follow up gasthuisberg

Heidi

follow up gasthuisberg

Berichtdoor Heidi » 03 jan 2008, 17:55

Wie zijn kindje is er nog op 2-jarige leeftijd op controle geweest?
Ons dochtertje wordt er 2 begin mei. Ze is geboren op 33 weken met een gewichtje van 1,370 kg.
Rond de leeftijd van 1 jaar is ze op controle geweest, maar voor de controle van 2 jaar moesten we zelf zien of we kwamen of niet.
Nu weet ik niet of ik een afspraak zou maken en wat er op deze afspraak zoal bekeken wordt?

Groetjes
Heidi

Gast

RE: follow up gasthuisberg

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 18:33

hé heidi, onze dochter moet maar in april op controle van de 2jarigen (ze was uitgerekend eind maart en ze nemen de gecorrigeerde leeftijd, ze is geboren in jan). Wij zijn in het begin heel veel op controle moeten gaan omdat ze een ventrikkelbloeding had gedaan. Nu is het geleden van haar 16m. Ik weet alleen dat de 2jarigen controle niet doorgaat in gasthuisberg zelf maar in het centrum voor ontwikkelingsstoornissen in leuvencentrum. Voor de rest zal er ongeveer weer hetzelfde gecontroleerd worden denk ik= intelligentie, fijne en grove motoriek, neurologische testen, mss de ogen nog eens? Wij gaan zeker een uitnodiging krijgen. Als dan alles goed is moeten wij ook niet meer gaan.

Het feit dat ze je niet verplichten zal wel betekenen dat ze alle vertrouwen in jouw dochter hebben hé. hoe gaat het met haar qua spreken, motoriek? Maak jij je soms nog zorgen? Mss id dit een goeie kans om te evalueren of ze op tijd schoolrijp zal zijn? Als je denkt dat er geen achterstand is zou ik niet gaan. Deze testen zijn er meer om prematuren globaal te evalueren dan om te kijken hoe het nu specifiek met JOUW kindje is (al kan het, zoals ik al zei, wel een geruststelling betekenen en/of een goeie evaluatie zijn)
Als je gaat, laat dan weten hoe het geweest is. Dan weet ik ook waar ik me aan kan verwachten! ;)

veel geluk
anneke

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 20:10

Mijn dochtertje werd geboren op 32w in GHB. We hebben 1 controle gehad (ongeveer 1 maand na het ontslag), maar we hoefden niet meer terug te komen. De Prof verwees door naar 'onze locale pediater' voor nog wat na-controles op 2m en 3m na het ontslag (vooral voor de vaccins te zetten).
Raar dat ik niets weet van die na-controle op 2 jaar. Zullen we een uitnodiging krijgen denk je, of is dat alleen voor babietjes die specifieke complicaties hadden na de geboorte?

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 08:23

ik dacht dat dit voor kindjes onder de 32weken standaard was of die onder het gewicht van 1,5kg zijn geboren. Omdat deze categorie 'vatbaarder' is voor achterstand. Maar waarschijnlijk hangt het van kind tot kind af. Mijn dochter is na 30w geboren en heeft, zoals ik al schreef, een hersenbloeding gehad. Ze heeft ook heel lang apneus en brady's gedaan en dit zijn volgens mij de redenen waarom ze zo sterk is opgevolgd.
Ik denk niet dat jullie dan een uitnodiging zullen krijgen. Al vind ik dat ook niet goed voor de statistieken. Je leest dat er zoveel meer kans is op leerachterstand enzo maar als ze alleen de kindjes contoleren die reeds complicaties gehad hebben kloppen die studies toch niet helemaal hé?!
Ik zou me zeker geen zorgen maken omdat je NIET moet gaan hoor. Want de vorige keer heb ik me blauw geërgerd aan al die onderzoeken!
Geniet maar van PRIMAtuurke!
anneke

heidi

Berichtdoor heidi » 04 jan 2008, 14:38

Hoi,
onze dochter had na ongeveer 8 maanden haar "achterstand" al ingehaald. Ze deed bij de controle zelfs al zaken die soms nog moelijk zijn voor een éénjarige.

Bij de geboorte heeft zij eigenlijk geen zware problemen gekend. Is juist 2 dagen beademd geweest en moest ze enkel in gewicht bijkomen.
Is nu een flinke peuter van volgende week 20 maanden en ze weegt denk ik bijna 12 kg.

Ze babbeld al tamelijk, tekent (kribbelen), bouwt torens, geeft popje flesje, speelt met koffieserviesje, klimt zelf op glijbaan van 6 treden hoog. Eigenlijk vinden wij dat ze het goed doen.

Papa vindt het niet nodig die controle maar ik heb zo een beetje twijfel voor later.
Groetjes en veel plezier met jullie kindjes.
Heidi

Attachment : Elies 5 238.jpg

Cat

Berichtdoor Cat » 06 jan 2008, 20:07

Hallo,

Mijn tweelingdochtertjes zijn geboren op 35 weken met 1400 en 1800 g. Ze hebben totaal geen problemen gehad bij de geboorte en daarna en zijn nooit beademd geweest. Ze worden in april 2 jaar en worden ook nog steeds opgevolgd in Gasthuisberg. Tot hun 1 jaar was dat ongeveer om de 3 maanden en sindsdien om de 6 maanden. De afspraak voor rond hun tweede verjaardag ligt al vast. De Prof heeft ons gezegd dat ze ze graag blijven in het oog houden, niet omwille van een mogelijke achterstand ofzo, maar wel omdat ze het qua groei niet zo goed doen. Ze zitten nog altijd onder de onderste groeicurve en halen hun achterstand op dat vlak dus niet in. Maar buiten vaststellen doen de artsen eigenlijk niet veel. Ze wachten af.

Groetjes,

Cat

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 13:21

hé cat, ons Flore was bij de geboorte een lang smal ding. Ze was op 30weken 42cm groot (wat nl ongeveer zo'n 35cm is) en woog 1,4 (wat ongeveer 1,5 is).
Qua lengte heeft ze al goed ingehaald (bijna p50). Ma qua gewicht blijft ze ook een pluimpje. Ze weegt nu 10kg rond (is net op de p3). Ik maak me daar eigenlijk helemaal geen zorgen over. Ze eet redelijk goed en eigenlijk heel graag. Ze blijft op die curve 'hangen'. IK wil zeggen, ze haalt niet in ma gaat ook niet achteruit. Hoe zit dat met je twin? Of is groei belangrijker dan gewicht?
groetjes
anneke

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 13:45

Hoi Anneke,

Mijn meisjes zijn zowel klein als mager. Voor beide waarden zitten ze onder de onderste curve. In tegenstelling tot jouw dochtertje zijn het ook heel slechte etertjes. Jammer, want ik doe heel veel moeite om vanalles klaar te maken voor hen... Enfin, echt zorgen maak ik me ook niet, aangezien ze toch bijna nooit ziek zijn.

Groetjes,

Cat

Terug naar “De geboorte”