baby 5weken al 2dagen geen stoelgang

saar

baby 5weken al 2dagen geen stoelgang

Berichtdoor saar » 10 jan 2008, 20:33

hoi, ik ben de bv aan het afbouwen omdat ik terug moet gaan werken, en geef 1 flesje per dag.

ervoor had ze minstens zes plasluiers per dag en minstens 3 kakpamper, maar nu al 2 dagen geen kaka meer, wel 6 plasluiers per dag, kan dit kwaad????

Gast

RE: baby 5weken al 2dagen geen stoelgang

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 21:50

Kan geen kwaad. Plasluiers zijn het belangrijkste. Voor bv-baby's is alles tussen "10 keer per dag en 1 keer om de 10 dagen" ok. Ik kan me voorstellen dat je kindje een beetje moet wennen aan die ene flesvoeding.

christine

Berichtdoor christine » 11 jan 2008, 08:36

Het kan inderdaad met de kunstvoeding te maken hebben, maar voor een baby die uitsluitend borstvoeding krijgt zou het NIET normaal zijn! Tot de baby 6 tot 8 weken oud is moet hij minstens 1 tot 2 keer per dag een ontlasting hebben. Pas daarna kan de ontlasting ook enkele dagen tot een week uitblijven.

Het uitblijven van de ontlasting bij een jonge baby kan erop duiden dat hij te weinig melk krijgt of dat er een probleem met het spijsverteringsstelsel is. Als een jonge baby 10 dagen geen ontlasting heeft, dan is hij dus of ondervoed of hij heeft mogelijk een medisch probleem. In ieder geval hoort hij grondig door een arts onderzocht!

Maar 2 dagen op 5 weken bij een baby die ook kunstvoeding krijgt is natuurlijk iets anders. Het kan inderdaad zijn dat de kunstvoeding hiervoor verantwoordelijk is. Als je nog langer duurt of als je baby last ervan heeft kan je best eens met je arts hierover spreken.

Tips om de ontlasting te bevorderen:
vaker aanleggen (misschien geen optie in jouw situatie, maar dit helpt vaak)
de baby veel rechtop dragen en daarbij de beentjes ondersteunen zodat hij goed kan duwen
met je vinger en een beetje olie de sluitspier zachtjes masseren en daardoor stimuleren.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

mama Lies

Berichtdoor mama Lies » 12 jan 2008, 08:34

Mijn zoontje in ook 5 weken en had van zondag naar donderdag geen stoelgang meer gemaakt. Kind en gezin zei dat 10 dagen geen kwaad kon maar dart is dus geen waar. Ik heb op aanraden van LLL naar de kidnerarts gebeld en ik moest direct een glycerine suppo steken. Een baby van 5 weken mag niet meer dan 72uren zonder stoelgang zitten. Niet bij fles en niet bij borstvoeding.

ellentje

Berichtdoor ellentje » 12 jan 2008, 08:45

Wat de mama van Lies zegt is waar hoor. Ons meid heeft ook eens 4 dagen geen stoelgang gehad. Ik stond snel bij de apotheker hoor voor zo'n suppo'kes.
Beentjes goed tegen haar/zijn buikje duwen (wat uit elkaar) en dan suppo in 't poepke duwen. Suppo wel eerst warm wrijven tussen u handen anders lukt dit niet zo goed. Eens de suppo erin zit, haar billetjes goed toe knijpen, want ze durven de suppo er terug uitduwen hoor!!!

christine

Berichtdoor christine » 12 jan 2008, 11:12

Maar een glycerine suppo geven is niet het enige wat je moet doen. Men moet wel ook nagaan waarom de baby zo lang geen ontlasting heeft. Voor de zekerheid vaker aanleggen en als het nog eens gebeurt toch naar de arts gaan en de baby laten onderzoeken.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”