bakerpraatjes en andere onzin

kim

bakerpraatjes en andere onzin

Berichtdoor kim » 27 jan 2007, 15:45

Niet te geloven wat sommige mensen (nog) durven beweren... Wat ik al heb gehoord:

'je moet je baby laten huilen, das goed voor de longen' (schoonvader)

'je moet je baby veel alleen laten spelen, anders verwen je hem, en zeker niet meteen oppakken wanneer hij huilt' (schoonmoeder)

'je mag je baby niet bij je in bed laten slapen, dan gaat hij nooit alleen willen slapen' (een -kinderloze- vriendin)

'als je niet genoeg hebt gegeten is de kwaliteit van je melk niet goed' (en medewerkster van kind en gezin!!)

nog .... ?

Gast

RE: bakerpraatjes en andere onzin

Berichtdoor Gast » 27 jan 2007, 16:01

"Aan de hik kan je niets doen, dat is het teken dat ze gezond zijn." zei de ka.

"Je moet hem niet altijd pakken. Laat hem maar eens stappen." zei mijn tante toen mijn zoontje 7 maanden was.

"Het is niet erg dat je baby huilt dat is goed voor de stembanden." Ons zoontje was een huilbaby dus verwachten we nu dat hij de nieuwe pavarotti wordt.

Gast

Berichtdoor Gast » 27 jan 2007, 16:02

Huilen is niet speciaal goed voor de longen, maar wel voor de verwerking van gebeurtenissen van de dag.

Alleen laten spelen, niet perse. Maar direct oppakken als ze huilen (behalve als ze honger hebben, vuile pamper, ...) om het huilen vind ik ook geen goed idee.

Ik ken stellen waarbij de 5jarige nog tussenin slaapt, omdat ze die nooit in een eigen bed hebben gelegd... Ik (persoonlijk) vind het gevaarlijk om met je baby in bed te slapen.

Je melk heeft vrijwel altijd goede kwaliteit; je lichaam staat de voedingsstoffen eerst aan je melk af, daarna ben je zelf aan de beurt. Dat neemt niet weg dat je dingen kunt toevoegen aan de melk (positief en negatief)

Ik vind het nogal meevallen met deze onzin. Het klinkt mij dat je niet tegen advies/kritiek kunt?

Gast

Berichtdoor Gast » 27 jan 2007, 16:02

"Als ze 's nachts wakker worden moet je ze laten huilen. Ze vallen vanzelf wel in slaap."

kim

Berichtdoor kim » 27 jan 2007, 16:23

babietjes huilen niet 'om het huilen', maar omdat ze honger hebben/vuile pamper hebben/moe zijn/zich vervelen/willen knuffelen etc etc. peuters zijn een andere zaak, maar een babietje van enkele weken oud moet je wel degelijk aandacht schenken wanneer hij of zij huilt. zelfs als het 'verwerkingshuilen' betreft, laat je je babietje toch niet alleen liggen? dan troost je ze toch? dat lijkt me nu echt niet meer dan logisch.

je kan echt wel op een veilige manier aan co-sleeping doen (lees maar eens http://www.nd.edu/~jmckenn1/lab/faq.html) en dan bedoel ik met je babietje. een kindje van 5, das geen baby meer he, das een kleuter, en natuurlijk hoort die in zijn eigen bedje.

ik kan heus tegen kritiek, en een goed advies sla ik nooit in de wind. ik lees erg veel, en probeer op elk gebied de laatste ontwikkelingen te volgen (voeding, slapen, pedagogie).
maar onzin verpakt als advies, daar heb ik een broertje aan dood, zeker wanneer de adviseur in kwestie beter zou moeten weten.

Mama van 2

Berichtdoor Mama van 2 » 27 jan 2007, 18:32

Heb je er ooit al bij stilgestaan dat opvoeden evenzeer onderworpen is aan 'de mode'? Pedagogen houden er nu andere theorieën op na dan pakweg 30 jaar geleden. Maar of die altijd beter zijn? Mijn moeder liet vroeger mijn oudste broer ook regelmatig huilen (want ja, toen hoorde dat zo), maar ik denk niet dat hij hierdoor gefrustreerd is. Hij lijkt me toch een evenwichtig persoon, net zoals zovele andere baby's die men vroeger liet huilen.

