzondering, meestal 2 tot drie keer per nacht nog (dit was ook zo voor ze naar de creche ging).
Soms krijg ik er kop noch staart aan, de ene keer laat ze er vier of vijf uur tussen (gedurende de dag!! nooit 's nachts spijtig genoeg!) dan weer twee. Ik zie er echt geen patroon in.
In die flesjes Nan had ik ook een keer rijstvlokken geprobeerd, één nacht heeft dat geholpen, maar daarna niet meer.
Ik geef nog graag BV en dit is het beste voor haar, dat weet ik, maar ik zou echt heel graag eens 4 à 5 uur doorslapen. Ook voor haar zou dit toch beter moeten zijn?
Iemand een verklaring?

Jasmin

Natalie

RE: BV 's nachts op 5.5 maanden

Berichtdoor Natalie » 14 jan 2008, 20:09

Hallo Jasmin,

ik heb geen verklaring voor je probleem van de borstvoeding s nachts, maar ik ben wel een lotgenote ;-)
Mijn dochtertje is nu 7 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding. Ik werk halftijds sinds ze 4 maanden is en ik kolf normaal 1x op het werk. Vermits ik tussendoor regelmatig thuis ben,lukt dit prima zo. Sinds een paar weken merk ik dat ze 's avonds soms niet genoeg heeft met mijn borstvoeding of ze heeft alleszins niet het geduld (sinds ze flesjes drinkt eigenlijk) om lang genoeg te zuigen. Dan krijgt ze soms een flesje Beba bij en toen ik vorige week mijn eerste nachten terug heb gewerkt (op mijn eigen vraag omdat ik anders te vaak overdag moest werken, normaal heb je bij borstvoeding geen nachtwerk), kreeg ze ook soms gewoon Beba omdat ik niet genoeg had kunnen afkolven.
In elk geval, zij heeft in die 7 maanden hooguit 5 nachten echt doorgeslapen en dan meestal nog met toch een paar keer haar tutje te moeten geven of ze tussen ons in te leggen... Verder drinkt zij meestal nog 2 keer 's nachts (rond 2-3u en tegen 6u dan terug). Ook overdag laat zij er soms maar 3u tussen terwijl anders ineens 5u. Ik kan er ook niet aan uit, het is ook niet zo dat zij enkel doorslaapt als ze pap krijgt en ik heb ook zoiets: de éne nacht wil ze al na 2-3u terug drinken (dit is dan alleszins de enige manier om haar weer snel in dromenland te krijgen), en anders bvb gisteren; BV+ 200ml Beba gedronken om 21u en gapen tot 8u 30 en dan nog geen reuzehonger!! Ik heb ook al vaak getwijfeld om te stoppen met BV, maar als ik dan zie dat ze met gewone pap ook niet doorslaapt, dan denk ik vooral aan het 's nachts niet naar beneden moeten lopen om een flesje te maken en het feit dat er zoveel andere voordelen zijn.

Ivm het flesje weigeren, toen ik ben beginnen werken had mijn dochtertje nog nooit een flesje gedronken. Ik ben pas 1 week vooraf begonnen met afkolven en flesje proberen, omdat mijn 2 andere kindjes hier absoluut geen probleem mee hadden. Maar de jongste dus wel, de eerste dagen huilde ze zich in slaap en weigerde resoluut de fles als ik er niet was (ze at dan gewoon niet) maar haalde dubbeldik haar schade bij mij in als ik weer thuis was. Na 2 dagen bleef ze wenen als mijn mama of man de fles wilden geven, maar ze begon uiteindelijk toch te drinken. Dus misschien even volhouden en blijven proberen...

Dan nog 1 ding dat ik even wilde vermelden: mijn 2 andere kindjes heb ik respectievelijk 3 maanden (toen gestopt omdat mijn dochter enorm veel krampen had er heel erg reageerde op mijn voeding) en 5 maanden (toen was de melk ineens op) BV gegeven en zij sliepen door vanaf 6-7 weken, mét volledig BV. En mijn broer zijn jongste is 8 maanden, krijgt vanaf de geboorte volledig flesvoeding en hij slaapt nog maar sinds ongeveer 1 maand door en dit is dan tot 6-7u 's morgens max.

Succes en zet even voor jezelf op een rijtje wat de pro en contra's voor jou zijn, probeer als het kan wat bij te rusten overdag en eventueel je man eens een keertje 's nachts een flesje te laten geven.

