Zal peuter uit zichzelf stoppen met BV?

Steffi

Zal peuter uit zichzelf stoppen met BV?

Berichtdoor Steffi » 04 jan 2008, 12:14

Hoi,
ik heb voor BV gekozen. (niet echt bewust, was van plan het maar een paar weken te doen, maar zijn nu al 18 maanden verder, omdat ik er mij nu wel van bewust ben dat het voor mij en mijn kind het beste is.)
Ik vraag mij alleen af of hij echt uit zichzelf zal stoppen. Ik ben van plan om het te blijven geven tot hij aangeeft dat het niet meer nodig is. Of dat nu op twee, drie of vier jaar is. Maar... mijn angst is een beetje dat ik door het hem te blijven aanbieden hem er kunstmatig mee "opzadel" en hij dan door mij blijft drinken, terwijl het misschien al lang niet meer nodig is. Hoe zal hij aangeven dat hij niet meer wil en zal hij dit echt wel doen na een tijd of is de kans groot dat hij blijft drinken omdat hij het nog steeds aangeboden krijgt?

christine

RE: Zal peuter uit zichzelf stoppen met BV?

Berichtdoor christine » 04 jan 2008, 12:57

Als je kindje niet aan de borst wil drinken dan zal hij dit ook niet doen. Alle kinderen stoppen met borstvoeding, dat mag je me echt wel geloven. Maar het is natuurlijk moeilijk een datum erop te plakken. Biologisch gezien, dus zonder culturele invloed, zou een mensenkind tussen de 2,5 en 7 jaar met de borstvoeding stoppen. Persoonlijk ken ik kinderen die tot rond 5 jaar hebben gedronken, maar die zijn hier echt wel super zeldzaam. De laatste maanden drinken kinderen dan ook niet meer dagelijks een weekje vakantie met je partner bijvoorbeeld is bij een 3 of 4 jaar oud kindje zeker geen probleem. ;)

Als je meer over de natuurlijk duur van borstvoeding wilt weten en ook als je wilt weten of er daar nog positieve aspecten aan verbonden zijn, dan kan je bij mij per e-mail een artikel over lang borstvoeding geven aanvragen.

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 13:26

Ik ben eens 2 dagen op teambuilding gegaan, toen ik 11 maand bv had gegeven. Toen ik terugkwam wilde hij niet meer aan de borst.

christine

Berichtdoor christine » 04 jan 2008, 13:52

Onder de 1,5 jaar de borstvoeding onderbreken is niet zo evident dan dit rond de 3 of 4 jaar eens te doen. Er komt wel ook meer bij te kijken. Een baby die vaker uit de fles drinkt omdat mama gaat werken, die zal gemakkelijker de borst weigeren na een onderbreking. Een baby, die normaal niet op een andere manier drinkt, die zal niet zo snel op het idee komen dat men de borst kan weigeren.

Christine
LLL

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 14:19

Wij zijn gestopt toen mijn dochter net geen 3 was. Ik heb gewoon geen ochtendvoeding gegeven een paar dagen na elkaar, en ze heeft er niet meer naar gevraagd. Daarna de avondvoeding afgeschaft (ik was zwanger en het was pijnlijk) daar heeft ze ook geen enkel probleem van gemaakt. Een half jaar eerder vroeg ze zelf nog vaak tussendoor, op dat moment al een poosje niet meer.

5 weken na het stoppen heeft ze er weer naar gevraagd, ze was gevallen, had pijn en wou drinken. Ik heb haar aangelegd, maar ze zei dat het op was en heeft toen enorm gehuild (ik denk dat het niet snel genoeg kwam?? of er was echt niets???) daarna nooit meer gevraagd.

Ik ben eens 3 dagen weggeweest voor het werk toen ze net 2.5 was, het eerste wat ze deed als ik terug was was om drinken vragen :)

Steffi

Berichtdoor Steffi » 04 jan 2008, 19:56

Bedankt voor de antwoorden.
Toch nog een bijkomend vraagje. Stel dat hij op twee jaar plots de borst weigert, moet ik hem dan "gewone" melk bijgeven? Want op die leeftijd drinken ze normaal toch nog melk, hé? Of betekent dat dan dat hij geen melk meer moet?

christine

Berichtdoor christine » 05 jan 2008, 11:21

Tot 2,5 jaar heeft een baby zeker nog melk nodig. Eigenlijk kan je ook daarna best elke dag nog een kleine portie melk geven. Dat kan volle melk zijn, maar dat kan ook kaas, yoghurt, platte kaas of karnemelk zijn. Daarvoor zijn er 2 reden. Als je helemaal geen melk geeft dan riskeer je dat je kind lactose intolerant wordt. Geen probleem in grote delen van de wereld waar geen melk gebruikt wordt, wel een probleem bij ons waar koemelkbestanddelen in heel veel voedingsmiddelen zitten. De 2de reden is de lengte. Mensen die geen melk gebruiken in de groeiperiode, die zijn kleiner dan mensen die wel melk gebruiken. Op zich is dat geen probleem omdat klein zelfs gezonder is dan overgroot door extreem veel melk. Maar het is natuurlijk de vraag of je kind het later leuk zal vinden als hij duidelijk kleiner is dan anderen.

Tot 2,5 jaar kan je dus misschien 2 tot 3 porties melk geven, dus 300 tot 500 cc in totaal en vanaf dan kan je het op een portie houden, dus minstens 150 cc in totaal.

Christine
LLL

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 22:33

Neen, je kind zal niet uit zichzelf stoppen. Je hebt het hem zo aangeleerd en waarom zou hij stoppen. Als jij niet beslist, zit je nog met hem aan je borst als hij negen jaar is. Goed bezig, NOT

@hierboven

Berichtdoor @hierboven » 06 jan 2008, 11:00

Weer een gefrustreerde dame waarbij de BV niet gelukt is?
Ofwel geef je advies, ofwel zwijg je. De mama's die raad vragen hebben geen boodschap aan zulke nonsens.
Als je wil geef ik je een nummer van een goede psycholoog. Waar woon je ergens?

Terug naar “Eten”