aan Christine - uitleg over antistoffen

e

aan Christine - uitleg over antistoffen

Berichtdoor e » 11 jan 2008, 19:16

Beste Christine,

In een topic op het algemene babyforum (over het nut van zelfs maar één BV per dag) vond ik volgende tekst van jou:

"De hoeveelheid antistoffen die je in de melk geeft blijft +/- voor de hele bv periode hetzelfde. Dit betekent dat je als je baby op een dag 1 liter melk bij je drinkt hij evenveel antistoffen binnen krijgt als wanneer hij maar 100 cc melk drinkt per dag. Zeker wanner hij in de opvang in contact komt met ziektekiemen, dan kan hij door het drinken aan de borst je borsten ertoe aanzetten om de passende antistoffen voor hem te maken. Daarvoor hoef jij helemaal geen direct contact met de ziektekiemen in de opvang te hebben."

Ik ben geïntrigeerd door die laatste feiten, namelijk dat je via BV je baby een soort van à la carte anti-stoffen zou bieden tegen het virus dat hij op dàt moment heeft. Hoe werkt dat dan? Of waar kan ik hier wat meer over lezen?

Als dat klopt, toch een extra reden om nog even verder te gaan met bv. Onze dochter gaat sinds deze week naar de crèche en al na drie dagen verkouden. Alvast bedankt!

christine

RE: aan Christine - uitleg over antistoffen

Berichtdoor christine » 11 jan 2008, 21:08

Ik weet niet of er gemakkelijk op het internet hierover iets te vinden is. Ik heb hier medische boeken over borstvoeding in huis, maar zelfs daar zou ik niet weten waar ik dit zo direct ga vinden. Bij LLL hebben we ontzettend veel bijscholing en ik ga ook, als het mijn financiën toelaten, af en toe op een congres. Een van de voornaamste onderzoekers war immunologie en moedermelk betreft is Prof. Lars Hanson, een Zweedse onderzoeker.

Het rare bij ondrezoek bij borstvoeding is dat men intussen weet dat iets zo is, maar dat men nog niet goed weet hoe het exact in elkaar zit. En ja misschien heeft een of ander slim professor daar wel al concrete ideeën of zelfs onderzoeksresultaten, maar ik zou het dus echt niet exact weten. Het contact tussen baby en moeder is er in ieder geval nodig. En ook als moeder en baby samen zijn, dan werkt het systeem toch wel het meest optimaal als de baby direct aan de borst drinkt. Als de mama uitsluitend afkolft is de overdracht van de ziektekiemen-informatie minder goed.

Ik kan je per e-mail een literatuur lijst sturen, met ook wel websites erbij, dus niet alleen dure boeken, waar je misschien meer kunt vinden. Kijk ook eens op [url]www.eurolac.net[/url]. Gonneke van Veldhuizen is een lactatiekundige en LLL leidster, die zich heel veel met wetenschappelijk onderzoek bezig houdt en die dit dan gelukkig op scholingsdagen aan ons door geeft. ;) Misschien kan zij je op weg helpen.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Nette(7mnd BV met veel vallen maar steeds opstaan)

Berichtdoor Nette(7mnd BV met veel vallen maar steeds opstaan) » 12 jan 2008, 18:41

Dit lijkt mij een logische verklaring, ben er gewoon toe gekomen met mijn simpel boerenverstand ;-) :
Als moeder en kind vaak samen zijn, en kind dus daadwerkelijk bij moeder drinkt (ipv kolven), staan moeder en kind altijd samen bloot aan de bacteriën uit de omgeving en de bacteriën van elkaar.
Stel: moeder en kind komen allebei in contact met beestje X. Moeder met een goed ontwikkeld immuniteitssysteem haar lichaam treedt direct in werking en maakt anti-stoffen tegen beestje X. Baby krijgt deze anti-stoffen bij de volgende voeding direct mee binnen en voila beestje X delft het onderspit.
of
baby krijgt bezoek van beestje Y, via de chrêche of OM. Baby komt thuis en via het geknuffel met moeder dringt ook beestje Y binnen in haar lichaam. Haar lichaam maakt anti-stoffen tegen beestje Y, en via de MM komen deze weer bij de baby.

Dit kan volledig verkeerd zijn hoor, maar ik vond het wel logisch klinken ;-)
grtz

An, LLL

Berichtdoor An, LLL » 12 jan 2008, 18:49

Klopt volgens mij hoor Nette!