Groetjes, Natalie

christine

Berichtdoor christine » 15 jan 2008, 07:35

Het lijkt erop dat je baby echt nog aan de crèche moet wennen. Hiervoor kan ik je geen oplossingen aanbieden. Maar zo als je het beschrijft gaat het duidelijk niet om de fles. Het enige wat ik kan bedenken dat is tijdelijk 's middags naar de crèche gaan om te voeden als dit qua afstand mogelijk is. Of door het een en andere anders te organiseren de tijd in de crèche voorlopig zo kort mogelijk te houden. Kan misschien een oma soms inspringen? Of vind je dochtertje dit ook niet leuk? Niet gemakkelijk allemaal.

Nachtvoedingen zijn op die leeftijd niet ongewoon. Vaak vragen baby's meer nachtvoedingen als men met vaste voeding begint omdat vaste voeding veel minder energie geeft dan melk. Nu je baby niets eet in de crèche heeft zij de nachtvoedingen echt wel super nodig. Zelfs zou ze haar groenten goed eten, dan vult dat maar haar buikje maar veel energie geeft haar dit niet.

Je kunt bij mij per e-mail een artikel over nachtvoedingen aanvragen. Geen gouden oplossing daarin te vinden, maar wel een paar verklaringen ervoor en tips hoe je de nachten voor jezelf aangenamer kunt maken. Daarnaast natuurlijk wel een paar tips hoe je de nachtrust een beetje kunt bevorderen.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

greet

Berichtdoor greet » 15 jan 2008, 07:58

Jasmin en Nathalie, ik heb met jullie te doen. En ook met mezelf want ik zit in hetzelfde schuitje. Maar gedeeld leed is half leed, wordt er gezegd. Ik heb een meisje dat deze week 5 maanden wordt, en ik moet binnen een maand aan't werk. Het is ook om de 3 uur dat ik eruit moet 's nachts, en ik voel me doodmoe, omdat ik altijd moeilijk weer in slaap val. Piekeren en nog eens piekeren. Mijn dochtertje neemt geen fles, geen tutje. Ze weet alleen wat zuigen is als ik mijn borst boven haal. :?
Sinds 1 januari, toen ze 4,5 maand was, geef ik groentjes bij, maar zoals Christine zegt, dat haalt niks uit, integendeel. Ik geef soms ook kv met rijstvlokken bij, om te proberen, en met een lepeltje dan. Dat lukt gelukkig want dat is toch ook melk, denk ik dan. maar of ze er langer van slaapt? Ja salut.
Alles welbeschouwd, met jullie ervaringen nog als extra informatiebron, veronderstel ik dat alleen 'afwachten tot zij ervoor klaar zijn' zal helpen.... Niet echt bemoedigend. Ik ben bang van oververmoeid in depressief te vervallen. Hebben jullie dat ook? Wat kan ik eraan doen?
Ik maak serieuze wandelingen voor mijn fysiek en voor die van mijn dochtertje. Dat doet haar goed en mij ook, ik kikker daar van op. Maar achteraf ben ik dan wel extra moe. Ik ben zeker geen asociaal mens, integendeel. Ik doe moeite om mijn babytje te doen wennen aan mensen (en dus aan de creche binnenkort). maar ik heb geen familie die op haar kan passen. En overdag kan ik niet slapen....
Een uitgeputte mama.

jasmin

Berichtdoor jasmin » 15 jan 2008, 08:41

Nathalie en Greet,

Bedankt voor jullie antwoord, 't is eigenlijk de eerste keer dat ik beroep doe op een discussieforum, maar wel een leuk ding eigenlijk, meteen voel je je toch als bondgenoten, tof! Alleen dit al maakt het ok.

Het enige advies dat ik kan geven is optimist blijven!! Houd in het achterhoofd dat met BV je het beste van jezelf geeft aan je dochter...en dat die nachtvoedingen van tijdelijke aard zijn, ook al is het nu super zwaar! Kan je je al inbeelden wat dat gaat zijn voor ons als ze ineens een nachtje doorslapen, wat voor andere moeders al doodgewoon is, wordt voor ons een verrassing van formaat! Ik wacht alleszins in volle spanning af wanneer die nacht gaat aanbreken...
't Is misschien maar een schrale troost, maar toch...

