beste vriendin geeft geen borstvoeding

ano

beste vriendin geeft geen borstvoeding

Berichtdoor ano » 12 jan 2008, 22:33

Ik hoop hier ondersteunende reacties te krijgen die me zouden helpen, geen kritiek...
Ik geef nu meer dan een jaar borstvoeding. Mijn vriendin bevalt binnenkort van haar tweede. Bij haar eerste heeft ze geen borstvoeding willen geven. Haar eerste kindje is een jaar ouder dan die van mij. Ik heb blij en fier ook een flesje gegeven aan haar eerste kindje. Maar nu liggen de zaken anders. Ik geef zelf borstvoeding en ben zo blij met mijn keuze. Ik zou het nooit anders gewild hebben. Maar nu hoopte ik dat mijn beste vriendin nu ook borstvoeding zou geven. Omdat het zooo fijn en gemakkelijk is en na alles wat ik nu weet dat het zo gezond is, niet alleen met de voeding ook op andere vlakken.
Ik vind het dan jammer voor haar dat ze nooit dat gevoel zal kennen.
Haar overtuigen lukt niet, maar hoe kom ik van dat rotte gevoel vanaf? Ik ga haar nieuwe kindje geen flesje kunnen geven.

Gast

RE: beste vriendin geeft geen borstvoeding

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 08:25

zelf ben ik ook een fiere bv mama. Het is het ideale, meest gezonde en zo verder voor je baby...
MAAR niet alle mama's hebben zin in bv. En dat moet je ook respecteren.
Mijn beste vriendin geeft ook fv en dacht eerst ook dat ik haar raar ging bekijken. Maar omdat ze mijn beste vriendin is, ken ik haar ook en weet ik ook dat bv niet noodzakelijk voor haar de beste optie is.
Mijn motto: beter een tevreden FV mama dan een bv mama tegen je zin.

Dus mijn raad aan jou: denk eens goed na over hoe je vriendin in elkaar zit, leg je er bij neer en bedenk gewoon dat jij voor jezelf het beste hebt gekozen en dat zij dat ook zal gedaan hebben.

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 09:21

Daar kiest ze toch zelf voor? Ze heeft er zeker over nagedacht, vooral omdat jij, haar vriendin het al zolang geeft? Dat is de mooiste 'reclame' die je kan hebben.

Eén goede raad: begin er niet over, tenzij ze er zelf over begint. Ik ben een goede vriendin verloren omdat ik bv gaf en zij niet. Niet omdat ik erover doordramde, maar omdat zij er aanstoot aan nam dat ik lang bv gaf en het nodig vond daar opmerkingen op te geven. Ik heb me elke keer verdedigt door te zeggen waarom ik dat deed. Resultaat: zij was beledigd omdat ik het 'beter wist'.

Ik vind het op zich niet erg haar verloren te hebben, want ik ze toonde wel heel weinig respect voor mijn keuzes, en dat doet een vriendin niet. Daarom hoop ik dat jij niet dezelfde fout maakt.

sofie

Berichtdoor sofie » 13 jan 2008, 11:16

hei!
ik heb net hetzelfde voorgehad met m'n beste vriendin; zij was eerst zwanger en koos bewus voor fv met argumenten die ik gewoon absurd vond zoals, bv is vies, bv is middeleeuws, bv kluistert je baby aan jezelf, fv is gezonder want veel uitgebalanceerder, fv is véél gemakkelijker enz enz
maar wij hebben daar wel altijd tegen mekaar open over gesproken. ondertussen geef ik al 9 maanden bv en soms vraagt ze me wel eens wanneer ik daar nu mee ga stoppen maar echt commentaar geeft ze niet. we zijn het gewoon eens dat we het hieromtrent volledig oneens zijn...

een andere vriendin is net bevallen en geeft ook fv met allerhande absurde argumenten maar vlgs mij is het vooral omdat al onze vriendinnen fv geven. ik heb het er echt moeilijk mee als ik haar zie flesjes geven aan haar baby en constant stressen of ze nu wel of niet genoeg heeft, de baby heeft ook constant krampjes, MOET een schema volgen waar m'n vriendin niet van wil afwijken...met als gevolg een volgens haar wel héél moeilijke huilbaby die haar het leven zuur maakt... en met die vriendin spreek ik NOOIT over fv vs bv. het is haar keuze maar vlgs mij wel de minst goeie ;)

sofie

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 23:34

Ik ben een overtuigde fv-mama. Heb even bv gegeven en voelde mij daar echt niet goed bij. Je moet respect hebben voor iemand haar keuze. Sommige vrouwen vinden dit nu eenmaal niet gemakkelijk en aangenaam. Ik kan van mezelf zeggen dat ik een hele goeie mama ben, maar echt geen bv mama! Geef mij maar een fles, dan weet ik hoeveel ik geef en heb ik meer structuur. Dat miste ik bij bv. het gaf me ook echt geen aangenaam gevoel, die bv. Ik vind dat je daar eens over moet nadenken, dat het voor je vriendin inderdaad echt niet leuk aanvoelt. niet iedereen moet hetzelfde voelen, denken of vinden hé. Ik ga niemand verplichten of proberen overhalen om fv te geven en ik vind dat jij dat ook niet mag doen om bv te geven.

soetkin

Berichtdoor soetkin » 14 jan 2008, 07:54

Ano, waarom kan je haar nieuwe kindje geen flesje geven? Dat begrijp ik niet. Zitten je volle borsten dan in de weg of zo? Of laat jouw denkwijze het niet toe om iemands keuze te respecteren?

