gemeenschaps- of vrij onderwijs ?

N.

RE: gemeenschaps- of vrij onderwijs ?

Berichtdoor N. » 09 mar 2006, 19:08

Hier nog een zeveraar die ook veel ervaring heeft in beide netten en dus ook kan vergelijken!
De methodes die worden gebruikt zijn zelfs dezelfde in de drie netten, wat zou de leerstof dan 'hoger' liggen. Zo ken ik bvb scholen in het GO als het vrij die dezelfde taalmethode gebruiken. Waar ligt dan het verschil?

De drie netten zijn kwalitatief evenwaardig, met dezelfde leerinhouden en eindtermen.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 mar 2006, 20:27

Zeker gemeenschapsonderwijs!!!!!!!

Gast

Berichtdoor Gast » 09 mar 2006, 21:10

Zeker kO voor mijn kinderen!

In het GO komen, kinderen die ze in het KO buitengooien.
Het GO mag die niet weigeren en dan zit het "reucht" allemaal bij elkaar!
NOOIT GO voor mijn kinderen hoor!!!!!!!!!

En zeg niet dat ik het niet weet want ik geef er les!

Sabine

Berichtdoor Sabine » 09 mar 2006, 21:25

Ga eens eerst kennismaken met de school, bijvoorbeeld op een opendeurdag of zo. En laat je kindje gaan naar de school waar jij je het best voelt.

Gemeenteschool hoor tot het officieel VRIJ net
Katholiek onderwijs hoort tot het gesubsidieerd VRIJ net
En dan is er nog het gemeenschapsonderwijs hé

Ik persoonlijk heb als leerkracht en als mama ervaring met beide netten, maar wat een HEMELS GROOT verschil is tussen alle netten is dat er in het gemeenschapsonderwijs (en nu spreek ik niet van 1 school, maar van een 8-tal scholen waar ik kwam) veel minder discipline is dan in het vrij onderwijs. (beleefdheid en respect tov leekrachten en leerlingen, taalgebruik, ...)

Mijn dochtertje gaat nu naar gemeentelijk onderwijs, dus officieel VRIJ onderwijs, en ik vind toch dat het niveau er opmerkelijk hoger ligt dan in de vorige school (gemeenschapsonderwijs)

Ga gewoon eens kijken, dan krijg je meteen een beeld en weet je al wat meer.
Ik vind alleszins niet dat de afstand naar de school het belangrijkste aspect mag worden in uw keuze van school.
Groetjes en succes

moenie

Berichtdoor moenie » 09 mar 2006, 22:23

Het centrale beleid van het gemeenschapsonderwijs trekt op niet veel. Typische ambtenarij-stijl, onbekwame adviseurs en begeleidiers,... en in vele scholen speelt dat door tot op het niveau van de school (benoeming directies, vriendjespolitiek ed).
Gelukkig hangt er veel af van de inzet van individuele leerkrachten, gelijk in welk net. Zij maken het verschil.

mama

Berichtdoor mama » 09 mar 2006, 23:28

Een gemeenschapsschool is goedkoper en toegankelijker voor alle lagen van de bevolking en alle religies.
Gevolg: er zit nogal wat bij elkaar meestal. Relatief veel kinderen uit kansarme gezinnen en kinderen van vreemde origine. Ik heb absoluut niets tegen die mensen, maar de kinderen komen wel allemaal op school aan met een enorme taalachterstand en een achterstand op allerlei andere vlakken.

Kom dan niet beweren dat het niveau gelijk is omdat je hetzelfde leerplan hebt he. Dat kan gewoon niet.

Ik spreek dan vooral over de kleuterschool en lagere school. In het middelbaar zitten de kinderen al ingedeeld in verschillende richtingen en zal er ongetwijfeld minder verschil zijn tussen katholiek en gemeenschapsonderwijs.

