doopbelofte peter

peter van mijn petekindje

doopbelofte peter

Berichtdoor peter van mijn petekindje » 08 aug 2007, 22:13

hoi,

mijn petekindje wordt bijna gedoopt, en ik zoek nog inspiratie voor een (korte) doopbelofte van mijnentwege, de peter dus.
kunnen jullie met wat voorbeelden sturen van doopbelofte peter?

Alvast bedankt!

Een trotse peter met een beetje gebrek aan inspiratie

Gast

RE: doopbelofte peter

Berichtdoor Gast » 08 aug 2007, 22:56

Misschien kan je 'peter' eens opzoeken in de dikke Van Daele. Voor 'meter' gaf dat in elk geval inspiratie.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 aug 2007, 23:04

http://users.pandora.be/pastonet/liturgia/vieringen/doopselvier.html

Hierop vind je verschillende doopvieringen (to get in the mood), maar meestal gebruikt men voor de geloften van peter en meter óf een standaard tekstje (met enkel de repliekjes 'Ja, dat beloven wij', in mijn ogen superonorigineel...), óf een zelfgeschreven belofte die als volwaardige tranentrekker alle aanwezigen doet huilen. Die laatste zijn vaak wel leuk en origineel, maar staan zelden opgeschreven in de misboekjes omdat dan voor de ouders de verrassing er af is...
Het ziet er naar uit dat je nog wat papier mag opfrommelen en je brein mag pijnigen voor je er bent! Toch veel succes.

Elke

Berichtdoor Elke » 09 aug 2007, 08:53

dit was het bij ons :

meter :
Jij hebt een bijzonder plaatsje in mijn hart. Ik wil je zien groeien, stap voor stap. Ik wil open staan voor jouw
levenstocht, jouw ideeën en ik wil je graag gelukkig zien,
maar ik wil ook in je verdriet delen; ik wil een steun zijn als je het moeilijk hebt. Lieve Marie, Ik geloof in jou, weet dat ik er altijd voor je zal zijn.

Peter:
Marie, Ik zie je graag en ik zal je aanmoedigen op je levensweg. Ik beloof je warmte en liefde te schenken. Je kan altijd op mijn vriendschap rekenen en je zal steeds bij ons welkom zijn.

Debbie

Berichtdoor Debbie » 09 aug 2007, 21:43

hier enkele voorbeeldjes die wij al gebruikt hebben. De eerste:

Liefste (naam), graag wil ik je peter zijn.
Al die maanden in mama¿s buik telde ik mee af naar de grote dag. Je veroverde onmiddellijk een heel speciaal plekje in mijn hart en werd al snel mijn liefste kleine meid. Ik wil je zien groeien, stap voor stap. Ik wil je graag gelukkig zien, maar ik wil je ook helpen met je verdrietjes of pijn. Je kan met al je vragen steeds bij me terecht, je mag zijn wie je bent. Lieve (naam), weet dat ik er altijd voor je zal zijn, de deur zal altijd voor je openstaan.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 aug 2007, 21:44

de tweede:

(naam),
Ik zou je zoveel kunnen vertellen, over al wat nog moet komen:
elke vlinder in je buik, al je grote dromen, ¿
Maar elke lach of traan die je zal mogen ervaren
Zegt me het niet te verklappen en het voor je te bewaren.
Dus ontdek alles zelf maar: elke dag een nieuw wonder
Op je eigen ontdekkingstocht, dat maakt het juist bijzonder
Weet wel: ik zal er voor je zijn, eender hoe je het wil:
overdonderend luid of vertederend stil.
Maar dan toch één goede raad ingefluisterd door een wijze elf,
het mooiste wat je kan worden, is jezelf

Gast

Berichtdoor Gast » 09 aug 2007, 21:45

en de derde:

(naam), graag wil ik je peter zijn.
Soms zal dat zichtbaar zijn. Op dagen als vandaag bijvoorbeeld, die een belangrijke stap zijn in je leven. Of ook, als je al wat groter bent, op de momenten dat je je nieuwjaarsbrief komt lezen.
Maar vaak zal het onzichtbaar zijn: Als je mama en je papa voor je zorgen. Als ze je leren kruipen, stappen, lopen, fietsen en auto rijden. Als ze je op 1 september door de schoolpoort loodsen. Als ze je vriendinnetjes zien maken. Als ze je vriendjes over de vloer krijgen. Als ze je chauffeur mogen spelen. Als ze je op kot laten gaan. Als ze ... Dan zal ik er niet zijn. Van op afstand zal ik echter meekijken. Ik zal mijn vingers kruisen, voor je duimen en hopen dat alles goed met je gaat. En soms, heel soms, zal je misschien voelen dat ik aan je denk.

Sabine_Heesters

Re: doopbelofte peter

Berichtdoor Sabine_Heesters » 04 aug 2020, 09:11

Goedemorgen
Wij hebben allereerst het woord ‘peter’ opgezocht en de betekenis hiervan leren kennen. Daarna werd onze ‘peter’ gevraagd wat hij allemaal voor zijn petekind zou doen. Als laatste hebben we deze zaken in een tekst verwerkt. Kan je nog wat hulp gebruiken met andere zaken voor de doop? Dan raad ik je aan om het artikel (https://mama.libelle.be/baby/doop/) van Libelle Mama even te lezen! :)

Anja_Moonen

Re: doopbelofte peter

Berichtdoor Anja_Moonen » 24 sep 2020, 10:36

Hey, laat het vooral uit het hart komen. Bij de doop van ons eerste kindje heeft haar peter omschreven waarom ze net zo belangrijk is voor hem. Daarnaast liet hij haar ook weten wat hij allemaal voor haar zou doen.

Terug naar “Je baby maand na maand”