eerste keer ks nu misschien inleiden? ervaringen?

An

eerste keer ks nu misschien inleiden? ervaringen?

Berichtdoor An » 27 dec 2007, 15:14

Hallo,

Ik ben de eerste keer bevallen van mijn dochter met keizersnede omdat ze in stuit lag.
Ik vraag me nu af of ze na een keizesnede bij een tweede inleiden (mocht dat als nodig zijn) of niet.
Ik heb ergens iets gelezen over gevaar van scheuring vh lidteken maar ik weet niet wat daar van aan is.

Graag had ik jullie ervaringen gehoord!

Alvast bedankt,

An

karen

RE: eerste keer ks nu misschien inleiden? ervaringen?

Berichtdoor karen » 27 dec 2007, 16:52

Hoi An,
Ik kan je spijtig genoeg geen antwoord geven, maar lees graag mee, want ik had ook een ks en hoop in mei te bevallen op natuurlijke manier...
Groetjes

Cat

Berichtdoor Cat » 27 dec 2007, 21:47

Hallo An en Karen,

Ik ben van mijn eerste kindjes (tweeling) ook met een keizersnede bevallen door stuitligging. Nu ben ik zwanger van een derde spruitje en helaas zal ik door gezondsheidsproblemen (hartproblemen) deze zwangerschap niet mogen uitdragen. Ze gaan dus het kindje vroeger moeten laten komen. Ze hebben mij gezegd dat een natuurlijke bevalling dus voor mij uitgesloten is aangezien het na een keizersnede te riskant is om in te leiden wegens gevaar op scheuren van het litteken. En mijn bevalling moet absoluut gepland en voorzien zijn omdat het ook cardiologisch moet begeleid worden. Het wordt dus zowieso terug een keizersnede. Ik word opgevolgd in het UZ Leuven.

Heel veel succes aan jullie!

Cat

Gast

Berichtdoor Gast » 28 dec 2007, 10:07

na een eerste ks moet de tweede bevalling vlot verlopen als je natuurlijk wil bevallen, inleiden zullen ze niet doen, want dat zijn vaak moeilijker bevallingen, omdat je alles een beetje forceert
je zal moeten wachten tot alles spontaan op gang komt en dan hopen dat alles vlot verloopt of kiezen voor een 2de geplande ks,ik heb dat ook 3 keer gedaan na mijn 1ste ks
bijde tweede zangerschap zagen ze al dezelfde problemen van niet willen indalen, integendeel ze kropen terug omhoog de laatste 14 dagen!

Gast

Berichtdoor Gast » 28 dec 2007, 10:09

ja je litteken kan niet zolang weeen opvangen, het kan idd scheuren
je moet dus hopen op een vlotte en vrij snelle bevalling
het blijft natuurlijke eerste natuurlijke bevalling, je moet echt geluk hebben dat alles vlot verloopt
vaak eindigd het in een 2de ks

NK

Berichtdoor NK » 28 dec 2007, 11:43

Dag An,

Ook mijn eerste kindje lag in stuit en ik ben daardoor met een keizersnede moeten bevallen. Van de tweede en derde ben ik op natuurlijke manier bevallen. De gynecoloog wilde me niet overtijd laten gaan, omdat hij niet wilde inleiden en daarom werd er allebei de keren op 37 weken een afspraak gemaakt voor een geplande keizersnede rond 40 weken. Ik ben echter de beide keren voor deze datum bevallen. Tijdens de bevalling moet je wel aan een baxter (voor het geval het toch een keizersnede gaat worden) en het litteken wordt continu in de gaten gehouden.

NK

Pooh

Berichtdoor Pooh » 29 dec 2007, 11:48

Ik ben ook van mijn eerste bevallen met een ks omwille van een stuitligging. Mijn tweede lag goed, maar wou niet indalen. De gynaecoloog wou me max 6 dagen over tijd laten gaan. De afspraak voor de tweede ks stond vast, maar dan zijn onverwacht toch mijn weeen begonnen en ben ik natuurlijk kunnen bevallen. Toen ik in 't ziekenhuis aankwam legde de vv mij uit dat ze de bevalling niet konden inleiden omdat dat iets onnatuurlijks is en dat de druk op het litteken van de ks dan te groot is. Als de weeen zelf op gang komen, dan bereid je lichaam zich rustiger voor op de komende bevalling en dan is de kans op scheuren veel kleiner.
Ik ben ook zonder epidurale bevallen en ook dat was volgens de vv het beste (hoewel ze mij nooit gedwongen hebben, het was m'n eigen keuze). Als er dan toch iets zou gebeuren dan voel je dat beter dan wanneer je verdoofd bent.
Ik hoop dat je evenveel geluk hebt als ik en dat je natuurlijk kan bevallen!
Veel succes!

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 19:44

Ik ben drie jaar geleden bevallen met een keizersnede omdat ons oudste zoontje in stuut laag. Vorige maandag ben ik vaginaal bevallen van een tweede zoontje.
Tijdens de controles had de gyn al gezegd dat alles er goed uitzag. Op 12/12 had ik al een beetje ontsluiting en een verweekte baarmoederhals. Ik had wel de indruk dat ze mijn niet direct een epudurale wilden geven omdat ik misschien niet krachtig genoeg zou persen. Ik heb wel een baxter gekregen om de weeën gelijkmatiger en sterker te krijgen en waarschijnlijk om de bevalling te bespoedigen. Mijn weeën kwamen maar niet regelmatig en na het breken van de vliesen ben ik anderhalfuur met 5 à 6cm opening gebleven. Door de baxter had ik drie later mijn kindje zonder epidurale verdoving.

