vroeger moet het toch gemakkelijk zijn geweest...

Gast

vroeger moet het toch gemakkelijk zijn geweest...

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 15:34

... na een gezellig babbeltje met mijn mama en een paar vriendinnen van haar leeftijd, zijn we samen tot de vaststelling gekomen dat het voor hun generate mama's toch allemaal gemakkelijker en vooral leuker was.

ok, wij staan wel te blinken met onze Babycook en onze supersonische driewielers, maar:

Bij hen waren er geen lijsten van "groentjes waar je mee begint" en "groentjes voor later". Je baby kreeg gewoon groentepap en het feit dat wij nog leven, bewijst dat het toch allemaal niet zo slecht zal geweest zijn.

Bij hen geen gedoe van baby 's nachts overladen van het logeerbedje in de Maxicosi om tijdens de feestdagen terug naar huis te rijden. Een draagmand ging toen gewoon achter in de auto. Heel gewoon.

Geen speciale producten voor baby's. Geen ander wasmiddel, alles gewoon met Sunlightzeep. Niks van al die gecreëerde behoeftes.

Geen miserie tijdens de zwangerschap omdat je niet immuun bent tegen toxoplasmose of cmv of wat dan ook. Die tests werden gewoon niet gedaan.

Ik weet wel dat we het nu op veel vlakken beter hebben en dat er ook problemen voorkomen kunnen worden (ik denk maar aan verkeersveiligheid, rookverbod en bloedtest), maar toch denk ik dat het vroeger allemaal veel gemakkelijker was.

En de vriendinnen van mijn moeder eindigden het gesprek met "... en wacht maar tot ze naar school gaan..."

O jee!

Gast

RE: vroeger moet het toch gemakkelijk zijn geweest...

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 15:50

misschien uzelf beter ophangen?
Dan kun je eens luisteren naar zij die het niet hebben overleefd, die baby's die uit de auto zijn gevlogen omdat ze zomaar in de auto zaten, of die gehandicapt zijn geraakt door onvoldoende bescherming of toxoplasmose of CMV en zo...

Vroeger was het allemaal toch zoveel beter, maar met wie praat je ook? Met zij die nooit problemen hebben gehad? vroeger vond je ook nog een jachtgeweer in huis...

aan de opstarter

Berichtdoor aan de opstarter » 14 jan 2008, 15:54

ja dat denk ik ook wel niet op alle gebied
maar vroeger konden de mama's thuis blijven om voor hun kroost te zorgen en nu niet meer (zo gemakkelijk)niet dat ik niet graag ga werken maar je mloet de kinderen toch veel missen vind ik
en van dat eten ook het is waar

Bieke

Berichtdoor Bieke » 14 jan 2008, 15:54

amaai, zuurpruim hierboven, ga rap uwe chiquen Babycook uit uw poepeke halen en ontspan eventjes! Het zal u deugd doen!

De opstartster heeft een punt! Hopelijk kan ik mijn kinderen net zo'n zorgeloze kindertijd geven als ik gehad heb, maar in deze tijden lijkt me dat niet zo evident. De samenleving is zo verzuurd als maar kan. Wie daar nog aan twijfelt, mag uw reactie nog eens nalezen.

Hopelijk beleef je toch nog een leuke avond,
Bieke

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 16:21

wie begint er te zagen over vroeger?
De opstartster toch?
Ze moet maar eens misschien met andere mensen babbelen die door de 'onbezorgde' ouwen tijd mensen hebben verloren, die gehandicapte kinderen hebben...
Dan zul je wel zien dat het nu allemaal zo slecht nog niet is.
Wie is degene die verzuurd is? Degene die alleen maar naar het verleden kan kijken omdat het toen zogezegd beter was, of zij die het nu allemaal zo slecht nog niet vinden?

vroeger stierven er ook een pak meer kinderen in huis en in het verkeer?
Degene die zegt dat het vroeger allemaal gemakkelijker was, heeft ook geen problemen gehad, die heeft geen gehandicapt kind omdat die toxoplasmose had gekregen of CMV.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 16:33

... of in deze prachtige tijd een kindje verliezen door een VWP dat perfect gezond was omdat ze dachten dat het misschien wel eens besmet had kunnen zijn. "Oei, sorry mevrouwke, het kindje was blijkbaar wel in orde"

Ik wil zeker niet terug naar het verleden, maar geef de opstarster wel gelijk dat het een mooie tijd moet geweest zijn. Mensen kwamen nog buiten om met mekaar te praten ipv achter hun tv of hun computer te kruipen.