En bijkomend: het mondje dat om te tepel komt te liggen bij het drinken, geeft op een heel rechtstreekse manier virussen door aan mama, en meteen wordt daarop gereageerd door het immuunsysteem van de mama. (Net zoals Christine weet ik niet meer waar ik dit gelezen heb en ben ik vergeten hoe het tot in de details precies in zijn werk gaat). Misschien vind ik er iets van op het net, dan geef ik de link!

Groetjes!
An
La leche league Vlaanderen
[URL]http://www.lalecheleague.be[/URL]

asjepoesje

Berichtdoor asjepoesje » 13 jan 2008, 19:32

hallo,

Mijn zoontje is intussen de 5 maanden gepasseerd en sedert deze week ben ik terug aan het werk. Ik geef momenteel nog 2x daags BV omdat ik er eigenlijk nog geen afscheid van wil nemen maar ik moet zeggen dat ik het wel redelijk zwaar vind als ik enkele vroege diensten na elkaar heb.
Vandaag begon ik te twijfelen of het het allemaal wel waard was en of ik mijn zoontje niet beter helemaal op flesvoeding (KV) zou zetten. Als ik om 7u moet starten moet ik hem om 6u15 wakker maken om te drinken terwijl hij anders slaapt tot een uur of 8. Ik vraag me gewoon af of dat voor hem niet lastig is??
wegen de voordelen van die 2x BV daar dan nog tegen op?

Saar, mama van Kato

Berichtdoor Saar, mama van Kato » 14 jan 2008, 10:04

Hallo iedereen,

Onze dochter is nu zeven weken en ik geef ook bv !
Vrijdagochtend moest ik naar de HA omdat ik koorts, keelpijn had/heb.
Moet het uitzieken en vooral doorgaan met bv.

Ik heb de HA gevraagd in hoeverre Kato immuun is voor mijn ziekte.
(heb er ondertussen ook een zware snotmarathon opzitten en ja, kan bijna niet anders dat Kato die ook binnen krijgt ook al was ik constant mijn handen).
De HA beweerde dat zij alsnog ziek kan worden, ik dacht ook altijd dat een baby tot drie maanden die bv krijgt, immuun is.

Soit, wij zijn ondertussen vier dagen verder en Kato is nog zo fris als een hoentje .. Zouden er dan idd. anti-stoffen worden aangemaakt ?
kWeet het ook niet maar als zij tegen het einde van de week nog zo fris is, ga ik er toch in geloven ..

Saar

e

Berichtdoor e » 14 jan 2008, 10:51

Tja, ons dochtertje (4m) is ook nooit ziek geweest toen ik haar nog thuis BV gaf - ook al heb ik op een bepaald moment een soort van buikgriep gehad. Mààr nu, na een weekje crèche, had ze een serieuze hoest en verkoudheid. Die nu na een dag of drie al veel beter is. Vandaar dat ik nieuwsgierig was om te weten in hoeverre het haar ook nu nog helpt om BV te blijven krijgen. Los van de voordelen voor haar algemene immuniteit, maar ik wilde gewoon weten of ik haar met BV ook hielp tegen allerlei virusjes tussendoor...

An, LLL

Berichtdoor An, LLL » 14 jan 2008, 11:36

Hoi allemaal,

Zoals in één van de voorgaande tekstjes geschreven staat, de hoeveelheid antistoffen blijft ongeveer dezelfde, of je nu véél of weinig borstvoeding geeft. Dus op dat vlak, blijft de natuur ongelofelijk goed voor je baby'tje zorgen, ook als je nog maar enkele voedingen geeft per dag.

Natuurlijk zijn baby's niet immuun voor alle ziekten, dat zijn ze nooit, ook borstgevoede baby's zijn dat niet. Wat wel heel duidelijk uit onderzoek gebleken is, is dat zij minder gemakkelijk ziek worden en bovendien, ALS ze ziek worden, minder kans maken om ernstig ziek te worden.

