Hoe doen jullie het huishouden?

Gast

RE: Hoe doen jullie het huishouden?

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 07:28

Wel ja... ik denk dat ik maar eens ga kuisen! :)

margootje

Berichtdoor margootje » 07 jan 2008, 08:12

Als ik het zo lees hebben vele toch een poetsvrouw: wanneer laten jullie die komen? Ik werk voltijds en vind het nogal een eng gedacht dat er een vreemd iemand in m'n huis zou rondlopen als ik niet thuis ben?

just me

Berichtdoor just me » 07 jan 2008, 08:44

@ mama van 2.

Ook zonder te willen aanvallen: als ik je tekst lees, kan ik me niet voorstellen dat ik er zo een stramien op kan/wil nahouden. Om 3u30 opstaan wil zeggen dat je dan al ten laatste om 20u30 in je bed moet, anders kom je niet aan 8 uur slaap (dat heb ik minimaal nodig om me enigszins menselijk te voelen en te kunnen functioneren). Bovendien hier een 8 maander die nog 3 keer per nacht wakker wordt voor borstvoeding.

Verder is het hier het principe dat maaltijden een gezinsaangelegenheid zijn. Dus onze peuter alleen aan tafel zetten om een boterham te eten, dat zouden wij nooit doen. Eten is samen aan tafel en samen eten. Een tussendoortje wordt hier niet aan tafel gegeten zodat er steeds een duidelijk verschil is tussen aan maaltijd en een snack tussendoor.

Een boterham oppeuzelen duurt hoop en al 5 minuten. Dus je praat 5 minuten met je peuter en dan moet hij op zijn eentje gaan spelen terwijl jij verder met je huishouden doet. En dat terwijl je je kind al een hele dag niet hebt gezien omdat hij/zij op school zat. Dan begin je met verzorgingstaken (kindjes in bad schrijf je), maar dat is ook geen tijd spenderen met je kind vinden wij hier. Dat is iets van de "moetes", iets waarbij je routinematig bezig bent en niet echt (oh wat heb ik een hekel aan dat woord, maar bij gebrek aan beter ...) quality time doorbrengt met je kindjes.

Nadien vermoed ik (want dat vertel je niet) dat er gegeten wordt (moet dan ongeveer 18 uur zijn). Na het eten weer tafel afruimen en afwassen, waarbij 1 van de 2 ouders in de keuken bezig is terwijl de andere ouder zich met de kinderen bezig houdt. Dan tijd om de kinderen in bed te steken (enfin, bij ons liggen de kinderen ten laatste om 19 uur in hun bed omdat ze gewoon niet meer wakker te houden zijn, opstaan doen we om 6 uur). En dan heb je nog ongeveer een uur tijd over waarin jij dan waarschijnlijk nog wat huishoudelijke taken doet (ik zie niet in wanneer je anders de keuken uitschuurt, alles stofzuigt, dweilt, afstoft, opruimt, ...)

Neen, dat heb ik er niet voor over. Ik werk ook fulltime op uren dat de kinderen al slapen, maar mijn prioriteiten liggen toch anders hoor. Eerst op de lijst staat tijd spenderen met man en kinderen. Als dat in voldoende mate gebeurde (en wat "voldoende mate" is hangt af van de betrokken partijen), dan is het tijd voor mezelf en als dat achter de rug is, dan wordt er nog iets huishoudelijks gedaan (of worden er verbouwingswerken gedaan, want we zijn aan het verbouwen)

En dat heeft niets met het hebben van een slanke lijn te maken. Ik ben namelijk ook niet van de diksten. Wat een dom argument trouwens om de link tussen veel huishouden doen en slank zijn te leggen.

@ hierboven

Berichtdoor @ hierboven » 07 jan 2008, 11:42

Awel, ik denk dat ik hetzelfde ga doen :-) :-)

ikki

Berichtdoor ikki » 07 jan 2008, 13:16

Als iedereen heel eerlijk is dan weet je goed genoeg dat jewel kan rondgeraken met je huishouden... bv als de kinderen in de dag nog slapen of even spelen... Als je elke minuut die je kan benut in je huishouden dan lukt het zeker....
MAAR inderdaad ik geef eerlijk toe dat mijn dochter op dit moment slaapt en dat ik op zappy zit terwijl eigenlijk mijn ruiten dringend gepoetst moeten worden mijn voorkant gekeerd moet worden ,mijn kelder opgeruimd moet worden... (gestofzuigd, de badkamer den boven en stof afgedaan heb ik deze morgen) Ik werk normaal van 9 tot 15.00 en heb een dochter van 4 en één van 4 maand ben nog in bevallingsverlof...