Wel, liever een liefdevolle flesvoedende moeder, dan een bekrompen respectloze moeder.

ano

Berichtdoor ano » 14 jan 2008, 10:15

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp u, Soetkin. Maar 't gaat over het kindje zelf, niet dat ik mijn vriendin niet respecteer. Haar eerste kindje werd heel erg ziek van de melk en ze hebben zoveel geprobeerd met andere melk te geven, ook eerst met andere flesjes en andere spenen want haar kindje wou amper eten. Veel eczeem, diarree, overgeven, reflux, oorontstekingen, .. het was om er moedeloos van te worden en haar kindje weende enorm veel. in dat opzicht vind ik dat bv een betere keuze was geweest, maar dat wist ik toen ook niet. Ik heb enorm mee ingezeten en ik hoop dat haar nieuwe kindje er beter tegen kan, en met wat ik nu weet, weet ik gewoon dat bv beter is.
Haar keuze respecteer ik volledig. Ze ziet al het gedoe niet zitten en vertrouwt liever op de flesjes omdat ze dan de hoeveelheden ziet en dat begrijp ik. Mijn vriendin heb ik heel erg graag, en ik hoop echt dat alles goed gaat gaan.

christine

Berichtdoor christine » 14 jan 2008, 12:48

Ik snap volledig wat je bedoelt. Het gaat niet over respect en overtuigen. Het gaat over het verwerken van de situatie voor jezelf. Zo een situatie heeft 2 aspecten. Voor een deel wil je gewoon het beste voor de baby van je vriendin en is het moeilijk toe te kijken hoe de baby dat niet krijgt. Een paar extreme voorbeelden waarmee je het kunt vergelijken. Als iemand erg gelovig is en een vriend of vriendin is dat niet of als een goede vriend een erg ongezonde levensstijl op na houdt (volgens jou dan). Verschillende opvattingen kunnen het je erg moeilijk maken.

Je hebt ook mensen die niet veel vertrouwen in borstvoeding hebben, zeker de oudere generatie. Stel je bent zo een oma en je moet toekijken wanneer je kleinkind waar je zo veel van houdt borstvoeding krijgt. Je weet niet wat er in gaat en je weet al helemaal niet of er wel genoeg voedingsstoffen inzitten, terwijl op een pakje kunstvoeding zo een mooie lijst van vitaminen en mineralen staat. Of andersom, stel je werkt sinds 25 jaar voor een borstvoedingorganisatie en je eerste kleinkind krijgt kunstvoeding. 25 jaar ben je met respect tegen moeders bezig en dan mag je bij je eigen kleinkind respectvol toekijken hoe hij een fels krijgt. Mijn Amerikaanse collega die dit mee maakte noemt dit 'challenging'

Het andere aspect is het verlies van het gemeenschappelijke met je vriendin. Waarschijnlijk hebben jullie over veel dingen dezelfde mening en vaak dezelfde smaak als het om mode, muziek, literatuur, film, restaurants en misschien zelfs politiek gaat. Bij het horen van een verhaal denken jullie hetzelfde en jullie kunnen over dezelfde grappen lachen en over dezelfde dingen verdrietig zijn. Maar nu is het plots totaal anders. Over iets war voor je zelf heel erg belangrijk is hebben jullie een tegenovergestelde mening. Hoe langer en hoe hechter de vriendschap des te harder komt dit aan. Je viel er waarschijnlijk bijna achterover toen je besefte dat je vriendin deze keer weer geen borstvoeding wil geven. Hoe kan dit nu? Nu dat ze zo veel miserie had en nu ze toch moet weten dan borstvoeding veel beter is. Dat was een schok en daar moet je erover. Niet gemakkelijk en echt een gouden tip heb ik voor je ook niet. Het gaat niet om juist of fout. Het gaat niet om respect. Het gaat erover hoe jij dit kunt verwerken en daar kan misschien het herkennen en het toelaten van je eigen gevoelens al veel doen. Je hebt het recht niet akkoord met haar keuze te zijn, alleen mag je haar dat niet tonen. Het is normaal dat je het niet kunt begrijpen, maar dat mag je haar niet zeggen. Maar hier, hier mag je het wel vertellen hoe moeilijk je het ermee hebt en alleen het openen van deze topic zal je al weer een klein beetje verder helpen bij het verwerken. En geloof me, over enkele jaren, als jullie uit de kleine baby¿tjes zijn, dan zal het niet meer uitmaken. Dan zal je het veel beter kunnen relativeren en misschien zal je er zelfs niet meer aan denken, tenzij dat je voor een borstvoedingorganisatie gaat werken. ;)

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Debbie

Berichtdoor Debbie » 14 jan 2008, 22:19

Ik heb met dit onderwerp helemaal geen ervaring, en volgde het gewoon uit interesse omdat ik het wel een interessant 'probleem' vond. Maar ik kan het niet laten om na de vorige post van Christine even te zeggen dat ik het bewonderenswaardig vind hoe Christine altijd uitgebreid antwoordt, op grote en kleine bv-problemen. Hoe ze je altijd serieus neemt, ook als je zelf het gevoel hebt dat je aan het 'zagen' bent. Hoe ze altijd haar best doet om met respect voor iedereen te antwoorden. En dat ze wat mij betreft heel vaak de juiste verklaringen aanhaalt of net de woorden vindt die je op dat moment als twijfelende mama nodig hebt! Chapeau, hoor!
En opstartster: ik begrijp je ergens wel, maar inderdaad, gewoon op de tanden bijten en zwijgen tegen je vriendin, en verder duimen dat het goed gaat met dat kleintje en zijn flesvoeding!
Groetjes!

ano

Berichtdoor ano » 15 jan 2008, 09:46

bedankt Christine. Het is inderdaad hoe ik me voel!

Terug naar “Eten”