Elke tijd heeft zijn charme, de tijd van onze ouders zeker ook hoor! Jullie doen precies alsof het de middeleeuwen waren. En trouwens, "met wie praat je ook"? waar slaat dat nu op? Praat jij nooit met je ouders over hoe het vroeger was? Nooit geleerd dat je je geschiedenis moet kennen om je heden en je toekomst te begrijpen?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 16:43

Ik denk dat zelf doeken vouwen en met sluitspelden vaststeken, en die nadien ook wassen en aan de draad hangen nochtans niet zo fantastisch moet geweest zijn. Om nog maar te zwijgen van de kindjes die jong stierven omdat bepaalde afwijkingen niet op tijd gevonden werden of niet verholpen konden worden. Het zal vroeger zeker niet alleen maar beter geweest zijn dan nu...

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 17:12

Een pot water 's morgens op de stoof zetten om de doeken af te koken, de kindjes die tot hun middel vol ontlasting hingen, nooit mooie kledij kunnen aandoen want ze moesten bij elke verluiering volledig worden omgekleed.

jaaa, vroeger was het veeeeel beter!

griet

Berichtdoor griet » 14 jan 2008, 17:22

ons mama zegt dat ook. Vroeger was zwanger zijn veel gemakkelijker, we mochten alles eten en mochten roken en drinken.

Ik heb zelfs nen oude zwangerschapsboek van haar gekregen die begint met het dagboek van een zwangere vrouw. Daarin schrijft ze in maand 5."Vandaah geb ik minder gerookt". En ze drink haar ook regelmatig tipsy. Best wel grappig. Dat kan je je nu niet meer inbeelden.

En idd, wij zijn toch ook groot geworden ;-)

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 19:07

Jaaaaaa, heerlijk toch, laten we allemaal terug naar die tijd gaan waarin moeders nog mochten roken en drinken en waarin kinderen zonder bescherming op de achterbank zaten.

Nee, het waren vroeger niet de middeleeuwen, maar belange niet de fantastische tijd zoals jullie het voorstellen.

En nu is het ook allemaal niet zo moeiljik zoals jullie je het nu voorstellen.

realist

Berichtdoor realist » 15 jan 2008, 08:03

Tja, mijn moeder denkt daar allemaal wel anders over...
Mijn broer is doof geboren, hoogstwaarschijnlijk omdat mijn moeder toxoplasmose gehad heeft tijdens de zwangerschap.
Ik kan je verzekeren dat zij héééél erg blij is dat ik alles kan laten testen en dat ik weet waar ik moet op letten. Had zij het zelf maar geweten toen ze zwanger was! Zij aten toen de hele zomer lekkere sla uit eigen tuin, ook toen ze zwanger waren. We moeten niet ver zoeken om te weten waardoor mijn broer doof is...

De draagmand vroeger achter op de bank, zonder gordels of wat dan ook: ja, maar vroeger reden er véél minder auto's, én relatief gezien stierven er véél meer mensen in het verkeer.

Groentenpap, fruitpap of eender wat op eender welke leeftijd: ja, natuurlijk. En geen borstvoeding natuurlijk.... Waar denk je dat al die voedings- en andere allergieën vandaan komen???

Nog veel vroeger, toen de mensen nog in grotten leefden, was het nog gemakkelijker. Ze moesten niet poetsen, ze hadden zelfs geen sunlightzeep nodig! Ze moesten geen boodschappen doen, snel eventjes een voorbijrennend konijntje stroppen, en ze hadden eten! De kinderen moesten niet naar school, konden elke dag lekker uitslapen, allemaal problemen gespaard! De verwarming of elektriciteit konden niet uitvallen, want ze hadden er geen!
Nu ik er zo over nadenk, waarom zouden we niet terugkeren naar die tijd?

Jeeeezus, ongelooflijk hoe simpel sommige mensen redeneren...

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 08:55

de goede oude tijd: waar het aantal miskramen veel hoger ligt dan nu, waar vaker kindjes met een handicap geboren werden en waar het baby- en kindersterftecijfer veeeel hoger ligt dan nu in onze vervelende moderne tijd!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 09:09

Mijn moeder kon gerust thuisblijven met de kindjes. In die tijd kon er met gemak nieuw gebouwd worden terwijl het gezin ruim kon rondkomen op het loon van papa. Elk jaar op vakantie, alle kinderen kunnen laten studeren,... Enne, ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar ik ben 31 en mijn moeder gebruikte al pampers hoor!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 09:15

nuanceren en relativeren, dames!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 09:21

Ik kan ook thuisblijven met mijn kinderen, en mijn man komt niet elke dag met een kruiwagen geld naar huis hoor!

Tegenwoordig wil iedereen gewoon veel, wij zijn met iets minder tevreden en krijgen in de plaats geen stress, geen gezoek naar opvang, elke dag lekker zelfgekookt eten op tafel, ...

