Hoe doen jullie het huishouden?

Mama

Hoe doen jullie het huishouden?

Berichtdoor Mama » 29 dec 2007, 15:00

... met kleine kindjes in huis? Ik ben net mama geworden van een zoontje en ik zie mij gewoon niet meer meester over het huishouden. Mijn man doet tegenwoordig veel huishoudelijke taken (ben ik hem héél dankbaar voor), maar zelf geraak ik wekelijks met moeite over de was en de plas. We hebben ons onlangs een vaatwasser aangeschaft en die zou ik echt niet meer kunnen missen. Kuisen dat gaat echt moeilijk tegenwoordig. Mijn ramen zou ik moeten wassen, maar ik heb er totaal geen tijd voor. Als je echt alles in het huishouden af wil elke week, dat schiet er toch geen tijd meer over voor de kindjes! Daarom is het zo'n warboel. Sorry moest dit even kwijt!

Gast

RE: Hoe doen jullie het huishouden?

Berichtdoor Gast » 29 dec 2007, 15:20

Maar je vind wel een gaatje om hier je beklag te komen doen?

Hier zwanger van men derde,fulltime werken en huishouden en plannen he zo kom je er.

Gast

Berichtdoor Gast » 29 dec 2007, 15:23

doodnormaal. ging bij mij ook niet in het begin. pas na een maand of zes was ik gerecupereerd van mn zware bevalling en kon ik al eens iets doén.
vooral jezelf niet forceren want dan word je een zure trien zoals 16:20 ;).

Amandine

Berichtdoor Amandine » 29 dec 2007, 15:28

Idd mama, nog niet te veel zorgen maken.
Ik heb ook een derde kindje dat nu bijna 4 maand is en ik geraak ook nog steeds niet helemaal door mijn huishouden. De ene week is alles prima in orde en de week nadien lijkt het of hier een storm gepasseerd is en dan moet je weten dat ik nog niet terug aan het werk ben. Ik begin op 7 januari terug te werken en hou nu mijn hart al vast.

Maar je vindt je draai wel hoor. Stilletjes aan ga je je geruster voelen als je baby slaapt zodat je op die momenten je huishouden kunt bijwerken. Vaste dagen om dingen te doen helpt ook goed. Hier wordt nu bijv. op donderdag gepoetst en dat lukt aardig. Nu nog voor de strijk een vaste dag inlassen en dan komt dat ook in orde.

Draag wel je man op handjes, want helaas helpen niet alle mannen goed in het huishouden. En persoonlijk vind ik toch wel dat ieder zijn deel moet doen.

A.

Gast

Berichtdoor Gast » 29 dec 2007, 17:00

ik weet het heel lastig hé, ik heb een zoon van 3 jaar (deugnietje alom) en een dochter van 4 maanden, ik werk fulltime en ben weg van 7.00 en ben maar thuis 's avonds om 18.00 uur, dan kindjes wassen, eten klaarmaken en geven.

In de week heb ik dus geen tijd om te kuisen en bij mij gebeurt dit dus jammer genoeg in het weekend.

de zaterdag heel de beneden en de zondag de boven en badkamer.

ertussen in moet ik dan nog wassen en strijken, geen vrije tijd voor de mama dus,... soms ben ik het ook eens beu hoor, maar ja, manlief is zelfstandig en werkt ook slag om slinger.

Misschien eens een poetsvrouw in dienst nemen via dienstencheques?

Ikzelf zeg liever neen omdat ik al 2 x bestolen ben! (kleertjes kinderen + geld)

sneezy

Berichtdoor sneezy » 29 dec 2007, 17:14

Heel simpel: hier gebeurt het niet meer zo stipt.

Ik geraak er ook niet meer hoor. En wij hebben nog maar 1 zoontje van 8 maand. Elke week het hele huis kuisen gaat gewoon niet meer. Wij doen het meeste samen (behalve de was en de strijk die doe ik volledig) en dan nog geraken we er niet elke week.

Bij ons was het eigenlijk gewoon een kwestie van je prioriteiten te verleggen. Wij hebben geleerd ook content te zijn als het huis er niet kraaknet bijligt. Liever wat meer quality time samen met ons zoontje dan in plaats daarvan te staan poetsen.

