Zin in een 2de maar twijfels...

Wie heeft 2 kindjes kort op elkaar? Raad nodig aub

Zin in een 2de maar twijfels...

Berichtdoor Wie heeft 2 kindjes kort op elkaar? Raad nodig aub » 15 jan 2008, 07:46

Hallo,

Ons dochtertje is momenteel 10 maand, ze is héél erg rustig en braaf. Nu heb ik altijd gezegd, en mijn man ook trouwens, dat we 2 kindjes kort op elkaar willen. Ben er al een hele tijd mee bezig, en hadden eigenlijk beslist om 't licht op groen te zetten en te stoppen met mijn pil om opnieuw zwanger te worden.

Nu begin ik weer te twijfelen, ik het niet te kort op elkaar? 't Zal zoieso een hele aanpassing zijn maar ga ik het wel aankunnen, alhoewel dat ik erg veel hulp heb van mijn man. Hij werkt in ploegen, dus zal het gaan om ze bijvoorbeeld alleen allebei in bad te zetten? En al hij 's morgens al weg is, allebei een flesje geven?? Ons dochtertje zal ongeveer 2 jaar zijn als broertje of zusje zal geboren worden, lijkt me dan weer ideaal...

En hoe op stap gaan?? Ons dochtertje gaat momenteel 2 dagen bij mijn ma en 2 dagen bij de schoonma, 1 dag ben ik thuis en op zaterdag is het papa dag, want ik werk dan...

Wie overtuigt me effe om de knoop door te hakken?? Of wie zegt toch om nog even te wachten... Ik pieker er teveel over zegt mijn man, maarja...

Bedankt!

Gast

RE: Zin in een 2de maar twijfels...

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 08:05

dat zal wel lukken hoor met 2 kort op elkaar. Ik heb een tweeling en ik moet ook telkens beide voeden, beide in bad steken, .... En mijn man en ik wisselen ook af, en het lukt ons beide om dit alleen te doen.
Als je veel hulp hebt van je man en je ouders en schoonouders staan ook klaar, dan zou ik niet te veel twijfelen.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 08:10

bij ons zin er 27 maanden tussen en eerlijk gezegd, ik vind dat ideaal. Oudste kan al het een en ander zelf en dat is toch niet te onderschatten als je 's ochtends er twee moet klaar krijgen, ... Persoonlijk zou ik dus nog paar maanden wachten. Er zijn er wel veel van mijn vrienden bij wie het dichter op een was maar die vonden het toch heel lastig de beginmaanden terwijl dat bij ons eigenlijk veel minder zo is. Uiteindelijk moet je je hart volgen hé.

Mama van 2 dochters

Berichtdoor Mama van 2 dochters » 15 jan 2008, 08:53

Hier zit er 20 maanden tussen onze meisjes en voor ons had het nog minder moeten zijn, maar de natuur dacht er iets anders over en we hebben 8 maanden moeten wachten op de tweede zwangerschap.

Het is vreselijk druk, maar echt heerlijk! Ik heb altijd het idee gehad dat hoe jonger de oudste is, hoe minder jaloers die is en bij ons klopt dat. Grote zus is op geen enkel moment jaloers geweest en is superlief voor haar kleine zusje.

Wat me wel zwaar lijkt, is zwanger zijn als de oudste nog niet kan stappen, maar dat zal bij jou al geen probleem meer zijn als de oudste al 10 maanden is.

Bij mij kriebelt het al voor nummer 3 en die zal er dus ook snel komen :)

Gewoon doen dus, zou ik zeggen. Als je dat graag wilt, neem je die drukte er wel met plezier bij en later hebben ze veel aan elkaar.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 09:06

Hier zit er 15 maand tussen,
en ja het lukt hoor,
maar moest ik het opnieuw doen, dan zou ik proberen dat er ongeveer 2 jaar tussen zit, dat lijkt me ideaal.

maar nu is het ook te doen, al zijn ze nog allebei heel klein.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 09:36

Bij ons zit er 19 maanden tussen en inderdaad, dat lukt wel, ge gaat er nie van dood hé en er zijn veel meer leuke momenten dan slechte/zware. Maar ik zou toch een paar puntjes willen aanhalen.

