gewicht of aantal weken belangrijk??

Isabelle

gewicht of aantal weken belangrijk??

Berichtdoor Isabelle » 30 sep 2007, 23:50

Hoi

Wij zijn zwanger van een drie-eiïge drieling en uitgeteld voor 6/1/08, ben vandaag net 26 weken. Dus mochten ze nu geboren worden, worden ze in leven gehouden. In Genk alleszinds...
Nu vroegen we ons af of het vooral het gewicht of het aantal weken is, dat echt belangrijk is?! 2 weken geleden op 24 weken waren ze bijna 600, 680 en 720 gram. Dus hun gewichtjes zaten erg goed voor de zwangerschapsduur!
Tot dan ook nog geen noemenswaardige problemen gehad, nog geen opening of verweking, alles in orde met de kindjes en nog een cervixlengte van 4.5 cm (wat naar het schijnt goed zou zijn). Nu 2 weken verder, moet overmorgen terug op controle, is het al dubbel zo zwaar geworden en voel ik me niet echt goed meer... veel harde buiken.. en geen goed gevoel...
Laat ons hopen dat het allemaal blijft goed gaan, maar pieker er dus constant over.. Wat als... ze vandaag of morgen geboren worden?!
Ik schat dat ze deze week toch wel alledrie een 800 à 900 gram zullen zijn!

Heeft iemand ervaring met de dienst neonatologie te Genk? Goed of niet? We denken eraan om deze week toch ook een afspraak te maken in Leuven, om ons daar verder te laten opvolgen...

Ik heb trouwens te horen gekregen dat ze in Genk geen longrijpers geven, tenzij, je dreigt te bevallen binnen dit en een dag?! Ik had gedacht dat ze dit als voorzorg zouden geven? Hoe is dit in andere ziekenhuizen??

Hopelijk heeft iemand antwoord op onze vraagjes..

Alvast bedankt!

Groetjes van Isabelle x

Anomama

RE: gewicht of aantal weken belangrijk??

Berichtdoor Anomama » 01 okt 2007, 09:08

Hallo,

Vooral het aantal weken is cruciaal, met betrekking tot de maturiteit van de longen. Uiteraard speelt ook het gewicht een rol, maar in eerste instantie is bij jonge prematuren de ademhaling cruciaal.

Longrijping helpt eigenlijk pas als het minstens 48 uur voor de bevalling gegeven wordt, dus het lijkt me een raar standpunt (als het juist is, van horen zeggen.....). Uiteraard geven ze geen medicatie wanneer er geen dreigende vroeggeboorte is. In de meeste ziekenhuizen geven ze longrijping bij dreigende prematuriteit tot een zwangerschapsduur van 34 weken (maar een drieling haalt dat slechts zelden).

Voor de rest: veel succes hé!

Anomama

mm

Berichtdoor mm » 01 okt 2007, 09:14

Geen zorgen Isabelle. In Genk zit je super goed! Ik ken een mama die er bevallen is van een drieling, en ze zijn er super tevreden over. Welk knap dat je al de 26 weken hebt kunnen halen zonder problemen.
Om op je vraag terug te komen, het aantal weken is belangrijker dan het gewicht. Maar je zit al met beide goed.
Probeer vooral rustig te blijven.
PS. Hou je ons verder op de hoogte hier?
veel geluk

Gast

Berichtdoor Gast » 01 okt 2007, 11:39

hé isabelle, zoals al gezegd zijn vooral de zwangerschapsweken cruciaal. Omdat deze gelinkt zijn met de orgaanontwikkeling. Natuurlijk speelt gewicht ook een rol hé, zeker onder 1,5kg. Wat die longrijping betreft. Door longrijping te geven verhoog je de kans op een vroeggeboorte een beetje dus als er geen reden is zullen ze geen longrijping geven. Wat de mevrouw hier iets boven zegt klopt niet helemaal. longrijping begint te werken 2min na de inspuiting. Na 12u kan je een tweede krijgen en na 48u werkt deze optimaal. maar het wil dus niet zeggen dat ze niet werkt als je voor 48u bevalt. Ikzelf ben na 20u bevallen op 30weken (na het breken van mijn vliezen) en mijn dochter ademde zelf en heeft enkel aan de cpap gelegen (ademondersteuning).
Rust maar goed, probeer je niet teveel zorgen te maken en als je het toch doet aarzel dan niet om naar het ziekenhuis te gaan of te bellen!
Veel geluk en hopelijk kunnen ze nog Hééééél lang blijven zitten!
anneke

