Toeschietreflex bij kolven maar aan één kant??

e

Toeschietreflex bij kolven maar aan één kant??

Berichtdoor e » 11 jan 2008, 12:36

Ik ben sinds deze week aan het kolven. ¿s Morgens kolf ik links terwijl mijn baby (4 maanden) drinkt en dat lukt heel goed. Ik haal rond de 90-100cc. ¿s Middags kolf ik op het werk en al een paar dagen merk ik hetzelfde patroon. Ik begin opnieuw met de linkerkant. Al na een paar minuutjes komt de toeschietreflex. Ik haal ongeveer 85cc. Dan kolf ik rechts en er komt géén toeschietreflex meer. Ik kolf er nog zo¿n 20cc uit, maar zonder tsr.
Zijn er nog mensen met die ervaring? Hoe los je dat op? Ik ben nog zo¿n 15 à 20 minuten blijven proberen, maar zonder resultaat. Ga straks nog ¿s proberen en dan met rechts beginnen, maar ik vrees ervoor. Die borst voelt ook niet echt vol aan ofzo.
(ps: ik kolf met een elektrisch toestel)

S;

RE: Toeschietreflex bij kolven maar aan één kant??

Berichtdoor S; » 11 jan 2008, 12:58

Ik heb van het begin altijd gekolfd, mijn zoontje dronk niet goed aan de borst.
Ik heb ook zo'n electrisch toestel, en kolf altijd beide kanten gelijk.

Helemaal in het begin kolfde ik manueel, en had ook altijd uit de eerste borst meer dan uit de tweede. Geen idee hoe het komt...

S;

Berichtdoor S; » 11 jan 2008, 12:59

Ohja, nog even vermelden, blijven kolven als er niet meer uitkomt heeft hier ook geen zin. Stop 5 minuutjes en herbegin, dat heeft meer resultaat

e

Berichtdoor e » 11 jan 2008, 13:00

ik huur een toestel van de mutualiteit, met mogelijkheid tot dubbel kolven, maar er is maar één slangetje en flesje bij geleverd.
misschien moet ik 's informeren om er nog een tweede te kopen?
ik ga toch straks 's met de rechterkant beginnen eerst, om te zien of ik dan een tsr krijg aan die kant.

christine

Berichtdoor christine » 11 jan 2008, 13:09

Afkolven is een zaak van oefenen. Pas voor het afkolven warmte toe, masseer je borsten een beetje, schud ze eens goed door en speel een beetje met je tepel. Je baby doet sommige van deze dingen immers ook. Denk aan je baby, kijk naar hem of naar een foto. ¿s Morgens, een tijdje na de voeding, of aan de andere kant tijdens de baby drinkt, zal het waarschijnlijk iets gemakkelijker gaan, maar vooral dus: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Heel goed als je een dubbele afkolfset kunt krijgen voor je kolf. Dit bespaart tijd en het stimuleert meer dan dubbel.

Leestip: de brochure ¿afkolven en bewaren¿ van LLL te bestellen op [url]www.lalecheleague.be[/url] en de artikelen op [url]www.borstvoeding.com[/url] over het thema.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

@christine

Berichtdoor @christine » 11 jan 2008, 20:54

maar elders lees ik dat je best niet te vaak afkolft terwijl ik nu lees dat je veel moet oefenen. hoe doe je dat dan het best?
is het artikel ivm afkolven en bewaren ook per mail bij jou te bestellen? bedankt!

christine

Berichtdoor christine » 11 jan 2008, 21:40

'Afkolven en bewaren' is een brochure. Bestellen kan over de website of per mail, maar betalen alleen per overschrijving en opgestuurd wordt ze per post omdat ze van papier is. Later dit jaar gaan we eventueel de brochures ook als pdf file aanbieden, maar zo ver zijn we nog niet.

