ons dysmatuurtje werd 1 jaar ....

m

ons dysmatuurtje werd 1 jaar ....

Berichtdoor m » 20 feb 2007, 21:05

ons dysmatuurtje werd juist 1 jaar maar heeft de vaardigheden van 1-jarigen (volgens het tijdschrift aan jonge ouders) nog niet of bijlange nog niet.
Hij kan goed zitten maar maakt nog geen aanstalten om te gaan staan. Volgens de gezinsbond zou een kind van 12 maanden al pogingen moeten doen om aan het handje te lopen, zou zijn voetjes al moeten zetten, dat doet onze kleine vriend nog lang niet.
Ook weet hij helemaal niet wat we van hem verwachten als we vragen waar is mama, hij lacht wel lief maar weet helemaal niet dat ik de mama ben en wie zijn papa is. Hij kent de woorden nog niet.
Toch vind ik hem heel flink en heel lief maar 't is nog altijd een baby en nog lang geen peuter.

Hoe doen jullie dys- of prematuurtjes na 1 jaar.

Gast

RE: ons dysmatuurtje werd 1 jaar ....

Berichtdoor Gast » 20 feb 2007, 21:22

Neem alles was in dat boekje staat niet al te letterlijk. Elk kind groeit op zijn manier en zolang het vooruitgaat,...

twinmama

Berichtdoor twinmama » 21 feb 2007, 06:05

Hallo,

Mijn tweelingmeisjes zijn nu 11 maanden oud en waren ook dysmatuur (1400 g op 35 weken). Eentje van de twee kan net sinds een weekje (enkele minuten) zonder steun rechtzitten, de andere heeft nog steeds een kussentje nodig. Kruipen doen ze nog absoluut niet, laat staan stappen. Mama en Papa kennen ze ook nog niet hoor! Ik denk dat ze geen enkel woord verstaan. Ze brabbelen er wel vroklijk op los en kunnen al goed spelen. Qua fijne motoriek zitten ze wel goed. Hun achterstand zit vooral in de grove motoriek. Maar ik ben twee weken geleden nog met hen op consultatie op neonato geweest in Gasthuisberg en de kinderartsen waren tevreden. Die achterstand qua grove motoriek hangt volgens hen gewoon samen met hun pluimgewichtjes (6,1 kg). Van zodra ze wat zwaarder worden en wat meer spiermassa zullen krijgen komt dat volgens hen allemaal in orde.
Dus maak ik mij ook niet te veel zorgen en geniet ik volop van die babytijd! Het gaat al zo snel voorbij allemaal. En als ze op 12 maanden al een echte peuter zouden zijn, zou dat misschien ook een beetje jammer zijn...

Heel veel geluk nog met je zoontje en geniet ervan!

Groetjes,

twinmama

v

Berichtdoor v » 21 feb 2007, 18:28

hallo,men dochters waren bij geboorte op 34 weken 1.500 kg en 40.5 cm,ze waren dus dysmatuur en prematuur. liepen op 15maanden en op 20 maanden,nu ondertussen 6 jaar ,flinke meiden ,een beetje lichtgewichten en wat kleiner dan klasgenoten ,maar zeker moeten ze niet onder doen op gebied van leren.het komt wel in orde ,maar ik begrijp je volkomen.

Jolanda, trotse mama van 5!

Berichtdoor Jolanda, trotse mama van 5! » 22 feb 2007, 15:58

Mijn prematuurtjes van 34 weken:
Kyra liep met dertien mnd en Jurgen met 13,5 mnd

