BV lukt niet meer na 6.5 maand :-(

Nette

BV lukt niet meer na 6.5 maand :-(

Berichtdoor Nette » 25 dec 2007, 17:46

hoi,
sinds vorige week donderdag heb ik een duidelijke productiedip. met verschillende oorzaken die jammer genoeg allemaal samen komen:
- zoontje ziek
- moeke ziek
- moeke zwaar uurrooster op 't werk en dus moe
- invoeren vaste voeding samen met een zoontje die dit heel graag eet
- een voeding die zoontje uit flesje kreeg niet afgekolfd
- menstruatie (wel niet de eerste maal)
dit heb ik al gedaan:
- motilium genomen
- zoontje om de twee uur aangelegd en tussendoor nog gekolfd op 't werk (om 1.5h danku collega's)
- 's nachts zoontje uit z'n bed gehaald en nog es aangelegd (gelukkig eet hij al slapend)
- geen vaste voeding meer als 'hoofdmaaltijd' als ik thuis ben, maar aanvullend geven als ik niet voldoende melk heb, en deze voedingen niet aanvullen met kunstvoeding in de mate van 't mogelijke.
de ochtendvoeding en avondvoeding lukt meestal wel en vandaag heeft hij enkel groentepap en nog geen fruitpap gegeten (had voldoende melk, maar kmoet nog zien of ik vanavond nog genoeg heb....)

mijn TSR blijft veel langer uit waardoor mijn zoontje echt ligt te kronkelen en ik heb echt 't gevoel dat ik hem 'dwing'.
Nu lukt het allemaal wel, maar morgen moet ik weer werken en dan zalt wsl weer nen duik nemen....
pff ik ga het zo missen moest de combinatie met werk niet lukken
heeft er nog iemand tips?
grtz een hopeloze Nette

Mies

RE: BV lukt niet meer na 6.5 maand :-(

Berichtdoor Mies » 25 dec 2007, 18:32

Doe zo nog even verder en je productie komt wel weer op peil hoor! Nu met de feesten kan je hem wellicht weer meer zelf aanleggen. Inderdaad nu keen KV bijgeven en eerst melk, daarna eventueel groente- en/of fruitpap.
Ik vind dat je het al knap doet!

Groetjes!
Mies

Nette

Berichtdoor Nette » 25 dec 2007, 20:37

bedankt voor de bemoedigende woorden!
ik werk in de sociale sector, dus meer thuis zijn door de feestdagen, gaat niet echt op voor mij, integendeel. daarjuist een avondvoeding gegeven en zoontje leek tevreden. resultaat voor vandaag:
5h: BV
9h: BV (geen hongersignalen)
11.30h: BV langs één kant, tweede kant geen toeschietreflex, dus 50 cc KV
14.30h: 200gr GP + BV (moesten gaan eten en wou zo niet mijn kronkelend en huilend zoontje en publiek proberen te voeden, maar hij vroeg spontaan nog een dessertje en ik happy )
17.30h: BV
19.30h: BV (geen hongersignalen)
21.00h: BV (geen hongersignalen)

vanaf 17.30h zat ik met mijn potje HIPP in de aanslag om een voeding mee aan te vullen, maar heb het niet nodig gehad.
voor deze dip bestond z'n schema uit drie BV/dag en 200à250g FP en GP.
de tijdstippen waren afhankelijk van mijn diensten.
dus als ik 't zo bezie heeft hij voor 't moment meer gedronken dan dat hij de laatste tijd dronk. morgen heb ik de late shift, maar ga wel nog es proberen kolven op 't werk.
iemand tips op in de toekomst dips te vermijden? Op vrije dagen vaste voeding als dessertje na een BV geven is er al ene, maar zijn ernog?

grtz van iemand met al een beetje hoop ;-)

PS: heb al geregeld contact gehad met mensen van LLL (via telefoon en bijeenkomsten), maar voor het eerst in mijn BV-geschiedenis bleek geen enkele leidster beschikbaar toen ik belde. ik snap da wel hoor, tzijn voor die mensen ook speciale dagen. ik wou dit maar zeggen omdat ik anders toch de tip zou krijgen om hen te contacteren.

