wakker maken voor bv

Martine

wakker maken voor bv

Berichtdoor Martine » 03 jan 2008, 13:14

Ons dochtertje is nu een week oud en slaapt uiteraard veel. Momenteel maak ik haar 3 uur na het einde van de laatste voeding wakker om terug aan te leggen. Als ik haar niet wakker maak, slaapt ze soms wel tot 5 à 6 uur na elkaar zonder achter eten te vragen.

Zij heeft ook nog geen echt kak pampertje gehad sinds 4 dagen. Gisteren was er alleen een hoopje donker bruine stoelgang, die mosterdkleurig was bij het afvegen. Moet haar stoelgang nog op gang komen?

Ik moet er ook wel bijzeggen dat we in het ziekenhuis om de vier uur moesten voeden en moesten timen per borst. Als ik nu dingen opzoek op het internet lees ik steeds het tegenovergestelde.

Sinds we thuis zijn, drinkt ze wel veel beter uit de borst. Maar ik ben wat onzeker of ze wel genoeg eet, omdat we nog geen echt gevulde kaka pamper hebben gezien. Voor de rest is ze steeds tevreden en huilt erg weinig, alleen soms wat zeuren bij het aanleggen en 's avonds zijn het denk ik krampjes.

alvast bedankt voor jullie advies

Gast

RE: wakker maken voor bv

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 14:58

ik zou haar overdag zeker blijven wakker maken minimum om de drie uur, ik zou soms wel durven om de twee uur, zeker als je van plan bent om lang BV te geven.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 15:37

ik zou haar ook vroeger wakker maken. Bij mij in het ziekenhuis was er bijna nooit meer dan 2,5 u tussen haar voedingen en de stoelgang kwam vlot op gnag, van pekzwart, naar bruinig, naar okergeel tegen dat we thuis waren. En ook vaak verschillende per dag, nog steeds trouwens (12 weken oud).
Zeker vaker aanleggen want dat bepaalt je productie voor later. In het ziekenhuis was mijn dochtertje echt een slapertje dat je met moeite wakker kreeg, ook niet om te eten... waarop de vroedvrouwen me dan aanraadden om haar voeten lichtjes te masseren om haar wakker te krijgen.... hielp dat niet, dan werd ze uitgekleed tot haar bodietje om haar op die manier wat meer wakker te krijgen... en in uiterste geval (is niet zo vaak gebeurd) werd ze zelfs tot op haar pamper na uitgekleed zodat ze echt wakker werd om te eten... en dat hielp wel. Vanaf dat we thuis waren ben ik blijven voeden om de 2,5 a 3 u tot ze een week of 4 was. Toen hield ik die regel enkel overdag aan en voedde ik haar 's nachts op verzoek, toen liet ze er 1 maal een blok van 4u tussen, verder ook om de 2,5 a 3u. Naarmate de weken vorderde werd 's nachts de blok van 4 u al eens 4,5 u, dan 5 en nu op 12 weken is dat 6 à 7 u. Maar overdag eet ze nog steeds om de 3 u, en als we op wandel zijn en ze is goed ingeduffeld dan worden dat al eens 4u, maar ik laat er nu nog steeds niet meer tijd tussen...

christine

Berichtdoor christine » 03 jan 2008, 18:06

Inderdaad overdag vaker wakker maken. Voorlopig best om de2 tot 2,5 uur. Straks zal je baby waarschijnlijk vanzelf beginnen vragen. Een zo jonge baby heeft best minstens 2 keer per dag ontlasting, dus het kan inderdaad zijn dat ze nog een beetje te weinig drinkt.

Als je onzeker bent of als je alles eens grondig wilt bespreken kan je best contact opnemen met iemand van een borstvoedingorganisatie. Nummers van borstvoedingorganisaties vind je onder: [url]www.lalecheleague.be[/url] of [url]www.vzwborstvoeding.be[/url].

Christine
LLL
[url]www.lalecheleague.be[/url]
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 19:00

Christine, dat van die ontlastingen vind ik zeer raar hoor; BV baby's kunnen toch makkelijk een week zonder ontlasting te maken? Hier was dit ook zo en heb dit aan een aantal kinderartsen gevraagd en iedere keer zeiden ze dat dit absoluut niet abnormaal was!

