Bv opwarmen - goede argumenten

Gast

Bv opwarmen - goede argumenten

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 21:58

Hallo,

Ik weet dat je borstvoedingsmelk best niet in de microgolf opwarmt, maar hoorde graag nog eens de argumenten duidelijk op een rij om te kunnen uitleggen aan mijn moeder (waar ons meisje wel niet zoveel voedingen krijgt, dus af en toe buiten de regeltjes zal niet zoveel kwaad kunnen), en als het nodig is aan de onthaalmoeder waar ze binnenkort start (en waar ik mij niet herinner dat er een flessenwarmer stond, maar misschien haalt ze die wel bij als er kindjes moedermelk drinken).
Wat ik er tot nu toe van denk te weten: bij het opwarmen in de microgolf ontstaan er "hotspots". Op deze plekken wordt de melk zo warm dat de antistoffen en vitamines stuk gaan, en geen nut meer hebben.
Of de microgolven op zich kwaad kunnen is me niet duidelijk.
Ik vond via de zoekfunctie ook dat je hetzelfde aan de hand kunt hebben met een flessenwarmer, behalve als je traag opwarmt en tussendoor schudt, maar het lijkt me zeker bij de onthaalmoeder niet zo realistisch dat die zoveel tijd (ik weet het, is maar enkele minuten, maar ja) bezig is met het warm maken van een flesje voor één kindje. Wat kan ik wel vragen als compromis tussen haalbaarheid voor degene die opwarmt en zinvolheid naar de kwaliteiten van mm?

Verder: mijn moeder vertelde me nu dat ze het intussen het makkelijkst (lees: snelst) vindt, de melk gewoon in een pannetje te gieten en zo op het vuur op te warmen, en hierna terug in het flesje te doen. Is dat een goede manier?

Ik wil wel wat "op mijn strepen staan", maar ook weer niet te "vervelend" doen, en hoor daarom graag jullie adviezen (van de "gewone" mama's, maar zeker ook graag van de bv-organisaties).

Alvast erg bedankt,
Lyn

bv mama en kinderverzorgster

RE: Bv opwarmen - goede argumenten

Berichtdoor bv mama en kinderverzorgster » 04 jan 2008, 22:27

Rechtstreels in een pannetje op het vuur zit je ook met het risico van oververhitting.
Wat wel kan is een pannetje met water op het vuur, water goed warm laten worden, pannetje van het vuur halen, flesje erin en 2 min wachten.

In de creche hebben we flessenverwarmer, maar als ze eens een dagje bij oma gaat is het op de laagste stand in de microgolf en tussendoor eens mengen.
Mijn moeder is zelf goed overtuigd van het belang van BV en ik ben er zeker van dat zij dit ook zo doet.
Bij mijn schoonmoeder zou ik ze nooit achterlaten omdat ik ze voor geen haar vertrouw. Die is nog in staat om de BV weg te gieten en FV te geven achter mijn rug.

Verder, het is niet omdat de borstvoeding in de flessenverwarmer staat, dat je erop moet staan kijken.
Je kan gerust ondertussen nog een kindje verschonen of in bed steken zonder het flesje te warm te maken, op voorwaarde dat het niet op de hoogste stand staat.

mvg!

christine

Berichtdoor christine » 05 jan 2008, 11:13

Ontdooien van moedermelk kan je best traag doen. Ontdooien in de koelkast is ideaal. Moet het eens snel gaan, dan mag het ook onder de lopende kraan.

Opgewarmd kan de melk best in een warmwaterbad worden, maar ook een flessenwarmer kan je gebruiken of, als het eens snel moet gaan, een microgolfoven. Belangrijk is ook hier dat je traag opwarmt, dus toestellen op een lage stand zetten en het opwarmen 2 keer onderbreken en de melk doormengen. In een warmwaterbad of een flessenwarmer kan de melk aan de buitenkant te warm worden, in de microgolfoven kan je ergens in de melk ¿hotspots¿ krijgen. Overal waar de melk te warm word heb je verlies van levende bestanddelen zoals antistoffen en enzymen.

Niet vergeten: ook moedermelk, die minder levende bestanddelen bevat is nog altijd stukken beter dan kunstvoeding. Waarom zouden ze anders in sommige landen zo veel moeite doen om melkbanken te onderhouden. In een melkbank word de melk altijd gepasteuriseerd, dus behoorlijk opgewarmd, veel warmer en langer dan in je keuken.

Leestip: de brochure ¿Afkolven en bewaren¿ van LLL. Daarin worden al je vragen beantwoord. Je kunt de brochure op www.lalecheleague.be bestellen.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Opstartster

Berichtdoor Opstartster » 08 jan 2008, 20:04

Hallo Christine (moest je dit nog zien),

De brochure van LLL heb ik al, ga ik nog eens even terugzoeken.
Maar toch nog even iets checken: zowel in de microgolf als in de flessenwarmer zou je eigenlijk tussendoor eens moeten mengen. Maar als je dat niet doet, welke manier kan dan het minste kwaad?
En hoe komt het dat een warmwaterbad beter is, werkt een flessenwarmer niet op dezelfde manier?

Aan de andere kant wel geruststellend dat er toch nog wel wat goeds overblijft na eventueel te warm opwarmen. Lukt het dan niet altijd om het op de ideale manier te laten gebeuren, dan blijft er toch nog wat voordeel over van het kolven.

Al erg bedankt,
Gwen

christine

Berichtdoor christine » 08 jan 2008, 23:13

De flessenwarmer blijft aan staan, dus er wordt constant verder verwarmt. Nu moet ik wel toegeven, dat de flessenwarmers vroeger de melk soms heel erg warm konden maken. Waarschijnlijk is het bij nieuwe toestellen met een goed thermostaat veel beter geregeld en wordt de melk niet meer veel te heet.

Bij een warmwaterbad is een pot met warm water bedoelt die niet meer op het vuur staat. Je kunt daarvoor ook warm water uit de kraan nemen als die bijvoorbeeld +/- 50 graad water bevat. Als je daarin je fles opwarmt dan kan je echt niet veel kapot maken.

Als je de melk helemaal niet doormengd tijdens het opwarmen, dan lijkt me toch de microgolfoven de minst goede manier. Alleen een ouderwetse slecht werkende flessenwarmer die maar blijft verwarmen zou nog slechter zijn.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”