A

Berichtdoor A » 11 mar 2006, 15:00

Het gemeenschapsonderwijs is wel kwaliteitsvol onderwijs! De eindtermen die zijn in alle netten dezelfde, behalen ze die eindtermen niet, dan hebben de kinderen op het einde van de basisschool geen diploma lager onderwijs. Het is dus echt zever dat het in het katholiek onderwijs het niveau zoveel hoger is. Trouwens, in het gemeenschapsonderwijs, bij ons toch, weet men wat differentiatie is...zowel voor zwakkere als voor slimme kinderen. Iedereen komt dus aan bod... dit is het verschil met het katholiek onderwijs.. wie niet meekan vliegt eruit, omdat zij misschien niet aan differentiatie doen. Ik vind dat eerder een minpunt dan een pluspunt.

En wat de godsdienstkeuze betreft: deze is vrij in het gemeenschapsonderwijs, ook in het gemeentelijk onderwijs kan men kiezen.. hier kan men bv. ook zedenleer volgen.

A

Berichtdoor A » 11 mar 2006, 15:01

Oh ja, en sorry maar aan de anonieme persoon die lesgeeft in het gemeenschapsonderwijs, maar zijn of haar kindje er nooit heen stuurt... dat vind ik eigenlijk wel heel hypocriet van je hoor. Sta jij dan niet achter je eigen school? Triestig hoor.

A

Berichtdoor A » 11 mar 2006, 15:02

En weet je wat ik triestig vind.. iemand die lesgeeft in het gemeenschapsonderwijs, maar het te min vind voor zijn eigen kind! Sta je dan niet achter je eigen school? HEEL ERG!

Juf

Berichtdoor Juf » 11 mar 2006, 15:22

Ola A,

Nu moet ik toch aan uw oren trekken zenne:hihi Ik heb zowel in het gemeenschaps-en vrij onderwijs gewerkt en er werd in beide evenveel gedifferentieerd. Ik vind de mening van Steven nog de meest objectieve en volledige.

Zeveraar

Berichtdoor Zeveraar » 11 mar 2006, 17:16

Ik blijf erbij: de éne school kan sterk verschillen van de andere qua kwaliteit, maar daar heeft het overkoepelende net niets mee te maken!

(Wist je trouwens dat je de doorlichtingsdossiers van scholen kan opvragen? Die van ons mag je gerust inkijken...)

Gast

Berichtdoor Gast » 24 jan 2007, 10:39

up

Gast

Berichtdoor Gast » 24 jan 2007, 11:27

ik ben zelf tot het tweede studiejaar lagere school naar een gemeenschapsschool geweest, daarna (omdat je sowieso van school moest veranderen) naar een gemeenteschool (dus vrije). Wij hadden in de kleuterklas als godsdienst (waarschijnlijk nogal gelovige kleuterleidster). Het is wel waar dat daar nogal een mengelmoes van leerlingen zit, de meeste mensen van een iets 'hogere' komaf sturen hun kinderen gewoon niet naar zo'n school waardoor het niveau in de praktijk misschien wel ietsje lager was .... maar ik ben er HEEL graag naar school geweest. Wat een verschil met de zure gezichten in het volgende schooltje, wat een gezeur en een regeltjes. Mijn moeder zei later altijd dat het grote verschil was dat ze in het gemeenschapsonderwijs de kinderen graag zien en in het vrije onderwijs ze vooral hun regeltjes willen volgen.
In het humaniora heb ik 6 jaar op een katholieke school geweest, met veel plezier trouwens, maar ik heb er wel een enorme degout van overgehouden wat godsdienst betreft.
Mijn mening is dat als je kind voldoende intelligent is, het niet zo erg is dat het niveau ietsje lager zou liggen, dat halen ze later wel in.

Annie

Berichtdoor Annie » 24 jan 2007, 14:35

Mag ik ff. tussendoor iets vragen? Moet je kindje gedoopt zijn om naar een katholieke school te gaan? Wordt er daar niet van de leerlingen verondersteld dat ze hun communie doen? Godsdienst volgen? Ik vraag dit omdat ons zoontje niet gedoopt is en wij helemaal niet katholiek zijn, maar wij toch de voorkeur geven aan de katholieke school bij ons in de buurt boven de gemeentelijke basisschool.