Ik heb mijn 3 BV-baby's nooit wakker gemaakt om te teten hoor: ze werden soms aten ze om de 5u en dan lieten ze er maar 1u tussen. Ik gaf/geef gewoon voeding op vraag. Mijn 3 zonen kwamen stuk vooor stuk goed bij en groeiden goed. De oudste 2 zijn nu 5 en 3 en ze zijn tip top hoor; ook zonder al de regeltjes (die ik aan mijn laars lapte :) )

valerie

Berichtdoor valerie » 04 jan 2008, 19:27

... maar het babietje is maar een week oud... Na +/- 6 à 8 weken is het inderdaad zo dat baby's minder ontlasting gaan maken. Ervoor kan er wat aan de hand zijn.

[URL]
http://www.borstvoeding.com
/kindjeaandeborst/melkproductie
/krijgt_mijn_baby_wel_genoeg.html
[/URL]

Martine,
Je contacteert best eens met een borstvoedingsorganisatie!
Voeden om de 4 uur is zeker af te raden (jammer dat je nu vandaag nog dat advies hebt gekregen :()
Leg ze nu maar heel veel aan je borst, ga maar op je gevoel af. Ik weet dat je als beginnende moeder heel veel adviezen krijgt, en dat je op de duur niet weet wat er nu klopt. Daarom bel je best eens met een borstvoedingsorganisatie, om je situatie te bespreken.

Veel geluk,

valerie

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 08:58

Bedankt Valerie om de mama nog wat nerveuser te maken en haar het er nog eens in te wrijven dat ze fout bezig is... goed zo! Je zegt dat ze haar gevoel moet volgen en toch geef je nog eens mee dat voeden om de 4 uur niet goed is... Veel hangt af van het gewicht van de baby ook hé...Als de baby goed drinkt om de 4uur zal je melkproductie op peil blijven me dunkt. (ook baby's van 1 week)
Ook baby's gaan zichzelf toch niet zo maar uithongeren...
Jammer maar helaas valt het mij op dat ook door goedbedoelde adviezen van borstvoedingsorganisaties en vroedvrouwen veel mama's nog gestresseerder raken en de BV opgeven. Als je je moederinstinct volgt dan heb je de beste garantie op het welslagen vd BV. Uiteraard moet je bij ernstige problemen je laten ondersteunen (aanlegproblemen, borstontsteking, borstaversie enz...)

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 09:03

Blijkbaar heeft de baby toch ontlasting? Die mosterdkleurige hoopjes in de pamper zijn typische bv-kaka :) Er gaat ook nog niet veel in zo'n lijfje hé, dus echte hopen komen er ook niet uit...

Als je baby al eens stoelgang gemaakt heeft weet je dat de darmpjes aan het werken zijn en stoelgang kunnen maken. Wat wel belangrijk is, is dat je de plaspampers in het oog houdt.

christine

Berichtdoor christine » 05 jan 2008, 10:59

@ Martine
Geen zorgen maken en zeker niet schuldig voelen maar nu voorlopig vaker aanleggen. De volgende dagen ga je best extra aandacht aan het aantal voedingen besteden. Straks zal het allemaal van zelf gaan, maar nu zouden een paar extra inspanningen goed zijn. Hier enkele tips hoe je op meer voeding kunt komen:

Eerder voeden! Let op je baby wanneer hij slaapt. Wanneer beweging in de baby komt, wanneer het mondje af en toe open en dicht gaat, dan is hij eigenlijk al bereid om te drinken. Mondje open en dicht is dan ook het eerste hongersignaal. Lichte zuigbewegingen met het mondje maken is het tweede hongersignaal. Op iets zuigen, bijvoorbeeld de handjes of een mouw is al een stap verder. Verwoed op iets zuigen is al een heel ver gevorderd hongersignaal en wenen is een laatste noodkreet. Probeer je baby bij een van de eerste twee hongersignalen aan te leggen.

Is hij heel slaperig en duurt het overdag te lang voor hij zelf om eten vraagt, dan maak je hem best wakker. Kies voor een periode van lichte slaap. Tijdens de remslaap bewegen de oogjes van de baby onder de oogleden. Nu is hij aan het dromen en juist daarna, dus als de oogjes niet meer bewegen, is het ideale tijdstip om hem voor een voeding wakker te maken. Je baby maakt dan nog algemeen kleine bewegingen en is nog niet weer in een fase van diepe slaap. Maak je baby wakker door de onderkant van de voetjes te masseren. Wakker maken tijdens de diepe slaap is veel moeilijker en meestal willen baby¿s dan ook niet drinken. Ook tijdens het drinken kan je de aandacht van je baby wakker houden door een lichte voetmassage of een massage van schouders en rug. Het gezichtje strelen is tijdens het drinken niet zo een goed idee. Dit leidt eerder af.