Mies

Berichtdoor Mies » 25 dec 2007, 20:51

Knap, je bent dus stilaan toch uit de dip aan het geraken!
Wat ik doe in geval van een dip :borstvoedingsthee drinken (biover vind ik lekker) en bijkolven. Alleen heb ik zelden nog een dip want mijn zoontje is 17 maanden ondertussen.
Ik zou trouwens proberen de KV volledig te bannen (als je tijd hebt) en als je langs één kant geen toeschietreflex hebt, even later opnieuw aanleggen.
Veel succes en slaapwel!

Nette

Berichtdoor Nette » 25 dec 2007, 21:15

bedankt!
ja achteraf bezien kon ik in plaats van die 50cc ook fruitpap gegeven hebben, maar we stonden net klaar om te vertrekken en 't moest snel snel gebeuren.

waar koop je BV-thee? Bij de apotheek ofzo? Ben allesinds gestart met extra veel te drinken. ik moet wel zeggen dat ik thee verschrikkelijk slecht vind, maar alles voor de goede zaak natuurlijk ;)
dat even later opnieuw aanleggen is wel niet eenvoudig met een krijsend kind.
de situatie was nu wel wat ambetant omdat we moesten gaan eten, maar anders had ik wel geprobeerd om de dosis KV af te kolven.
morgen de late shift en dan ben ik weer 4 dagen thuis. ik moest nog een groot deel verlof opnemen na mijn bevallingsverlof, die luxe komt mij voor 't moment goed uit, alleen is dit zeldzaam. vandaar dat ik tips zoek om de dip te vermijden. ben ook gestopt met de minipil (had bijna constant licht bloedverlies) we gaan voorlopig overschakelen op condooms, zou dit een invloed kunnen hebben op mijn produktie?
grtz

valerie

Berichtdoor valerie » 25 dec 2007, 22:38

hoi Nette,

Even wat over de toeschietreflex.. Het is niet noodzakelijk om steeds aan elke kant een toeschietreflex te hebben bij één enkele voedingssessie.
Je kan gerust bijvoorbeeld links geven en je baby wekt een toeschietreflex op. Na verloop van tijd geef je de rechtse kant (waar dan de voor- en achtermelk eigenlijk samen zijn). Daar hoef je niet per se óók nog eens een toeschietreflex te hebben.

Het kan zijn dat je trouwens wél een toeschietreflex hebt, maar deze gewoon niet (meer) voelt... DAt je wel de eerste - de krachtigste - voelt, maar niet de volgende. Het kan zijn dat je die tweede, of derde toeschietreflexen in het begin nog wél had gevoeld, en nu niet meer. Dat is volledig normaal. En het verschilt ook nog eens naarmate je borstvoeding geeft... In het begin moet je lichaam ook wennen aan die nieuwe ervaring. Na een poosje merken veel moeders die toeschietreflex niet meer zo hard op.

In het begin kreeg je waarschijnlijk je toeschietreflex al bij het wenen van je baby of als je aan haar dacht.. Dat verandert dus allemaal, je geraakt eraan gewend.

Als je de toeschietreflex dus niet meer zo hard voelt (of niet), dan wil dit niet zeggen dat je geen melk meer hebt.
Gewoon verder voeden op vraag.

Borstvoeding werkt volgens het principe van vraag en aanbod. Hoe meer je aanlegt, hoe meer vraag, hoe meer melk jij zal produceren.
Geef je een tutje, of geef je kv, dan verstoor je dit principe. Je baby heeft een zuigbehoefte. Daarmee regelt hij je melkproductie.
Er kunnen perioden zijn waar je baby méér zal vragen: de zogenaamde groeispurts. Daarin regelt je baby zelf zijn productieverhoging door meer te gaan vragen.

Het effectiefste om een productiedipje te verhelpen, is dus [b]meer aanleggen, aanleggen, aanleggen, ... [/b].

Hoe oud is je baby eigenlijk?

