ademhalingsproblemen/bacterie in bloed

ness

ademhalingsproblemen/bacterie in bloed

Berichtdoor ness » 23 dec 2007, 07:37

Hallo
een vriending van mij is 36j en is gisterenmorgen bevallen met een keizersnede van haar 4de kindje. Het kindje was voldragen en woog 3.450kg en is 52cm.
Een flinke baby dus. Jammer genoeg bleek Joshua ademhalingsmoeilijkheden te hebben en ligt sinds de geboorte in de couveuse en aan een baxter.
Vandaag hebben ze bloed getrokken en blijkt dat er een bacterie in het bloed zit. Welke weet ik niet. Joshua ademt heel snel en moet volgens de drs nog zeker een week in de couveuse blijven.
Is er iemand die hier iets in herkent en die kan zeggen of dit echt wel goed zal aflopen?

Gast

RE: ademhalingsproblemen/bacterie in bloed

Berichtdoor Gast » 23 dec 2007, 12:04

Ik had streptokokken in mijn bloed en ze hebben me tijdens de arbeid antibiotica gegeven. De 'groep-B-streptokok' is een bacterie die bij veel zwangere vrouwen in de vagina (schede) aanwezig is. Meestal kan deze bacterie geen kwaad voor de zwangere en haar kind, maar in een enkel geval wordt de baby ernstig ziek door een infectie met deze bacterie. Als een pasgeborene ziek wordt als gevolg van een infectie met groep-B-streptokokken, is dat in negen van de tien gevallen op de eerste dag. Vaak ademt het kind snel en oppervlakkig. Soms houdt het ademen even op. De kleur van de huid is niet mooi roze, maar grauw, blauw of bleek. Het kind kan slap aanvoelen en suf zijn. Soms is de baby overprikkelbaar en treden er stuipen (convulsies) op. Dikwijls is een zacht kreunend geluid bij het uitademen het eerste verschijnsel van ziekte. Dit kreunen is een belangrijk waarschuwingssignaal, maar ook een snelle ademhaling of een afwijkende kleur kunnen de aandacht trekken. Voedingsproblemen zoals spugen of niet willen drinken, koorts of juist ondertemperatuur zijn soms ook een teken van GBS-ziekte.
Het ernstig ziek zijn is een gevolg van ontstekingen, zoals een longontsteking (pneumonie), een bloedinfectie (sepsis) of een hersenvliesontsteking (meningitis). Soms komen verschillende ontstekingen tegelijkertijd voor. Een hersenvliesontsteking wordt vaker gezien bij kinderen die wat later na de geboorte ziek worden.
Ziekteverschijnselen kunnen zich in heel snel tempo ontwikkelen, soms binnen enkele uren. Daarom kan medische hulp te laat komen. Soms is het ziekteverloop ook zo snel en ernstig dat zelfs een snel begonnen behandeling met een antibioticum een slechte afloop niet kan voorkomen. Ik hoop echt dat het kindje snel beter wordt.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 dec 2007, 12:05

Kan een GBS-infectie voorkomen worden?
Het is lang niet altijd mogelijk een GBS-ziekte van de baby te voorkomen. In situaties waar het kind een hoge kans heeft om ziek te worden, kan de arts wel voorzorgsmaatregelen nemen.
Soms geeft men al tijdens de bevalling een antibioticum. Redenen daarvoor zijn: koorts tijdens de bevalling, een eerder kind dat GBS-ziekte heeft gehad, of een blaasontsteking met GBS tijdens de zwangerschap. In deze gevallen weten we dat de zwangere heel veel GBS bij zich draagt. Een uitslag van een kweek die GBS laat zien bij een dreigende vroeggeboorte of voortijdig gebroken vliezen is een andere reden om al tijdens de bevalling een antibioticum te geven.
Soms krijgt ook de baby na de geboorte nog antibiotica van de kinderarts, bijvoorbeeld bij koorts tijdens de bevalling. In andere gevallen wordt geadviseerd de baby de eerste 48 uur extra in de gaten te houden, de eerste 24 uur in het ziekenhuis. Het gebeurt maar zelden dat de moeder na de bevalling een antibioticum nodig heeft.
Een enkele keer worden al vóór de zwangerschap bij een vrouw streptokokken van groep B aangetoond, bijvoorbeeld in een kweek die gemaakt wordt omdat de vrouw afscheiding heeft. Dit heeft geen gevolgen voor de bevalling, zolang er tenminste geen andere risicofactoren zijn, zoals vroeggeboorte, koorts tijdens de bevalling of vliezen die langdurig gebroken zijn.

Sam

Berichtdoor Sam » 23 dec 2007, 18:53

Wat ga je doen met wat ze je hier vertellen. Aan je vriendin doorgeven. Laat haar dit nu maar met haar dokter bespreken. Hij zal het haar wel vertellen wat dat kleintje heeft. Hier zijn geen dokters, dus niemand kan een diagnose stellen. Wie weet heeft de kleine niet echt iets ernstig. Misschien wel! Maar ik vind dat je niet met een hoop doemverhalen van op zappy moet aankomen. Mijn zoontje was veel te vroeg, ik heb altijd in zijn kracht geloofd en ben pas op zappy gekomen toen hij al sterk genoeg was en toen men zeker wist dat hij het zou halen. Daardoor ben ik altijd met een positieve ingesteldheid naar mijn kind gegaan zolang hij in het ziekenhuis lag. De ingesteldheid van de moeder heeft een invloed op het kind, dus als jij al die negatieve dingen gaat vertellen aan je vriendin, gaat zij misschien met een negatief gevoel Joshua bezoeken. Hij zal dat aanvoelen. Soms is het moeilijk om positief te blijven, maar ze moet het toch proberen.

ness

Berichtdoor ness » 26 dec 2007, 08:15

'k heb hier helemaal niks over verteld tegen mijn vriendin, dat zou al te gek zijn. Ik ben niet gelovig, maar 'k heb toch elke dat sinds de geboorte van Joshua een kaarsje laten branden en gisterenavond kreeg ik een heel gerustellend telefoontje, Joshua is aan de beterhand en zou binnen 2 dagen uit de couveuse mogen en binnen een 4-tal dagen mee mogen naar huis.
Mijn vriendin heeft sinds de geboorte nog geen bezoek willen ontvangen, maar vandaag mag ik gaan, ik kijk er enorm naar uit!

Sam

Berichtdoor Sam » 26 dec 2007, 19:43

Ik zou het persoonlijk vreemd vinden als mijn vrienden dit soort vragen aan anderen gaan stellen ipv aan mij. Het gaat tenslotte om haar kind. Nu blijkt zelfs dat het niet eens zo erg was, maar je hebt hier wel al enkele niet zo positieve antwoorden gekregen. Dat bedoel ik. Je houdt er een slecht gevoel aan over en ik denk dat je die dingen meedraagt. Dat is niet goed. Ook niet naar je vriendin toe. Ik wens haar en Joshua het allerbeste.

Terug naar “De geboorte”