Mijn prematuurtjes van 33 weken:
liepen met 14 mnd

Zitten met een maand of acht echt goed

nena

Berichtdoor nena » 23 feb 2007, 21:11

Dag "m",
Mijn prematuurtje werd geboren op 25w en 5dagen, 800gr klein.
Binnen 14 dagen wordt ze 1 jaar (dus 9maand gecorrigeerd): ze zit nu helemaal zonder steun sinds een zestal weken. Ze grijpt en pakt ook kleine dingen tussen duim- en wijsvinger. Ze rolt van buik naar rug (omdat ze niet graag op haar buik ligt volgens mij), maar niet van rug naar buik. Ze staat als je haar steunt, maar zet ook bijlange nog geen stapjes. Ze zegt de hele dag "tatata", maar niks anders. Sinds vorige zaterdag wuift ze "dada", en we denken dat ze de vragen "waar is mama, papa en broer" sinds vorige week ook snapt, maar dat hangt af of ze zin heeft ;-))
Ze eet pas vlot met een lepel sinds een dikke maand, na 4 sessies bij een logopediste voor baby's en kinderen met een eetstoornis (door de beademing en de lange sondevoeding).
Maak je geen zorgen (ik doe dat ook hoor, als ik eerlijk ben), het bijzodnerste is dat je steeds evolutie in het kunnen van je kindje ziet. En laat je niet misleiden of ontmoedigen door alles wat in de boekjes staat. Als ik ze al lees, lees ik altijd haar gecorrigeerde leeftijd, nooit de leeftijd die ze had moeten hebben. En aan wie ik het meeste steun heb ? Aan een lieve Zappy-mama uit Limburg die 2 premature zoontjes heeft !
Het ga je goed, en niet te veel zorgen, hè !

Meike @ Nena

Berichtdoor Meike @ Nena » 27 feb 2007, 12:48

Hey Nena!

Da's lang geleden! Wordt die kleine meid van jou al een jaar? Dat gaat allemaal toch zo snel!

Als ik dat lees, denk ik dat ons Hanne ook zo geevolueerd is (geboren op 27w, 37 cm, 960 gr): op 8 maanden gecorrigeerd (dus eigenlijk 11 maanden) zat ze alleen, 2 maanden later kroop ze goed rond, nog eens een maand later stond ze met steun en begon ze haar eerste stapjes te zetten.

Nu is ze bijna 20 maanden (of 17 gecorrigeerd) en sinds een paar weken stapt ze flink alleen rond. En leuk dat ze dat vindt! Ik heb mij eigenlijk echt nooit zorgen gemaakt over haar motoriek, omdat de KA en de mensen van het UZA zeiden dat ze "op schema" zat (volgens haar gecorrigeerde leeftijd dan wel).

Ik heb wel altijd angstvallig haar gewicht in de gaten gehouden. Soms wel overdreven, want ze heeft eigenlijk altijd goed gegeten. Ze weegt nu rond de 10 kilo en is zo'n 80 cm. Het is een fijneke, maar ze zit toch nog binnen haar curve (voor haar echte leeftijd).

Als je nog eens wil mailen, doe maar gerust (ik kom bij jou niet meer door): marijkeboosten@yahoo.com

Groetjes!

elke@nena

Berichtdoor elke@nena » 28 feb 2007, 14:33

ik heb bij een ander item al eens gereageerd op een berichtje van jou maar ik weet niet of je dat gelezen hebt
ik denk dat wij elkaar gezien hebben in jette bij consultatie van dr bougatef
wij zaten in de cafetaria te sukkelen met onze dochter haar flesje ....
ondertussen sukkelen we nog, voornamelijk met haar longen, maar ook het eten lukt niet echt... soms om moedeloos van te worden ....
mss zien we elkaar wel nog eens in jette, we komen daar vaak genoeg ...
groetjes

nena

Berichtdoor nena » 28 feb 2007, 20:32

@meike: ik was je e-mailadres kwijt, want wij zijn inmiddels veranderd van provider en alles vaand aarvoor ook kwijt. Eindelijk vind ik je terug.
@elke: ik heb je eerdere berichtje niet gezien, sorry. Wij gaan terug bij Dr Bougatef op 13 maart. Eten lukte bij ons ook niet echt, maar na 5 sessies bij Lut Schelpe (logopediste in Jette) eet ze sinds 2 maanden fruitpapa met gervais en sinds zaterdag eindelijk weer groentenpap. Het zijn wel mini-porties op zijn "olivia's", maar ik leer er mee leven en stilaan komt ze bij. Ze weegt nu 7kg100 ! Veel succes met jullie kindje en hou de moed er wat in...

Terug naar “De geboorte”