borstvoeding en werken

asjepoesje

borstvoeding en werken

Berichtdoor asjepoesje » 06 jan 2008, 20:11

Hallo,

Mijn zoontje wordt dinsdag 5 maanden dus zit mijn borstvoedingsverlof erop en moet ik terug aan het werk. Ik heb de borstvoeding deels afgebouwd, momenteel geef ik 's morgens (1e voeding) en 's avonds (voorlaatste voeding) nog borstvoeding en dit zou ik nog een tijdje willen doordoen.
Mijn zoontje krijgt zijn eerste voeding normaalgezien rond 7u30 en nu zit ik met een vraagje daarrond. Ik werk met een variabel uurrooster en moet soms om 7u starten. Wat is nu het beste: mijn zoontje wakker maken en hem dus om 6u aanleggen of afkolven zodanig dat hij de voeding in een flesje kan drinken op zijn gewone tijdstip?
Als ik hem wakker maak dan ben ik bang dat zijn hele dagstructuur weer een beetje in de war geraakt en bovendien vrees ik dat hij niet veel zal drinken omdat hij niet helemaal wakker is.
Ik zou dus het liefste afkolven maar dan ben ik bang dat ik niet voldoende zal hebben (ben ik bijna zeker van) en dat mijn melkproductie fors achteruit zal gaan. Bovendien vraag ik mij af of mijn borsten het dan wel zullen volhouden tot 16u zonder afkolven.

Iemand een idee wat het beste is voor mij en mijn zoontje?

greet

RE: borstvoeding en werken

Berichtdoor greet » 07 jan 2008, 11:48

In jouw plaats zou ik hem om 6u toch maar wakker maken en gezellig de borst geven. Dat gedoe met afkolven is voor julli beiden maar niks, lees ik tussen de lijntjes. Als je vreest te weinig te hebben is het alleen maar stress, terwijl de borst 's morgens geven je voor de rest van de dag zeker een beter gevoel zal geven. Als je gaat werken ben je al zo weinig samen, niet?... (Ik sta er binnenkort ook voor)
Je kunt je baby'tje na zijn ochtendvoeding misschien nog eventjes verder laten dutten, in de maxicosi, onderweg naar de creche,...? Niet te veel tam-tam maken allee. Trouwens, dat manneke zal toch aan het nieuwe ochtenritme moeten wennen, vanaf dat je weer gaat werken...
Ik leef mee. Succes!

asjepoesje

Berichtdoor asjepoesje » 07 jan 2008, 12:20

Hey Greet,

Merci voor je antwoord. Tis idd niet zo leuk hé, terug gaan werken. Maar ja, ik denk steeds: het is voor iedereen zo dus ja. Ik heb al het geluk dat ik kon thuisblijven tot zijn 5 maanden dus ik mag eigenlijk niet klagen.

Ik denk dat ik het eens ga proberen morgenvroeg om hem wakker te laken en zien hoe het gaat hé. Lukt het niet dan kan ik de volgende keer afkolven.

Zijn er toevallig mensen van LLL die hier advies over kunnen geven? of is het afhankelijk van de mama en het kindje?

Nette

Berichtdoor Nette » 07 jan 2008, 12:42

hier een ervaringsdeskundige ;-)
Eén gigantische tip (enkel natuurlijk als je nog van plan bent lang te voeden) AANLEGGEN! en indien mogelijk meer dan 2x
mijn zoontje dronk voor ik startte met werken nog 3x bij mij en de rest FP en GP, een schema die ik met mijn wisselende uren zeker kon volhouden (dacht ik)......
Alleen had ik niet op de externe factoren zoals werkstress, vermoeidheid gerekend. ik heb 1x een voeding overgeslagen en niet gekolfd en 't was om zeep. Geen melk meer. in werk sinds 4 dec en hem al 2x een productiedip weer op gang moeten trekken tijdens mijn vrije dagen.
Als je van plan bent je BV te laten 'uitbollen'.... hoef je hierniet mee bezig te zijn.
PS: ik sta ook in wisselende diensten en raar maar mijn zoontje eet altijd rond 11h de tweede keer, ongeacht zijn eerste voeding die tussen 5.30 en 7.30h valt.
succes

