bv: flesjes steriliseren?

G

bv: flesjes steriliseren?

Berichtdoor G » 08 jan 2008, 10:06

Ik lees vaak dat als je BV geeft en je een voldragen baby hebt, dat je dan je kolf 1 x per week moet steriliseren (verder eerst met koud water afspoelen, dan in warm sopje, om vervolgens met warm water af te spoelen), tenminste als alles in volstrekt hygienische omstandigheden gebeurt. Hoe zit dat met de flesjes? Idem? Of dien je die elke keer te steriliseren?

Gast

RE: bv: flesjes steriliseren?

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 10:19

Ik vind het gek dat LLL adviseert om flesjeskinderen kleinere porties te geven, want het zijn allemaal kleine baby's... maar dan voor BV zeggen dat al dat steriliseren niet nodig is.
Ok, onze borsten zijn niet steriel, maar de flesjes zouden dat in mijn ogen toch moeten zijn.
Dus tot 6m worden hier zowel de kolf als de flesjes/avent potjes dagelijks gesteriliseerd.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 10:32

mijn baby is al 8 maanden en toch steriliseer ik nog dagelijks de flesjes. zo ben je zeker dat het proper is, want in die flesjes en tuutjes blijft makkelijker iets hangen

@ 11h19

Berichtdoor @ 11h19 » 08 jan 2008, 10:41

sterliseer je dagelijks je kolf en flesjes/potjes? Of na elk gebruik? Want je gebruikt je kolf toch meer dan 1x per dag (allez, ik toch).

Mij lijkt dat als je de kolf maar 1 x week moet steriliseren, dit bij de flesjes ook zo is?

11u19

Berichtdoor 11u19 » 08 jan 2008, 11:26

Ja, ik steriliseer slechts één keer, soms twee keer.
Ik werk nog even halftijds, dus bij mij gaat het zo:

Werkdag: 's morgens kolven, steriliseren, 's middags kolven, 's avonds steriliseren (ik heb geen recht op kolfpauzes, niet op tijd aangevraagd en ze zouden het toch niet geven)

Thuisdag: 's morgens kolven en steriliseren.

Dat volstaat voorlopig.

christine

Berichtdoor christine » 08 jan 2008, 13:29

Als de flessen goed zijn uitgewassen (eerst koud en dan warm) dan heb je normaal geen restjes en dan hoeft steriliseren niet als je voor een gezonde en voldragen baby afkolft. Restjes melk zijn inderdaad een uitstekende voedingsbodem voor bacteriën.

Moedermelk en kunstvoeding in poedervorm zijn niet steriel (kunstvoeding in brik wel), maar de kiemen die in mm en kv aanwezig zijn zijn heel verschillend. De kiemen in mm zijn normaal niet levensbedreigend voor een baby en mm bevat stoffen die kiemen actief vernietigen. Wel opletten bij moedermelk die gepasteuriseerd werd, daar zijn deze stoffen voor een groot deel vernietigt en daar kunnen kiemen zich heel gemakkelijk vermenigvuldigen, dus dan moet je veel hygiënischer te werk gaan. Als je baby nog jong is lijkt me dan dagelijks steriliseren geen zo slecht idee.

De delen van de kolf die met de melk in aanraking komen en de flessen zou ik wat de hygiëne betreft gelijk behandelen. Dus als je om bepaalde reden steriliseert, dan kan je dit best met fles en kolf doen. Als steriliseren niet nodig is, dan hoeft het bij geen van de twee.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”