geen stuwing bij onderbreking bv?? help!

miebs

geen stuwing bij onderbreking bv?? help!

Berichtdoor miebs » 10 jan 2008, 20:02

hoi, ik weet sinds het begin van deze week dat mijn meisje (5weken) verborgen reflux heeft, wij gaan van bv overschakelen naar fv.
nu heb ik haar van dinsdag 1 flesje per dag AR melk gegeven, waar ze heeeel goed op reageert en de reflux tot de volgende voeding wegblijft!!
vandaag weigert ze de borst al sinds vannacht en huilt onophoudelijk tot ze een flesje krijgt. dus ben ik al van deze nacht fv aan het geven, maar ik heb nog steeds geen stuwing, is dit normaal? of huide ze zo omdat ik misschien nu al te weinig melk heb, geef haar nu van dinsdag 1 flesje als laatste voeding, kan je melk zo snel terugnemen? ben juist een borstkolf gaan kopen en als ik een half uurtje kolf, komt er 40cc uit?????? wat moet ik doen??? stoppen met bv zo snel gevaarlijk??? hullllep aub

alvast heeeel erg bedankt voor de tips en goede raad

miebs

christine

RE: geen stuwing bij onderbreking bv?? help!

Berichtdoor christine » 11 jan 2008, 09:00

Als je geen stuwing hebt dan kan je inderdaad stoppen als je dit wilt. Het grote gevaar bij snel stoppen van de borstvoeding is stuwing en daar kan een borstontsteking van komen. Als je geen stuwing hebt, dan heb je dus ook geen probleem.

Je baby is nog heel jong daar kan het zijn dat de melkproductie nog niet zo stabiel was. Als men met flessen wil beginnen maar toch nog verder borstvoeding wil geven, dan wordt bijvoorbeeld vaak gezegd, dat men minstens 6 weken wacht met de eerste fles. De productie is de eerste weken bij veel vrouwen nog erg kwetsbaar en de baby kan gemakkelijk een zuigverwarring krijgen. Dit betekend dat de baby snel heel slecht gaat drinken en dan misschien helemaal niet meer weet wat hij met de borst moet doen.

Als je op kunstvoeding wilt overstappen en met de borstvoeding wilt stoppen, dan is dat dus bij deze gebeurt. ;) Het zou wel kunnen dat je straks toch nog last van stuwing krijgt. Wordt de stuwing te sterk, dan leg je best nog eens aan of kolf je best af. Vaak een beetje afkolven zal de productie eerder in stand houden omdat het stimulerend werkt. Zo weinig mogelijk vaak de borsten grondig leeg maken doet dit niet. Je probeert dus het volgende aanleggen of de volgende afkolfbeurt zo lang mogelijk uit te stellen, maar dan maak je de borsten heel grondig leeg.

Tussen de voedingen of afkolfbeurten kan je koude toepassen wanneer je dit aangenaam is. Geen ijs, maar een temperatuur zoals het groetenvak van je koelkast. Voor een voeding of afkolfbeurt pas je minstens 15 minuten warmte toe zodat de melk goed kan stromen.

In het begin zal het misschien nog een of twee keer per dag nodig zijn om af te kolven, dan nog maar een keer per dag, dan om de twee dagen of langer tot het helemaal niet meer nodig is. De laatste resten melk gaat je lichaam weer opnemen, maar het kan nog maanden duren voor er helemaal geen melk meer is. Deze miniproductie is echter niet meer storend en je zult ze alleen opmerken wanneer je probeert een paar druppels uit te duwen.

Als je echter de melkproductie nog voor de zekerheid nog op peil wilt houden omdat je eerst nog enkele dagen wilt bekijken hoe je dochtertje het met de kunstvoeding doet, dan kan je door heel vaak afkolven proberen de productie in stand te houden.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

miebs

Berichtdoor miebs » 11 jan 2008, 11:09

hoi christine,
bedankt voor het duidelijek antwoord!!!! ik ga dus gewoon flesjes geven vanaf nu, ze heeft er de hele nacht heel goed op gereageert, ik heb haar zelfs geen gaviscon moeten toedienen met de AR melk, had graag nog bv gegeven s'morgens en s'nachts(zoveel makkelijker!) maar kan best volledig overschakelen want heb haar niet meer aangelegt sinds gisteren nacht en
heb nog steeds geen stuwing en als ik kolf zit er 50 cc in het flesje, misschien waren de huilbuien dan toch voor het te weinig melk dat ik produceerde. ik ga nu niet meer kolven tot ik echt stuwing krijg, moet over 4 weken terug aan het werk en werk bij een kleine zelfstandige die al meermaals heeft laten horen dat hij er niet voor te vinden was op het werk te kolven, dus misschien is het het beste zo.

alvast heel erg bedankt!

