fles bijgeven - advies kinderarts

Ayla

fles bijgeven - advies kinderarts

Berichtdoor Ayla » 05 jan 2008, 11:52

Hoi

Ik ben gisteren met mijn dochter van 13 weken naar de kinderarts gegaan, omdat ze al een tijd vrij weinig bij kwam (100gram per week) en de laatste week nog minder.
Dochtertje maakt het voor de rest wel prima, maar zou iets te weinig melk krijgen. De kinderarts heeft me geadviseerd van 's avonds een fles kunstvoeding te geven. Op zich vind ik dat prima, zolang mijn bv niet in het gedrang komt. Er moest iets gebeuren en als dit een oplossing is, dan ben ik daar tevreden mee.

De kinderarts zei me dat ik veel te veel voedingen per dag zou geven. Ik voed haar op verzoek, zo'n 8 à 10 voedingen per dag. Hij zou er maar 5 geven. Ik geloofde mijn oren niet, kind krijgt te weinig melk, komt onvoldoende bij en zou dan maar 5 voedingen meer mogen hebben?! Mijn dochter zou ook 's nachts tussen 12 en 6 niet mogen eten. Als ze niet wakker wordt, ok, maar als ze wakker wordt leg ik haar toch gewoon aan, ik kan dat kind toch niet laten huilen van de honger hé??!! Hoe kan ik nu meer melk gaan produceren als ik haar minder moet aanleggen?

In ieder geval, ik moet nu proberen van mijn productie terug wat te verhogen, want ik had al de indruk dat die nog aan het minderen was. Ik leg haar nu erg vaak aan, drink voldoende en hoop dat het op die manier in orde komt en ik binnenkort kan stoppen met de avondfles kunstvoeding en terug kan overschakelen op volledige borstvoeding.

Nu had ik nog een vraagje, als ik 's avonds de fles geef, is het dan best dat ik afkolf, of is dit niet nodig? Dit met het doel van de fles uiteindelijk terug te kunnen inwisselen voor borstvoeding.

Alvast bedankt voor jullie raad!

Groetjes
Ayla

christine

RE: fles bijgeven - advies kinderarts

Berichtdoor christine » 05 jan 2008, 12:04

Voor sommige baby's zijn 8 tot 10 voedingen niet genoeg. Soms ligt het natuurlijk ook aan iets anders, bijvoorbeeld de drinktechniek. Heeft er ooit iemand met verstand van zaken naar de drinktechniek van je baby gekeken, dus een ervaren vroedvrouw of een lactatiekundige? Gebruik je een tepelhoedje, een fopspeen of af en toe een fles (behalve dan nu)? Dat zijn dingen die een negatief effect op de drinktechniek kunnen hebben.

Verder interesseert me natuurlijk de exacte gewichtsverloop, dus geboortegewicht, laagste gewicht, en dan om de paar weken een waarde en zeker de 2 meest recente waarden - allemaal met het exacte datum erbij.

Als je een fles geeft dan MOET je uiteraard rond die tijd afkolven, anders verminder je de melkproductie. 's Avonds is het zeker geen goed idee die fles te geven. Je baby zou te lang kunnen slapen wat ook weer een negatief effect op de melkproductie zou kunnen hebben. De fles kan je ook beter niet te groot maken. Liever 2 kleine flessen op verschillende tijdstippen dan 1 grote fles. Ik kan me goed inbeelden dat een arts met zo weinig kennis over borstvoeding je een ongelooflijke hoeveelheid melk voor de fles heeft geadviseerd.

Daarnaast zou heb ik natuurlijk eigenlijk nog veel meer vragen. Soms ligt het namelijk wel degelijk aan de mama dat de melkproductie niet voldoende is en dan kan men overwegen de productie met medicatie te ondersteunen. Het zou dus eigenlijk goed zijn als je zou bellen in plaats van hier op zappy verder te doen. Je vind mijn telefoonnummer op [url]www.lalecheleague.be[/url]. Nu heb ik geen tijd meer, maar morgen in de voormiddag en vanaf maandag ben ik weer bereikbaar. Ik wil niet zeggen dat het zonder flessen kan omdat ik de situatie nog niet goed genoeg ken, maar met enkele maatregelen en een goede planning kan je de flessen zeker op een minimum reduceren.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

christine

Berichtdoor christine » 05 jan 2008, 12:09

Als je me een mailtje stuurt met een vast telefoonnummer, dan kan ik je eventueel opbellen als ik onverwacht toch tijd heb vandaag of morgen.

