wanneer bevallen in regionaal ziekenhuis

lala

wanneer bevallen in regionaal ziekenhuis

Berichtdoor lala » 04 jan 2008, 14:17

Hallo,

Op 29 weken had ik pijnlijke harde buiken en ben ik s avonds naar de materniteit van onze stad gereden. Ik moest even aan de monitor en daar zagen ze dat ik om de 10 min contracties had. Op bevel van de gyne van wacht moest de vroedvrouw kijken hoeveel opening ik had. Ik bleek 2cm te hebben. De gyne is onmiddellijk van thuis gekomen en zei me dat ik dringend naar de MIC afdeling moest van az st jan te brugge. Hij wou geen enkel risico nemen dat de tweeling daar geboren zou worden, zo vroeg.

10 min later lag ik in de ambulance richting brugge. Daar aangekomen stonden ze al met 4klaar. Onmiddellijk longrijping gekregen en tractocyl opgestart (weeenremmers). Niemand kon voorspellen hoelang ik het nog zou rekken. Het Kon ieder moment gebeuren.

Ondertussen zijn we vandaag 3weken verder en lig ik hier nog steeds. Ben vandaag net 32 weken. Maar het probleem is nu dat mijn gyne van thuis me echt weer wil halen en dat ik bij ons in het ziekenhuis verder moet rusten. Is dat een machtstrijd tussen de gyne's onderling zeg; let op voor mij zou het natuurlijk beter zijn en voor de familie ook dat ik dichter bij huis lig, maar het gaat nu niet over mij het gaat over de opvang van onze 2 schatjes he!

Mijn vraag was nu, zijn er nog mama's bevallen van een tweeling op 32 weken in een regionaal ziekenhuis???
Ik lig hier nu op de mic in brugge en als er nu iets gebeurd staan ze hier direct met 5klaar, terwijl dat in een kleiner ziekenhuis niet haalbaar is he.

Ben gewoon wat ongerust, sorry voor mijn hele verhaal maar moest het eens kwijt.

Lala

Sam

RE: wanneer bevallen in regionaal ziekenhuis

Berichtdoor Sam » 04 jan 2008, 15:49

Dag Lala, jij hebt hier nog gepost he op een ander topic. Goed dat je al 32 weken gehaald hebt. Maar bij ons in Tongeren bvb is het pas vanaf 34 weken dat je hier kan bevallen (opvang van kindjes), maar het lastige is wel dat als er dan iets met je kleintje aan de hand is, dan moet dit wel weer overgebracht worden naar een universitait ziekenhuis. Dus als je zelf kan kiezen, blijf dan maar waar je bent.

oitica

Berichtdoor oitica » 05 jan 2008, 08:16

Hoi lala,

Je kent me wel van het andere topic hé.
Ik moet zeggen dat ik eens gehoord heb dat je vanaf 34 weken kan bevallen in een regionaal ziekenhuis. Ik begrijp dat je het beste wil voor je kleintjes. Mss er eens over spreken met je gyn in Brugge. 't Is idd zo dat ze in brugge meer bemand zijn voor de zorg van de kindjes. Ik had het er moeilijk mee toen ons zoontje in Kortrijk lag. Het verschil van opvang is zo groot. De zorg is wel goed, maar de verpleegkundigen hebben wel meer tijd in brugge dan in kortrijk. Een voorbeeld, in kortrijk hebben ze bv 15 kindjes, dat zijn kindjes die nog in een couveuse liggen en kindjes die in een bedje liggen. En daar staan ze met twee voor. Wanneer ze hun voeding moeten krijgen komt de mama of anders komt er ook iemand van de kinderafdeling helpen met het voeden. In brugge hebben ze per persoon 3 tot 4 kindjes als ik me niet vergis en als er dan nog een kindje bijzit die nog meer zorgen nodig hebben dan hebben ze soms maar 2 kindjes waar ze voor kijken.
't Is ook zo als er dan toch een probleem is met je kindjes dat ze dan alsnog naar brugge worden overgebracht. Je moet er dan gewoon op staan om ook direct mee vervoert te worden naar brugge. Mss beter eens praten met je gyn hé.