En een heel erg goed boek die je gewoon in huis [b]moet[/b] hebben, is "Handboek borstvoeding" te bestellen bij [URL]http://www.lalecheleague.be[/URL].

groetjes,

valerie

Mies

Berichtdoor Mies » 26 dec 2007, 11:02

biover-borstvoedingsthee koop ik bij essenza. Bioshop heeft ook borstvoedingsthees. Onze apotheker heeft Weleda borstvoedingsthee, maar hij heeft enkel de losse thee.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 dec 2007, 12:02

aangezien ik al 6.5 maand BV geeft in mijn zoontje ook zo oud hé ;-)
Bedankt Mies, had het net op internet ook gevonden, ga er morgenvoormiddag direct om zie.
ik weet dat meer aanleggen de enige oplossing is maar 1) ik moet ook gaan werken en 2) 't zoontje moet willen!
Dat gebruik van tutje/kunstvoeding vind ik toch wat dubbel hoor. Mijn zoontje krijstte van de honger en er kwam geen druppel meer uit, dan weigert hij gewoon om nog te sabbelen hoor. wat ik wel deed is hem maar een beetje KV geven en daarna enkele minuten zijn tutje, zodat de ergste honger voorbij was en hij weer aan mijn borst wou 'sabbelen'.
daarjuist leek hij duidelijk honger te hebben maar wou hij weer niet drinken bij mij. Drie slokken en 't was genoeg en maar wenen. hij had precies het geduld niet om de TSR af te wachten. Als ik op m'n borst duwde spoot de melk eruit. Heb van mijn hart ne steen gemaakt en blijven proberen, steeds wisselen van kant en als het huilen te erg werd es mee gaan wandelen of z'n tutje gegeven. na een uurtje zweten (en 100x tegen mezelf gezegd te hebben: ge geeft hem geen flesje,ge geeft hem geen flesje) lukte het opeens weer! Oef.Hij ligt nu in z'n wieg met volle buik zalig te dromen ;-)
ik heb wel zo 't dubbel gevoel van: kan ik hem eigenlijk verplichten als hij zelf niet meer wil?
Toch heb ik het gevoel dat het weer de goede kant op gaat. Bedankt voor de tips!

christine

Berichtdoor christine » 26 dec 2007, 12:58

Je hebt het al heel goed opgelost en je hebt ook al heel goede tips gekregen. Motilium is zeker veel efficiënter dan borstvoedingsthee. Vaker aanleggen en afkolven is natuurlijk de hoofdzaak. Veel mama's lukt het niet de productie op peil te houden met 3 voedingen. Met 4 of 5 voedingen/afkolfbeurten gaat het zeker beter.

Tja, tijdens de feestdagen is het inderdaad moeilijk voor de LLL'ers. Het enige wat je kunt doen is alle nummers proberen die op de website staan en als je niemand kunt bereiken een uurtje later nog eens proberen. Mailen kan ook, maar ja, aan de pc geraken we nu ook niet altijd. Als je aan meerder leidsters mailt, dan vertel dat bij. Dan die, die de mail beantwoord de anderen informeren. Wat we namelijk absoluut niet graag hebben, dat is dat er meerdere leidsters tijd in dezelfde vraag steken. ;)

Ellen

Berichtdoor Ellen » 26 dec 2007, 15:43

Dag Nette,

we hebben precies een beetje dezelfde problemen altijd. Met het borst weigeren, heb jij me goeie raad gegeven (als er geen twee Nette's op dit forum zitten tenminste :-) ). Ik had onlangs hetzelfde en wil je nu ook meegeven wat ik gedaan heb. Want veel aanleggen is makkelijk gezegd, maar op de duur... Ik vind het toch vermoeiend en je denkt dan aan alle werk dat blijft staan. Bij mij hielp een combinatie van motilium (siroop) 3x per dag en dan die borstvoedingsthee van weleda, en tussendoor dronk ik ook nog die thee van biover. (veel van die thee drinken, zit ook tussen mijn oren denk ik, dan leg ik hem aan met een goed gevoel :-) ).Als hij begint te krijsen omdat hij teveel moeite moet doen als de melk niet meer zo goed komt, geef ik hem ook zijn tutje hoor. Dan kalmeert hij even want anders raakt hij nog meer overstuur.

