oudere ex-prematuren

Mama van Jens

oudere ex-prematuren

Berichtdoor Mama van Jens » 08 mar 2007, 10:37

Hallo,

zitten er hier soms ook mama's (of papa's) van oudere ex-prematuren op dit forum? Mijn zoontje is nu 3.5 jaar en werd aan 26 weken geboren.
Vorige week hoorde ik op de tv dat de helft van alle ex-prematuren op latere leeftijd dan alsnog problemen krijgt die de eerste drie jaar niet te zien zijn?!?!
Hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie kinderen problemen gekregen na drie jaar?
Graag ervaringen!!

K

RE: oudere ex-prematuren

Berichtdoor K » 08 mar 2007, 19:44

Hallo, mijn dochtertje is nu 29 maanden, geboren op 27 weken. Van achterstand is op dit moment helemaal niets te merken, is op sommige vlakken zelfs sneller dan leeftijdsgenootjes (die op hun 40 weken geboren zijn). Was met lopen sneller dan haar neefje die 2.5 maand ouder is dan haar (normaal n half jaar ouder) en nu babbelt zij er al serieus op los, kent bijna alle kleuren al, terwijl dat bij hem nog helemaal nog niet het geval is.... Dus ik ondervind bij haar helemaal niets van achterstand of van eventuele problemen...
groetjes

nena

Berichtdoor nena » 08 mar 2007, 20:04

Ik ben zelf mama van een prematuur geboren op 25w en 5 dagen, ze wordt aanstaande maandag 1 jaar.
Ik ben eveneens meter van een prematuur van 28w en 5 dagen die nu in juli 5 jaar wordt. Daar scheelt niks aan. Ze is klein van gestalte en is een pluimpje qua gewicht, maar verder is ze zeer pienter, qua praten en motoriek, identiek aan haar leeftijdsgenootjes. Toen ze baby was, was ze wel trager met lopen en zo als je haar reële leeftijd bekijkt, maar gecorrigeerd was ze "gewoon"...

Gast

Berichtdoor Gast » 08 mar 2007, 20:57

Hallo, ik ben de mama van een premature jongen, geboren op 30 weken. Eigenlijk heeft hij nooit echt problemen gehad die de dokters in verband brengen met de vroeggeboorte. Maar hij heeft wel tot zijn 2de jaar aan een wiegendoodmonitor gelegen (kreeg tot 30 apnoes per nacht), had moeite in de kleuterschool me de kleurtjes uit elkaar te houden, in het eerste leerjaar moeite om te leren lezen, uiteindelijk is er dislexy vastgesteld, krijgt nu 3 keer per week logo en ik moet zeggen, nu lukt het uitstekend. Sommige dokters zeggen dat dit toch een overblijfsel is van het prematuur zijn, andere zeggen dan weer dat het er niets mee te maken heeft. Maar toch blijft die twijfel bij ons.

anneke

Berichtdoor anneke » 09 mar 2007, 10:19

hallo,
ben eigenlijk blij met dit topic want op veel prematurensites lees je ook veel en hoge percentages van latere gedrags en leerproblemen.
Mijn dochter is geboren op 30w en is op 22/1 1jaar geworden.
Momenteel volgt ze bobathkiné voor haar grove motoriek die extra stimulans te geven die ze nu precies even nodig had voor te leren kruipen. Voor de rest doet ze het uitstekend qua gezondheid. Ze heeft tot haar eerste verjaardag ook aan de wiegedoodmonitor gehangen, vooral het eerste half jaar deed ze enorm veel alarmen.
Qua taal en sociale ontwikkeleing doet ze het dan weer uitstekend. Zegt al veel woordjes in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes.
Eigenlijk doet ze het enorm goed maar soms bekruipt me toch de angst over wat er nog komen gaat. Net iets meer dan andere ouders toch.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben en ben benieuwd naar nog meer verhalen...

Anneke

mams

Berichtdoor mams » 10 mar 2007, 16:56

mijn dochter is nu 8 en is geboren op 23w en 3d , ze heeft in haar eerste levensjaren veel problemen gehad, nu zit ze in het 2e leerjaar en leert heel goed, ze leest al niveau 9, haar grove motoriek is in vlg met leeftijdsgenootjes wel niet 100%.

Nancy

Berichtdoor Nancy » 10 mar 2007, 22:43

Hey,

ons zoontje werd geboren op 30 wkn, 1280gr. en 41cm. Hij had geen problemen. Heeft wkn in de couveuse en wkn in warm bedje gelegen.

Inmiddels is 4,5j. en is buiten een jaarlijkse verkoudheid nog nooit ziek geweest.
Gelukkig maar.

Maar volgens zijn juf zijn er weldegelijk problemen. Zo zou hij verstandelijk, fijne en grove moteriek achterlopen. Moet eerlijk zeggen dat ik daar van schrok. Want alles wat hij volgens haar niet kan, doet hij thuis wel. vb fietsen, trappen lopen, springen enz. (gaat trouwens veel met de fiets naar school). Wat er allemaal aan de hand is zijn we aan het uitzoeken. Maandag ga ik met kinderarts praten. Het CLB stelde ons voor om hem te laten testen in een centrum. Dit gaan we ook doen, maar volgens ons is er buiten zijne fijne moteriek niets aan de hand, klapt hij toe in de klas, want op de speelplaats speelt hij zoals elk kind.

Zijn fijne moteriek is echt niet goed en binnenkort starten we met kine.
Resultaat is dat hij ook moeilijk te motiveren is om in te kleuren of te tekenen.
Puzzelboekjes (doolhof, verschillen zoeken enz.) doet hij wel heel graag, maar op het moment dat er over inkleuren gesproken wordt, zegt hij: nu de volgende oefening.

We zien wel. Maar zijn prematuriteit blijft herkenbaar. Ook al omdat hij klein en fijn blijft. Hij weegt nu 14.5 +/- 102cm groot.

Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 13 mar 2007, 04:10

mijn dochtertje word er nu 5 ze is geboren op 29 weken met 5 weken groeiachterstand ze woog 660gr bij de geboorte en was 32 cm....
4 dagen later is mijn zus bevallen ook van een dochter (wel op geplande bevallingsdatum)tot aan de leeftijd van 3 jaar kon je toch merkelijk verschillen zien mijn dochtertje kwam overal die 3 maand dat ze te vroeg geboren was "achter"
dat is heel vlug verbeterd met naar school te gaan en nu zijn ze echt aan elkaar gewaagd hoor!!
denk dat ook de manier waarop je ze grootbrengt een groot verschol uitmaakt...
mijn kindjes zijn gelukkig altijd bij oma terecht gekunen en hebben zo toch wel een redelijke voorsprong gewoon doordat mijn ma altijd bezig was met hen (bij de opvang hebben ze meerdere kindjes en is dit niet mogelijk)

wat die dyslexie betreft,enkele berichtjes hoger ik denk ook niet dat dit iets met de prematuriteit te maken heeft hoor...denk dat zo ging geweest zijn bij een "normale" bevalling ook....

dus als antwoord op de opstarter:
het beterd alleen maar na 3 jaar!!! ook de longproblemen en ziektes zijn aan het beteren(2de winter op een rij niet naar kliniek!)

Terug naar “De geboorte”