Dus mama's wees effe eerlijk voor jezelf...

moo

Berichtdoor moo » 07 jan 2008, 15:39

'de kelder gestofzuigd moet worden'???
moet dat ook al?
man.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 17:02

ik kom rond hoor. Terwijl mijn zoontje smiddags een 1.5u slaapt, begin ik als een zot te kuisen en op te ruimen. Speedy gonzales is er niets mee vergelijken met mij.
Tegen dat hij wakker wordt rond half 2 kan ik volop bezig zijn met hem.
Resultaat: savonds een keimoeie baby van 8m die om 19.30u direct slaapt in zijn bed...
mama in de zetel , papa in de zetel, en zappen maar...
Everybody happy

@mama van 2

Berichtdoor @mama van 2 » 07 jan 2008, 17:55

Tja, het is inderdaad een kwestie van prioriteiten. De mijne liggen bij zoveel mogelijk tijd spenderen met m'n man, m'n kindje en andere dingen die ik leuk vind, en de tijd die ik heb zo fijn mogelijk doorbrengen. Ik vind het echt een vreselijk schrikbeeld om straks als omaatje op m'n sterfbed m'n leven te moeten overlopen en te denken "...maar ik heb wél altijd een proper huis gehad". Brrr!! Lang leve leven :-)

@mama van 2

Berichtdoor @mama van 2 » 07 jan 2008, 18:24

groot gelijk heb je!
precies of ons huis ligt onder de schimmel als je dat hier zo leest.
Het is gewoon een kwestie van organisatie vind ik.
Zoveel mogelijk werk verzetten terwijl de baby slaapt.
Allee, ik doe da toch zo.
en ik moet zeggen, op anderhalf uur kan je heel wat werk verzetten hoor.
Ik stofzuig de keuken , living en veranda en alles wordt gedweild.
En de dag erna doe ik iets anders, de strijk of zo..
Elke dag iets anders, tot ik rond ben, en dan terug van opnieuw beginnen.
Morgen is strijkdag en winkeldag bij mij.
En zo heb ik een planning gemaakt voor elke dag van de week. En het helpt...

Amandine

Berichtdoor Amandine » 07 jan 2008, 21:48

Tuurlijk raak je rond als je wilt.
Maar ik ben van het principe, we gaan allebei hard werken om onze boterham te verdienen, dan mogen we ook wel in het weekend eens gewoon niks doen. En dat "niks doen" moet dan zeker niet geïnterpreteerd worden als tot middag in bed liggen en dan naar de zetel kruipen en ganse dag voor de tv hangen. Ik bedoel niks in het huishouden doen. Ik heb er een hekel aan dat er stofjes op de vloer liggen, dus ik stofzuig elke dag. Vandaag eerste dag terug gaan werken en ben zelfs tijdens de middagpauze thuisgekomen om te stofzuigen en aardappelen te schillen. Ok, ik werk op 5 minuten van thuis, dus kan me dat makkelijk permitteren. Heel mijn zwangerschapsverlof heb ik de donderdag als poetsdag gehouden en ook dat verliep vlot, maar nu ik terug werk, blijft er geen dag over om te poetsen, tenzij ik het 's avonds doe of in het weekend. Dus... hier komt morgen de nieuwe poetsvrouw kennismaken. Lang leve die dienstencheques zou ik zo zeggen. Toegegeven je moet geluk hebben. Tot over een goed jaar had ik een pracht van een poetsvrouw. Toffe madam, deed haar werk zeker zo goed als ik het zelf zou doen en was helemaal alleen te vertrouwen in huis. Helaas (voor mij dan) werd haar dochter zelfstandige en kon ze daar in de winkel gaan werken, wat leuker was dan poetsen. Hopelijk heb ik nu opnieuw zoveel geluk.
En aan al de dames die het wel zelf doen en die er fier op zijn. Terecht, chapeau jullie verdienen dat.

Wat betreft die slanke lijn door zelf je huishouden te doen, sorry hoor mama van 2, maar dat is larie. Je verbruikt energie door dingen "extra" te doen. Als jij al heel je leven zo poets, dan is dat geen extra energie meer verbruiken en is jouw lichaam daarop ingesteld, dus je slanke lijn en je poetsen hebben niks met mekaar te maken.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 07:40

Hier ook een mama van een zoon van 7 maanden.
Ik begon te werken toen hij 3 maanden was (veel te snel!) en moest dan nog eens het huishouden doen ook.
Het kon er hier ook vreselijk bijliggen tegen het einde van de werkweek. In het weekend wordt er grondig gekuist zodat het er tegen maandag alweer goed uitziet.
een beetje rommel mag, maar ik wil dat mijn vloer er proper bijligt dus tijdens de week rap eens stofzuigen en dweilen (duurt mss 30 min!)

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 11:48

up

Debbeke

Berichtdoor Debbeke » 09 jan 2008, 13:43

Ik ben beginnen werken als mijn jongste dochter 5 weken was (bij de oudste maar 4 weken). Op dat moment heb je je draai nog helemaal niet gevonden en zo een kleintje slaapt heel onregelmatig. ik lees hier vooral dat je toch tijd hebt als je kindje slaapt, maar mijn kindjes slapen niet samen. Ik heb nooit tijd zonder dat er een kindje wakker is. 's Avonds gaat mijn dochter pas om 20.30u slapen (vroeger slaapt die niet), en om eerlijk te zijn, dan heb ik helemaal geen zin om aan de kuis te beginnen.
Iemand vroeg hier wanneer de kuisvrouw komt, die komt bij mij terwijl ik niet thuis ben. Als je een kuisvrouw hebt die je kan vertrouwen, dan gaat dat, maar dat is afwachten natuurlijk.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:44

up

Terug naar “Je baby maand na maand”