Gast

Berichtdoor Gast » 27 jan 2007, 18:41

17u02, je bent rijp om oma te worden hoor!

hilde

Berichtdoor hilde » 27 jan 2007, 19:01

een vriendin van mij hoorde onlangs dat je 'niet mag diëten wanneer je bv geeft, want dan komen er afvalstoffen in de melk'...???

en ook een goeie: 'geen kiwis eten wanneer je bv geeft want de pitjes verstoppen je melkkanalen'...!!!

@20:01

Berichtdoor @20:01 » 27 jan 2007, 20:53

ivm diëten wanneer je BV geeft, dit is inderdaad zo. Weet niet meer de juiste uitleg, maar 't gaat erom dat je lichaam dan je vetreserve aanspreekt waardoor er bepaalde stoffen vrijkomen die niet goed zijn voor je kindje. Noem 't niet afvalstoffen, maar gezond is't niet.

En uiteraard is't wel zo,dat hoe gezonder je eet, hoe beter de kwaliteit van je melk zal zijn. Dat is voor de hand liggend.

Gast

Berichtdoor Gast » 27 jan 2007, 21:49

je mag echt niet dieëten als je BV geeft: vet in het lichaam stapelt alle toxines en andere schadelijke afvalstoffen op. Als je je vetreserves begint af te bouwen tijdens BV komen alle schadelijke stoffen in bloed en BV terecht... dus sorry, dit is geen bakerpraatje maar de waarheid!!!

bianca

Berichtdoor bianca » 27 jan 2007, 22:08

mijn kraamhulp zei : ik mocht geen chocolade (ik gaf bv) want dan krijgt de baby puistjes

en nog even over dat bij je slapen mijn oudste heeft vanaf het begin bij mij geslapen (hij viel anders niet in slaap) we hebben de grootst mogelijke ellende gehad om hen naar 4 jaar !!!!!!! in zijn eigen bedje te krijgen

bianca

Berichtdoor bianca » 27 jan 2007, 22:10

mijn oma zei altijd als je kindje de hik heeft groeit zijn hartje

@de opstartsters !!

Berichtdoor @de opstartsters !! » 28 jan 2007, 10:21

Dit zijn geen bakerpraatjes of andere onzin.
De meesten zijn van de oudere generatie,waar soms een beetje waarheid in zit,dan moet je de gulden tussenweg erin vinden.
En sommigen dingen ervan zijn dus wel degelijk waar.

Sorry,maar eerst nadenken,dan topic starten !!

En iedereen heeft een andere mening,dus zal er zo wie zo wel veel kritiek komen op iedere "zogezegde onzin".

Mijn mening : een kind laten huilen mag wel eens,maar dan moet je kijken in welke omstandigheden.
Zolang het kindje een zuivere pamper aanheeft,buikje vol gegeten heeft,geen koorts,geen krampjes,geen andere ongemakken dan mag je het wel even een beetje laten huilen hoor (natuurlijk wel niet tot ze hysterisch zijn ).

Over het samen in bed laten slapen - sorry maar ik ben WEL een MAMA van 2,en ik vind het geen goed idee.
Ten eerste,ze moeten leren slapen in hun eigen bedje (is een goede basis voor later),ten tweede vind ik het niet veilig (en ook al zijn er methodes dat het wel veilig kan zijn,sorry maare).
Ze mogen bij ons bij gelegenheden eens in bed slapen,boze droom (midden in de nacht komen ze dan lekker tegen ons aankruipen),ziek zijn (dan kan ik ze nog beter in de gaten houden).

Zo dat was mijn mening.

Groetjes

@ Kim, de opstartster

Berichtdoor @ Kim, de opstartster » 28 jan 2007, 10:34

Ooit er al bij nagedacht dat wat jij vertelt onzin kan zijn? en hoe jij denkt? Jij ervaart het op een andere manier misschien, maar die anderen ook.