Gast

Berichtdoor Gast » 01 okt 2007, 13:38

Geen zorgen maken de neonatologie in Genk is uitstekend!
Zelf heeft mijn dochter daar gelegen en op de dag van de geboorte een operatie gekregen.Alles prima verlopen!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 okt 2007, 12:21

In Genk is de neonatologie inderdaad super ! Mijn tweelingjongens hebben daar gelegen, zij waren drie maanden te vroeg geboren.

Sam

Berichtdoor Sam » 21 okt 2007, 13:35

hallo, mijn zoontje is op 27 weken geboren en heeft 3 maanden in Genk gelegen.
De dokters die deze dienst hebben opgestart in Genk komen van Leuven, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Mijn zoontje is ook geopereerd toen hij een week oud was (hij woog toen 877gr). Maak je echt geen zorgen over Genk.
Zeer bekwame dokteressen en geweldig lieve verpleegkundigen.

Sam

Berichtdoor Sam » 21 okt 2007, 13:37

Ook nog even ivm longrijpers. Dit geven ze inderdaad pas wanneer je in de buurt van bevallen komt, omdat de werking van longrijpers ook terug slechter wordt naarmate het langer duurt voor je bevalt. Als je longrijpers krijgt en je bevalt pas na 2 weken bvb, dan zijn die voor niks geweest.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 okt 2007, 14:29

Kan je dan nog een tweede maal een "portie" longrijpers krijgen?

Sam

Berichtdoor Sam » 21 okt 2007, 16:43

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik had de uitleg op deze manier begrepen, en was 4 dagen na aankomst bevallen. Mijn vliezen waren gebroken, dus hebben ze mij die wel direct gegeven.

Veerle,

Berichtdoor Veerle, » 22 okt 2007, 17:53

Het is het aantal weken wat telt niet zo zeer het gewicht.
Ik ben bevallen op 25w in Genk. ons meisje woog 700gr..
We heben veel problemen gehad (darmperforatie,stoma,8 infecties enz.)ze is 5 maand in Genk moeten blijven en ik heb daar wel longrijping gekregen en ze ademde onmiddellijk zelfstandig. Ik was supper tevreden over Genk, heel rechtuit en dat is soms hard maar wel beter dan dat ze rond de pot draaien.
Ik zou er onmiddellijk opnieuw naar toe gaan, het is natuurlijk beter als je er niet moet zijn hé, maar als je denk vroeg te moeten bevallen is Genk echt wel goed.

veel geluk
Veerle

Sam

Berichtdoor Sam » 18 nov 2007, 17:33

Heeft er nog iemand gehoord van Veerle? Is ze ondertussen bevallen? Hoe gaat het met de kindjes??

Sam

Berichtdoor Sam » 18 nov 2007, 21:46

Sorry, ik bedoelde van Isabel natuurlijk!!

ano

Berichtdoor ano » 19 nov 2007, 10:09

Dag Veerle,

Ik lees dat je dochter een darminfectie heeft gehad en geopereerd is geweest. Hoe gaat het nu met haar? Kan ze al haar voeding normaal opnemen. Groeit ze goed?

Gast

Berichtdoor Gast » 22 nov 2007, 19:28

UP

Gast

Berichtdoor Gast » 02 dec 2007, 14:24

www.beebiesite.be isabelle heeft daar een site 'onzebende' ze zijn alledrie gezond!!!!!!!!

Terug naar “De geboorte”