groetjes

@ lala

Berichtdoor @ lala » 05 jan 2008, 13:00

Vraagje, over welk regionaal ziekenhuis gaat het dan? Want blijkbaar verschilt dat dus van ziekenhuis tot ziekenhuis.
Toen ik zwanger was heb ik longrijping gekregen op 27w. Mijn gyn zei me dat ik vanaf 32w in het regionaal ziekenhuis kon bevallen zonder overgebracht te worden naar Brugge. Ik was toen verbonden met die van Oostende. Mss dat het bij een tweeling iets langer is, dat weet ik niet.
Ik ben uiteindelijk bevallen op 35w.

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 16:08

eigenlijk mag je wettelijk bevallen en de kindjes blijven (want daar draait het uiteindelijk om) vanaf 32 weken. Dus ze bekijken de neonatologie van jouw ziekenhuis en beslissen daar tussen de 32 en 34weken.
Als je nu al reeds in een UZ ligt kan ik je alleen maar zeggen (als moeder) blijf waar je bent!
Ik ben op 30w binnengegaan met gebroken vliezen, getransporteerd naar Leuven en diezelfde dag nog ben ik bevallen van mijn dochter. Na 6weken over en tweer naar naar Leuven (1u rijden van bij ons) hebben we ons laten overhalen om haar teug naar het regionaal ziekenhuis te brengen (op 5min van ons thuis). Wel dat waren de 2zwaarste weken! Emotioneel dan. Ik kwam precies in de middeleeuwen terecht. Natuurlijk als je geen UZ kent weet je dat niet maar zowel je kindje als jij bent het beste af in een UZ hoor. Ook wordt je veel meer betrokken in verzorging, kangoeroeën,...in een UZ.
Ik heb eerlijk gezegd meer schrik voor een volgende zwangerschap op 33weken te bevallen dan op 30weken! Al gaan we dan, net als jij nu voor min 37weken hé! ;)
Veel geluk nog! Tis al een prachtprestatie dat je de 32weken hebt gehaald! Is echt een mijlpaal! Nu op na de 34!
liefs
anneke

oitica

Berichtdoor oitica » 06 jan 2008, 13:45

Hoi anneke,

Allé ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit zo heeft ervaren. Wij hebben het ook zwaarder gehad toen Thymen naar een regionaal ziekenhuis werd overgebracht. Ik zou ook zeggen blijf waar je bent, maar heb je die keuze? In brugge brengen ze de kindjes over als ze niet meer zo'n intensieve zorgen meer nodig hebben als in het begin van hun leventje nodig was. Want wij hadden liever gezien dat onze zoon in Brugge bleef tot wanneer hij naar huis mocht, maar in Brugge zeiden ze dat ie terug naar het ziekenhuis mocht waar we vandaan kwamen. Omdat ze ook de plaats nodig hebben hé. Brugge was op 1 uur van bij ons thuis en in Kortrijk was het een 10 min van bij ons thuis.