Ik zal ook nog wel meer dips hebben. In januari begin ik terug te werken, hij zal dan 6,5 maand zijn. ' T is altijd even doorzetten en ervoor vechten he, maar moest je opgeven dan, zou je je het daarna beklagen denk ik.

groetjes, veel succes en prettige feesten!

Ellen

valerie

Berichtdoor valerie » 26 dec 2007, 17:19

Het moet echt niet gemakkelijk zijn zo... Gelukkig lukt het dan opeens weer wel. Ik hoop echt dat je nu helemaal de goede kant opgaat.

Bij mij was het appelsiensap die me deed geloven dat ik meer melk had bij het afkolven. Dat dronk ik net ervoor.
Als je op voorhand eet, lijk je meer melk aan te maken, en deze tip had ik ook ergens gelezen. Maar weet niet meer waar... Misschien maakt het gewoon wat relaxter, wat dan beter is.

groetjes,

valerie

Nette

Berichtdoor Nette » 26 dec 2007, 21:35

ja ik heb hier al tips gegeven dus wsl ben ik diezelfde Nette. Mijn zoontje heeft vandaag zijn melkvoedingen weer bij mij gedronken. ik vermoed dat hij eveneens een groeispurt heeft, alhoewel... maar hij doet toch raar zelle.
5h:BV (sliep vroeger door maar ik geef hem deze voeding met plezier)
8h:BV
9.30h: opgestaan
12.30h:BV na een uur proberen
13.00 tot 13.30h: geslapen
16.45h: 220 gr groentepap + 30cc melk eronder geroerd, wel nog geen hongersignalen
18.30h tot 19.00h: geslapen en krijsend wakker geworden: 220gr fruitpap + 20cc melk helemaal op en nog wenen, petit gervaiske extra, nog nie genoeg, nog 50cc KV en dan pas tevreden.
21.30h: BV (goed gedronken want met 't boerke kwam er een kwakske weer)
22.15h: gaan slapen maar begon te krijsen in z'n bed, nog es aangelegd en weer goed gedronken (ook met boerke kwam er een kwakske terug)

Hij heeft dus van gans de dag amper 1 uur geslapen, en leek echt niet moe. Raar dat hij 's middags zo lang kan wachten na een melkvoeding en na zijne groentpap na 2h al honger heeft?? de melk laat ik er nu onder roeren en ik geef soms een petit gervaiske puur om geen flesje te moeten geven (lijkt liever van een flesje te drinken), maar bleek dus niet voldoende.
Morgen ben ik thuis en ga ik de FP en GP als 'dessertje' na BV te geven.

@Christine, ik heb niet gemaild hoor, maar ook niet terug gebeld omdat ik moest gaan werken.

Het is nu de tweede keer dat ik zo'n dip heb, de eerste keer was na het doorbreken van mijn menstruatie (al na 12 weken). Toen was ik nog in BV-verlof, dus had ik tijd om alles weer op gang te kolven, nu heb ik de chance dat ik wat dagen thuis ben van 't werk omdat ik nog al mijn verlof staan heb.
heb dus al drie keer BV op gang getokken en nu heb ik echt 't gevoel van 'dit is de laatste keer',...
bedankt aan iedereen voor de tips!

Nette

Berichtdoor Nette » 29 dec 2007, 13:46

het is weer één dag goed gegaan en gisterenavond kwam er weer niets meer uit. ben niet moe, moet niet werken, geen menstruatie,...
kortom geen duidelijke oorzaak.
denk dat stillekesaan tijd wordt om er afscheid van te nemen :-(
toch bedankt voor de tips

Stine

Berichtdoor Stine » 29 dec 2007, 17:36

Oei Nette, dat zou spijtig zijn... Als je echt denkt dat er iets scheelt met de toeschietreflex moet je anders eens syntocinon-neusspray proberen. Ik heb dat ook een weekje gebruikt toen mijn productie opeens peilsnel omlaag ging. Na die week kreeg ik voor de eerste keer mijn menstruatie, en toen ging alles veel beter, maar dat heb jij al achter de rug, dus dat zal het niet zijn...

