Vanaf wanneer kolven om voorraat op te bouwen?

Gast

Vanaf wanneer kolven om voorraat op te bouwen?

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 12:07

Begin maart moet ik terug gaan werken. Dus half februari moet ik stilaan beginnen overschakelen op flessen. Toch zou ik graag wat afkolven om in te vriezen zodat ik toch nog wat BV kan geven als ik terug moet gaan werken. Ik ga ook proberen om nog 's morgens en 's avond BV te geven, afkolven op het werk is geen optie.
Is dit een goed idee om wat voorraad op te bouwen? Zo ja, wanneer moet ik daarmee beginnen? Ik heb wel al gehoord dat MM zich telkens aanpast aan de leeftijd van de baby, kan het dan geen kwaad dat je bv melk geeft dat je afkolvde op 2m en geeft aan je baby op 4m?

Alvast bedankt!

evyke, mama van Robin, Hanne en Thijs

RE: Vanaf wanneer kolven om voorraat op te bouwen?

Berichtdoor evyke, mama van Robin, Hanne en Thijs » 11 jan 2008, 13:26

ik moet ook begin maart terug gaan werken.

Thijs zal dan 5 maandjes zijn, en daar ik zeker tot 6 maand volledig bv wil geven, zorg ik ook voor ingevroren melk.

wat je wel kunt doen.. is melk uitdiepvries geven die bv 1 maandje oud is, en dan nieuwe der in steken ( erg arbeidsintensief maar zo blijft ie vers, en weet je of je kleintje die melk wel wil of kan drinken )

gelukkig begin ik halftime ( ouderschapsverlof ) zodat ik tussenin ook nog zal kunnen kolven

veel succes!

christine

RE: Vanaf wanneer kolven om voorraat op te bouwen?

Berichtdoor christine » 11 jan 2008, 13:43

Moedermelk past zich inderdaad aan de leeftijd van de baby aan, maar veel minder dan de meeste mensen denken. De eerste dagen en weken heb je grote veranderingen, maar eens de melkproductie goed op gang en gestabiliseerd is veranderd niet meer zo veel. Pas als je de melkproductie afbouwt komt er weer een grote verandering, maar dit heeft niets met de leeftijd van de baby te maken. Wat nog het meeste veranderd dat zijn de antistoffen, zeker als de baby met meer kiemen in aanraking komt omdat hij mobieler wordt, dingen in zijn mondje steekt en bijvoorbeeld in de opvang met andere baby's samen komt. De voedingswaarde van de melk, dus suikers, vetten, eiwitten veranderen na de eerste weken bijna niet meer.

Ik zal je hier straks de bewaartijden van koedermelk geven. Daaraan kan je ook zien dat je melk van een jonge baby gerust aan een ouder baby kunt geven.

Als je nog maar 's morgens en 's avonds gaat voeden, dan kan het zijn, dat je productie redelijk senl terug loopt. Hoe vaker je voedt des te groter de kans dat je langer voldoende melk hebt. 's Avonds kan je overigens best 2 tot 3 keer voeden. Een keer wanneer je weer met je baby samen bent, een keer zo een 2 uurtjes later en nog een keer voor het slapen gaan.

Als je nu vaak extra afkolft, dan zorg je voor een overproductie. Hou hierme rekening wanneer je begint te werken. Neem voor de zekerheid toch de kolf mee naar je werk om bij stuwing af te kolven. Niemand heeft er iet aan als je een borstontsteking krijgt, jij niet, je baby niet en je werkgever zeker ook niet. ;)

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”