Geen fopspeen! Een baby, die te weinig drinkt die bevredigt zijn zuigbehoefte best niet met een fopspeen.

Niet inbakeren! Een ingebakerde baby kan bijna geen signalen opnemen en afgeven. Juist daarom worden sommige baby¿s zo rustig wanneer ze ingebakerd zijn. Voor een baby, die niet zo veel bijkomt en die te weinig voedingen neemt is inbakeren totaal uit den boze.

Overdag kan je de volgende dagen best proberen om de 2 tot 2,5 uur een voeding te geven. ¿s Nachts hoeft het natuurlijk niet zo vaak, maar 1 tot 2 nachtvoedingen zouden heel goed zijn. Slaapt je baby ¿s nachts te lang, dan probeer tenminste de nachten korter te maken door zo laat mogelijk nog een voeding te geven en door ¿s morgens iets vroeger aan te leggen. Misschien de wekker 1 tot 2 uurtjes vroeger zetten en de baby bij jou in bed nemen. Na de voeding kunnen jullie gerust nog een beetje verder slapen. Voor enkele dagen zou het goed zijn wanneer je minstens op 10 of 12 voedingen komt. Daarna zal alles waarschijnlijk helemaal vanzelf in zijn plooien vallen en mogen iets minder voedingen natuurlijk ook, maar liefst niet minder dan 8 voedingen per 24 uur. Dat zou voor jouw baby echt te weinig zijn. Natuurlijk zijn er enkele baby¿s, die met minder voedingen toe komen en het goed doen. Maar met ¿toe komen en goed doen¿ is ook voldoende ontlasting bedoeld en het zelf op tijd om een voeding vragen.

Christine
LLL

christine

Berichtdoor christine » 05 jan 2008, 11:04

De baby had 4 dagen geen ontlasting en dat is bij een baby van 1 week oud [b]ERNSTIG!!!![/b] Een baby onder de 6 tot 8 weken hoort dagelijks ontlasting te hebben. Het uitblijven dan de ontlasting op jonge leeftijd is een alarmteken! Niet zelf om een voeding vragen is een 2de alarmteken! Als je 2 zo alarmtekens tegen komt dan ga je de mama van de baby niet zussen!!!! Dan vertel je haar hoe ze de situatie best kan oplossen. Ze had in de kraamkliniek heel slechte begeleiding en daarom heeft ze maar om de 4 uur een voeding gegeven. Nu doet ze dit al vaker omdat ze namelijk aanvoelt dat er iets niet klopt. Als ze nu nog een beetje vaker aanlegt zal het wel allemaal snel in orde komen.

@ 05 jan 2008 10:03

Als een baby één keer stoelgang heeft gemaakt weet je dat er darmen met een doorgang zijn, maar meer weet je nog helemaal niet. Ook met af en toe stoelgang kunnen er nog heel ernstige problemen met het spijsverteringsstelsel zijn. Laat me duidelijk zijn, bij de baby van Martine gaat het waarschijnlijk gewoon om te weinig melk. Ernstige darmafwijkingen zijn heel zeldzaam. De ontlasting was maar bij het afvegen mosterdkleurig. Op zich was ze nog heel donker en dat duid op nog een groot aandeel meconium.

@ 04 jan 2008 20:00

Een kinderarts die beweert dat de ontlasting bij een baby van jonger dan 6 tot 8 weken een week mag uitblijven, die hoort aangegeven bij de orde van de geneesheren. Deze arts is namelijk levensgevaarlijk voor baby's. Maar in heel uitzonderlijke gevallen is niets aan de hand als een jonge baby meerdere dagen geen ontlasting heeft. Dit kan een arts dan ook pas beweren na grondig onderzoek. Hij moet nagaan of de baby wel voldoende melk krijgt (aantal dagelijkse voedingen, efficiënte drinktechniek, goede melkproductie) en hij moet nagaan of met de darmen van de baby alles in orde is. Gewoon vertellen 'dit is normaal, maak je maar geen zorgen' is geen geneeskunde, dat is kwakzalverij!!!

@ 05 jan 2008 09:58

Gelukkig zijn er hier ook vrouwen als Valerie die alarmtekens herkennen en die een mama op een vriendelijke manier erop attent maken. Bij een zo jonge baby kan het soms heel snel gaan en als je voor het voeden op vraag bent, dan moet je wel ook weten wat dat is. Om de 4 uur voeden is bij zo een jonge baby niet voldoende. Bij zo een jonge baby, die niet vanzelf om zijn voedingen vraagt is het zeker niet voldoende en bij zo en jonge baby die 4 dagen geen ontlasting had is het TOTAAL UIT DEN BOZE!!!! En als je het berichtje van Martine had gelezen dan zou je weten dat dit niet haar gevoel was maar dat dit het advies in de materniteit was. Over het gewicht had Martine niets verteld. Je kunt niemand gerust stellen op basis van iets wat je niet weet. En weet je wat, liever een mama die door een waarschuwing een beetje nerveus is maar in actie schiet, dan een lekker rustige mama die haar baby ondervoedt.