Eigenlijk zorgen wij er alleen voor dat het huis prima op orde ligt, en als we echt merken dat er hier en daar wat stof ligt, slaan we de handen in elkaar en kuisen we een paar uurtjes. Dus niet meer gebonden aan een dag of elke week zoals voor ons zoontje, maar gewoon als we tijd en "zin" hebben...

Gast

Berichtdoor Gast » 29 dec 2007, 18:09

Ik doe het meeste tijdens de dutjes van onze dochter.
Zowel poetsen, was plooien als het avondeten voorbereiden.

M

Berichtdoor M » 29 dec 2007, 18:10

De strijk laten doen met dienstencheques, spaart veel tijd uit moet ik zeggen!!

Gast

Berichtdoor Gast » 29 dec 2007, 18:18

De onze is anderhalf jaar en hier is het gewoonlijk ook een warboel. Je moet je niks aantrekken van die eerste reactie. Je weet niet in hoeverre haar kindjes aandacht krijgen natuurlijk.

@ opstartster

Berichtdoor @ opstartster » 29 dec 2007, 18:49

Er bestaat een remedie voor jou. Geen ZAPPY en geen INTERNET!

Gast

Berichtdoor Gast » 29 dec 2007, 21:14

De opstartster vroeg raad, geen gescheld of verwijten. Zulke personen zouden van zappy moeten blijven, en geen internet hebben. er staan 2 reacties tussen al de andere reacties die negatief zijn, zegt dat niet genoeg. En wees gerust er zal op dit bericht ook wel reactie komen van diegenen die graag verwijten maken...

moo is back

Berichtdoor moo is back » 30 dec 2007, 09:16

Ja, schande schande, een mama die op zappy zit ipv te kuisen! Iedereen weet toch dat vrouwen en moeders vooral geen recht hebben op ontspanning, en dat ze hun vrije tijd beter besteden aan kuisen, opruimen, koken, afwassen en het bedienen van hun man! Zappy zouden ze beter afschaffen, wat een schandelijke tijdverspiling! Laat ons het ganse internet maar ineens verbieden voor vrouwen! EN radio en tv ook, dat leidt hun toch maar af van hun huishouden! Groot gelijk, 16:20 en 19:49!

mama (opstartster)

Berichtdoor mama (opstartster) » 30 dec 2007, 12:25

Aan de mensen met goedbedoelde reacties, bedankt!
Ik wist wel dat er terug veel negatieve commentaar ging komen maar daar trek ik mij niks vanaan! Ik zou graag die mensen hun huishouden eens zien, het zal wel perfect zijn!!! Als een mama al eens niet mag ontspannen door op zappy te komen of te internetten!

Gast

Berichtdoor Gast » 30 dec 2007, 13:49

Hoi!

Het is idd perfect normaal dat het niet allemaal zo vlotjes verloopt. Mijn meisje is nu 17 maanden en nu begint het te gaan :)

Ik heb wel nooit in een vuil huis gewoond maar ik durf best toe geven dat het er soms wat rommelig bij ligt. Maar ja, waar is dat eens niet hè? En dan nog... wat ik rommelig vind, vind een ander misschien helemaal niet rommelig! Want iedereen stelt ook andere eisen hè.

Ik ben deeltijds gaan werken (onderwijs) om meer met onze dochter bezig te kunnen zijn. Ik vind dat zij op de eerste plaats komt. Ik ben nu 2,5 dag thuis + het weekend. Opruimen of poetsen doe ik als zij in bed ligt. Zo heb ik zonet de keuken kunnen opruimen, de livingtafel (waar op de een of de andere manier altijd rommel ligt?) en de living, de speelkamer en een beetje van de badkamer. Als je de rommel niet laat opstapelen, is het eigenlijk allemaal snel gedaan. De badkamer poetsen, doe ik zo op goed anderhalf uur op een moment dat mijn man met onze dochter kan spelen.
Verder zijn ook de taken goed verdeeld (hij werkt ook in het onderwijs). Meestal ruimt hij op nadat ik gekookt heb, haalt de was uit het wasmachine en steekt hetgeen in de droogkas mag, er in. Ook doet hij de plooiwas en hangt hij de was op. Ik zorg dan weer dat dat de mand voor de strijkvrouw in orde komt. Een reuze tip trouwens!! Ik breng mijn strijk 1x per week weg en dat zorgt voor enorm veel tijd en zorgen minder!!
Ik doe dan weer stofzuigen, stof vegen, opruimen in ons huis, dweilen... Het echte poetsen dus. Hij vindt dat vrouwentaken en ik vind ook dat hij dat niet hoeft te doen. Ik heb dinsdag als vaste poetsdag opstaan als ons meisje in bed ligt. Ik verplicht me dan echt dat dat gedaan moet zijn. Stofzuigen doe ik nog wel een paar keer per week, maar daar staat niet zo'n vaste dag op.