Ik kreeg toen ook moeilijk een toeschietreflex, maar ik denk dat dat vooral door de stress kwam. Met de spray ging het wel beter, hoewel er nog altijd niet zoveel melk kwam. Ik moest dubbel zoveel kolven op het werk om genoeg te hebben. Je moet er wel een voorschriftje voor hebben en de apotheek moet het bestellen (in Nederland).

Oh, en bij mij helpt precies rozenbottel/frambozen-thee :hihi

Succes!!

Nette

Berichtdoor Nette » 29 dec 2007, 18:13

Vind het ook superjammer, voorlopig lukt het vandaag, hij heeft al om de twee uur gedronken (vroeg er niet naar hoor, heb hem gewoon aangelegd)
Hij is wel wat ziekjes maar dat merk ik voorlopig niet aan zijn eetlust. hij heeft vandaag buiten BV 1 petit gervaiske gegeten (om zijn medicatie mee in te nemen) en heeft wat 'gerapleyd' met wortel (maar niet van gegeten).
vanavond zal ik heb nog een beetje fruitpap geven (50gr) omdat hij weer medicatie moet innemen.
overdag heb ik geen problemen met een TSR, tis enkel precies tegen 's avonds dat ik 'leeg' ben. morgen ben ik nog een dagje thuis, dus dat wordt ook een BV-dag, maar maandag moet ik werken en heb een druk uurrooster voor de boeg, moet ook de twee volgende weekends werken, dus geen twee dagen thuis om de productie wat op te krikken...
de venkelthee gaat hier goe binnen, 'k begin het zelfs lekker te vinden ;-)
ik hou je op de hoogte
ik hou je op de hoogte

Nette

Berichtdoor Nette » 30 dec 2007, 09:36

gisteren heb ik hem weer volledig kunnen voeden, jippie!!!

Stine

Berichtdoor Stine » 30 dec 2007, 11:19

Jippie!!! Het dipje zal voorbij zijn :hihi

Nette

Berichtdoor Nette » 30 dec 2007, 19:31

en wat heb ik geleerd:
op de dagen dat ik niet moet werken vaste voeding tot een minimum beperken en aanleggen aanleggen aanleggen...
thx voor de tips!

Een verdrietige Nette

Berichtdoor Een verdrietige Nette » 05 jan 2008, 20:00

en ondanks alle tips had ik deze avond opnieuw geen produktie meer...moedeloos wordt ik ervan....
we zul dan nog maar es een poging wagen zeker....
grtz

Stine

Berichtdoor Stine » 06 jan 2008, 12:47

ooh Nette, ik voel met je mee...
Komt er gewoon niks? Kan het dan toch niet aan de toeschietreflex liggen? Misschien toch syntocinon proberen?

Ik heb 't soms ook wel voor dat ik merk dat mijn dochtertje er 's avonds precies bijna niets uitkrijgt, ze maakt zich dan boos en begint te sleuren en te trekken aan mijn borst. Dat is meestal de voeding vlak voor ik haar in bed leg. Als dat voorvalt dan geef ik nog een extra voeding een paar uur later, soms zelfs pas anderhalf uur later, als ik zelf ga slapen, een droomvoeding dan, en dan komt er plots wel weer melk. Maar dat heb je hoogstwaarschijnlijk ook al wel al lang geprobeerd...
Ik denk dat er bij mij dan niet zoveel melk komt omdat ik dan zelf nog geen avondeten gehad heb en het hier 's avonds een beetje hectisch is. Pas als mijn dochtertje in bed ligt, kan ik op mijn gemak eten en kom ik tot rust.