Weet jij dat er baby's zijn die 24 uur per dag huilen, zonder dat er een reden voor is? Ooit van de term huilbaby gehoord? geloof me dat wanneer je 24 uur je kindje moet knuffelen etc je kapot bent. De eerste paar dagen gaat nog, maar na een tijdje is het niet meer te doen. Ik had een huilbaby die ik ook continue oppakte als hij huilde. Na weken elke keer gepakt te hebben, liet ik hem eens 15 min liggen. Hij was stil en viel in slaap. Sommige kinderen hebben het huilen nodig om in slaap te vallen of om gewoon te ontstressen.

Een baby alleen laten spelen is in het begin zeker wel goed. Zo leert het zichzelf ook te vermaken en leert het zich ook te ontwikkelen. Dit wil overigens niet zeggen dat ik nooit meespeelde, maar ik liet hem ook zelf spelen.

Een baby in bed laten slapen zou ik ook nooit doen, wat anderen doen moeten ze zelf weten, maar ik vind dat een kindje in zn eigen bed moet liggen vanwege gevaar, maar ook omdat hij dan helemaal tot rust komt en wij ook.

Wat die BV aangaat, daar heb ik geen ervaring mee. Niet omdat ik niet wou, maar vanwege een gezondheidsprobleem. Ik heb me daar dus verder nooit in verdiept en weet daar dus niets van af. Ik wil wel zeggen dat die vrouw van K&G er waarschijnlijk meer ervaring mee heeft dan jij.

Ik vind het wel grappig om te horen dat een kinderloze "vriendin" de mond maar dicht moet houden, omdat ze kinderloos is (daar komt het immers op neer). Je hoeft geen kinderen te hebben hoor, maar van ervaringen van mensen om je heen kan je ook wat van leren.

Elk kind is anders, jou kind is mijn kind niet en over de manier van opvoeden hoeven we het niet eens te zijn, maar is daarom nog geen bakerpraatje. Als je respect af wil dwingen, moet je het ook eerst eens zelf hebben voor iemand.

C.

Berichtdoor C. » 28 jan 2007, 13:42

Dat van het diëten is waar. Dat van de chocolade ook (nog niet gehoord van baby-acné? dat heeft ook oorzaken hoor, en dat kan onder andere de voeding van de mama zijn).
Mij lijkt het dat jonge mama's iets heeeel vlug als bakerpraatjes aanzien.

Tip: inderdaad zeker niet alles aanvaarden wat anderen zeggen, maar aan de andere kant, misschien toch best eens even informeren over bepaalde zaken?? Of weten jullie het van nature beter?

Sofie

Berichtdoor Sofie » 28 jan 2007, 14:04

Ik wil even reageren omdat iemand hier zegt dat de verpelegsters van kind en gezin het beter zouden weten (als het op borstvoeding aankomt). De verpleegster van kind en gezin raadde mij aan om zeker drie uur tussen de voedingen te laten (mijn zoontje was toen 6 weken oud). Ik deed dit dus en kreeg een erg lastig kind in de plaats. Altijd maar wenen...ik heb toen contact opgenomen met een lactatiekundige en zij concludeerde dat mijn zoontje gewoonweg honger had! Hij viel vrij snel in slaap aan de borst en was helemaal niet voldaan. Kind en gezin bedoelt het vaak goed, maar over borstvoeding geven ze soms verkeerde adviezen. Ik weet nu wel beter en bij een borstvoedingsprobleem wend ik me altijd tot mijn lactatiekundige ipv naar kind en gezin te luisteren.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 jan 2007, 15:24

Mja, hier snap ik het standpunt van Kind en Gezin ook best wel hoor. In sommige gevallen - ik zeg wel, SOMMIGE - is het aangewezen een tijd tussen de voedingen te laten, bij refluxertjes is dat het geval bijvoorbeeld, omdat die drinken om het zuur tegen te gaan. Maar elke keer wordt dat dan wel terug erger natuurlijk, omdat die 'verse' melk ook naar boven komt... als je dan zelf geen ritme oplegt, van om de twee of drie uur eten, dan hebben ze zeker constant pijn

Maar in normale omstandigheden, bij een gezond babietje kan je gerust voeden op verzoek - er zijn trage en snelle eters, grote en kleine eters, ... elk kindje is anders!