Ik begrijp je volledig hoor, maar écht, dat ritme komt vanzelf!
Groetjes!

Gast

Berichtdoor Gast » 30 dec 2007, 13:53

ik geraakte er ook niet meer door. Ons zoontje eist alle aandacht op en slaapt nauwelijks.
Ik ben nu samen met mijn man grote kuis aan het houden, en ik moet zeggen, er is weer licht te zien...
Nu even ontspanning voor ik weer commentaar krijg.
Ik heb wel nog een berg was, tja, mijn droogkast kan niet volgen.
En dan nog mijn hoooooooooooooop strijk verwerken en ik kan aan het nieuwe jaar beginnen met volle moed.
EN kmoet zeggen, het is best leuk om met 2 het huis volledig op orde te stellen.
Dwz: rommel sorteren, kasten uitkuisen, ...
romantisch...

caro

Berichtdoor caro » 30 dec 2007, 21:34

Soms moet je een oude gewoonte gewoon doorbreken en dat is nu net wat jij doet! Proficiat om dit bericht te posten, want dat betekent dat je er iets aan wil veranderen, je wil die vervelende cyclus doorbreken. Een mama die op haar strepen staat dus. Bovenstaande negatieve commentaar komt van gefrustreerde personen die er niets aan willen veranderen (gewoon oogkleppen op en maar blijven doen...)

Ik heb een man en 2 zonen, eentje van 4 en eentje van 8 maanden.
Wij schakelen poetshulp in met poetsvrouw (2à3u per week: super want het meeste is gebeurd, al wat nog estra nodig is, zoals vb wc doe ik dan zelf eens).De poetsvrouw werkt met dienstencheques: bruto kost zo een cheque 6,70 euro - netto kost je dit maar 4,5 euro per uur ongeveer. Nou daarvoor wil ik echt wel liever tijd doorbrengen met mijn kindjes hoor!

Tweemaal per maand breng ik ook de strijk weg (ongeveer 6 cheques dus netto ongeveer 18 euro). Was plooien doe ik de zaterdag of zondag voormiddag samen met mijn man.

Nu ben ik ook nog aan het denken aan iemand in te schakelen om de kinderen na school op te halen en evt al eten voor ons te maken...

Het is gewoon super druk de eerste jaren als de kindjes nog klein zijn!
In het begin deed ik ook de meeste dingen zelf maar daardoor is mijn eerste zoontje echt heel wat persoonlijke aandacht tekort gekomen.

En...vroeger was ik ook echt pietje precies (er mocht geen stofje liggen), maar nu ben ik al iets minder steriel geworden, ik had geen keuze. Ik ruim alleen nog heel netjes op als we bezoek verwachten. En dat is echt niet vaak meer, tenzij van mensen die zelf kids hebben, en die begrijpen het HEUS wel dat je huis er niet langer elke seconde clean kan uitzien...

Enfin, ik ga nu een tukje doen.
In de hoop dat ik niet over de auto's struikel, waar de kinderen vandaag zo fijn mee gespeeld hebben en dit hopelijk ook morgen weer zullen doen...

Veel geluk.

Mama van 2

Berichtdoor Mama van 2 » 31 dec 2007, 07:29

@Caro

Heerlijk om je reactie te lezen :)

Ik heb hier ook twee kapoenen van zoontjes rondlopen/-liggen. De oudste is 20 maanden en de jongste 5,5 maand.

Hier gebeurd ook alles als ze slapen. En geloof me, vaak slapen die niet meer samen hoor! Mijn oudste zoon doet hoop en al nog één dutje per dag, en liefst dat mijn jongste dan net wakker is. Of hij geeft je net de tijd bv om de stofzuiger van stal te halen en dan wakker te worden. (Soms denk ik echt dat ze er een neus voor hebben.)

