Kraamverzorging

studente vroedkunde

Kraamverzorging

Berichtdoor studente vroedkunde » 01 jan 2008, 21:59

Beste,

ik zit in mijn eerste jaar vroedkunde, en begin zo stilaan erg na te denken over wàt ik nu echt zou willen worden later...

Kraamzorg lijkt me een heerlijk beroep, niet alleen het contact met vrouw en kind, (maar ook de uren lijken me net iets idealer dan die van de vroedvrouw).

Ik heb heel wat informatie opgezocht over het hoe en wat van een kraamverzorgster, maar nergens vond ik een duidelijke uitleg over de studie tot kraamvrouw...

Moet je hiervoor eerst de studie vroedkunde afronden?
En zo nee, is er dan een andere, specifieke opleiding?

Ik hoop dat iemand me een duidelijk antwoord kan geven,
bedankt bij voorbaat.

Groetjes

vroedvrouw

RE: Kraamverzorging

Berichtdoor vroedvrouw » 02 jan 2008, 12:46

Beste studente,

Ik denk dat je bedoelt: kraamverzorgster? Want de kraamvrouw is uiteraard de bevallen vrouw! Je moet zeker niet je diploma vroedvrouw hebben om kraamverzorgster te worden. Integendeel, ik denk dat je als je vroedvrouw bent maar heel moeilijk werk zal vinden als kraamverzorgster aangezien je diploma dan al op een hoger niveau staat en salaris-gewijs zal dat voor de dienst die jou aanneemt wel iets uitmaken! Anders moet je eens informeren bij een kraamzorgdienst (Landelijke thuiszorg, familiehulp, solidariteit voor het gezin...)
Een vroedvrouw en een kraamverzorgster vullen elkaar mooi aan in de zorg rond moeder en kind, maar de professionele verantwoordelijkheden liggen toch wel duidelijk anders hoor! Succes in je zoektocht!

vroedvrouw

Berichtdoor vroedvrouw » 02 jan 2008, 12:47

oh ja, nog vergeten te vertellen: een kraamverzorgster heeft als opleiding 'verzorgende', dit is dus een aparte opleiding! De verzorgenden vind je op het vlak van kinderverzorging, bejaardenhulp enzovoort

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 10:34

Ik ben zelf polyklinisch bevallen en had toen een vroedvrouw en een kraamverzorgster (via Familiehulp) die langskwamen thuis. Er was toch een groot verschil.

De vroedvrouw deed de nazorg bij mij, woog de baby, hielp met zijn badje, verzorgde het naveltje, deed de hielprik, etc...

De kraamverzorgster maakte het middageten, deed de strijk, stofzuigde, deed wat stof af.

Ze waren allebei even noodzakelijk, maar er was wel een groot verschil in verantwoordelijkheden zoals je ziet.

Terug naar “Bevalling voorbereiden”