Levensvatbaarheid baby in Belgie

Gast

Levensvatbaarheid baby in Belgie

Berichtdoor Gast » 30 nov 2007, 08:22

Aangezien ik al bij 4 zwangerschappen prematuur bevallen ben en de contracties steeds vroeger begonnen (laatste op 24w), vraag ik mij af wanneer in Belgie je kindje een kans op overleven heeft. Ik weet dat dit vroeger op 28w was, toen op 26w en nu geloof ik dat de grens zelfs nog verlaagd is naar 23-24w. Weet iemand dit correcter? Welke ziekenhuizen zijn het best uitgerust om extreem premature kindjes te behandelen?

Gast

RE: Levensvatbaarheid baby in Belgie

Berichtdoor Gast » 30 nov 2007, 08:59

Ik heb overlaatst een reportage gezien en ze plakken daar geen leeftijd meer op. Normaal is het nog steeds +/- 26weken. Vanaf dan starten ze de behandeling. Onder de 26w kijken ze vooral naar het kindje zelf bij de geboorte. Zo zijn er idd kindjes van 23w maar dat is toch echt wel de grens denk ik. Ikzelf ben bevallen in Uz Leuven. Is toch één van de topklinieken van België. Maar ook Jette is heel bekend. Met de andere ben ik niet zo vertrouwd, zeker niet voor extreme prematuriteit.
an

Gast

Berichtdoor Gast » 30 nov 2007, 09:39

Hallo aan 09:22 ik hoop dat je nu niet boos bent,maar ik heb een vraagje.
Ik heb een kindje die te vroeg is geboren en mensen van buiten af vinden dat mijn kind achter komt.In school en in de omgang.is dat normaal?
Ik denk dat het is omdat men kind te vroeg geboren is een 3 maanden.herken jij je daar in? of zou ik verder moeten gaan?

Gast

Berichtdoor Gast » 30 nov 2007, 10:09

al mijn kinderen (3) zijn in de 33ste week geboren.
Mijn lichaam kan niet goed tellen denk.
Ik heb een overgevoelige baarmoeder die contracties geeft bij elke beweging van het kindje. De oudste is in een gewoon zh geboren maar direct overgebracht naar Genk en de andere twee zijn in Leuven geboren.

Geen van allen hebben een achterstand en vallen zeker niet op tussen andere kinderen. Ze zijn wel alledrie van 't begin van 't jaar...

Ik dacht dat de grens zo'n 25 weken was maar zoals eerder gezegd; dat hangt vooral van het kindje af.
Maar als ik het goed begrepen heb, heb je al 4 kinderen?
Waarom nog dat risico nemen? Zeker als je weet dat je vroeger en vroeger contracties krijgt...

Sam

Berichtdoor Sam » 30 nov 2007, 12:34

In Genk zal er altijd een neonatologe aanwezig zijn bij een vroegtijdige bevalling. Dit al vanaf 23 weken.

Gast

Berichtdoor Gast » 30 nov 2007, 12:53

Bedankt allemaal, ik krijg vroeger en vroeger contracties maar dmv medicatie hebben ze de laatsten kunnen tegenhouden tot 35-36w, dus niet echt prematuur meer. Maar omdat ik nu al op 23w veel last van harde buiken heb en de ontsluiting steeds sneller gaat vind ik het een hele geruststelling om te weten wanneer de baby echt een kans maakt! Onze ander kinderen ontwikkelen trouwens normaal, zitten met hun punten trouwens ook steeds boven het klasgemiddelde en ons hart was groot genoeg voor nog 1 kindje ;) De problemen van de eerste 2 zijn reeds lang vergeten als ik zie wat voor een rijkdom onze kinderen zijn. Volgens onze gynaecoloog is er ook geen rede waarom deze weer prematuur geboren zou worden...

Gast

Berichtdoor Gast » 30 nov 2007, 19:45

Hoi, ik vind wel dat dokters er "licht over gaan". Ik heb - na 2 prematuurtjes op 31 weken - ook de dokters aan de tand gevoeld over een eventuele 3de zwangerschap, en zij zien daar geen probleem in, doe maar, zeggen ze, want 31 weken dat vinden ze niet eens zo 'erg'.
maar zij bekijken het enkel medisch of statistich he ! en als je vergelijkt met babies van 26w, dan is 31w inderdaad veel beter.
maar de kans op complicaties (apneus, infecties, eventueel blijvende letsels,...) is toch heel reeel.
en bovendien: het mentaal-emotionele, daar moet je dan toch zelf mee verder. en eventueel het schuldgevoel als het eens zou mis lopen. ook naar de oudste kindjes toe.

ik vind dit heel moeilijk....

Gast

Berichtdoor Gast » 01 dec 2007, 10:31

ik begrijp je volkomen (20.45),

wij hebben ook 2 x een prematuurtje gehad en durven ook geen derde zwangerschap meer aan.
Emotioneel is dat een zware slag geweest voor ons. Waarom 2 keer??? Waarom wij??? Terwijl onze buren 4 kinderen hebben die telkens NA week 40 geboren zijn....

WIj dragen nog elke dag de herinneringen met ons mee ook al doen onze kinderen het meer dan behoorlijk. Ik kan die periodes met angsten en onzekerheden echt niet loslaten.
We hebben lang getwijfeld voor een derde maar hoe groot mijn hart ook is mijn verstand zegt neen.
Misschien weer lange ziekenhuisopnamen, indien het kindje levensvatbaar geboren wordt weken of maanden naar het ziekenhuis pendelen en dat terwijl de andere kinderen naar school moeten, afgehaald moeten worden,... neen dank u. Nog maar te zwijgen van het risico dat niet alle vroeggeboortes goed aflopen...
Ik respecteer de keuze van de opstartster maar ik zou het risico niet nemen, een dokter kijkt naar de medische kant niet naar de emotionele kant!

Gast

Berichtdoor Gast » 01 dec 2007, 14:27

Eerlijk gezegd was dit kindje niet meer gepland... Ondanks een mirena spiraal dus toch zwanger geworden maar NU is ons hart wel groot genoeg om ook dit kindje alle kansen te geven. Momenteel ben ik 24w en hopelijk haal ik de 37w.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 dec 2007, 18:16

Oef, goed te horen dat je hart er blij mee is, ik ben blij voor jullie. Dat moet wel schrikken geweest zijn zeg! (Help, mirena...)
Ik wens je het allerbeste voor de 37 weken. 30 is al heel veel, 34 is weer een grote stap, en 37 zou mooi zijn

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 15:36

Ik heb ook 4 kinderen en ben ook altijd te vroeg bevallen. Van de eerste op 32 weken en van de andere medicatie genomen.

Iedereen zei ook waarom wil je er nog. Dat was onze zaak vond ik en de laatste heb ik kunnen dragen tot bijna 39 weken.

Terug naar “De geboorte”