Het meeste hier in huis wordt gedaan als ze 's avonds in hun bedje liggen. Dan is er het minste kans dat er eentje wakker zal worden en we dus kunnen doordoen.
zo heb ik bv gisterenavond (man was niet thuis) gestofzuigd, gedweild, was geplooid en gestreken en natuurlijk opgeruimd. Ik was al heel moe voor ik eraan begon, maar het moest gedaan worden. En 't is heerlijk om in een pas gepoetst huis op te staan. Al zie ik er op het moment zelf meestal wel tegenop... (Maar wie niet hé.)

Wij steken ook veel liever onze tijd in onze kindjes, het is cliché, maar ze worden zo snel groot...

Ritme komt er wel meer vanzelf hoor. En je moet het idd leren, zoals er al een paar keer gezegd is, om wat 'rommel' te laten liggen. Ik denk niet dat er ergens een huis met kindjes is waar alles 24u op 24u kraaknet ligt. Dan wordt daar niet gespeeld en geleefd neem ik aan.

Wij hebben ook 1x per week een poetsvrouw voor 4u. Zij doet dan het hele huis en de ramen. Een hele verademing! Op die tijd dat zij poetst, steek ik kindjes in en uit bed, maak ik eten klaar voor de jongste, plooi ik was als er tijd is (lees : de kindjes slapen) en speel ik met ze of ga boodschappen doen.

Geef het wat tijd, het komt allemaal goed :)

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 07:36

Ik heb een zoontje van bijna 4 maanden. Het lukt bij mij ook niet meer zoals vroeger. Je moet idd al tijdens de dutjes overdag je huishouden doen. Maar ja hij slaapt maar een half uurtje om de twee à drie uur dus ja dan kan je ook niet zo heel veel doen. Als hij wakker is vraagt hij vrij veel aandacht.
Dus ik zorg dat ons huis er proper bij ligt maar echt alles aan de kant zoals vroeger lukt niet meer. Ook strijk wordt met beetjes gedaan. Ik heb geluk dat mijn man in het weekend ook vrij veel in het huishouden doet. Ik zit nu in mijn ouderschapsverlof maar in maart begin ik terug te werken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Maar ik heb me wel al voorgenomen dat quality time met ons zoontje belangrijker is dan bv. de ramen poetsen.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 09:27

ook een handig hulpmiddel: de draagdoek! Kijk eens op [url]www.doekentheek.be[/url] voor een uitgebreid draagdoekenoverzicht!

beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal!

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 10:22

Hier ook een mama die haar huishoudprincipes veranderd heeft!
Voor de geboorte van ons onderussen 17 maanden oude knulletje was ik ook een echt pietje precies, de stoelen moesten evenver van de tafel staan, de franjes van de mat moesten precies t zelfde liggen, iedere dag ging ik met de stofzuiger en men stofvod rond en de keuken en badkamer werden meermaals per week gepoetst.
Nu ben ik al blij dat ik 1 keer in de week volledig rond geraak met mijn poetsen!

Ik vind nl dat de tijd dat ons knulletje wakker is hij de aandacht wel verdiend.
En ok dat botst mss met sommige mama's hun principes maar zo ben ik nu eenmaal!Ons zoontje komt op de eerste plaats!!!!Wanneer hij slaapt probeer ik dan mijn huishouden te doen. En jaja ook op zappy zitten hoort daar vanaf nu bij!Mama's hebben net zoveel recht op ontspanning als een andere mens!Trouwens een mama vol stress en spanning daar heeft niemand iets aan he!
Ik heb ingezien dat er veeeel belangrijker dingen int leven zijn dan kuisen en je druk maken omdat er wat rommel ligt!!!Wat niet wil zeggen dat het er hier als een stort bijligt he!!!!!

Want de ene week is alles hier tiptop in orde maar er kan net zo goed eens een week bij zijn dat ik denk, verdorie wat een messtal is het hier!
Maar ja in ons huis wordt er geleefd en dat laat zijn sporen nu eenmaal na he!

De tijd dat de mama's enkel en alleen maar het huishouden moeten doen, is volgens mij iets vanuit de middeleeuwen!

