Moet ik me zorgen maken?

26w2d zwanger

Moet ik me zorgen maken?

Berichtdoor 26w2d zwanger » 18 nov 2007, 08:17

Hallo allemaal

Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en sinds een paar dagen een beetje op de sukkel. Ik mag morgen naar de gynaecoloog, maar ik wil toch al even komen polsen of ik me zorgen moet maken. Doordat het mijn eerste is, zie ik nog serieus groen achter de oren. :-)

Sinds donderdag ben ik in overleg met de huisarts een weekje thuis. Ik sukkelde al even met mijn bekken waardoor ik amper nog sliep. Gevolg: heel emotioneel en echt over mijn toeren. Ik merkte ook dat ik een aantal keren per dag een harde buik kreeg. Iets dat ik de weken ervoor pakweg een drietal keer per avond had, maar nu meer. Is dit normaal op dit moment in de zwangerschap? De huisarts schreef alvast extra magnesium voor ook.

De baby is heel actief in mijn buik. Hij stampt zich te pletter bij momenten. Ik merk soms wel dat ik zijn schopjes (en ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen) precies heel laag voel. Inwendig ter hoogte van mijn schaambeen.

En tot slot de bekkenpijn: ik kan het niet anders omschrijven dan: "de botten onderaan mijn billen die precies in vuur en vlam staan!" Als de pijn opduikt ben ik precies een eend!

Kan iemand mij wat goede raad geven, want nu lijkt morgen nog heel veraf. Of is dit allemaal compleet normaal en ben ik overbezorgd?

Liefs
zwanger groentje

Gast

RE: Moet ik me zorgen maken?

Berichtdoor Gast » 18 nov 2007, 09:37

Veel rusten en je ontspannen is de beste raad die ik kan geven. Morgen gaat de gynecoloog je dan wel zeggen wat er moet gebeuren.
Laat je huishouden over aan je man of laat iemand komen om te kuisen en te strijken. Iedere dag in je buik is er één gewonnen en wordt je baby sterker.
Mijn zoontje is geboren op 26 weken en 4 dagen. Hij is nu 4 en stelt het redelijk goed. Hij is wat zwakker aan de longen en zijn fijne motoriek is niet zo goed, maar voor de rest geen grote problemen. Ik had wel longrijping gekregen.
Veel sterkte ne hopelijk hou je het nog 14 weekjes uit!

Kristien

Berichtdoor Kristien » 19 nov 2007, 08:52

Dag zwangertje,

Jouw symptomen lijken me normaal en abnormaal tegelijk. Ik bedoel, wat je opnoemt is op zich allemaal wel redelijk normaal, maar je hebt het gewoon erger dan de meeste zwangeren. Ik denk dat extra rusten voor jou zeker een goed idee is, niet iedereen heeft een zwangerschap uit de boekskes. En ik kan het weten :-)
Ik sta helemaal achter de raad van hierboven, praat goed me je gyn over al je angsten en symptomen (schrijf het desnoods op voorhand even op zodat je niks vergeet), en probeer je voorlopig niet te veel zorgen te maken.
Wie weet is rusten het beste voor jou, maar dat zien we vanavond wel weer.
Heel veel groetjes en sterkte en als je nog iets wil weten, let us know!
Kristien

Opstarter / Loes

Berichtdoor Opstarter / Loes » 19 nov 2007, 09:08

Hallo Kristien en ...

Alvast bedankt voor jullie reacties. Vanmiddag mag ik naar de gynaecologe en ik ga inderdaad al mijn vragen en bezorgdheden meenemen op een briefje. Anders zit ik daar weer met mijn mond vol tanden.

Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Liefs
Loes

Gast

Berichtdoor Gast » 19 nov 2007, 10:01

Nog een tip, misschien nog net op tijd :
als de dokter/gyn antwoordt dat dat allemaal normaal is voor 26weken, benadruk dan toch maar hoe fel het is (dat is altijd het eerste antwoord, want vele vrouwen klagen over jouw symptomen, maar misschien niet allemaal even hard). en vraag hem of je hem rechtstreeks kan bellen als je nog een vraag hebt (anders zit je misschien volgende week te dubben, en moet je ofwel wachten op een afspraak over ten vroegste x weken, ofwel binnengaan langs spoed maar dat zie je dan vast niet zitten).
en als je over een week nog steeds bezorgd bent, aarzel dan niet hem te bellen. je 'moedergevoel' is vaak het meest juist!

los daarvan: al je symptomen klinken me nog aanvaardbaar voor 26w.
harde buiken zijn normaal, en kunnen ook veroorzaakt worden door heftige bewegingen van het kindje.
bekkenpijn is niets om naar uit te kijken, vraag ook eens of kine niet kan helpen.
en verder... rusten kan zeker geen kwaad!

