Borstontsteking

F.

Borstontsteking

Berichtdoor F. » 01 jan 2008, 08:43

Wij zijn het nieuwe jaar hier goed begonnen met een beginnende borstontsteking... :-((

Gisterenavond nog naar de huisarts geweest. Voorlopig neem ik nog geen antibiotica en beperk ik me tot Iboprufen, wisselkompressen, warme gemberkompressen en rust (in de mate van het mogelijke). We zijn gelukkig rustig thuis vandaag. De familiefeesten zijn al achter de rug.

Ik heb een vraagje voor de "ervaringsdeskundigen". De harde, rode plek in mijn borst blijft ondanks het feit dat mijn dochter bijvoorbeeld vannacht goed gedronken heeft aan de pijnlijke kant. Het verergert dus voorlopig niet, maar ik merk ook nog geen verbetering. De harde plek is er sinds zaterdagavond, sinds zondagavond ziet het ook rood.

Iemand nog tips om de harde plek weg te krijgen? Afkolven lijkt niet beter te helpen dan aanleggen (is eerder pijnlijk...).

groetjes!

Gast

RE: Borstontsteking

Berichtdoor Gast » 01 jan 2008, 09:39

Ik had onlangs ook een beginnende borstontsteking, maar die is gelukkig vanzelf weggegaan. Dochter is ook al 2 jaar, en die drinkt misschien wat krachtiger ?
In ieder geval, ze was aan het drinken en ineens liet ze los en ging met haar vingers in haar mondje, en op mijn tepel zag ik toen een geel propje.

Ik denk dat ze de verstopping dus zelf weggedronken heeft.

Een paar uur later waren de rode plekken en de pijn weg !

F.

Berichtdoor F. » 01 jan 2008, 09:48

Bedankt voor je antwoord!

Oh, ik hoop op hetzelfde... Mijn dochtertje is 9 maanden en ze drinkt ook wel krachtig, maar ze heeft natuurlijk ook door dat er twee borsten zijn. Ik moet haar echt dwingen om aan de pijnlijke kant te drinken. De tsr laat nogal lang op zich wachten en de melk zou ook trager stromen bij een verstopping. Dus terwijl ze drinkt heeft ze de andere borst al vast en wil ze wisselen... Niet dus ;-))! Ik laat haar soms even drinken aan de "goeie" kant en wissel dan naar de "slechte" kant. Meestal heeft ze dat niet onmiddellijk door en zuigt ze krachtig. Het duurt ook wel niet lang voor ze dit doorheeft... ;-)

Heb je eventueel door te kolven verbetering gemerkt?

Uria LLL

Berichtdoor Uria LLL » 01 jan 2008, 10:36

Hallo F,
Ik ga proberen je nog wat tips te geven. Moest het zijn dat je nog vragen hebt mag je mij vandaag (na 14u00) bellen (zie website voor mijn telefoonnummer). Ik ben thuis vandaag en zit er niet mee in dat er wordt gebeld.
De pijnlijke plek is waarschijnlijk een verstopt melkkanaal dat de borstontsteking veroorzaakt. Wat je doet met de wisselkompressen en gemberkompressen is zeer goed. Afkolven is zeker aangeraden maar het beste is dat jouw dochtertje aan de borst drinkt in de hoop dat zij het melkkanaal dat verstopt zit kan ledigen. Dit kan je doen door je dochtertje in verschillende houdingen aan te leggen. En dit heel veel de hele dag door! Hoe meer jouw dochtertje drinkt hoe meer kans dat het verstopt melkkanaal zal weggaan. Als je de kans krijgt tijdens het voeden van jouw dochterje de borst te masseren op de harde plek is dit ook goed om de bol weg te krijgen. In het begin zal dit wel wat pijnlijk zijn maar achteraf is het een hele opluchting.
Afkolven ga je best doen nadat jouw kindje aan de borst heeft gedronken. Als je gaat afkolven is het goed van warmte voor het afkolven te gebruiken zodat de melkkanalen open gaan. Massage op de harde plek tijdens het kolven is ook goed om het verstopte melkkanaal los te krijgen. Dit doet misschien wat pijn maar het zal nadien wel opluchten.
Vergeet niet dat het ook belangrijk blijft dat je kindje aan beide borsten blijft drinken teneinde een borstverstopping aan de ander borst te vermijden.
Wat ook heel belangrijk is bij een borstontsteking is de oorzaak te weten waarom je een borstontsteking hebt gekregen. Dit is belangrijk om dit in de toekomst een borstontsteking te vermijden. Hiervoor kan je mij om nog meer info bellen ofwel kan je naar een lactatiekundige gaan om je verder te laten begeleiden.
En in onze brochure "borstontsteking" kan je nog meer info te weten komen. Die kan je via de website bestellen waar je tevens mijn gegevens kunt vinden:
[url]www.lalecheleague.be[/url]

Gr en hopelijk raakt jouw ontsteking snel opgelost.
Uria

Gast

Berichtdoor Gast » 01 jan 2008, 20:15

Hoi F.

