wanneer honger? Zoontje weent niet van honger

Marieke

wanneer honger? Zoontje weent niet van honger

Berichtdoor Marieke » 09 jan 2008, 14:08

Hallo,

Ons kindje is nu 6weken oud en krijgt borstvoeding. Tot gisteren moest ik hem van de KA om de 3à4uur wakker maken voor een voeding (was 5weken te vroeg geboren). Omdat hij goed bijkomt en het voor de rest goed doet mag ik hem nu voeden op vraag zolang hij minstens 6keer per dag drinkt.
Nu is mijn probleem dat ons zoontje nooit weent van honger.
Af en toe wordt hij wakker en begint hij te kreunen en te kuchen, soms om eten te krijgen, soms omdat hij krampjes heeft.
Zonet begon hij terug te kreunen en te kuchen maar omdat hij met zijn beentjes spartelde veronderstellen we dat het was omdat hij kaka moest doen. Hij slaapt ondertussen ook vredig verder.
Ook vraag ik me af of dat kreunen en kuchen van zijn reflux (heeft hier sinds 2weken last van) kan voortkomen? Hij doet dit namelijk sinds 2dagen erg veel?
Alle raad is welkom

J.

RE: wanneer honger? Zoontje weent niet van honger

Berichtdoor J. » 09 jan 2008, 14:40

hoi,

ja, dat kreunen en kuchen kan door de reflux komen. Hier ook zo'n kreunertje. Hij is ondertussen 9 w en krijgt nu al 6w omeprazole voor de reflux. Tja, hier is het ook moeilijk om te weten wanneer hij nu eigenlijk honger heeft - en daar voel ik me heel onzeker door. Hij wil nl heel vaak drinken, eigenlijk vaak om zijn ongemakjes weg te drinken. Maar ik weet dus héél vaak niet of het nu honger is, last van de reflux, last van krampjes of...Maakt me eigenlijk erg onzeker als mama...

Grtjs
J

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 15:22

Marieke,
Eigenlijk is het heel positief dat je baby niet huilt van de honger, da's pas het laatste signaal.
Vaak kan je je baby al tijdens het wakker worden zien zoeken: het hoofdje heen en weer draaien en smakken met het mondje.
Dan kan je hem gerust uit z'n bedje pakken en aanleggen.

Het herkennen van honger is inderdaad niet makkelijk, maar dat komt wel. Zeker bij kindjes met reflux is het soms moeilijk om het onderscheid te maken tussen mama als troost en mama als honger.

Ik hoop dat er snel iemand van LLL of een borstvoedingsorganisatie een professionele uitleg komt geven.

christine

Berichtdoor christine » 09 jan 2008, 17:15

6 voedingen is heel weinig voor zo een jonge baby. 8 voedingen is echt wel het absolute minimum. Als je baby wakker wordt kan je hem inderdaad best aanleggen. Je hoeft niet te wachten tot hij al weent van honger. Let op je baby wanneer hij slaapt. Wanneer beweging in de baby komt, wanneer het mondje af en toe open en dicht gaat, dan is hij eigenlijk al bereid om te drinken. Mondje open en dicht is dan ook het eerste hongersignaal. Lichte zuigbewegingen met het mondje maken is het tweede hongersignaal. Op iets zuigen, bijvoorbeeld de handjes of een mouw is al een stap verder. Verwoed op iets zuigen is al een heel ver gevorderd hongersignaal en wenen is een laatste noodkreet. Het is dus veel beter om ee baby bij een van de eerste twee hongersignalen aan te leggen. Als je ze niet goed kunt herkennen, en ja, sommige baby's hebben echt wel zo veel vertrouwen in hun mama dat ze niet veel hongersignalen geven, dan kan je hem best op jouw initiatief regelmatig wakker maken. Overdag best nite langer dan 3 uur wachten en 's nachts niet veel langer dan 4 of 5 uur. Je mag niet vergeten dat je baby nog maar een week oud zou zijn en dat hij dan eigenlijk heel frequent een voeding nodig heeft.

Te veel drinken omdat aan de borst rustgevend en pijnstillend is, dat komt inderdaad voor, maar dan zou je baby heel erg ongelukkig zijn en bijna constant om de borst vragen. Zelfs dan hoeft hij niet op een voeding te moeten wachten. In zo een geval kan men de baby namelijk de meest lege borst aanbieden en als er door een hoge melkproductie de borsten nooit leeg zijn, dan kan men eenmalig per dag ('s morgens) beide borsten leeg kolven.

Je kunt bij mij per e-mail een artikel aanvragen over hoe vaak baby¿s normaal per dag een voeding nodig hebben. Ook over reflux heb ik een artikel. Daarin vind je meer uitleg over mogelijke oorzaken en vooral tips hoe je het voor je baby en voor jezelf aangenamer kunt maken.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”