Loes

Berichtdoor Loes » 19 nov 2007, 19:04

Hallo allemaal

Ik ben naar de gynaecoloog geweest en ik heb rustig mijn verhaal kunnen doen. Het is gelukkig iemand die geen risico's neemt, dus als je haar belt krijg je haar ook steeds aan de lijn en ze raadt ook altijd aan om meteen naar de materniteit te gaan bij twijfels of bezorgdheden zodat je aan de monitor kan. Dus op dat vlak heb ik wel geluk met haar.

Maar vandaag ging het allemaal vlot. De harde buiken hebben nog geen verkorting van de baarmoederhals opgeleverd en ons zoontje ligt nog hoog. Ik kreeg wel magnesium en voor de bekkenpijn stuurt ze mij naar de kinesist. Donderdag mag ik al voor de eerste keer gaan. Donderdagochtend moet ik een suikertest laten doen en dan werd mijn bloed ook nog eens goed gecontroleerd.

Onze baby deed het goed: woog nu iets meer dan een kilogram en naar het schijnt is dat in orde voor 26 weken en half.

Voor de eerste keer zwanger zijn ... 't Is toch allemaal wat, hé! Ik voel me al zo verantwoordelijk voor dat kleine ventje in mijn buik dat ik alles misschien te goed in het oog houdt.

Ik heb hoe dan ook nog de rest van de week thuis en heb plechtig beloofd om veel te rusten. En dat ga ik ook doen!

Veel succes iedereen!!!
Liefs
Loes

sara

Berichtdoor sara » 20 nov 2007, 04:47

Hoi Loes, Blij te lezen dat alles in orde is maar ik heb een vraagje voor je omdat ik ongeveer in dezelfde situatie zit als jou maar ik moet wel al een tijdje rusten. Hoe komt het dan dat je je baby zo laag voelt schoppen als het niet laag zit??? Welke reden heeft je gyn hiervoor gegeven? Want zit hier ook weer met dat probleem en maak me daar ook altijd zorgen over. Denk dan ook steeds weer dat ons kindje weer gezakt is.
Groetjes

Kristien

Berichtdoor Kristien » 23 nov 2007, 07:39

Hoi Loes,

Ik ben heel blij te horen dat je alles aan je gyn hebt kunnen vertellen en dat je je nu geruster voelt. Hopelijk blijft alles vlot gaan vanaf nu!
Moet je nu verder thuis rusten of lag je terug gaan werken?
Van dat laag schoppen, ik heb geen idee hoe dat komt, misschien hebben ze wel meer plaats dan wij denken. Ik denk dat er meer plaats is in het bekken dan wij denken, en dat dat ingedaald noemt.

Heel veel succes de komende weken, ook aan sara!
Groetjes,
Kristien

Loes

Berichtdoor Loes » 26 nov 2007, 18:21

Na een week en half rust ben ik vandaag terug aan de slag gegaan en ik voel het toch wel, zenne. Ben steendood, maar ik denk dat dat een zwangerschapskwaal is die velen hebben. :-) We dragen dan ook een baby mee, hé!

Ik heb aan de gynaecologe niet gevraagd hoe het kwam dat ik mijn zoontje zo laag voel schoppen. Maar zij zei dat hij nog heel hoog zat, dus ik zou echt niet weten van waar dat gevoel komt. Ik had het vandaag trouwens nog, hoor.

Vannacht wel nog wat harde buiken gehad. Hopelijk kan ik vannacht iets rustiger slapen ...

Hopelijk gaat alles goed met jullie ...
Liefs
Loes

Gast

Berichtdoor Gast » 29 nov 2007, 13:30

ik heb ook altijd lage schopjes gehad, mijn baby lag heel lang in stuit, daar was dat bij mij van, misschien bij jou ook?