Ik kolf allang niet meer !
Mijn dochter drinkt gewoonlijk 's ochtends, 's avonds en 's nachts nog, maar als ze thuis bij mama is wil ze overdag ook nog drinken. Een echte tepeljunk dus.

Het rare vond ik dat ik al bijna 5 jaar onafgebroken de borst geef (had nog een drinkertje toen de jongste geboren werd), en dat ik nou ineens een borstontsteking kreeg !

Het was er echt wel één hoor, ik had er al veel over gelezen en herkende direct de symptomen, maar ik had wel nog geen koorts.
Had al afgesproken met de gyne voor als het erger zou worden.
Paar keer per dag onder de warme douche en er veel aan masseren, dat heb ik gedaan, en toen dronk juffertje en ineens zag ik haar een grimas maken en loskomen, ze had een propje in haar mond. En toen zag ik ook een propje, het leek wel op die colostrum, zo'n uitgeknepen tubetje gele zalf, weet je wel ?

En toen was het weg.

Ik wel blij !!! en trots op mijn dochter ! (want daar begon het gezeik al van de omgeving: zou je nou toch echt niet stoppen, enz...)

F.

Berichtdoor F. » 01 jan 2008, 22:21

Ik had ook niet gedacht dat ik nu nog een borstontsteking zou krijgen. Het loopt eigenlijk al maanden heel vlot, dus dat verwacht je niet....

Ik heb wel een vermoeden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Mijn dochtertje heeft een week in 't ziekenhuis gelegen (nu 2 weken geleden). Ik heb toen erg veel last gehad van stuwing omdat ze 3 dagen amper gedronken heeft en ik niet afgekolfd. Dan heeft ze erg vaak gedronken wegens een grote productiedip. En plots sliep ze weer nachtjes door. En met die familiefeesten, verlopen de voedingen ook niet altijd even rustig... Uria, ik stuur je zeker nog een mailtje. Ik zou niet willen dat het binnen een paar weken weer prijs is.

Verder gaat het hier wel. Nog steeds geen koorts, de rode plek is iets minder groot en iets minder fel rood. Ook niet meer zo afgetekend als gisteren.
De harde plek is ook kleiner. Maar er blijft een kleine, hardnekkige plaats die maar niet verdwijnt. Ook met kolven lukt het niet. Ik heb de indruk dat masseren wel helpen, maar kan ik de verstopping hierdoor niet erger maken?
En hoe lang duurde het bij jullie vooraleer dat propje meekwam? Of hoe lang mag het duren?

Mijn dochtertje wil wel niet lang van de pijnlijke kant drinken... En ze wordt echt colèrig als ze niet aan de andere kant mag hé... ;-))!

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 06:28

Goh, ik had al een dag of twee een rode plek en het werd steeds pijnlijker. De afspraak was dat ik de volgende dag naar de gyne zou gaan (de derde dag dus), en toen die namiddag kwam dat propje ineens los, de rode plek én de pijn waren een paar uur later totaal verdwenen.

Bij mij werd de harde plek echter steeds groter, niet kleiner, en de rode vlek breidde zich ook steeds meer uit.

Het is mij nog steeds een raadsel waarom die ontsteking ineens kwam want er was geen enkel verschil met anders qua hoeveelheid drinken of zo. Stuwing krijg ik allang niet meer, mijn (kleine) borsten maken echt nog maar pas de melk aan als dochter drinkt.
Tenzij ik echt een hélé dag weg ben tot 's avonds laat, dan durf ik nog eens een TSR te voelen ineens, maar dat gebeurt vrijwel nooit.

Uria LLL

Berichtdoor Uria LLL » 02 jan 2008, 10:15

Hallo F,

Als ik jouw verhaal nu verder lees, heb je eigenlijk te maken met een
kindje dat de borst begint te weigeren door de borstontsteking. Dit komt
door een toeschietrefex die niet zo goed op gang komt zoals je al eerder
in uw bericht hebt geschreven.
Warmtecompressen, wat je al deed, doen hier zeker heel goed. Ik zou zeker
afkolven als jouw kindje weigert te drinken.
Maar om je nog wat verder te helpen : je kan misschien eens met je kindje
samen in bad gaan. Dit kan helpen om je kindje aan de geweigerde borst
terug te krijgen.
Ik hoop voor jou dat het lukt.
gr Uria

F.