Greet, probeer toch af en toe wat bij te tanken als je kan, ook al doe je op dat moment liever andere dingen dan slapen. Je zal zien ..dat is pas een opkikker! Dan kan je erna er weer goed tegenaan. Daarmee kan je gegarandeerd tegen die depressieve gevoelens opboksen! En die wandelingen zeker niet achterwege laten hoor, kei gezond en deugddoend, maar mss wat minder lang?
Ik kan me wel voorstellen dat als je dochtertje geen tut of flesje wil, dat je een beetje wanhopig bent. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar naar't schijnt zouden die flesjes van tommee tippee of zoiets weleens de oplossing kunnen zijn! ik geloof dat je ze kan kopen bij premaman. Wie weet bestaan er ook tutjes van?! Er zal ongetwijfeld wel een website bestaan!
Veel succes!!

jasmin

Berichtdoor jasmin » 15 jan 2008, 08:49

Christine,

Bedankt voor je antwoord!

Dat zal inderdaad het geval zijn, Kato heeft gewoon tijd nodig om te wennen. Nu, ze gaat maar drie dagen per week, de twee andere komen de grootouders oppassen. En in die drie dagen is het voor mij onmogelijk om 's middags naar daar te gaan om te voeden, noch zie ik enige mogelijkheid tot reorganisatie qua uren dat ze daar noodzakelijkerwijs moet vertoeven.
Ik vind het echt heel erg, maar ik vrees dat onze lieverd het toch op deze manier zal moeten doen, er zijn geen andere opties spijtig genoeg!! Mijn moederhart bloedt, geloof me! Ik houd me dan maar sterk dat ze op lange termijn zich daar wel goed zal voelen en wel zal eten en zeker ook groot en sterk zal worden zoals miljoenen andere kindjes (en velen in veel minder bevoordeelde situaties) haar dat al hebben voorgedaan...

amber

Berichtdoor amber » 15 jan 2008, 12:36

ik lees hier graag even mee, want het is precies of mijn verhaal hier in stukken en brokken is neergeschreven.
ik heb ook een dochter van bijna 5 maanden, en ik ben sinds 2 jan terug aan het werk. ik geef ook nog volledig borstvoeding, wordt ook om de 2-3 uur 's (of nog sneller!) nachts op het melk-appèl gevraagd, en in de kribbe is er ook de grootste moeite om haar aan het flesje (afgekolfde) melk te krijgen.
ik zie ook absoluut geen patroon in de borstvoeding. overdag is ze steeds zeer goed gezind, vraagt nooit expliciet om voeding, maar drinkt wel altijd als ik denk dat ze zin heeft (sabbelen, hoofdje draaien, zeuren), soms om de 2 u, soms om de 4u. langer proberen te laten doorslapen dmv papje te geven 's avonds met een lepel aangedikt met rijstvlokken gaf een enkele keer wel langere slaap, andere keren niet. tutje neemt ze wel, maar maakt haar niet rustig als ze 's nachts wakker wordt, ze wil en moet de borst!
ondertussen gaat het wel redelijk met de flesjes, maar de eerste week dronk ze overdag hoogstens 100ml moedermelk, in kleine beetjes of met de lepel. nu drinkt ze in grote honger (na 4-5 uur) wel een flesje van 90ml leeg. maar schijnbaar heeft dit geen extra bv vraag 's nachts (ze komt sowieso al heel erg vaak!).
de omgeving verklaart me gewoon zot dat ik dit volhoud (met fulltime job). inderdaad, sommige dagen voel ik me zeer belabberd, maar andere dagen gaat het wel. als ik eerlijk moet zijn, vind ik het niet zo'n groot probleem om de nachten door te brengen met de kleine meid aan mn zij en om de paar uur de borst te geven (we slapen allebei dan weer rustig verder). het is eigenlijk vooral de omgeving die me heel onzeker maakt door erop te hameren dat dit vreselijk is, en dat het slecht is om je 5m oude baby nog bij je te laten slapen in bed (slechte gewoonte!).
nu ja, desalniettemin zou een keertje doorslapen toch wel eens fijn zijn. ik lees hier dus verder mee voor de ultieme tip!
(ik had net besloten om dit weekend groentepap te gaan introduceren met de hoop dat de nachten toch wat beter zouden gaan, maar blijkbaar is dat ook niet de oplossing, integendeel...)

Terug naar “Eten”