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:23

zucht.... ik denk toch niet dat het de bedoeling van de opstartster was om dergelijke discussie uit te lokken!!!
Natuurlijk moeten we het niet allemaal te optimistisch zien: op héél wat gebieden is het nu beter dan vroeger, maar ik denk gewoon dat de mama van de opstartster a) goede zwangerschappen heeft gehad en b) gewoon blij was dat het er zorgelozer aan toe ging.

Trouwens, ik heb hier al een paar keer gelezen " ja, leuk, al die luiers uitwassen".... ik weet niet uit welk jaar jullie komen, maar wegwerp pampers bestaan al lang hoor! Ik ben van '79 en mijn vriendinnen en ik hebben in den tijd allemaal ons plasje gedaan in wegwerppampers en het jaar 79 is toch al bijna 30 jaar geleden!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:32

Tsja ... mijn moeder ziet het langs twee kanten.
Enerzijds vindt ze ook dat er veel meer op bepaalde zaken gelet wordt en dat dat soms wel een gedoe is. Naar haar gaan is al een halve verhuis (bij wijze van spreken), voor alles zijn wel 20 verschillende meningen, .....
Maar anderzijds heeft zij een kind verloren aan een open rug en vond zij het zo geruststellend te weten wat tegenwoordig al ontdekt kan worden met echo's en dergelijke. Want niettegenstaande het 47j geleden is dat het haar nog steeds pijn. Ze is een keer meer geweest naar een cho van 20w (nu twee kinderen) en ze huilde van geluk door de geruststelling die werd gegeven

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:33

die van die luiers was ik, ik ben van '78, en ook met werpwerp grootgebracht, maar mijn man en zijn broer en zus nog niet hoor! Mijn man is de jongste en is 6 jaar ouder dan mij. Daar waren het nog de pisdoeken, pampers waren toen aan het opkomen, maar waren verschrikkelijk duur!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:39

pisdoeken ??
Steeds meer mensen gebruiken terug wasbare luiers hoor, en dat valt reuze mee !

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:40

Ik prijs me heel erg gelukkig dat ik antistoffen had tegen toxoplasmose tijdens mijn 3 zwangerschappen. Ik ben wel blijven roken, een 5 tal sigaretten per dag (shoot me) en mijn kinderen zijn alle 3 kerngezond, een verkoudheid, wat is dat? Alcohol heb ik nooit gedronken als ik zwanger was. Volgens mij doet niet alleen je levenswijze erveel toe, maar ook gewoon je genen, de ene mens kan overal beter tegen dan een ander.

Ik ben ook in '78 geboren en mijn mama gebruikte ook wegwerpluiers, die waren er net vertelde ze mij anders had ze ook de katoenen gebruikt.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:58

vroeger waren ze gewoon rapper tevreden met datgene da ze hadden,en maakten ze hun minder druk om futiliteiten.
ik denk dat tegenwoordig de mensen gewoon alle luxe willen hebben die ze kunnen krijgen, en dat ze liefst zo min mogelijk er iets voor doen.

t'laatst op een feestje was een vriendin aan't klagen toen ze naar huis ging da het toch een heel gesjouw is als je met je baby/kind weggaat. luiertas, maxicosi, buggy eventueel bedje,... haar man was erbij om te helpen terwijl ik alleen met m'n 3 kinderen naar huis kon ( m'n man was werken ) ik loop liever 2-3 x extra dan hulp van anderen te moeten vragen voor zoiets.

als ze gaan winkelen verwachten ze dat iedereen meteen opzij springt als je er afkomt met een buggy, ( en als ze dan iemand met een rolstoel tegenkomen gaan ze niet aan de kant)
ze willen de beste plaats op een parking ( schrik da ze een paar meter verder moeten lopen) ,...

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 12:16

ik sluit me aan bij hierboven!

vroeger draaide men trouwens elke frank 10 x om alvorens hem uit te geven

Ik verluier ook in de moderne katoenen luiers, maar als mijn man zijn familie dat ziet is het van: "amaai, zo proper, vroeger waren ze nat tot onder hun oksels"

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 12:41

Ik vind het nu toch ook veel beter dan vroeger hoor!
Ik ben geboren in 1973 en wegwerpluiers bestonden nog niet. Er bestonden enkel plastieken broekjes om over de piesdoeken te doen zodat het toch niet té veel zou lekken.
In mijn straat zijn er 2 kindjes van een paar jaar jonger dan ikzelf gestorven aan wiegendood. En 't was geen lange straat!
De nicht van mijn moeder is zowel doof, blind als geestelijk gehandicapt omdat haar moeder "de rode hond" gekregen had terwijl ze zwanger was. Dat was eind jaren '50, dus ook weer niet zo vreselijk lang geleden.

Terug naar “Je baby maand na maand”