korter eten en flexibelere borsten

Vanessa

korter eten en flexibelere borsten

Berichtdoor Vanessa » 11 jan 2008, 11:53

Ik lees hier af en toe wel eens dat als je al lang bv geeft, je borsten flexibeler worden qua productie. Hoe lang is lang?

Vanaf wanneer beginnen kinderen korter te drinken, zonder daarom minder te drinken.

Ik geeft nu 8 maand bv, tot nu toe nog een 3-4 voedingen per dag, meer tijdens de weekends en verlofdagen. Maar nu mijn zoontje na wat ziek te zijn, terug op gewicht geraakt is, vraagt hij maar 2 voedingen meer. 's morgens en bij het thuiskomen. Voor het slapengaan krijgt hij normaal een flesje, omdat hij toen hij rond 5.5 maand opeens veel minder sliep en halve nachten wou drinken en dat was dus niet combineerbaar met opstaan en gaan werken. (Ik heb toen zelfs even aan stoppen gedacht)

Nu wou ik gisterenavond die fles vervangen door bv om toch aan 3 voedingen te komen, maar dat was niet naar zijn zin. We hebben dus toch een fles gegeven. Vanavond ga ik natuurlijk terug proberen. Misschien slaapt hij nu terug beter door, want meer dan 1 nachtvoeding zie ik niet zitten, daarvoor ben ik nu al te moe.
Kan het kwaad om de ene dag 2, de andere 3 of 4 voedingen te geven of moet ik nog altijd goed opletten om zo zonder melk te komen zitten?

Hij drinkt de laatste weken ook steeds korter en korter. Is dit normaal rond deze leeftijd en wordt het nog korter? Krijgt hij dan nog evenveel melk binnen?

Gast

RE: korter eten en flexibelere borsten

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 12:40

Hangt af van jouw borsten.
De ene persoon is snel onderhevig, een andere ondervindt bijna geen last.
Het is uitprobreren en zien hoe je borsten reageren.
Als je teveel stuwing krijgt zul je deze wel moeten wegkrijgen door ofwel aanleggen ofwel kolven.
Idem voor de productie sommigen kunnen het lang doen met 1 à 2 voedingen.
In die fles zit Kv neem ik aan en als je die nu eens vervangt door BV?

Nog veel succes en moed

christine

Berichtdoor christine » 11 jan 2008, 13:25

Normaal heb je de grote veranderen qua productie en fexibiliteit al lang achter de rug. Vanaf 4 maand kunnen de meeste vrouwen het wel aan dat de baby af en toe langer niet drinkt. Of je op lange termijn met 2 voedingen de productie op peil kunt houden, dat is natuurlijk een andere vraag. Bij de ene mama lukt het, de andere niet.

Baby's drinken kort na de geboorte normaal heel lang. Vaak hebben ze 30 tot 45 minuten voor een voeding nodig. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Naarmate ze ouder worden drinken ze alsmaar korter omdat ze de drinktechniek alsmaar meer onder de knie krijgen. Een baby van 4 maand heeft soms maar enkele minuten nodig om zijn buikje rond te drinken. Ook later veranderd de drinktechniek wel nog eens, maar dat heeft niets meer met de duur van een voeding te maken. Vanaf een bepaalde leeftijd kan een baby niet meer tegelijk ademen en slikken. Dit is een voorbereiding op het leren spreken als mama zal je hiervan niet veel opmerken.

Als een baby die al meer dan 6 maand oud is en die eigenlijk nog maar weinig voedingen aan de borst neemt minder en minder lang gaar te drinken, dan denk ik toch eerder aan een verminderde melkproductie. Je baby is ook flessen gewend. Het kan goed zijn dat de productie niet meer het van het is en dat hij niet zo veel zin heeft om aan de borst veel moeite te doen.

Als je hem nog langer borstvoeding wilt geven kan je best proberen hem af en toe extra aan te leggen. Ook als hij niet zo lang drinkt, zo kan dat toch de melkproductie stimuleren.

Krijgt hij overdag nog andere melk? Indien niet kan je beter zijn gewicht een beetje in het oog houden. Als je namelijk de melkproductie niet kunt verhogen, dan heeft hij andere melk nodig.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Vanessa

Berichtdoor Vanessa » 11 jan 2008, 23:37

De laatste week vraagt hij weer een flesje rond 9u in de creche (bv om 7u), dat hij de laatste 2 dagen ook niet meer volledig heeft uitgedronken.

Ik had hier onlangs nog een vraag gepost omdat hij niet over de 7kg leek te geraken, maar dat is intussen gelukt.
Tussen ziek zijn en vermageren naar 6,5kg net voor kerst, weegt hij nu 3 weken later al 7,4 kg en lijkt hij dus eindelijk goed over die 7kg grens te zijn geraakt.
Tijdens de kerstvakantie gaf ik op de productie terug wat te verhogen en ons zoontje te laten aankomen tot 7 voedingen op een dag. Maar nu de vakantie voorbij is en hij 's nachts weer langer slaapt, kom ik daar dus lang niet meer aan.
Stuwing heb ik al een hele tijd niet meer gevoeld, ook nu niet bij de overgang van vakantie naar werkregime. Terwijl ik toch een 10-tal dagen veel meer voedingen gegeven heb. Daarom vroeg ik mij dus af of ik nu al in de flexibelere periode terecht gekomen was.

Eten is eigenlijk maar de laatste maand ofzo korter aan het worden. Rond 4 maand heb ik geen enkel verschil gemerkt. Hij heeft tot voor een maand ofzo altijd minimaal een kwartier per kant genomen. Rechts soms iets minder, waarschijnlijk omdat er links meer melk is doordat die kant 's nachts handiger voedt. Ik probeer dat te compenseren door die rechts overdag eerst aan te bieden.

Ik zou graag ongeveer een jaar bv kunnen geven. Of zeker toch nog tot de lente als het warmer wordt en er minder ziektes in de lucht hangen. En zolang hij nog geregeld een nachtvoeding vraagt, is het ook wel zo handig ;)
Ik doe dus mijn best om hem zo vaak mogelijk aan te leggen, maar dat is niet altijd even makkelijk. Het mannetje begint al goed te weten waarneer hij wel of niet zin heeft om te drinken ...

Terug naar “Voeding”