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 11:13

Goh, zalig om te lezen dat ik niet de enige ben :)
Ik moet volgende week terug gaan werken en ik ben me dus al een hele week zorgen aan 't maken over hoe m'n huis er hier vanaf volgende week zal bij liggen... Gelukkig heb ik een lieve mama en schoonmama die bijspringen waar ze kunnen (wassen, strijken, poetsen)!

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 11:25

hey, het is normaal hoor dat je huis er wat "rommeliger" bijligt dan vroeger.
Hier net hetzelfde.
Ik trek mij al de commentaar en gezever van anderen niet aan.
Ik zie juist dat er nooit stof in huis ligt, kzou niet willen dat mijn zoontje van 8m astma of zoiets krijgt.
Voor de rest dweil ik af en toe, maar ook bijlange zoveel niet meer dan voor mijn baby er was.
Ach, dat is allemaal normaal hoor.
Speelgoed en rommel mag er liggen, hier wordt geleefd, en daarbij, liever een huis waarin geleefd wordt dan een huis waar de kindjes maar op 1m2 mogen spelen, zoals in supernanny.
Mijn keuken ligt er soms ook wel s rommelig bij, maar nooit echt vuil ze.
Zolang het hygienisch blijft, geen schimmels te zien zijn (lol) ben ik blij!

lima

Berichtdoor lima » 31 dec 2007, 11:46

Ik heb een dochter van 3.5jr ( een echte smosbol :) ) en een zoontje van 9 maanden die verwoede pogingen doet om te kruipen...

Dus een vuile vloer vind ik geen optie, maar het ligt er lang niet altijd spik en span bij hoor!

Ik werk momenteel méér dan fulltime ( al 30 overuren voor de maand december), maar ik maak nog steeds tijd voor een proper huis.

Wanneer de kindjes in bed zitten ( de één om 20u de andere om 20u30) dan begint mijn huishoud-job. Elke dag een uurtje of twee.

Ik ben zo'n vervelend iemand die eigenlijk alles het liefste zelf doet... de strijk durf ik niet weg te doen omdat ik bang ben dat ik dingen geschonden zal terugkrijgen ( gestreken op tekeningen ofzo...), kuisen doe ik liever zelf, want als ik er zou moeten voor betalen, dan ben ik een pietje precies...

Dus, hier is het wel degelijk een beetje het geval... geen ontspanning ( zappy tijdens de lunch op het werk), geen TV (wel radio :).

Waarom lukt het niet wanneer je babietje slaapt? Natuurlijk moet je niet beginnen stofzuigen als baby beneden ligt te slapen, maar ik maakte er al direct een gewoonte van om mijn kindjes na het middageten boven in hun bedje te laten slapen. ( vanaf een week of 5)

Ik neem ook af en toe eens een dagje verlof tijdens een gewone schooldag, zodat ik eens grondig tewerk kan gaan. Mijn zoontje kijkt me dan geamuseerd aan vanuit zijn box.

Planning en geen zelfmedelijden is de boodschap!
Kijk gewoon naar wat je gedaan hebt, en niet naar wat je nog moet doen, want een huishouden blijft ronddraaien!!

Succes!

mama (opstartster)

Berichtdoor mama (opstartster) » 31 dec 2007, 13:43

Bedankt allemaal voor jullie verhalen!
Het doet me plezier dit allemaal te lezen! Ik ben blij dat ik niet alleen ben. Inderdaad het huishouden is een cirkel die ronddraait, wanneer je er eindelijk mee klaar bent, herbegint het terug. Onze kindjes komen natuurlijk op de eerste plaats hé!
Aan iedereen een prettig eindejaar toegewenst en een gelukkig en gezond 2008.

Debbeke

Berichtdoor Debbeke » 02 jan 2008, 14:22

het duurt een tijdje voor je je weet te organiseren. ik ben 11 weken geleden bevallen van een tweede kindje (oudste is nu 21 maanden). Ik vind het ook weer moeilijk om mijn draai te vinden.
Vermits mijn man en ik beide zelfstandige zijn en lange werkdagen hebben, heb ik een half jaar geleden wel beslist om 1 keer per week iemand te laten komen om te kuisen en te strijken. Dat maakt het toch al een stuk makkelijker. Maar mijn oudste dochter haalt nogal graag haar speelgoed uit, dus blijft er nog veel werk over.

Terug naar “Je baby maand na maand”