En met de rest van die 'praatjes" is het idd nuttig om sommige dingen met een korreltje (of grote korrel :)) zout te nemen, maar sommige praatjes van vroeger zijn wel eens het proberen waard. ZElf laat ik ook nooit ons kindje bij ons in bed slapen, moet er niet aan denken. De eerste drie maand sliep ze naast ons, soms 's avonds inslapen op de arm (refluxertje) maar sinds ze geen pijn meer heeft van die reflux slaapt ze alleen en speelt ze ook véél meer alleen!

Gast

Berichtdoor Gast » 29 jan 2007, 08:39

Ik heb al echte bakerpraatjes gehoord als
- je mag ze niet kietelen, want dan gaan ze stotteren
- je moet ervoor zorgen dat je kind nooit verschiet, want dan gaat het scheel kijken
- ...
om dan nog maar te zwijgen van al de onzin tijdens de zwangerschap over het geslacht en over een vlotte bevalling.

Maar zoals ik al zei, dat zijn echte bakerpraatjes. Zoals die mopjes waarin een baby een geboortevlek heeft in de vorm van een muis omdat de mama tijdens de zwangerschap geschrokken is van een muis enz.

Het is wel zo dat inderdaad iedereen te pas en te onpas "goede raad" heeft. Relativeer dat gewoon, probeer de goede dingen eruit te halen en denk bij de rest: ok, ieder op zijn manier, maar ik denk dat het beter is dat ...

Als jij denkt dat je het goed doet, laat ze dan zeggen, maar daarom zijn het geen onwaarheden die je schoonouders en vriendin zeggen. Moest je diezelfde opmerking van je moeder krijgen, was er niets aan de hand waarschijnlijk. (Ik moet zeggen dat mijn haar ook omhoog komt als mijn schoonmoeder iets opmerkt, maar dat komt meer door de manier waarop. Het komt altijd als afbrekende kritiek, nooit opbouwend. Bv: maar kindje toch, heb je krampjes, wat heeft uw mama toch slechte pap. Maar enfin, dan zijn we een andere discussie gestart.)

Iedere ouder leert met vallen en opstaan. Je kan veel boekjes lezen, maar ook dan zal je merken dat je soms tegenstrijdige dingen gezegd worden. Moest "het" opvoedboek bestaan, zou bij elke baby een handleiding steken.
Elk kind is anders, elke situatie is anders. Probeer gewoon je gezond verstand te gebruiken en de dingen te doen waar jij je goed bij voelt. Zorg dat jullie als ouders achter jullie keuze staan.

An2

Berichtdoor An2 » 29 jan 2007, 10:50

Hihi, grappig topic! Van mij mogen er gerust nog meer bakerpraatjes komen, lachten is gezond! :hihi, nee, dat is geen bakerpraatje ;) ;) ;)

Ik licht de borstvoedingspraatjes er even uit, voor geïnteresseerden.

-'als je niet genoeg hebt gegeten is de kwaliteit van je melk niet goed' (en medewerkster van kind en gezin!!)
--Opstartster Kim heeft natuurlijk gelijk, kind en gezin ongelijk. Moedermelk is wereldwijd onderzocht, en het is gebleken dat ze overal van prima kwaliteit is. Zelfs licht ondervoede moeders en moeders met een eenzijdig dieet (ontwikkelingslanden), hebben perfecte melk. Enkel bij ernstige tekorten moet je oppassen. Ongezonde voeding gaat vooral ten koste van het moederlichaam, maar de borstvoeding voor de baby is steeds van topkwaliteit.

