dochter van 14

anoniem

dochter van 14

Berichtdoor anoniem » 17 dec 2007, 17:46

onze dochter van 14 is in verwachting geraakt
en na de eerste schrik kijken we nu toch blij uit naar
de komst van dit kleine mensje.

wel zie ik op tegen haar bevalling. ze wil graag
'gewoon' vaginaal, de dokter zegt dat 'het wel kan',
maar ach, ze is zelf nog maar zo'n meisje.

het antwoord van de arts vond ik niet getuigen
van zeker weten. kan iemand mij geruststellen of
uitleggen of haar schede wel of niet nog in de
groei is en of je een minder jarig meisje deze
pijn aan kunt / mag doen?

liz

RE: dochter van 14

Berichtdoor liz » 17 dec 2007, 18:18

hey

Eerst en vooral proficiat.
Persoonlijk weet ik zelf geen antwoord op je vraag. Het ene meisje van 14 jaar is het andere niet qua lichaamsbouw.
Mss is het goed om naar een tweede arts te gaan.

groetjes

Nouky

Berichtdoor Nouky » 17 dec 2007, 20:42

Het kan ook goed zijn voor de band met het kind als ze natuurlijk bevalt. Ze herstelt dan ook vlotter dan met keizersnede en misschien heeft ze later spijt als ze niet natuurlijk is kunnen bevallen? Ik denk dat het kan op die leeftijd natuurlijk bevallen. Een epidurale verdoving is altijd mogelijk, hou dat ook voor je, als de pijn te erg is. Een trauma zal ze zeker niet oplopen, want als ze haar kindje ziet is alles snel vergeten.

Maar ik raad je voor je eigen gemoedsrust aan om even naar een andere (of zelfs nog een derde daarna) dokter te stappen en een opinie te vragen. In principe kan het goed, vroeger bevielen zulke jonge meisjes heel vaak en in sommige landen is het zelfs normaal zo jong. Een goede begeleiding is wel gewenst, vraag haar wat ze zelf wil. Ze moet er zelf achterstaan ook he, maar kies zeker een goede begeleiding zowel tijdens zwangerschap als na de bevalling.

Groetjes en sterkte, het zal wel niet makkelijk zijn als het je dochter overkomt...

Gast

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 07:19

Ik denk op die leeftijd dat het veel veel veiliger is vaginaal dan via KS want dat is een heel zware ingreep voor zo'n kind.

Overigens... laat jullie gezin maar begeleiden. Een kind van 14 hoort geen seks te hebben.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 09:18

Of je makkelijk of moeilijk bevalt heeft volgens mij niets met de leeftijd te maken. Ikzelf ben 31 en heb 2 erg moeilijke bevallingen gehad.
Ik denk dat de natuur dat wel voorzien heeft. Als je zwanger kan worden, kan je bevallen ook. De vraag is alleen of het bekken breed genoeg is.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 dec 2007, 14:57

Volgens mij kan het perfect. Eens je een eisprong hebt, zijn je heupen breder en je vagina volgroeid.

En aan zij hierboven die een oordeel heeft over die familie: ik had ook seks op mijn 14de hoor en nu ben ik een heel 'deftige' madam van 27. Ik zeg niet dat ik er geen spijt van heb, maar ik ben er wel sterker door geworden. Aan 14 was ik ook hoegenaamd geen kind meer. Ik zou zelf waarschijnlijk geen kind gehouden hebben op 14, maar op 17 (toen had ik al meer dan een jaar een vaste vriend, en dat heeft nog 7j geduurd) zou ik het zeker gehouden hebben.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 dec 2007, 15:19

Ik zie ook geen problemen. Geslachtsrijp wil zeggen dat je ook 'klaar' bent om te baren. Een KS zonder dat daar medische redenen voor zijn, is toch ook geen lachertje. Ik vind het in ieder geval bewonderenswaardig en heel volwassen van je dochter dat ze een vaginale bevalling wil.

Ik snap je bezorgdheid wel, hoor: niet alleen de pijn van een bevalling, maar ook mentaal is het heel wat. Bevallen is sowieso een overdonderende belevenis. Ik weet eigenlijk niet of het echt iets uitmaakt of je nu 14 jaar bent of 27 als je de eerste keer mama wordt??

Wat ik wel zou doen is je dochter goed voorbereiden. Boeken lezen, eventueel een prenatale cursus, een vroedvrouw consulteren. Ik was blij dat ik (in de mate dat je je kan voorbereiden op een bevalling) geïnformeerd was.

Wil ze graag zonder epi bevallen?