@ Valerie

Bedankt voor je zinvol berichtje. Gelukkig zijn er mama¿s zo als jou hier op zappy die op tijd een vriendelijke waarschuwing geven en daarmee ernstige problemen voorkomen!

Christine
LLL

Martine

Berichtdoor Martine » 06 jan 2008, 10:00

Deze nacht bleef ze na de borst huilen van de honger en hebben we haar een flesje gegeven.

christine

Berichtdoor christine » 06 jan 2008, 13:35

Blijven wenen is niet noodzakelijk een teken van honger en na een fles niet meer wenen ook niet. Klinkt raar, maar is toch wel zo. Uiteraard kan het ook zijn dat je baby wel degelijk nog een beetje honger had.

Hoe vaak voed je nu per 24 uur en hoe is het met de ontlasting verder gegaan?

Misschien een goed idee eens met een borstvoedingorganisatie te bellen of contact op te nemen met een ervaren vroedvrouw of een lactatiekundige. Nummers van borstvoedingorganisaties vind je onder: [url]www.lalecheleague.be[/url] of [url]www.vzwborstvoeding.be[/url].

Christine
LLL

Martine

Berichtdoor Martine » 07 jan 2008, 08:48

We geven haar nu eerst de borst en als ze daarna nog honger heeft een flesje. Gisteren kwam ze alleen 's middags toe met de bv. Voor de rest drinkt ze nog een 40 ml uit het flesje. Ze krijgt nu om de 3 uur ongeveer en vraagt er al regelmatig zelf achter. Sinds woensdag heeft ze al om de dag een goede kaka pamper gehad.
Mijn man belt vandaag voor een afspraak bij de ka, om eens te wegen en te controleren.
Verder ga ik straks voor de eerste keer proberen te kolven om mijn productie zeker goed op gang te houden.

christine

Berichtdoor christine » 07 jan 2008, 09:04

Als je na bijna elke voeding 40 cc nageeft en maar om de 3 uur een voeding geeft, dan zal je melkproductie verminderen. Om de 3 uur voeden is bij zo een jonge baby vaak veel te weinig en 40 cc is veel te veel om bij te geven. 40 cc is namelijk bijna een hele maaltijd voor zo een kleintje.

Nog doordrinken na de borst is niet noodzakelijk honger! Dit kan ook gewoon zuigbehoefte zijn en je baby drinkt door het bijgeven dus te veel, dus blijft ze te lang wachten voor ze om een volgende voeidng vraagt.

Als de borstvoeding niet zo belangrijk voor je is, dan kan je uiteraard gewoon zo verder doen, maar als je graag borstvoeding wilt geven, dan neem aub [b][red]NU[/b][/red] contact op met een borstvoedingorganisatie en/of een lactatiekundige IBCLC. Je kunt bij mij per e-mail een lijst met adressen van zelfstandige vroedvrouwen en lactatiekundigen aanvragen.

Christine
LLL

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 07:43

Als ze eerst de borst aanbied en pas daarna na nog steeds honger hebben een flesje geeft, blijft haar melkproductie toch op peil?
Ik heb steeds gehoord dat een baby die geen honger heeft ook niet meer zal eten, dus dat je hem nooit te veel kan geven. Dan kan zo'n flesje toch zeker geen kwaad. Je kan dat kind toch moeilijk laten krijsen van de honger, gewoon omdat je borsten al leeg zijn.