De zwangerschap vond ik toch vermoeiend. Die peuter heeft echt nog wel veel zorg en aandacht nodig en de peuterpubertijd begint pas nadat ze 1 jaar zijn, dus een brave baby nu kan wel eens een hele koppige peuter worden hoor en om consequent te blijven en geduld te oefenen als je hoogzwanger bent, niet gemakkelijk. Ook kan je niet rusten zoals de eerste keer of eens lekker de boel de boel laten. Met al een peuter in huis moeten de taakjes gedaan worden hé (was, strijk, eten maken)
Financieel ook even nadenken (dubbele opvangkosten bij ons, dubbele pampers, later dubbel kot/hoge school..).
Eénmaal de baby er is, heb je dus twee kleine kindjes in huis die alletwee heel veel zorg en aandacht vragen. Tijd voor baby apart of peuter apart is er bijna niet, voor je man al evenmin, laat staan voor jezelf.

Ik bedoel maar, waarom niet even genieten van je baby/peuter en er wat meer tussenlaten. Ik heb me heel dikwijls schuldig gevoeld hoor, omdat ik mijn peuter zijn aandacht niet kon geven die hij verdiende. Hij was nog zo klein en hij verdiende ook een mama die er altijd was voor hem. De baby hetzelfde, je hebt het kleintje nooit voor jezelf. Ik vond de twee eerste jaren verschrikkelijk zwaar en vermoeiend.

Bij ons is er nu een derde (de twee anderen gaan al lang naar school) en man man man, wat een verschil. De zwangerschap was zalig, want ik hoefde de twee anderen niet teveel meer te helpen, ze leefden ook heel hard mee en verstonden het beter als mama eens moest rusten. Overdag heb ik de baby voor mezelf, zalig gewoon, en om half 4 ga ik de andere twee halen en krijgen zijn hun aandacht en tijd. Echt, ik kan nu veel meer genieten van de kleinste, terwijl ik het gevoel heb dat ik bij de vorige meer overleefde ipv genoot.

Als ik het moest overdoen, ik zou tussen alle kindjes min 2.5j laten, echt waar... Ik zou wachten en de bevalling 'plannen' als je ander kindje naar school begint te gaan.

Maar iedereen ervaart dit anders natuurlijk. Veel succes met je beslissling.

miki

Berichtdoor miki » 15 jan 2008, 10:37

toen ons eerste dochtertje 1 jaar was hebben we beslist voor een tweede te gaan. En intussen ben ik 2.5 maand geleden bevallen van onze 2de spruit, ook een meisje. Onze 2 prinsessen hebben dus een leeftijdsverschil van 21 maand. Het is een druk bestaan, maar het valt ech reuzemee. het is leuk om te zien hou ons oudste al verknocht is aan haar zusje, ze overstelpt ze met kusjes en deelt zelfs haar knuffels. Een opmerking wil ik toch maken: het is belangrijk dat je als koppel stevig in je schoenen staat, want er schiet haast geen tijd meer over om aan elkaar te spenderen! jij en je partner moeten qua timing voor het tweede kindje echt op dezelfde golflenge zitten want anders voorspel ik problemen. Maar als dat snor zt zou ik zeggen: niet twijfelen!

aan 10.36

Berichtdoor aan 10.36 » 15 jan 2008, 10:57

ik heb momenteel een zoontje van bijna 9maanden, en wij gaan ook voor een tweede als mattis naar school gaat.
Ik denk net hetzelfde als jij. Het moet vermoeiend zijn om tijdens de zwangerschap en erna voor 2 baby's te zorgen denk ik.
Het is - denk ik - een stuk gemakkelijker als de eerste naar school gaat.
Als onze Mattis 15 maanden is, gaan we voor een tweede.
De eerste was direct raak, maar ja, dat wil niet zeggen dat het bij de tweede zo zal zijn he.
Is er 3jaar tussen, ok, maar meer dan 3j6m vind ik al ietsiepietsie teveel.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:36

Hier 3 kinderen, elk 22 maaden verschil, goed te doen! Je zit dan wel nog een periode thuis met 2 kleintjes tot er eentje naar school mag.

