@LLL: BV baby vanaf wanneer laten doorslapen?

Sofie

@LLL: BV baby vanaf wanneer laten doorslapen?

Berichtdoor Sofie » 08 jan 2008, 07:39

Hey,

Ik heb hier al dikwijls gelezen dat het niet goed is om een jonge baby lang te laten doorslapen 's nachts. Waarom is dit eigenlijk gevaarlijk?
Ik vannacht dan ook mijn dochtertje wakker gemaakt om te eten omdat ze na 5,5 uur nog steeds sliep. Tot hoelang moet ik haar eigenlijk 's nachts wakker maken?

Alvast bedankt!
Sofie

S.

RE: @LLL: BV baby vanaf wanneer laten doorslapen?

Berichtdoor S. » 08 jan 2008, 08:16

Hallo Sofie

Onze baby is nu 4 maanden en krijgt ook bv. Ik zou mijn baby s nachts nooit wakker maken, overdag wel. Je baby heeft er ook eens deugd van om een goed eind na elkaar te slapen zonder wakker gemaakt te worden. Ze moet zelf haar ritme vinden. Veel succes!

christine

Berichtdoor christine » 08 jan 2008, 14:04

Daar kan ik je eigenlijk geen standaard antwoord erop geven. Dat hangt heel erg van de situatie af. Vraagt je baby overdag vaak om een voeding zodat ze minstens op 8 tot 12 voedingen per 24 uur komt? Komt je baby goed bij? Heeft zij als zij nog jonger dan 6 tot 8 weken oud is elke dag minstens 1 tot 2 keer ontlasting? Slaapt de baby dicht bij jou 's nachts? Wordt de baby 's nachts ingebakerd of slaapt ze met een fopspeen? Is je melkproductie al redelijk gestabiliseerd? Heb je last van stuwing als je baby langer niet om een voeding vraagt?

Als je stuwing krijgt, dan kan je de baby gerust wakker maken. Voeden op vraag is nie alleen op vraag van de baby. Als de baby eens niet op tijd om een voeding vraagt, dan heb je in de eerste maanden gelukkig nog je borsten die je erop attent maken dat het tijd voor een voeding wordt.

Als tussen jou en de baby 's nachts een grote afstand is, dan kan men niet meer van voeden op vraag spreken. Eigenlijk kan je alleen zeker zijn dat je baby op tijd om een voeding gaat vragen als zij heel dicht bij jou slaapt. Uiteraard zijn er baby's die ook op afstand heel duidelijk kunne maken dat ze willen eten, maar bij sommige baby's lukt dat niet zo goed.

Als er een jonge baby niet zo veel ontlasting heeft of als de baby niet zo goed groeit, dan zijn lange nachten niet aan te raden.

Waarvoor zijn nachtvoedingen nuttig:

Voor de melkproductie, zeker als de baby nog jonger dan 3 of 4 maand oud is

Tegen stuwing zodat je niet eens met een verstopte melkkanaal opstaat of zelfs een borstontsteking

Voor de suikerspiegel van je baby, die heel laag kan zakken als hij vele uren geen voeding krijgt

Voor de algemene ontwikkeling van je baby

Als je baby goed bijkomt, als zij overdag vaak een voeding vraagt, als met ontlasting en plasluiers geen problemen zijn, als ze niet te ver van je weg slaapt, dus als je weet dat ze de voeding echt niet nodig heeft, dan kan je haar gerust 6 uur laten slapen, misschien zelfs 7 als ze al meer dan 3 tot 4 maand oud is. Is er daarentegen iets van de dingen die ik noemde niet helemaal in orde of is je baby nog heel jong, dan kan je haar beter op tijd wakker maken. Een heel jonge baby of een baby die niet goed bijkomt kan je 's nachts beter niet langer dan 4 uur laten slapen zonder voeding.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Sofie