Berichtdoor F. » 02 jan 2008, 10:59

Dag Uria,

Ik heb nog een klein vraagje...

Gisteren sliep mijn dochtertje om 21h en toen had ze inderdaad weer "lastig" gedaan en wilde ze niet echt drinken van de pijnlijke kant. Ik heb dan gewoon gewisseld tussen de twee kanten. Om 24h heb ik haar halfslapend terug aangelegd en toen heeft ze erg goed gedronken terwijl ik gemasseerd hebt en dat heeft blijkbaar goed geholpen. Sinds vanochtend is de roodheid bijna volledig verdwenen en ik voel nog een klein hard plekje. Mijn borst doet nog wel pijn.

Mijn dochtertje drinkt normaal gezien één kant per voeding. Zou ik hier nu al opnieuw mee kunnen beginnen? In de hoop dat het evenwicht terug een beetje hersteld wordt...

Bij al deze problemen komt nog dat mijn dochertje 2008 wilde inzetten mét tandjes. Ik zie links onderaan een klein streepje, rechts onderaan een stipje. Ze klemt regelmatig terwijl ze drinkt (auwauw!), maar ze trekt haar tongetje niet echt terug. Dus het is erg moeilijk om te zien wat ze doet...

Ik hoop wel dat ze gewoon blijft drinken. Gisteren na de voeding van 21h heb ik nog even geprobeerd om af te kolven. Maar het was té pijnlijk en er zat zelfs een stipje bloed op mijn tepel (al denk ik dat daar de tandjes voor iets tussen zaten...).

groetjes,
F.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 11:35

hier nog iemand met een (dreigende)borstonsteking. ik had pijn in mijn borst en heb gelukkig erger kunnen voorkomen door goed aan de pijnlijke kant te laten drinken. heel vaak. maar nu heb ik terug stuwing overdag en mijn dochterh eeft er op de één of andere manier genoeg van om zo vaak te drinken. is ook wel niet zo handig om haast constant te laten drinken. zou terug gewoon ritme willen maar heb schrik dat er nu het één of ander ontregeld is doordat ik nu terug stuwing heb overdag.

F.

Berichtdoor F. » 02 jan 2008, 12:30

@12.35

Ja, 't is moeilijk hé... Ik weet niet hoe oud jouw kindje is, maar mijn dochtertje van 9 maanden wil echt niet meer iedere 2 à 3h drinken. Ik probeer 's avonds laat of 's ochtends vroeg een keertje extra aan te leggen en de fruitpap is voorlopig van het menu geschrapt. Ik heb ook schrik dat ik weer last zal krijgen van overproductie, stuwing en verstopte melkkanaaltjes...

F.

Berichtdoor F. » 02 jan 2008, 16:36

Uria,

Ben jij ook bereikbaar via mail of kan ik dan best iemand anders contacteren?

dankjewel!

christine

Berichtdoor christine » 02 jan 2008, 17:39

LLL is niet zo goed te bereiken voorlopig, door vakantie, feesten, maar spijtig ook door veel ziekte.

Ik moet nu ook al weer stoppen, maar zal morgen extra veel tijd voor zappy nemen.

Probeer voorlopig de slechte kant iets vaker aan te leggen, maar vergeet de andere kant niet. Als je die namelijk te weinig aanlegt, dan heb je het misschien straks daar zitten. Als je baby niet goed drinkt proberen afkolven, eventueel met de hand onder de warme douche.

Christine
LLL
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

@F

Berichtdoor @F » 03 jan 2008, 12:09

mijn dochter is dik 12 weken. bv, niet altijd simpel! maar dat zal met fv ook zo wel zijn zeker?

Uria LLL

Berichtdoor Uria LLL » 03 jan 2008, 20:28

Sorry,
Ik ben zelf ziek geworden. Maar Christine kan je verder helpen.

Ik sluit me volledig bij Christine aan. Verder blijven doen tot de pijn en de harde knobbel helemaal weg is. En dan pas kan je weer als vroeger doen.
Ik hoop dat je snel van die pijn af bent.