Ilse

Berichtdoor Ilse » 11 jan 2008, 20:03

hoi,
jammer dat je werkgever zo reageert... Ik ben ook bang dat de mijne zo gaat reageren en zou zo graag verder willen geven :(. Ik ga volgende week maandag naar hem toe, en het aanbrengen. Waarom was de jouwe er niet voor te vinden, als je mij wil antwoorden? Dan weet ik misschien wat ik kan verwachten... en kan ik mij toch alleszins wat voorbereiden..
dankjewel.

christine

Berichtdoor christine » 11 jan 2008, 20:48

Eigenlijk heeft je werkgever hier niet veel tegen in te brengen.

[b]Borstvoedingpauzen in België[/b]

Tot je baby 7 maanden oud is heb je het recht een half uur of twee keer een half uur (dit hangt van je dagelijkse werktijd af) af te kolven of je baby borstvoeding te geven. In sommige gevallen kan deze periode met 2 maand verlengd worden, tot de leeftijd van 9 maand dus, bijvoorbeeld wanneer je baby prematuur geboren is of wanneer je arts van mening is, dat het voor de gezondheid van je baby noodzakelijk is. Je arts hoeft geen specifieke reden op te geven. Spreek met je arts hierover.

Je werkgever is verplicht een geschikte ruimte ter beschikking stellen. Deze ruimte moet goed verlucht en verwarmt zijn. Er moet een aangename zetel en een koelkast aanwezig zijn. De kolfruimte kan zich in sommige gevallen in de privé-woning van de werkgever bevinden. Eventueel kunnen meerdere werkgevers een gemeenschappelijke kolfruimte voor hun werknemers ter beschikking stellen, denk maar aan de verschillende ondernemingen in een winkelcenter.

In de CAO werd niet duidelijk op ingegaan hoever deze ruimte van je werkplaats verwijderd mag zijn. De afkolftijd bedraagt maar 30 minuten, dus een kwartier naar deze ruimte wandelen zit er niet in. Bespreek dit met je werkgever, en leg hem uit, dat je de 30 minuten echt voor het kolven nodig hebt.

Om van deze wettelijke afkolftijden te kunnen genieten moet je de werkgever twee maand voor je het werk hervat verwittigen. Daarnaast heb je een attest nodig, waarin staat dat je borstvoeding geeft. Zo een attest kunt je bij Kind & Gezin of je arts verkrijgen en het zal naar aanleiding van een gesprek over de voeding van je baby uitgevaardigd worden.

In sommige gevallen zal een half uur afkolven niet voldoende zijn en ook niet iedereen komt met 2 keer kolven op een hele werkdag toe. Soms zal het nodig zijn ook je middagpauze gedeeltelijk voor het kolven te gebruiken. Praat met je werkgever hierover, misschien vinden jullie samen een oplossing. Algemeen moet je met je werkgever overeen komen wanneer je de kolf- of voedingstijden kunt opnemen. In de meeste gevallen zal dit direct voor of na een pauze zijn.

[b]Hier kan je de brochure ¿Wegwijs in Arbeid en Moederschap¿ aanvragen, per e-mail bestellen of van de website downloaden.[/b] De brochure informeert vooral over de plichten van de moeder en niet over haar rechten inzake borstvoedingpauzes.

Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
Cel Publicatie
1070 Brussel, Ernest Blerotstraat 1
Tel. 02/233.42.11
website: [url]www.meta.fgov.be[/url] (metagids)

[b]Informatie over de reglementering inzake borstvoedingpauzes, borstvoeding- en profylactisch verlof, dus ook de rechten van de moeder, kan men bij de lokale arbeidsinspectie verkrijgen.[/b] De adressen zijn op [url]www.meta.fgov.be[/url] te vinden. Ook werkgevers kunnen zich hier informeren.

[b]Informatie over de vergoeding van borstvoedingpauzes, borstvoeding- en profylactisch verlof:[/b]

Bij de ziekenvondsen of bij de

Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
Dienst Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen
1060 Brussel, Eurostation 2, Victor Hortaplein 40/20
Tel. 02/528.64.13, Fax 02/528.69.73
e-mail: [email]pascale.mylemans@minsoc.fed.be[/email]
website: [url]www.socialsecurity.fgov.be[/url]

Ook wanneer je baby al ouder dan 7 maand is, kunt je met je werkgever misschien afspraken maken. Geef hem een goede reden, waarom je verder borstvoeding wil geven. Vertel hem eventueel dat je huisarts of je pediater het je aangeraden heeft omdat er bijvoorbeeld allergieën in je familie zijn.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”