Berichtdoor Sofie » 08 jan 2008, 14:27

Mijn dochter is 7 weken. Haar bedje staat vlak naast mijn bed (is niet ingebakerd, slaapt in slaapzakje met lakentje en deken) en ze heeft zelden (alleen als we eens weg zijn en ze begint honger te krijgen) een tutje (is in totaal geen uur per week dat ze tut in haar mond heeft). In het begin kwam ze wat trager bij, maar nu zit ze aan 170 à 180 gr per week.
Ontlasting is iets anders: ze heeft sinds vorige week maandag al niet meer zelfstandig kaka gedaan. Na 2 dagen had ik gebeld naar kinderafdeling, verpleegster zei dat ik glycerine suppo moest opsteken. Toen had ze halfuurtje erna een volle kakapamper (mosterdkleur en vloeibaar). Gisteren had ze sinds vorige woensdag na suppo nog steeds geen kaka gedaan. Ben gisteren naar KA geweest. Ze heeft haar darmpjes onderzocht, er zit geen blockage in en haar darmpjes werken want ze maakt veel wind. Ze was 180 gr bijgekomen op een week, dus ondervoeding kon het volgens KA ook niet zijn. Ze zei dat er in BV wel weinig afvalstoffen zaten en dat dit volgens haar de enige oorzaak kan zijn (aangezien ze de rest uitsluit na onderzoek/wegen). Ze heeft wel veel pipipampers. Ik vind dit ook héél raar dat ze plots na 6 weken zo weinig ontlasting heeft, tem haar 6 weken had ze minstens 7 kakapampers (dikwijls meer omdat ze kaka deed na elke voeding). KA adviseerde nu om elke 3 dagen zo'n glycerine suppo op te steken.
Ze krijgt ook 8à9 voedingen, meestal 9, dagen met 8 zijn eerder uitzondering.
Waarvan dus nu nog 1 nachtvoeding. In de 's avond drinkt ze héél regelmatig en ik geef haar ook nog klein flesje BV die ik de morgend heb afgekolfd (zie mijn ander topic hierover) omdat KA dacht dat ze 's avond te weinig melk kreeg. Het is nu sinds dat ik haar dat flesje bijgeef (en is meestal maar 30 à 40 ml) dat ze nu langer slaapt 's nachts. Ik laat haar drinken aan de borst, dan flesje en dan nog wat drinken aan de borst.
Ik wil er nu gewoon voor zorgen dat ze nu ook niet te lang slaapt, zodat dit schadelijk kan zijn voor haar.
Echt last van stuwing heb ik niet. Mijn borsten zijn natuurlijk wel meer gespannen dan tijdens de dag als we wel regelmatig drinkt. Ik moet wel zeggen dat ik indruk heb dat ik nu meer melk heb sinds ze 's nachts toch wat meer slaapt, waarschijnlijk omdat ik nu ook meer kan rusten.

Mag ik dan zo verder doen en haar 's nachts gerust 6-tal uur laten slapen?

Wat denk jij van haar "kaka"-probleem: kan dit de oorzaak zijn (weinig afvalstoffen in BV)? ik vind het ook raar om haar om de 3 dagen een suppo te geven om kaka te kunnen doen. Ik begon dus al te twijfelen aan de KA, maar is een dame met al héél veel jaren ervaring en heb zo es rondgehoord ze is bekend als een hele goei KA.

Alvast bedankt!
Sofie

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 20:10

Bij borstvoeding is dat normaal. Mijn dochter heeft ook periodes dat ze een keer per week een paar vieze luiers heeft en dan weer een week niet. Momenteel is het wel weer om de twee of drie dagen. Maar het kan ook net zo goed een of twee keer per dag raak zijn. Geen zorgen maken dus.

christine

Berichtdoor christine » 08 jan 2008, 23:06

Met 7 weken zit ze aan het randje wat de ontlasting betreft. Tot 6 tot 8 weken hebben baby's best minstens 1 tot 2 ontlastingen per dag, dan kan de ontlasting ook wel eens enkele dagen uitblijven. Goed dat je het hebt laten onderzoeken. Ik ben er niet zo voor gewoon te zeggen dat dit altijd normaal is. Bij een jonge baby is het namelijk niet normaal en kan het op te weinig melk of een andere probleem duiden.

180 g bijkomen als ze geen ontlasting had zegt niet zo veel. Er zal dan wel nog heel wat in haar buikje zitten en als je ze na een vuile luier had gewogen, dan was het waarschijnlijk minder gewicht geweest. ;)

Meer melk door rustigere nachten - daar geloof ik eigenlijk niet in. ;) Het voelt misschien meer omdat je meer stuwing hebt en de eerste voedingen 's morgens zal je baby misschien meer melk binnen krijgen, maar als je minder vaak voedt, dan maak je ook minder melk.

Standaard om de 3 dagen een glycerine suppo vind ik een beetje overdreven. Dit geeft je alleen als je baby last heeft en als andere dingen niet helpen, zoals vaker aanleggen, rechtop dragen en daarbij de beentjes ondersteunen en met je vinger en een beetje olie de sluitspier zachtjes masseren en daardoor stimuleren.

8 tot 9 keer voeden is goed, maar minder vaak een voeding geven kan je beter proberen te voorkomen. Zoals al gezegd, voor de ontlasting mag het gerust een keertje meer. Als er boven meer in gaat, dan blijft er gewoon meer over voor de luier. ;)

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”