groetje

Gast

Berichtdoor Gast » 06 jan 2008, 20:16

Hé Oitica,
dat zeiden ze tegen ons ook. Als het druk is moet je plaatsmaken voor andere kindjes, wat voor een stuk normaal is natuurlijk. We dachten ook dat Flore nog 1maand voor de boeg had in een ziekenhuis en het pendelen werd echt wel zwaar (ik heb trouwens cvs en fibro). Maar moest ik het nog es tegenkomen zou ik er echt niet achter staan. Ik merkte dat er in Leuven echt opening was voor discussie...en als het moet zal er dan echt wel over gediscussieerd worden hoor! ;)
Ik heb met Flore in die 14dagen niet meer kunnen kangoeroeën want daar deden ze niet aan mee. Als ik haar na de voeding te lang knuffelde zeiden ze dat ik haar 'bederfde' = lelijk woord voor verwennen. Heb haar maar 1keer kunnen wassen en enkel als ik om half 8 naar het ziekenhuis wou komen. En het ergste van al is dat ze daar rota heeft opgelopen omdat haar wiegedoodtest op de pediatrie doorging waar het in die periode vollag met rota (gelukkig niet met RSV!!!) en dat ze dan nog durfden beweren dat IK (die van een UZ kwam en meer mijn handen ontsmette dan het verplegend personeel daar) mss mijn handen niet grondig had gewassen! Toegegeven was het maar 1of 2 verpleegsters die echt ambetant deden. De rest waren ook wel schatten maar de kennis en opvang die je in een UZ krijgt zijn echt totaal anders. Bv als ik in Leuven toekwam kreeg ik meteen een klein verslagje hoe het met Flore gegaan was (meestal uit hun hoofd). Toen ik in het regionaal ziekenhuis informeerde zeiden ze: 'daar ligt het blad!' Die dingen doen je na 6weken echt instorten. :(
Het UZ krijgt elk jaar een kaartje (met foto) van mijn spruit en een brief over hoe het met ons gaat maar het regionaal ziekenhuis ni hoor!
Alé, hopelijk moeten we het allemaal nooit meer meemaken en kan de opstartser lekker op 40weken (ev) regionaal bevallen!!!

Sam

Berichtdoor Sam » 06 jan 2008, 21:22

Jaydin is zijn volledige periode in Genk gebleven. Hij is niet overgebracht naar Tongeren omdat hij 2 maal geopereerd is. Zijn neonatologe (Dr Theysken) vond het belangrijk dat zij zelf zijn opvolging deed. Tegen de tijd dat hij voor haar voldoende in orde was, heb ik hem mee naar huis gekregen. Dat was zelfs 1 dag nà de uitgerekende datum. Ze laten je kindjes echt niet vertrekken wanneer ze denken dat het slecht is voor hen hoor. Het is inderdaad zo dat de echt intensieve zorgen wegvallen in een regionaal ziekenhuis. Maar daar moet je eigenlijk ook blij mee zijn. Het is een teken dat ze dat niet meer nodig hebben. Ik heb het niet meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat de manier van werken bij een prematuur in een regionaal ziekenhuis er anders aan toe gaat, maar dan moet je als mama zelf wat van je af bijten. Het is jouw kind, en wanneer jij hem wil vasthouden, kan niemand je tegenhouden.

oitica

Berichtdoor oitica » 07 jan 2008, 09:48

@21:16,

Kangoroeën heb ik wel nog kunnen doen in ons regionaal ziekenhuis en ik moet zeggen dat ik heel blij was als er daar één verpleegster was. Echt een schatje. Ze liet me doen waar ik zin in had en ik vond dat ik veel steun aan haar had. Der zaten ook 1 à 2 ambetante bij waarvan ik zelfs eens een snauw van kreeg en de dag erna was ze poeslief. 't Was juist na de overbrenging van ons zoontje je ge zijt dan al zo gevoelig.
In brugge maakten ze meteen al tijd vrij om je te komen zeggen hoeveel je kindje weegt die dag en ja om gewoon te zeggen hoe zijn nacht geweest is en zo. In kortrijk kreeg je de uitleg ook, maar ja der zijn minder verpleegsters dan in Brugge hé.
Zo te horen was het nog erger bij jou.

Ik hoop ook voor lala dat ze het nog een tijdje volhoud.

groetjes

lala

Berichtdoor lala » 07 jan 2008, 14:59

hallo iedereen,

Ondertussen zijn we vandaag 32weken en 3dagen en lig ik hier nog steeds in m'n bedje te brugge.
Heb zaterdag en zondag een echo gehad omdat er niet veel beweging was in mijn buik (had dond en vrijd longrijping gekregen).
Nu hebben ze thv de blaas van ons meisje een cystje gezien. Morgen krijg ik opnieuw echo om nog eens te kijken. En zo is een mens toch continue bezig met denken en piekeren. Hopelijk is het maar een banaal cystje en stelt het niks voor. Ze weten niet waar het precies aanhangt ofwel aan de darmpjes ofwel aan de eierstokjes. Pfff... verlang naar mijn echo morgen van dokter Loccufier, hopelijk kan ze ons wat gerust stellen!

Lala

Terug naar “De geboorte”