Vaak afkolven om te oefenen mag je wel doen. Als je namelijk niet veel resultaat hebt, dan verhoog je ook je melkproductie niet. Als het afkolven eens redelijk gaat, dan doe je het natuurlijk niet meer zo vaak. Dan zou het goed zijn als je niet te veel meer afkolft zodat je niet met een overproductie te maken krijgt.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

@christine

Berichtdoor @christine » 12 jan 2008, 20:57

wat vind je een goed resultaat? en wanneer doe je het het best? wanneer kolf je het best af? kan het kwaad als je het meerdere keren per dag doet? best 's morgens of telkens als je borsten wat gestuwd zijn en je baby nog niet veel eetlust heeft? ik ben er wat onzeker over en weet niet of ik er mis mee doe als ik afkolf als in de namiddag mijn borsten erg vol zijn bijvoorbeeld.
de info over afkolven en bewaren is dat de tekst van Annie Klein?

valerie

Berichtdoor valerie » 12 jan 2008, 21:37

hoi,

Ik pik ook even in - als ervaren afkolfster.
Een goed resultaat is afhankelijk van hoeveel je wil. Persoonlijk vind ik 120cc heel erg mooi :).
Ik vertel even hoe het bij mijn zoontje ging (ik heb ook full-time afgekolfd voor mijn dochtertje, maar dat is een ander verhaal):
De maximum hoeveelheden behaalde ik 's morgens: dan kon ik gemakkelijk 200cc halen. Zonder enige moeite, want mijn zoontje dronk aan een kant, terwijl ik de andere kant afkolfde (in het begin was dat wel een gesukkel, maar daarna vlot). Mijn borsten waren er zo op ingesteld, dat het afkolven aan een kant er gewoon bijhoorde en ik gewoon aan die hoeveelheden kwam (het vraag en aanbod principe). Hoe meer je afkolft, hoe meer melk je zal produceren.

Als ik in een periode niet aan mijn gewenste hoeveelheden kwam, dan ging ik meer gaan afkolven. Ik was heel erg gevoelig voor dipjes, en als er als eens een vergadering tussenkwam, en rap rap moest afkolven (en dus minder ontspannend, en minder lang, en dus minder melk) dan had ik de volgende dag minder. Waarop ik dus meer ging afkolven en alle tips gebruikte (masseren, ...).
Ik had op sommige momenten ook aan één kant veel minder, en net als ik dan ging stoppen, had ik plots terug een toeschietreflex. Soms werkt het als je even aan totaal iets anders denkt ;-). Simpele vragen bij jezelf doen het soms. Het verzet de gedachten.

Ben je een voorraad aan het opbouwen dat je meerdere keren wil afkolven?
Ik kolfde alleen 's morgens af om een voorraadje op te bouwen. Wanneer ik niet bij mijn baby was, overdag dan wel, maar anders niet. 't Is natuurlijk te zien hoeveel melk je wil afkolven.

Oefenen om af te kolven kan. Als je in de namiddag bijvoorbeeld voelt dat ze altijd wat gestuwd zijn, kan je dit in de namiddag dan altijd doen (ipv 's morgens zoals bij mij). Je kan dan afkolven met je baby erbij of zonder. Geleidelijkaan kolf je meer af. Je productie zal zich wel daar naar zetten, als je dit dan altijd in de namiddag zal doen.

De tekst van Annie Klein ken ik niet, maar persoonlijk heb ik veel aan de brochure gehad van LLL (en ook het boek).

groetjes,

valerie

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 20:47

hi valerie, heel erg bedankt voor je lange uitleg! vanmorgen haalde ik vlot 160cc maar dan wel aan de twee kanten samen. toen ben ik gestopt want ik had schrik dat ik anders niet genoeg meer had als ik even later terug eten zou moeten geven. dat is altijd mijn grootste angst ;)
nog een vraagje: als je zelf geen eten geeft, moet je dan altijd afkolven op dat moment? als het zo maar eens voor een uitje is ofzo?

valerie

Berichtdoor valerie » 13 jan 2008, 22:58

Graag gedaan!
Die angst had ik ook, maar je zal zien dat je er op de duur vertrouwen in krijgt, dat je weet dat je +/- altijd hetzelfde zal kunnen afkolven. Je kan het bijvoorbeeld nu op 160cc houden (wat een heel goed resultaat is!!). Je zal zien dat je melkproductie zich daaraan aanpast. Het past zich aan aan die hoeveelheden die je baby drinkt en wat jij afkolft.