Ann

Berichtdoor Ann » 01 jan 2008, 15:40

Hallo, ik zit hier in dezelfde situatie: 3 jaar geleden met keizersnede wegens stuitligging bevallen en nu zit ik te wachten op een gewone bevalling.
Ik ben voor vandaag uitgerekend, maar zoals hierboven al gezegd is, mag er niet ingeleid worden. 2 weken geleden had ik nog geen ontsluiting en de baby is ook nog niet ingedaald. Mijn gynae is op vakantie en ik moet donderdag aan de monitor moest het nog niet vanzelf begonnen zijn.
Ik heb er wel wat schrik voor, maar vind het fijn dat er al zoveel reacties gekomen zijn zodat ik me toch ook een beeld kan vormen van wat me te wachten staat. Ik zal dan weten te zeggen hoe het verlopen is.
Groetjes!

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 20:29

Ik heb 4j geleden een KS gehad owv een stuitligging. 2j geleden vaginaal bevallen. Ik ging een week overtijd en mijn gyn sprak niet van een KS. Ons zoon was al wel enkele weken aan 't aankondigen dat hij ging komen. Op de uitgerekende datum moest ik op co en vroeg of er een mogelijkheid was om in te leiden als het nodig was. De gyn zei dat het eventueel kon door de vliezen te breken. Bij mijn zou dat te doen geweest zijn omdat er al wat voorbeiding gebeurd was (op 37weken dacht de gyn dat ik elk moment in arbeid kon gaan)
Eens de weeen begonnen moest ik wel snel naar het ZH om goed opgevolgd te worden. Ik kreeg een infuus voor als het toch een KS zou worden.
Ik had om 5u de eerste wee en om 12u35 is onze 2e spruit geboren (zonder epi)
Ik hoop voor jou dat je gewoon kan bevallen.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 22:39

hoi,

2,5 jaar geleden bevallen dmv keizersnede, baby lag in stuit. Eén jaar geleden was het de bedoeling om natuurlijk te bevallen (baby lag goed), toch is het uiteidenlijk uitgedraait tot een spoedkz omdat litteken gescheurd was. Omdat het allemaal veel te lang duurde moesten ze de weeën lichtjes opwekken, de harttoontjes begonnen rare sprongen te maken waarop ze snel zijn overgegaan tot kz. Goede beslissing van het moment, baby lag zo goed als uit de baarmoeder. Nog een baby wordt afgeraden omwille van nog een scheuring.
Niet fijn natuurlijk maar baby heeft er niets van gemerkt, alles prima in orde!
grts en veel succes!

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 20:03

hallo dames,
Hier mijn ervaring. Mijn eerste bevalling was via ks wegens stuitligging. 2,5 jaar later zag alles er ok uit om natuurlijk te bevallen. De gynaecoloog zei op voorhand dat inleiding geen optie was, aangezien de spanning op het lidteken dan plots te groot is en kans op scheuren vergroot. Ik ging echter over tijd en hij besliste toch in te leiden. Hij had aan de vroedvrouwen de instructies te geven dit heel traag op gang te brengen. Ik kreeg onmiddellijk felle weeën maar de opening wou maar niet komen. Zelf via een ballonnetje duurde het van 7u30 's morgens tot 15u ong eer ik 3cm had. ONdertussen wel hele tijd weeën. De vv waarschuwden me ook continue dat een spoed ks niet uitgesloten was en dat ik me daar mentaal op moest voorbereiden. Ik hoorde ook dat de gynae heel regelmatig werd opgebeld mbt de vorderingen. De inleiding was dus idd na een ks geen evidentie, maar 't komt er precies op aan dat ze de dosis voor de weeën opwekkers niet te straf maken. 't Gevolg was natuurlijk dat het lang heeft geduurd dat de weeën voor deftige opening hebben gezorgd. Om 16u had ik 4cm en mocht ik eindelijk een epidurale. Pas vanaf dan zijn er echt vorderingen gekomen, maar ook dan bleven ze me waarschuwen voor een spoedks... Was wel mentaal lastig. Op bepaald moment voel ik enorm veel pijn, nog erger dan de weeën die ik voordien had gehad, en ik dacht dus dat mijn lidteken gescheurd was. NIks minder waar, ik had volledige ontsluiting en 't waren de persweeën die ik voelde doordat de epidurale zo goed als uitgewerkt was. Goede timing dan zeker? Ik heb kunnen persen op basis van mijn persweeën. Zodus, elke gynaecoloog heeft zijn mening, ervaring en doet waar hij zich comfortabel bij voelt. Dus het ene sluit niet per se het andere uit... 't Is allemaal beetje afhankelijk van hoe 't allemaal verloopt. Mijn kleintje had ook nooit echt last gehad gedurende de ganse dag arbeid. Ik ben uiteindelijk om 19u bevallen... Kleine 12u dus, maar dat nam ik er met plezier bij.
Nu ben ik 40 weken zwanger van mijn 3de kindje. Ik heb ong. 2 cm opening, kindje is volledig ingedaald en heb wat verweking van de baarmoederhals... Maar 't wil maar niet in gang komen... Ik begin dus te vrezen dat ik nooit een volledig natuurlijke bevalling zal meemaken.. mja, 'k kan er wel mee leven hoor ;-).
Voila, hopelijk heeft iemand iets aan mijn verhaal over de combinatie ks en ingeleide bevallingen.

Succes allemaal!

Terug naar “Bevalling voorbereiden”