-"Aan de hik kan je niets doen, dat is het teken dat ze gezond zijn." zei de ka.
--17.01 heeft gelijk, haar KA ongelijk, gewoon je kindje even aanleggen en de hik verdwijnt als sneeuw voor de zon.

-Je melk heeft vrijwel altijd goede kwaliteit; je lichaam staat de voedingsstoffen eerst aan je melk af, daarna ben je zelf aan de beurt. Dat neemt niet weg dat je dingen kunt toevoegen aan de melk (positief en negatief)
Dit is een moeilijkere.
-"Je melk heeft vrijwel altijd goede kwaliteit"
--Je melk heeft altijd goede kwaliteit, zie eerder puntje.
-"je lichaam staat de voedingsstoffen eerst aan je melk af, daarna ben je zelf aan de beurt"
--Moedermelk wordt uit bloed gemaakt, de voedingsstoffen worden via de dunne darm opgenomen in het bloed en zijn dus per definitie 'voor de moeder'. Een deel ervan gaat via het bloed naar de moedermelk. Moedermelk wordt niet uitsluitend gemaakt uit de voedingsstoffen die de moeder die dag eet, ook uit botten worden delen gehaald en uit de vetreserves van de moeder.
-"Dat neemt niet weg dat je dingen kunt toevoegen aan de melk (positief en negatief)"
--De samenstelling van moedermelk kun je haast niet beïnvloeden door wat je eet, negatieve toevoegingen kun je met enkele uitzondering inderdaad wel hebben: cafeïne, medicijnen, drugs.

-"een vriendin van mij hoorde onlangs dat je 'niet mag diëten wanneer je bv geeft, want dan komen er afvalstoffen in de melk'...???"
--Het spijtige nieuws is dat dit ten dele wel klopt, en het goede nieuws is dat je bij borstvoeding wel mag diëten. Als je op dieet gaat tijdens de borstvoedingsperiode kies je best voor een gezond en gevarieerd dieet, en val je niet meer dan 500gr per week af. De reden hiervoor is dat elke mens afvalstoffen in zijn vet opslaat, en inderdaad, als je te sterk afvalt op korte tijd, komen die afvalstoffen in te grote hoeveelheden in de melk terecht. Als je meer wil lezen:
[url]http://www.ouders.nl/lacta/bv0345.htm[/url]

-"en ook een goeie: 'geen kiwis eten wanneer je bv geeft want de pitjes verstoppen je melkkanalen'...!!!"
--Da's inderdaad een héééééle goeie, die moet ik onthouden, die had ik nog nooit gehoord :hihi :hihi

-"En uiteraard is't wel zo,dat hoe gezonder je eet, hoe beter de kwaliteit van je melk zal zijn. Dat is voor de hand liggend."
--Dat klopt dus niet, zie mijn uitleg eerder.

-"mijn kraamhulp zei : ik mocht geen chocolade (ik gaf bv) want dan krijgt de baby puistjes"
--Haha, ook een goeie! Zoals eerder gezegd, de samenstelling van bv kun je nauwelijks beïnvloeden door wat je eet.

-"Moderator inlichten Antwoord op onderwerp Dat van het diëten is waar. Dat van de chocolade ook (nog niet gehoord van baby-acné? dat heeft ook oorzaken hoor, en dat kan onder andere de voeding van de mama zijn).
Mij lijkt het dat jonge mama's iets heeeel vlug als bakerpraatjes aanzien."
--Zuigelingenacné wordt veroorzaakt door de wisseling in het hormonale stelsel van de baby. In de baarmoeder moest hij het doen met het hormonale stelsel van de moeder, na de geboorte gaat hij voortmoeten met zijn eigen hormonaal stelsel. Deze wisseling kan bij baby's zuigelingenacné veroorzaken. Het heeft dus net als in de puberteit met hormonen te maken. Baby's die flesvoeding krijgen kunnen dus ook zuigelingenacné krijgen.