Ik kolfde af op de tijden dat mijn zoontje een voeding zou krijgen.
Wanneer ik 's avonds eens wegging, dan nam ik toch mijn kolf mee. Zeker toen hij nog 4 maanden was, dan moest ik vanwege stuwing toch afkolven. Was ook aangenamer voor mij als ik die druk even kwijt kon. Maar ook omdat ik dan merkte dat ik mijn productie meer in stand kon houden.
Krijg je namelijk stuwing, dan krijgen je hersenen het signaal dat ze minder melk moeten produceren. Ik was geruster als ik toch afkolfde.
Naarmate je baby ouder wordt, zal je merken dat je melkproductie flexibeler wordt.

groetjes,

valerie

opstartster

Berichtdoor opstartster » 14 jan 2008, 15:30

Gewoon even laten weten ¿ het kan ooit nog nuttig zijn voor andere beginnende kolfmama¿s ¿ ik heb een oplossing gevonden voor de toeschietreflex die niet kwam aan de rechterkant. Ik begin te kolven aan de linkerkant, en als de toeschietreflex goed op gang is, wissel ik van kant. Dan gebruik ik die tsr om rechts te kolven. Ik ben nu een paar dagen bezig en tijdens het kolven wissel ik een paar keer van kant. Ik heb de indruk dat ik zo de tsr tamelijk goed kan behouden. Haal zo¿n 120 tot 160 ml per kolfbeurt van ongeveer 25 min.
Ik hoop dat ik het zo een tijdje kan volhouden. Want ik herken wel de twijfels die ik ook op andere topics lees: kolf ik genoeg? Zal mijn productie op peil blijven? Zou het me lukken om nog een paar keer per dag live te blijven geven aan dit ritme? Wat als ik een paar keer heel laat moet werken en dus ook ¿s avonds moet kolven? Zal mijn productie dan niet razendsnel naar beneden gaan? Enfin, ik zal het moeten ondervinden de komende weken, maar hoop heel erg om nog een paar maanden BV te kunnen blijven geven. (dochtertje is nu 18 weken en sinds vorige week in de crèche :-(

opstartster

Berichtdoor opstartster » 14 jan 2008, 15:31

Gewoon even laten weten ¿ het kan ooit nog nuttig zijn voor andere beginnende kolfmama¿s ¿ ik heb een oplossing gevonden voor de toeschietreflex die niet kwam aan de rechterkant. Ik begin te kolven aan de linkerkant, en als de toeschietreflex goed op gang is, wissel ik van kant. Dan gebruik ik die tsr om rechts te kolven. Ik ben nu een paar dagen bezig en tijdens het kolven wissel ik een paar keer van kant. Ik heb de indruk dat ik zo de tsr tamelijk goed kan behouden. Haal zo¿n 120 tot 160 ml per kolfbeurt van ongeveer 25 min.
Ik hoop dat ik het zo een tijdje kan volhouden. Want ik herken wel de twijfels die ik ook op andere topics lees: kolf ik genoeg? Zal mijn productie op peil blijven? Zou het me lukken om nog een paar keer per dag live te blijven geven aan dit ritme? Wat als ik een paar keer heel laat moet werken en dus ook ¿s avonds moet kolven? Zal mijn productie dan niet razendsnel naar beneden gaan? Enfin, ik zal het moeten ondervinden de komende weken, maar hoop heel erg om nog een paar maanden BV te kunnen blijven geven. (dochtertje is nu 18 weken en sinds vorige week in de crèche)

Terug naar “Voeding”