Scalleke

Berichtdoor Scalleke » 29 nov 2007, 19:36

Kan een baby op 26 weken al in stuit liggen? Die zwemmen volgens mijn vroedvrouw op die leeftijd nog volop rond! Ik voel mijn kleintje ook HEEL laag stampen, had ook enorm veel pijn (lijkt alsof ik mijn regels ga krijgen maar dan VEEL erger). Ik was toen 20 weken zwanger. Ik ben dan aan de monitor gaan liggen maar er werd niets gevonden, ook niet bij de echo. De dokters weten dus niet wat er aan de hand is, het is nu beter maar maak me toch nog wat ongerust... Hij stampt ZO hard, zowel HEEL hoog als HEEL laag.

sara

Berichtdoor sara » 30 nov 2007, 04:58

Hallo, Hier op 20w lig baby met hoofdje laag in bekken. Zeer veel platte rust omdat er kans was om opening te krijgen als ik te lang rechtstond of neerzat. Aan 24w terug op controle en baby lag in stuit en niet meer laag. Moet nog steeds veel rusten maar mag al eens terug in auto rijden en wat langer neerzitten of rechtstaan. Gisteren aan 27w geweest voor 3D echo en baby ligt terug met hoofdje naar beneden. Ik maakte me meteen ongerust toen hij dat zei maar het ligt gelukkig niet terug laag. Merk ook wel het verschil bij 20w want toen voelde ik dat wel dat het erg laag lag. En inderdaad ik moet volgende week terug naar mijn gyn voor gewone controle en ik zou er niet van verschieten moest ons boeleke terug anders liggen. Ze kunnen inderdaad nu nog veel bewegen en draaien. Tot wanneer juist weet ik eigenlijk ook niet? Weet iemand van jullie dat? Ik ben er ook steeds bang voor dat het te laag zou liggen. Want als het terug wat zakt dan is het terug platte rust waarschijnlijk en heb er met mijn voorgeschiedenis ook al enkele weekjes opzitten! Maar nu gaat het goed en das het belangrijkste.

Sam

Berichtdoor Sam » 03 dec 2007, 20:28

Mijn eerste zoon lag op 36 weken en half nog in stuit en heeft zich nog net op tijd gedraaid. Hij is geboren op 37 weken.
Mijn tweede zoontje lag op 27 weken in stuit, normaal kunnen ze zich nog draaien, maar mijn vliezen waren gebroken. Er was nog genoeg vruchtwater om hem in mij te houden (platliggen) maar 4 dagen later wou hij er dan toch uit. Dat was dus een keizersnede.
Een baby kan zich in de laatste dagen nog draaien. Zelfs als je pas op 40 weken bevalt.

jody

Berichtdoor jody » 06 dec 2007, 15:47

hoi

ben morgen 25 wk zwanger en bij mij schopt de kleine ook steeds naar beneden en dat voelt echt niet lekker moet ik zeggen. soms steekt het.het verschilt een beetje de ene week schopt ze naar beneden en de andere week is ze weer gedraaid en schopt ze naar boven. maar op het moment dat ze weer naar beneden schopt denk ik gelijk , ooo nee niet weer. ook tegen me blaas enzo. hebben jullie dat ook?

gr

Gast

Berichtdoor Gast » 07 dec 2007, 14:46

Het is vier jaar geleden bij mij, maar ik herriner me het nog goed dat mijn zoontje ook altijd mijn blaas in de verdrukking schopte. Héél pijnlijk!!!
Voor we een naam hadden noemden we hem "stampertje" omdat ik dan dubbel lag van de pijn.
Uiteindelijk ben ik op 26 weken bevallen.
Nu heb ik last van stressincontinentie en ik denk dat dit toch wel een beetje te wijten is aan dat gestamp. Zwaar ben ik niet geweest en ik heb niet moeten persen(keizersnede).

jody

Berichtdoor jody » 08 dec 2007, 13:13

het lijkt alsof ze soms in m,n baamoedermond schopt. beetje een eng gevoel moet ik zeggen. (zo laag).

op het moment valt het wel mee.

gr

Terug naar “De geboorte”