MM met of zonder deksel in koelkast?

E

MM met of zonder deksel in koelkast?

Berichtdoor E » 08 jan 2008, 17:48

Het onderwerp zegt het zelf: ik kolf overdag en 's morgens telkens moedermelk af om de dag nadien mee te geven naar de crèche. Maar ik ben een beginneling in het afkolven en bewaren. Ik vond al wel de bewaartijden van de LLL maar ik meen dat nergens is vermeld hoe je die melk dan in de frigo bewaart. Ik doe ze nu in een open potje van avent of in een open flesje.
Maar ik heb al 's ondervonden dat de melk na amper 24 uur zurig begint te ruiken. Ik heb ze dan maar weggegoten, wat ik zonde vind, uiteraard.
Is het best om ze in een afgesloten potje te bewaren in de frigo?
En moet je de melk na het afkolven eerst laten afkoelen tot kamertemperatuur of zet je ze best zo snel mogelijk in de koelkast?

Daarnaast: kan het kwaad dat ze zurig ruikt? Want ik las ook al dat dat geen abnormaal fenomeen is, gezien de levende bestanddelen in de MM.

Bedankt alvast!

Gast

RE: MM met of zonder deksel in koelkast?

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 18:28

ik bewaar de melk in de bewaarpotjes van avent, dat zijn er met deksels.
Ik zou er dus een deksel op zetten.
Verder zet ik de mm meteen in de koelkast, tenzij ik deze meteen ga geven natuurlijk ;)
op het einde van de dag verzamel ik alle melk van diezelfde dag en vries ik die in. OF zoals vanaf volgende week: dan geef ik die aan de creche, de dag zelf bij het ophalen van mijn dochter (is dan de voeding voor de volgende dag) of de dag erna.
Bij mij 'schift' de mm na een tijdje in de koelkast, maar da's normaal, als je deze wat schudt, dan is die weer prima.

Alexandra

Berichtdoor Alexandra » 08 jan 2008, 23:05

Of er een deksel op moet weet ik niet maar ik giet de melk altijd onmiddelijk over in een gesteriliseerd flesje, doe er een speentje en een dop op en zet het zo in de koelkast. De melk scheidt zich maar dit is normaal. Als ik dan mijn dochter naar de OM/oma breng, heb ik onmiddelijk een kant en klaar flesje om mee te nemen.

christine

Berichtdoor christine » 08 jan 2008, 23:20

Zeker in een gesloten potje of fles bewaren! Dat is veel hygiënischer.

Moedermelk kan je enkele uren bij kamertemperatuur bewaren, maar als je een koelkast ind e buurt hebt, dan zet je ze toch wel direct in de koelkast als je ze niet straks gaat gebruiken.

De zurige geur en/of smaak komt echter niet van het open laten staan en ook niet van een uurtje buiten de koelkast. De melk van sommige moeders verandert van smaak en geur, wanneer ze eens enkele uren bewaard werd. Moedermelk bevat namelijk enzymen, die de baby bij het verteren van de melk moeten helpen. Soms is dit voor een volwassene bijna niet waarneembaar, soms zal ook jij vaststellen dat de melk een erg rare of zelfs slechte geur heeft. Je melk is dan zeker niet slecht, ze is alleen voorverteerd. Wanneer je baby bereid is ze te drinken, dan is niets aan de hand. Maar sommige baby¿s zijn erg kieskeurig en weigeren de melk al bij het kleinste smaakverschil. Ben je niet zeker of het de smaak is die je baby stoort, dan kunt je hem best eens vers afgekolfde melk aanbieden. Drinkt hij die wel, dan is het hem duidelijk om de veranderde smaak te doen en moet je ervoor zorgen, dat de enzymen hun werk niet kunnen doen. Daarvoor kunt je de melk kort tot 70 graad verhitten. Door het verhitten kan men het proces van voorvertering stoppen, maar er gaan natuurlijk antistoffen en andere levende bestanddelen verloren.

Soms heeft de smaakverandering ook met de voeding van de moeder te maken hebben, meer bepaald met het vet dat de moeder eet. Een dagelijkse lepel lecithine, voor de moeder, kan helpen.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

e

Berichtdoor e » 09 jan 2008, 09:14

Christine,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal het 's testen. Hoe dan ook doet ons dochtertje momenteel nog erg moeilijk over haar flesje. Maar mssch ligt het aan de smaakverandering.

Mag ik nog 's vragen: verhitten tot 70 graden, hoe doe je dat?
Flesje in een pannetje met kokend water baden?
Of extra lang in de flessenwarmer?
Maar hoe weet ik dat het tot 70 graden is?

En daarnaast: waar koop je lecithine? bij de apotheker?

Alvast bedankt voor je antwoord!

christine

Berichtdoor christine » 09 jan 2008, 09:41

Alleen als je zeker weet dat het de smaakverandering is, dus als je baby vers afgekolfde en nog warme melk wel goed drinkt, dan begin je aan het verhitten.

Die moet je dan overigens direct na het afkolven doen, dus eerst koelkast en later verhitten helpt niet. Je kunt de melk direct in een pan verwarmen, wel blijven roeren zodat ze aan de bodem niet te warm wordt. Omdat je het best snel doet lijkt me de flessenwarmer geen zo goed idee. Als je een stoomkoker hebt misschien daarin. Moet je dit regelmatig doen, dan is het misschien interessant om een thermometer aan te schaffen waarmee je hoge temperaturen kunt meten. Zulke kook-thermometers worden bijvoorbeeld verkocht om de temperatuur van een gebraad binnenin te meten. Verwarm je namelijk niet genoeg, dan blijft het enzym werken. Verwarm je te veel dan maak je andere bestanddelen van de melk kapot.

Lecithine krijg je inderdaad in de apotheek, maar misschien ook in de biowinkel of in ketens zoals Kruidvat, Di, ...

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”