Misschien een indiscrete vraag, maar ik veronderstel dat jij bij je dochter gaat zijn bij de bevalling (en niet de papa van het kindje?).

haar moeder

Berichtdoor haar moeder » 19 dec 2007, 16:25

ik zelf vind het ook dapper van haar en ze is vast besloten: een vaginale bevalling. nu is ze nooit ergens bang voor, dus ik sta er ook niet van te kijken.

wel hebben we al vorige week met een spiegeltje tussen haar benen ons weer eens verbaasd over dat kleine gaatje. en zij vraagt dan 'hebben andere meiden een groter gaatje dan?', maar ik vraag me toch af of alles tussen baarmoeder en schede niet op de groei is (want ze is nog in de groei natuurlijk).... ik maak me meer zorgen dan zij. misschien ben je daar moeder voor.

op de gestelde vraag: ik denk wel dat ik bij de bevalling aanwezig zal zijn en die jongen ook. hij is ten slotte de vader en we hopen toch dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 dec 2007, 17:17

@ haar moeder: dit laatste is toch een grap hoop ik? Over spiegels en gaatjes? Voel je je wel lekker?

Gast

Berichtdoor Gast » 19 dec 2007, 17:18

Dit ruikt naar misbruik.... Of een flauwe grappenmaker

Gast

Berichtdoor Gast » 19 dec 2007, 17:55

aub e

sommige mensen gaan heel normaal om met elkaar naakt zien.
Het is goed om uw dochter voor te bereiden op de bevalling.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 dec 2007, 18:56

Meen je dat nu? Zo inwendig toch niet zeker??? Naakt ok maar je kijkt toch niet naar zulke zaken en er dan zo over praten? Bah! Mijn moeder is misbruikt door haar vader en dat mens zou gek worden als ze dit leest!

Gast

Berichtdoor Gast » 19 dec 2007, 18:57

Op die leeftijd hoort dat gewoon niet, je wast je dochter niet meer en gunt haar haar privacy. Dat is een kwestie van respect. Ze is verdorie al met sex bezig, is dat dan nog een moment om naar haar poep te zitten zien??

Gast

Berichtdoor Gast » 19 dec 2007, 19:22

Ik vind dit eigenlijk verschrikkelijk te lezen, ik ben na 2 jongens bevallen van een meisje zo'n 3 weken geleden.

Ik vind het ongelooflijk knap van jou dat jullie er als gezin voor kiezen om dit kind te houden en samen op te voeden maar ik weet niet of ik het wel zou kunnen. Ik denk dat ik toch zou praten met mijn dochter (of mijn jongens als zij iemand op die leeftijd zwanger maken) om het eventueel weg te doen.

Ik heb zelf een abortus laten doen in mijn studententijd (toen was ik 22 jaar).
En het is zo dat je later ook nog kinderen kan krijgen, kijk maar naar mijn gezin.

Ik hoop dat ik dit nooit maar dan ook nooit hoef mee te maken.

Wat ik wel raar vind is dat verhaal met dat spiegeltje, dat heb ik zelf bij mezelf nog nooit gedaan, laat staan bij mijn dochter. Ik vind het toch dat je dat niet doet. Praat erover en zeg tegen je dochter van eventueel een spiegeltje te nemen maar je doet dat toch niet zelf.

Dus ik stel me toch wel wat vragen bij deze topic hoor.

De anonieme van hierboven

Berichtdoor De anonieme van hierboven » 20 dec 2007, 09:04

Awel voila, dat bedoelde ik dus ook. Ik vind het een verdacht topic, ik denk dat het een grap is zoals hier wel vaker gebeurd. Iemand die ons wil choqueren of reacties wil zien, vaak zelfs een man die er al dan niet op geilt... Gewoon omdat tuurlijk naaktheid geen taboe hoeft te zijn, maar als je kind in de pubertijd is dan laat je het zijn/haar privacy en blijf je er met je handen vanaf. Naakt rondlopen in en uit de badkamer vind ik ook geen probleem, er zijn mensen die dat doen maar tussen de benen kijken en er dan in zulke kinderlijke bewoordingen nog over praten ook? Nee dat geloof ik niet. Trouwens ik had ook een vriend toen ik 14 was, heeft 1 jaar en 3 maand geduurd en in die periode moest mijn moeder mij ook zulke gekke dingen niet vragen hoor hahaha.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 16:31

Misschien idd een verdacht topic,

maar los daarvan: als jullie jezelf nog nooit hebben bestudeerd met een spiegeltje, doe dit dan maar snel. Ik vind het echt héél raar dat jullie je eigen lichaam nog niet bekeken hebben.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 17:25

Als je dochter van 14 zwanger raakt is dat niet om fier op te zien!
Het is een teken dat er in jullie gezin een gebrek is aan gesprekken tussen moeder en dochter. Ik heb zelf ook een dochter van 14 en die amuseert haar op dit moment nog altijd met paardrijden, dansen, weggaan met vriendinnen, chatten,... Met de vraag of ze seks mag hebben, is ze nog nooit afgekomen.
Ik weet ook dat het ene meisje wat vlugger rijp is dan het andere, maar ik denk toch niet dat mijn dochter op dat vlak achter staat hoor!