Een makkelijk aan te duiden voorbeeld is het volgende: Baby's die naar de creche gaan, komen in contact met enorm veel virussen van andere baby's en peuters. Daarom worden ze makkelijk ziek. Een baby die nog borstvoeding krijgt van de mama, maakt net zo goed een grote kans geveld te worden door dit virus, het immuunsysteem van baby's is immers nog totaal onderontwikkeld. De baby die thuis komt met dit virusje en geen borstvoeding krijgt, heeft een grotere kans om hier serieus ziek van te zijn en een aansluitende bacteriële infectie te doen (met noodzaak) tot innemen van antibiotica als gevolg, dan de baby die thuis komt met ditzelfde virusje en nog wel borstvoeding krijgt van de mama. Het gaat hier evenwel ALTIJD om KANSEN! Dus uit statistieken blijkt duidelijk dat baby's die nog borstvoeding krijgen, minder KANS hebben. Dat wil niet zeggen dat een individuele baby niet toch ernstig ziek kan worden, terwijl hij toch nog borstvoeding krijgt.

Ik hoop dat dit voldoende antwoord geeft op jullie bedenkingen? Anders laat je me het maar weten :)
An

An, LLL

Berichtdoor An, LLL » 14 jan 2008, 11:58

Voor asjepoesje,

Wat je kan proberen is je baby slapend bij je leggen om 6u15 en hem zo laten drinken. Dit heeft verschillende voordelen: Je hoeft je baby nog niet echt wakker te maken, halfslapend of zelfs slapend ook heel erg goed. Jij hoeft je bed nog niet uit, je kan nog even heerlijk genieten met je kindje en toch heeft hij zijn voeding gehad. Als je dan zelf moet opstaan, kan hij gewoon blijven liggen, misschien zo'n worstkussen om hem heen leggen, zodat hij veilig bij de papa ligt.

Met slechts twee voedingen per dag, zal je produktie op korte of lange termijn gaan afnemen. Uitzonderlijk kunnen er vrouwen lange tijd doorgaan met twee voedingen per dag, maar je rekent hier eigenlijk best niet op. Als het mogelijk is, geef je best minimaal drie voedingen per dag. Je kan bijvoorbeeld als je vroege dienst hebt, 's avonds twee maal aanleggen en als je late dienst hebt, 's morgens twee maal. Normaal gezien ga je niet zo veel stuwing hiervan hebben, aangezien je niet vaak meer voedt, maar het is natuurlijk wel even ondervinden. Vergelijk de hoeveelheden die je kan geven met drie voedingen per dag, niet met baby's die drie flessen krijgen per dag, het gaat allicht om kleinere hoeveelheden die je geeft, dus je baby heeft meer melkvoeding nodig dan drie borstvoedingen per dag (voor het geval hij al groenten en fruit krijgt). En dan nog tenslotte: als je je produktie voelt dalen, kan je altijd op je vrije dagen extra aanleggen. Ook hier is het ondervinden wat jouw borsten aankunnen (één of meerdere keren extra aanleggen), maar normaal gezien is het zo dat hoe langer je voedt, hoe flexibeler je borsten hierin gaan worden.

Veel geluk!
An

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 20:39

Session 1: Feeding and infant development breast-feeding and immune function.Hanson LA.
The newborn receives, via the placenta, maternal IgG antibodies against the microbes present in its surroundings, but such antibodies have a pro-inflammatory action, initiating the complement system and phagocytes. Although the host defence mechanisms of the neonate that involve inflammatory reactivity are somewhat inefficient, this defence system can still have catabolic effects. Breast-feeding compensates for this relative inefficiency of host defence in the neonate by providing considerable amounts of secretory IgA antibodies directed particularly against the microbial flora of the mother and her environment. These antibodies bind the microbes that are appearing on the infant's mucosal membranes, preventing activation of the pro-inflammatory defence. The major milk protein lactoferrin can destroy microbes and reduce inflammatory responses. The non-absorbed milk oligosaccharides block attachment of microbes to the infant's mucosae, preventing infections. The milk may contain anti-secretory factor, which is anti-inflammatory, preventing mastitis in mothers and diarrhoea in infants. Numerous additional factors in the milk are of unknown function, although IL-7 is linked to the larger size of the thymus and the enhanced development of intestinal Tgammadelta lymphocytes in breast-fed compared with non-breast-fed infants. Several additional components in the milk may help to explain why breast-feeding can reduce infant mortality, protecting against neonatal septicaemia and meningitis. It is therefore important to start breast-feeding immediately. Protection is also apparent against diarrhoea, respiratory infections and otitis media. There may be protection against urinary tract infections and necrotizing enterocolitis, and possibly also against allergy and certain other immunological diseases, and tumours. In conclusion, breast-feeding provides a very broad multifactorial anti-inflammatory defence for the infant.

Terug naar “Eten”