-"Mja, hier snap ik het standpunt van Kind en Gezin ook best wel hoor. In sommige gevallen - ik zeg wel, SOMMIGE - is het aangewezen een tijd tussen de voedingen te laten, bij refluxertjes is dat het geval bijvoorbeeld, omdat die drinken om het zuur tegen te gaan. Maar elke keer wordt dat dan wel terug erger natuurlijk, omdat die 'verse' melk ook naar boven komt... als je dan zelf geen ritme oplegt, van om de twee of drie uur eten, dan hebben ze zeker constant pijn "
--Reflux is een moeilijke kwestie. Sommige baby's zijn inderdaad beter gebaat bij voldoende tijd tussen de voedingen, maar moedermelk kalmeert de slokdarm ook, dus kan verzachtend zijn. Als de baby dan maar enkele slokjes neemt om de slokdarm te "blussen", kan dit geen kwaad. Maar dat hangt van baby tot baby af en is een beetje zoeken voor de moeder bij welke aanpak haar baby het best gebaat is.

Lees je graag nog meer bakerpraatjes over borstvoeding? Op www.borstvoeding.com, staan er een hele serie, maar er zijn werken aan de gang op die site, ik kan de links dus nu niet copiëren.

Groetjes! An2

Gast

Berichtdoor Gast » 29 jan 2007, 11:01

ook nog een goeie van mijn schoonmoeder: als je alletwee een verschillende bloedgroep hebt is je kindje altijd een jongetje.

amai, de vrouwen zouden al uitgestorven zijn...

opstartster

Berichtdoor opstartster » 29 jan 2007, 11:32

hey hooo!

was niet mijn bedoeling om op zere tenen te trappen; dus mama's van huilbabietjes en andere uitzonderingen, hold your horses!
aan de alleenslapers: doe wat jullie willen, en voor de duidelijkheid: ik vind ook dat kleuters NIET bij mama in bed horen.
tjonge jonge, het is maandag zeker ;-)

wel de bedoeling: straffe uitspraken verzamelen die -onder NORMALE omstandigheden- als onzin kunnen worden afgedaan!
dus als je er nog kent, laat maar horen!

Gast

Berichtdoor Gast » 29 jan 2007, 12:29

ik moet nu zeggen, dat wat de startster als "bakerpraat" aanziet ik ook niet zo zie.
Mijn ùman heeft kinderen van 20 jaar, en nu hebben we een kleintje
En hij zegt heeeel vaak: kinderen van nu hebben een heeeel andere gebruiksaanwijzing dan vroeger ;-)
waarmee hij bedoelt: alles wat nu MOET en zeker niet mag, is anders, maar daarom niet allemaal beter. Ok, ze weten misschien ùmeer, maar euh, die van 20 jaar geleden zijn ook grote venten geworden hoor.

En verder: iedereen mag zeggen at ze willen, al dan niet als goeie raad, je daaraan ergeren is nogal kinderachtig, niet? Kies uit alle info wat voor jou te doen, en ok lijkt, voor JOUW kind.

Gast

Berichtdoor Gast » 29 jan 2007, 15:32

Om verder te gaan met bakerpraatjes:
- Als je niet misselijk bent tijdens de zwangerschap, krijg je een jongen. Deuh, geen moment misselijk geweest en toch een prachtige dochter gekregen!
- Als een streep over je buik krijgt, krijg je een jongen. Deuh, dikke bruine streep en toch een dochter hoor!
- Chinese zwangerschapskalender die het geslacht voorspelt, nog zo'n grap, 't is echt wel een meisje geworden!
- Naar voren dragen is een jongen, neen hoor, meisje!!

:)

Gast

Berichtdoor Gast » 29 jan 2007, 16:38

'Ge moet veel melk drinken, anders kunt ge toch geen melk maken'

Deuuh, ja de koeien, die drinken ook de hele dag melk :hihi

Gast

Berichtdoor Gast » 29 jan 2007, 17:20

vooral geen spuitwater of geen bruizend frisdrank tijdens de borstvoeding. de bubbels kunnen voor krampen zorgen - hahaha - ik zie die bubbels al van mijn darmen in mijn bloed bubbelen en dan daarvan spuitmelk maken.

Terug naar “Je baby maand na maand”