wat is reflux juist en hoe herken je het?

Gast

wat is reflux juist en hoe herken je het?

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 13:33

zoals het onderwerp al zegt, graag had ik wat meer uitleg over reflux. Kan iemand mij helpen?

Gast

RE: wat is reflux juist en hoe herken je het?

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 13:41

hallo, bij baby kan je dit herkennen aan veel gehuil na melk slecht slapen teruggeven ( grote hoeveelheid) sommige kindjes zie je ook naslikken dit is om hun zuur binnen te houden
mijn hebben het alle 2 gehad geen plezier

winnieke

Berichtdoor winnieke » 14 jan 2008, 17:48

hallo,

niet alle kindjes geven de melk volledig terug. Bij vele kindjes blijft de melk in de slokdarm (verborgen reflux), deze slikken de hele tijd, vragen de hele tijd om eten om hun slokdarm vochtig te houden omdat dit dan minder pijn doet. En ze wenen hééél vééél!!!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 17:53

Typisch in de beginfase is ook dat ze altijd huilen als je ze platlegt, en niet of minder als je ze rechtop houdt. Het hoorbare slikken is idd een duidelijk symptoom, vooral bij verborgen reflux. Het huilen begint ook meestal ongeveer een half uur tot een uur na het eten.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 20:08

Mijn dochtertje huilde in het begin altijd vlak na het eten. Na een tijdje liet ze regelmatig los (BV) en huilde dan ook. Vrijdag krijste ze alles bijeen, had schijnbaar wel heel grote honger, maar at niet. Ze geeft af en toe wel wat terug, maar niet overdreven veel en zeker geen grote hoeveelheden. Ze slikt wel heel erg veel. Ik ben vrijdag dus naar de KA geweest en daar bleek dat haar slokdarm verbrand en ontstoken was. Geen lachertje!! Ik moet nu pijnstillers geven vooraleer ik haar aanleg, gezien ze anders niet wil drinken. Ze krijgt nu ook medicatie tegen de ontsteking en zuurremmers.

Gezien ons meisje weinig melk teruggaf, dacht ik nooit aan reflux. Zij heeft dus ook verborgen reflux. Nu de KA me het heeft uitgelegd, herken ik wel meerdere symptomen:
- heel veel slikken
- heel onrustig (ons meisje ligt nooit stil en als ze wakker is huilt/zeurt ze)
- slecht en kort slapen
- veel willen drinken (elke 2 uur aan de borst, de klok rond, zeer vermoeiend)
- niet plat willen liggen, enkel rechtop
- niet op de rug willen liggen, enkel op de buik willen slapen
- sinds de ontsteking van de slokdarm heel veel krijsen (niet huilen, maar krijsen!)

Hopelijk herken jij de reflux voor er een ontsteking van komt... Ik voelde me super schuldig, toen de KA me vertelde dat -volgens mijn verhaal- al sinds haar geboorte symptomen van reflux voordeden.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 20:23

en hoe oud is ze nu?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 21:04

@ opstartster

Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen ! Ik veronderstel dat dit je 1ste kindje is en als je nog nooit van verborgen reflux gehoord hebt, weet je dit ook niet.
Onze oudste dochter had ook reflux, vrij zware zelf, en na een tijdje ging het beter. Na een 3-tal maand moesten we naar de KA en bleek dat de reflux nog terug even erg was en de medicatie niet aansloeg. Dus... wij hadden het toen ook niet direkt terug de link van reflux gelegd.

Nu met de 2de wisten we al van in het ziekenhuis dat het weer zover was. Verborgen reflux is moeilijk te herkennen, maar nu je het weet kan je het behandelen. Als moeder doe je ook maar je best en elke dag is een leerschool.

Veel succes met je dochtertje !

Sofie_Deux

Re: wat is reflux juist en hoe herken je het?

Berichtdoor Sofie_Deux » 24 jul 2020, 17:24

Hey, ik zie dat veel personen het ook al hebben meegemaakt. Ik had het eerst ook niet door dat mijn kindje reflux had. Ze weende heel veel na het eten en ben dan ermee naar de huisarts geweest en toen ik hoorde dat het reflux was voelde ik me ook wel schuldig… Ik zelf wist nog niet veel van reflux dus ben ik wat informatie gaan opzoeken. Dit artikel van libelle mama heeft mij enorm geholpen: https://mama.libelle.be/baby/reflux-herkennen-baby/
Groetjes !

Terug naar “Je baby maand na maand”