Er komt nog een vierde, maar deze keer mag er meer tijd tussen zijn.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 12:06

Ik wou eens vragen, waarom wil je je kindjes rap opeen?
Is dit voor als ze klein zijn, of voor later?
Ik ben nu zwanger voor ons 2de , onze kindjes zullen maar een goed jaar schelen. En zowel ik als de papa beseffen dat het zwaar zal zijn (hoewel ik denk dat elke leeftijd wel zijn "probleempjes" zal hebben), maar we wilden gewoon dat onze kinderen LATER veel aan mekaar zouden hebben.
Met maar een jaar tussen, zullen ze veel gelijklopende interesses hebben en in dezelfde fases in hun leven zitten. En juist dat vonden we het belangrijkste.
Daarom ook dat we ervoor kozen om er weinig tijd tussen te laten.
Dat eerste jaar of die eerste 2 jaren, da's van voorbijgaande aard, maar dan zullen we de vruchten ervan plukken. Plus, we zullen rapper door de periodes zijn van dutjes overdag, papflessen, pampers, ...
Wij hebben gewoon ons hart gevolgd, want de mensen met kindjes rap na elkaar weten niet wat zou geweest zijn als er meer tussen was, en omgekeerd. Dus, wij zullen ook niet beter weten, en ik ben er zeker van dat het ons wel zal lukken :-)
Ik moet wel zeggen, ik heb een man die heel graag en goed helpt met ons zoontje.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 12:12

ieder maakt dat voor zijn eigen uit he.
Ik zou het niet kunnen, met 2 baby's in huis.
Ik ben nl. een stresskonijn, en bij het minste dat er foutloopt, begin ik te stressen dat het niet normaal is.
Dus voor mijn eigen goed - en dat van mijn medebewoners - is het beter om te wachten tot de eerste naar school gaat en al wat begrijpt van het leven.
Het lijkt me tenslotte ook leuker als je eerste al "beseft" dat er een kindje groeit in mama's buik.
"beseffen" is veel gezegd, maar soit...
Chapeau aan alle mama's met 2 of meerdere baby's in huis hoor.
echt waar, petje af!!!!!!

Opstartster

Berichtdoor Opstartster » 15 jan 2008, 12:19

@ 13u06, het lijkt wel of ik dat zelf geschreven heb, inderdaad, we denken er net hetzelfde over als jullie.

Bedankt allemaal hoor, ik blijf bij mijn mening, momenteel maandstonden maar geen pil meer volgende week, maar foliumzuur in de plaats :) Vorige keer was ik na een kleine 2 maand zwanger, dus ik hoop terug op zo een korte periode.

@ 13:06

Berichtdoor @ 13:06 » 15 jan 2008, 12:22

Je kindjes zo kort op elkaar is GEEN garantie dat ze veel aan elkaar zullen hebben!!! Ik hoop dat jullie visie waarheid wordt, maar vestig er niet te veel hoop op. Ik heb al veel mama's horen zeggen: "mocht ik het opnieuw doen, ik liet er meer tijd tussen"
Ik ken tal van koppels waar ze mekaar letterlijk de haren uittrekken.

Het ideale leeftijdsverschil bestaat niet, enkel een goed moeder- en vadergevoel dat zegt dat ze er klaar voor zijn.

Mijn twee oudsten kunnen heel mooi samen spelen, hebben veel aan elkaar, ze schillen 22 maanden. Maar dit zal lang niet overal zo zijn!

Terug naar “Je baby maand na maand”