asjepoesje

Berichtdoor asjepoesje » 07 jan 2008, 13:16

@Nette: Mijn zoontje heeft momenteel ook zijn 2e voeding rond 11u en ik dacht dat dat zou vervroegen als ik hem zijn eerste voeding vroeger geef maar dat blijkt dus geen zekerheid. Ik zal het dus proberen om hem morgenvroeg aan te leggen hé. Woensdagvoormiddag ben ik thuis dus dan kan ik hem op zijn gewone uur voeden. Ik ben alleen soms bang dat het voor hem een beetje verwarrend zal worden.
Ik was eerst van plan om volledig op flesvoeding over te schakelen maar het gaat nu al een tijdje goed zo met die 2 voedingen en op die manier kan ik een beetje ontwennen hé. Ik kan gewoon nog niet helemaal stoppen met BV, ik geniet er nog teveel van.
Nu maar hopen dat het nog een tijdje lukt natuurlijk.

Alvast bedankt voor het advies!

@ asjepoesje

Berichtdoor @ asjepoesje » 07 jan 2008, 13:29

Kolven moet je een beetje leren!
De eerste keren kan het inderdaad wat minder zijn maar hoe meer je kolft hoe beter het lukt.
En wat je afgekolft hebt kun je toch meegeven hé.
En voor de rest blijven aanleggen van zodra je kan, dus meer dan 2x.
Er zijn maar weinig moeders waar de productie blijft doorgaan op 2x voeden.

Of het zou moeten zijn dat je rustig wil uitbollen maar dan zou het kunnen dat het na 2 weken al gedaan is.

Ikzelf heb gekolfd tot 17 maanden, in het begin (toen 5,5maand) om de 2 uur en zo stilletjesaan naar 1x/per dag.
Dit hangt af van hoeveel voeding je nog wil/moet geven en hoe flexibel je borsten nog zijn.

Ik zou ook niet op uur of schema voeden maar echt op zijn vraag wanneer je thuis bent.
Vergeet niet tot 1 jaar: eerst de BV (of KV) en dan pas de bijvoeding.

Hopelijk raak je er een beetje uit en geniet er maar van zolang het nog kan....iemand die al 30maand genietend BV geeft

asjepoesje

Berichtdoor asjepoesje » 07 jan 2008, 16:08

@hierboven: Ga ik dan niet veel te veel melk produceren als ik hem vaker aanleg? Ik kan op het werk niet afkolven dus moet ik er ook op letten dat ik 8u wegkan zonder dat mijn borsten op springen staan. Daarom ben ik eigenlijk voor een deel overgeschakeld op flesvoeding en door die flesvoeding heeft hij ook uit zichzelf een beetje structuur gekregen.

Ik was wel van plan hem wat meer aan te leggen als ik het gevoel krijg dat de productie achteruit gaat. Nu, ik zal zien hoe het loopt.

groetjes

@ asjepoesje

Berichtdoor @ asjepoesje » 08 jan 2008, 10:59

Ja waarschijnlijk zullen je borsten nog niet flexibel genoeg zijn om 8 u zonder kolven aan te kunnen.
En waarom kun je niet kolven, normaal heb je hier recht op hoor (Christine van LLL heeft hier al een paar keer de wettelijke tekst over geplaatst).
Kun je eventueel tijdens je lunchpauze niet kolven?

Hopelijk voor jou kom je er dan snel uit, wel goed opletten voor BO's.
Als je iets voelt zou ik toch even kolven hoor.

liefs
van een mama al 30 maanden Bv-gevend

Terug naar “Voeding”