Christine
LLL

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 13:23

Ik heb net zelfde advies gekregen van KA en niet omdat mijn dochtertje (6 weken) te weinig bijkomt maar omdat ze 's nachts om de 2 uren wakker wordt om te eten. Volgens haar heb ik te weinig melk in de avond en is het daarom dat ze zoveel wakker wordt. Tot nu toe heb ik dit advies niet opgevolgd. wat ik wel doe is 's morgens afkolven (ze drinkt toch enkel maar aan 1 kant) en dat geef ik 's avonds bij. Ik laat haar eerst goed drinken aan de borst en dan geef ik nog klein flesje BV-melk (ze drinkt meestal nog 30 ml). Ik moet zeggen sindsdien slaapt ze wel 5 uur voor ze wakker wordt voor volgende voeding.
Haar geboorte gewicht was 3,070 KG (afgevallen tot 3,780 KG) en nu weegt ze 3,770 KG. De eerste weken kwam ze maar een 140 gr bij en de laatste 2 weken een 180 gr. Ze drinkt een 9-tal keer per dag.

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 19:22

@hierboven:

En krijgt ze een tutje of heb jij een tepelhoedje? Is de drinktechniek al eens nagekeken door een lactatiekundige?

9 voedingen per dag is overigens heel normaal en als je kindje goed bijkomt, waarom zou je dan afkolven ed? Je kan beter wisselvoeden 's avonds en/of clusteren, spaart je een hoop tijd en is veel gezelliger: links-rechts-links-rechts (= wisselvoeden) en clusteren = veel voedingen kort na elkaar aanbieden. Dan bouwen ze ook een voorraadje voor de nacht op, niet dat ze daarmee zal doorslapen, maar misschien toch het eerste deel van de nacht wat langer slapen.

Je kan ook je kindje bij je in bed nemen om het voeden minder vermoeiend te maken. Wel eens ergens opzoeken of navragen wat de regels voor veilig samen slapen zijn.

S.

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 22:30

Ze neemt zelden een tutje, geef ik haar enkel als we es op stap zijn en ze begint wat honger te krijgen. Maar die houdt ze dan hooguit paar minuten in haar mond. Dus ze heeft eigenlijk zo goed als geen tutje. Ze heeft snel de neiging te walgen op een tutje. Ik heb ook geen tepelhoedje. Drinktechniek is nog niet nagekeken, maar haar mondje zit wel goed rond de tepel en ze heeft groot deel van tepelhof in haar mond.
Zowiezo begint ze vanaf de vooravond héél regelmatig om voeding te vragen. Dus zou wel kunnen dat ik minder melk heb 's avonds en dat ze dus niet echt genoeg heeft. Soms leg ik haar om het uur aan in de avond. Ik ben nu wel blij dat ze nu toch al paar nachten een 5-tal uur slaapt. Ik zou BV niet volhouden denk ik moest het nog langhouden om 's nachts om de 2 uur te voeden.

christine

Berichtdoor christine » 06 jan 2008, 13:42

Het is niet ongewoon dat er 's avond minder melk is en dat baby's dan heel vaak een voeding vragen komt vaak voor. 5 uur slapen en al heel lang voor zo een kleintje, en als dit niet vaker dan een keer per 24 uur gebeurt is er niets mis mee.

De eerste weken 140 g bijkomen was een beetje aan de lage kant. 180 g per week nu is in orde, maar een keertje vaker aanleggen overdag kan zeker geen kwaad. 9 voedingen is normaal, maar bij een baby die eerst niet zo veel bijkwam mogen het gerust iets meer voedingen zijn. Probeer vooral de voedingen niet uit te stellen. Als dat een enkele keer voorkomt als je op stap bent dan is het niet zo erg, maar normaal echt wel altijd direct bij de eerste hongersignalen voeden.

Christine
LLL

Terug naar “Eten”