Gr Uria

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 08:51

Voor wie het nog meemaakt: borstontstekingen.
Ik ben jammer genoeg ervaringsdeskundige (geweest).
bij eerste kindje uit moederhuis gekomen met aan twee kanten ferme borstontstekingen. In het ZH had niemand het blijkbaar herkend, maar gelukkig hadden we nog een afspraak met een vroedvrouw thuis die me direct heel goed kon helpen.
Ik heb daarna nog verschillende keren een beginnende borstontsteking gehad, maar die was doordat ik wist wat ik moest doen direct weg.
Ook bij tweede kindje twee maal beginnende borstontsteking gehad. Nu al maanden niet meer ;-)

Ik heb het hier nog niet gelezen - maar wat bij mij zo goed hielp was het volgende:
voor de voeding pittenzak tegen de pijnlijke kant van de borst leggen. Daarna de borst goed masseren - dus kindje nog niet aanleggen op dat moment. Dat masseren mag echt wel een hele tijd (BH uitdoen zodat je hele borst kan masseren). Vroeger bestond er van Weleda borstvoedingsolie, maar die zou niet meer bestaan. Je kan elke neutrale olie gebruiken. Masseren met het onderste deel van de duim (binnenkant hand) en steeds naar de tepel toe. 't Is moeilijk uit te leggen hoe het juist moet. Masseren zodat de melk begint te lopen (houd maar handdoek klaar).
Daarna kindje aanleggen met de kin naar de kant van de zere plek. Bij was dat altijd de buitenkant van de borst: dus kindje in rugby houding.
Na voeding ijs op de zere plek.

Bij eerste borstontsteking heeft het twee of drie dagen geduurd dat de ontsteking weg was (wel reeds beter na eerste keer masseren), maar die was toen al wel vrij erg. Daarna steeds na enkele voedingen al...

Nog een ander hulpmiddeltje dat ik pas bij ons tweede kindje leerde kennen en dat ook wel prachtig was is je borsten insmeren met platte kaas en zo een tijd blijven zitten. Geen zicht, maar de ontsteking ging zeer snel weg (was wel nog maar beginnend).

Groetjes en succes!
In ieder geval: vraag steeds een vroedvrouw of lactatiedeskundige om raad.
Huisartsen weten meestal geen raad, en gynaecologen ook niet. Zij grijpen maar al te snel naar medicatie; En de bv daarvoor moeten opgeven is te jammer;

A.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 11:29

Ook al een paar ontstekingen achter de rug, en nu herken ik die verstopte melkkanaaltjes intussen wel.
Inderdaad zorgen dat het kinnetje naar de pijnlijke plek wijst, bij mij zitten die meestal onderaan mijn borst. Dus bakerhouding of een andere 'traditionele' houding helpt dan niet, en ik heb van LLL de volgende truc gekregen:

Kindje op groot bed leggen of op een luierkussen op de grond. Zelf ga je er dan op je handen en knieën boven hangen, en kan je de pijnlijke borst zo laten zakken dat je kindje het verstopte kanaaltje kan leegdrinken. Desnoods kan je dan nog een beetje schuiven met het luierkussen.
Ik geef toe, het is geen zicht, en ik zorg altijd dat we niet kunnen gezien worden, maar het helpt wel degelijk. Hoogstens twee voedingen later is het probleem opgelost...

Kristina

Berichtdoor Kristina » 09 jan 2008, 10:23

hey
hier jammer genoeg nog een borstontsteking-geval... Mn ene borst ziet rood aan de buitenkant en doet natuurlijk ook wat pijn. Het begon maandagnamiddag. Sindsdien ben ik wel blijven voeden, zere borst masserend tijdens het drinken, sinds gisteren ook voor het drinken, laat aan die borst drinken in rugbyhouding of zoals hierboven beschreven, heb de indruk dat het wel even helpt maar een tijdje na de voeding wordt het precies weer pijnlijker maar dat komt mss omdat ik haar normale voedingsschema behoud (om de 2.5-3u, snachts laat ze tot 5u tussen). Gisteren voelde ik me wat grieperig, misschien daardoor? Heb veel gerust en enkele dafalgans genomen en voel me vandaag heel wat beter. Hoelang duurt dat zo? Of hoelang mag het duren? Ik wil zeker BV blijven geven, mn kleinste meisje is bijna 2 maanden oud en wil zeker nog een maand of 4 doorgaan!

christine

Berichtdoor christine » 09 jan 2008, 11:54

Je kunt toch best vaker aanleggen of bijkomend afkolven als je een beginnende borstontsteking hebt. Het grieperig gevoel is inderdaad van de borstontsteking. Rust, warmte voor de voeding of afkolfbeurt, neus of kin in richting van de aangetaste plek van de borst, vaak de borst leeg maken. Hoe vaker je de borst leeg maakt des te sneller zal ze genezen. Door vaker aan te leggen voorkom je overigens ook een productietekort. Een verstopt melkkanaal en een borstontsteking werken namelijk productie verminderend.

Als het erger wordt, dus de borst zelf of het grieperig gevoel, als je koorts maakt, dan kan je best naar de arts gaan.

Je kunt bij mij per e-mail een artikel over borstontsteking aanvragen met nog meer tips.

Christine
LLL
[email]christine.vdbroecke@pandora.be[/email]

Terug naar “Voeding”