Nette

Berichtdoor Nette » 06 jan 2008, 21:28

ik moet wel zeggen dat het steeds de laatste voeding (voor het slapengaan) is en dit op de dagen waar ik hem meer aanleg en de vaste voeding à la Rapley geef. Ik geeft hem dan een flesje van max 150cc, zo wordt hij 's nachts automatisch weer wakker en dan leg ik hem es extra aan....
groetjes

Nette

Berichtdoor Nette » 07 jan 2008, 12:32

en nee er kwam echt niets, zelfs geen voormelk, er stond alleen een druppeltje op mijn tepel, mijn vriend zei daarna: maar had je nu vandaag fruitpap gegeven, dan had je het mss zelfs niet gemerkt. ja mijn borsten stonden al enkele dagen op een voeding minder, mss lag het daaraan en panikeer ik gewoon te snel...

@ Nette

Berichtdoor @ Nette » 07 jan 2008, 13:48

Als ik niet mis ben is je zoontje nu 6,5 maand.
Ben je echt wel zeker dat hij niets binnenkrijgt?
Ik mis hier een beetje de info zoals: plasluiers, alertheid, komt hij bij enzovoort.
Het is niet omdat jij er niets uitkrijgt dat hij er niets uitkrijgt.
En waarom zou je niet voor een paar weken terug op volledig BV overgaan en stilletjes de bijvoeding terug introduceren.
En ligt het kronkelen echt aan het niet toeschieten van melk?
Nu ik wil hier niet komen commanderen, maar het kan aan zoveel liggen.
Hoeveel kolf je nu bij elkaar en hoeveel voedingen zijn dat dan?
En wat nog belangrijk is, laat het los, kijk niet meer naar de cctjes of het aantal voedingen.
Kijk gewoon naar je zoontje.
En is het eens nodig van KV, wel dan moet dat maar eens hé.
Je bent een goede moeder die haar best.
Nog veel moed en succes

van iemand die al 30 maand bv geeft (ook met de nodige vallen en opstaan;-)

Nette

Berichtdoor Nette » 07 jan 2008, 19:05

bedankt voor de tips.
mijn zoontje wordt overmorgen 7maand.
plasluiers enzo zijn allemaal nog voldoende, het is niet dat ik overdag te kort heb, enkel soms de laatste voeding, ligt hij te kronkelen, los te laten en te wenen. Uiteindelijk bied ik heb dan KV of gekolfde melk aan (allez de papa doet dat) en dat drinkt hij gretig leeg. als ik daarna kolf haal ik max en met veel moeite 20cc. Mijn zoontje huilt bijna nooit, tenzij van honger, dus herken ik het wel snel ;-)
overdag of 's morgens kan ik zonder problemen kolven. (allez als ik tijd heb want ik ben aan het werken en heb geen kolfpauzes).
Toen ik dit topic startte heb ik hem enkele dagen volledig weer op BV proberen zetten en dan herbegonnen met vaste voeding.
het gaat de laatste dagen echt op en af, soms lukt het soms niet. Ik moet er wel bijvertellen dat ik in ploegen werk, dus dat de tijdstippen van het voeden heel verschillend kunnen zijn, maar ik voedt minstens drie keer per dag.
Als ik zo een BV-dagje heb gehouden is het weer een paar dagen goed en daarna gaat mijn productie weer de dieperik in....
grtz

@ Nette

Berichtdoor @ Nette » 08 jan 2008, 10:53

waarschijnlijk ben jij dan 1 van de velen/weinigen die snel onderhevig zijn aan productiedips.
En dat is inderdaad spijtig, maar je doet enorm je best.
Ik weet niet hoelang je wenst te geven maar je zal waarschijnlijk altijd moeten werken om je productie in stand te houden, nouja ik ben niet echt een lactatiedeskundige hoor.
Maar uit lege borsten nog 20cc kolven dat is toch nog kunnen hoor.
Natuurlijk het drinken uit een flesje is wel wat makkelijker dan uit een borst hé, misschien dat het voor jou dan lijkt of hij het gretig aanneemt.
Je bent héél goed bezig, af en toe volledige BV-dagen inlassen is echt goed.
Kop op meid je hebt echt al het beste gegeven.
Nog veel moed & succes

van een mama die al 30 maand BV geeft

Terug naar “Voeding”