Karina Shte

Re: gemeenschaps- of vrij onderwijs ?

Berichtdoor Karina Shte » 28 feb 2019, 00:00

Beste oudertjes...

Mijn korte levensverhaal: ik ben 15 jaar oud.*richting wetenschappen
Ik heb tot de eerste middelbaar in een franstalige school gestudeert---daarna ging ik naar een katoliek school 2 jaar---en nu studeer ik in atheneum GO!

Mijn ervaring: tijdens mijn eerste jaar op een nederlandstalige, katholieke school. Eerlijk...ik heb daar heel snel nederlands geleerd, het was wel moeilijk omdat ik de studierichting latijn volgde en er was een heel snelle tempo. De leerkrachten waren wel vriendelijk maar ik heb een grote afstand gemerkt tussen lln-lkr en dit was niet zo aangenaam aangezien dat ik toen heel veel steun nodig had (ma bon) de klasgenootjes vonden me raar en toonden geen interesse voor mij...(maar bon ik had toch niet veel van hen verwacht) In het algemeen was het streng vind ik, maaaar weet je...ik vind dat het aantoont hoe hoog het niveau is in een school.

Dit was dus mijn ervaring op een katolieke school. Ik had toen heel wat geleerd over hoe onderwijs in elkaar zat maar toch had ik geen idee dat er nog onderverdelingen zijn in het 'onderwijs'.

Wanneer dat ik wegging van de school vroeg mijn leerkracht of ik naar gemeenschapsonderwijs ging...ik zei jaja...maar toen vroeg ik me af wat het verschil was...iemand heeft verteld dat er een verschil was in godsdiensten, maar ik had dit toen toch niet begrepen.

Huppllaaa wij zijn nu weer in de tegenwoordige tijd...en op GO atheneum.Eerlijk...dat was een schok... VRIJHEID...het afstand tussen een lln-lrk...dat was zo vreemd voor mij...en mensen...ik weet nog steeds niet goed of dit goed is of niet...in het begin zei ik tegen mijn moeder dat ik volgens schooljaar van school ga veranderen...maar Nu twijfel ik...

Ten eerste heb ik ondervonden dat er minder discopline is, er wordt veel gebabelt tijdens de lessen en dit stoort mij omdat ik van mijn vorig school gewoon ben dat het volledig stil tijdens de les moet zijn, en dan worden we vaak van het onderwerp van de les afgeleidt, de lessen zijn ook passiever maar weet je dat hangt ook van het vak. (Bvb als er nog veel gezien moet worden), er is ook minder huiswerk en minder toetsen.

En nu is het probleem: zou ik van school moeten veranderen of niet?

Aan de ene kant, voor mij als voor een leerling, is het wel leuk om minder huiswerk te hebben, meer fun tijdens de les...ik ben vrij om mijn mening over iets te zeggen... en het exuus is: 'ja maar het leerplan is toch overal hetzelfde'...
En aan de andere kant kant kan ik 'serieus' onderwijs volgen, 'saaie' lessen hebben, altijd veel huiswerk...Maar toch zou ik zeker zijn dat ik op de goede weg sta. En als er meer discipline is zal ik dan beter voorbereid zijn voor 'the big city life'?
(Bij bovenstaande alinea heb ik wel een beetje overdreven ;))

En zo begon ik op zoek te gaan naar informatie over GO en katoliek onderwijs...
Wat ik ondervonden heb: -hetzelde leerplan
-studeer op een school waar je je beter voelt.
- katoliek--> christelijk, GO-->vrij in godsdiensten
-....blablabla

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Wat is het beste? OP welke school moet ik studeren om genoeg kennis op te scheppen om naar het universiteit van mijn dromen te gaan studeren, om uiteindelijk een werk van mijn dromen te vinden..

(Bovenstande tekst is volledig subjectief en is gebaseert op mijn eigen ervaringen...)

Terug naar “Je baby maand na maand”