e

Berichtdoor e » 08 jan 2008, 09:30

Dat lijkt me toch niet te kloppen. Ik ben zelf mama van een dochtertje van vier maanden en ik heb haar de eerste weken héél vaak aangelegd hoor. Als ze na een borstvoeding nog weende en ik dacht dat ze niet genoeg had, dan heb ik niet gedacht: "oeps, borsten zijn leeg, dus geef ik maar een flesje". Ik heb vertrouwd op mijn lichaam dat ik haar zelf zou kunnen blijven voeden, en dus legde ik nog maar 's extra aan. Niet gewoon eerst links en dan rechts en stoppen, maar opnieuw de linkerkant proberen enz. Of gewoon om het uur voeden. Ik heb nooit geteld hoeveel voedingen ik gaf. 's Avonds waren dat er heel erg veel. En ja, dat is vermoeiend en tijdrovend. Maar ik wou heel graag doorzetten met BV en dus ben ik blijven doorzetten. Ook al waren er mensen die zeiden: "moet ze nu weeral eten?".
Als je echt wil doorgaan met BV, dan moet je durven vertrouwen dat je wel melk genoeg hebt en dat je je lichaam nu moet trainen om genoeg te produceren. Als je nu stopt en een flesje bijgeeft, denkt je lichaam dat het goed is zo..
(dit zonder betweterig te willen overkomen, gewoon om je een steuntje in de rug te geven)

Martine

Berichtdoor Martine » 08 jan 2008, 09:55

Maar ik bleef de borst geven en telkens begon ze stevig te zuigen, om dan ineens boos los te laten en terug te proberen. Je zag haar echt boos worden. Zo ging dat dan soms tot 2 uur door, met een krijsende baby.
En mijn borsten voelden dan ook altijd leeg aan.

Als ze nu terug die signalen geeft en ik geef haar nog een flesje bij, dan is ze terug tevreden en rustig.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 10:09

Je kan eventueel een kleiner flesje maken en dan direct opnieuw aanleggen, om je produktie te blijven stimuleren. Dan heeft je kindje geen reuzehonger meer, en krijgen je borsten toch signaal dat ze melk moeten produceren.

christine

Berichtdoor christine » 08 jan 2008, 13:45

Als je melk in een fles na de borstvoeding bijgeeft dan drinkt de baby waarschijnlijk te veel uit deze fles. Baby's die alleen aan de borst drinken, die drinken normaal niet te veel, tenzij mama heeft een heel hoge melkproductie en een heel gemakkelijke melkstroom. Uit de fles drinken de meeste baby's te veel.

Een baby tussen de 10 dagen en de 3 weken heeft een natuurlijke maagcapaciteit van 40 tot 60 cc. Je geeft er na bijna elke voeding 40 cc bij. Daarvoor kunnen er 2 verklaringen zijn: of je hebt geen melkproductie (wat ik niet geloof) of je baby drinkt uit de borst en de fles samen veel te veel per voeding.

En ja, dat laatste is het waarschijnlijk ook omdat je baby na de fles 3 uren geen voeding meer wil hebben. 8 voedingen per dag is het absolute minimum voor een baby van die leeftijd. 10 tot 12 voedingen zou veel normaler zijn. Als je melkproductie niet goed is, als je baby 4 dagen geen ontlasting had dan kan je onmogelijk met 8 voedingen de situatie in orde krijgen.

Je hoeft niet 2 uur aan te leggen en alsmaar zenuwachtiger te worden. Een voeding kan je gerust na 30 tot 45 minuten onderbreken, je baby een beetje rond dragen en een half uurtje later nog eens aanleggen. Dit hoef je ook niet wekenlang zo te doen. [b]NU[/b] is je productie niet goed en [b]NU[/b] kan je baby waarschijnlijk niet meer efficiënt drinken, dus [b]NU[/b] heb je extra inspanningen nodig. Uiteraard hoef je helemaal niet vaker aan te leggen en hoef je helemaal je productie niet te verhogen als je dit niet wilt doen. Als je geen borstvoeding meer wilt geven, dan verhoog je gewoon de kunstvoeding langzaam maar zeker. Maar als je borstvoeding wilt geven, dan wordt nu echt wel tijd dat je ingrijpt.

In het begin heb je niet vaak genoeg gevoed door slecht advies in het ziekenhuis. Vaker aanleggen en eventueel hulp zoeken bij een borstvoedingorganisatie hadden het waarschijnlijk redelijk snel kunnen oplossen. Intussen ben je in een vicieuze cirkel terecht gekomen en als je nu niet snel voor degelijk advies met iemand contact opneemt, dan zal je borstvoeding niet meer lang duren.

Om borstvoeding te geven ben je verkeerd bezig, omdat je zoals vele mama's bij hun eerste baby echt niet snapt hoe borstvoeding werkt. Dat is geen verwijt, hoor. Toen ik mijn eerste had ging het ook bijna mis. In zijn tweede week kreeg hij veel meer kunstvoeding dan moedermelk. Alleen was ik daar nooit uit geraakt en ik had het grote geluk bij iemand terecht te kunnen die me steunde en me de nodige tips heeft gegeven om toch volledig borstvoeding te kunnen geven.

Christine
LLL

Terug naar “Voeding”