Moest dit een fake topic zijn, vind ik het echt flauw van de opstartster.
Bij het lezen van je berichtje kwamen er meteen tranen in mijn ogen. Ik ben namelijk verkracht op 13-jarige leeftijd door een nonkel. Ik heb 2 maanden, onbewust, een kindje gedragen. Toen we erachter kwamen, en uiteraard besloten om voor abortus te gaan, heb ik verschrikkelijk veel afgezien.
Ik heb er nog altijd een trauma aan overgehouden, en het zal een periode zijn die ik nooit vergeet. Vandaar dat ik het geen onderwerp vind waarmee m'n moet opvallen.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 17:28

Dat kan gebeuren in de beste families. Wees blij dat het jouw dochter niet is, maar oordeel toch niet zo snel over een ander...

Ook zonder gebrek aan gesprekken kan een 14 jarige zwanger worden

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 18:27

Ik had ook voor het eerst betrekkingen toen ik 14 jaar was. Ik denk dat een meisje van die leeftijd echt niet gaat vragen aan haar ouders of ze het "mag" doen.

Ze zal heus niet de eerste 14jarige zijn die in verwachting geraakt en zeker en vast ook niet de laatste.... komen jullie van een of andere buitenlandse planeet mss?

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 22:43

oléolé, zegt allesinds veel over de opvoeding. Geen haar op mijn hoofd dat er toen al aan dacht! Maar ja, 'k zal alweer ouderwets zijn hé!
En daarbij, volgens mijn heeft de opstartster wel heel veel fantasie...

Gast

Berichtdoor Gast » 21 dec 2007, 00:42

Alé, tante nonneke is er ook geraakt! Denk je nu echt dat dit de enige 14-jarige is die als sex heeft gehad. Jij bent inderdaad wel ouderwets. Dit heeft niets met opvoeding te maken.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 dec 2007, 06:01

Heeft niets met de opvoeding te maken. Sommigen hebben seks op 14 jaar, anderen beginnen op 20.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 dec 2007, 10:23

Het is puur toeval denk ik... je kan je kind wel vertellen dat het voor alles bij je terecht kan en hopen dat het dan ook om de pil zal komen vragen. Mijn zusje deed dat in elk geval, zij begon ook op 15-16 jaar aan sex met haar vaste vriendje en nooit problemen mee gekregen. Je hebt meisjes van 14 die erg kinderlijk zijn, en je hebt er die heel volwassen zijn. Je hebt meisjes die makkelijk ergens in te praten zijn, en je hebt er die heel stoer overkomen en dus minder makkelijk te verleiden zijn.

Ik was zelfs nog net geen 14! Overal hoorde ik op school dat iedereen het al gedaan had (achteraf bleken het leugens, stoere verhalen) Ik had altijd oudere vrienden en kon thuis met niets terecht. Ja ik was naief en toen mijn vriendje vond dat het tijd werd heb ik het gedaan. Tot op de dag van vandaag heb ik er nog spijt van, maar toen besefte ik het niet. Ik dacht dat sex iets leuk was en was best nieuwsgierig. Groot was mijn teleurstelling toen bleek dat het een pijnlijke zaak was, en toen bovendien mijn vriendje me liet stikken voor een ander ben ik een tijd depressief geweest.

Dom he? Ja dom... maar het is gebeurd voor je het weet, fouten maken. En geloof het of niet iedereen maakt fouten, en als kind maak je nog sneller fouten!

@ aan de mama van de 14 jarige

Berichtdoor @ aan de mama van de 14 jarige » 22 dec 2007, 18:00

Hallo Mama,
ik hoop dat dit enkele troostende woorden zullen zijn voor jou. EN VOOR IEMAND ANDERS OP MIJ COMMENTAAR GEEFT DIT IS ENKEL VOOR DE MOEDER!!! MOEI JULLIE NIET MET MIJN BERICHT.

Ik denk dat je goed bezig bent jou dochter voor te bereiden op de bevalling. Mijn moeder was tiener toen ze mij kreeg. Ik ben 30 en heb een flinke dochter van 4 en heb een zeer stevige band met mijn moeder. Velen hebben haar commentaar gegeven dat ze niet voor mij zou kunnen zorgen dat ze mij op een dag zou verlaten enz... Mijn moeder is vaginaal bevallen en ja alles was ok. Ik was gezond. De grootouders van mijn moeder hebben voor haar gezorgd omdat ze zelf in de steek is gelaten door haar moeder. Dus mijn moeder heeft nooit moederliefde gekend. Toen ze zwanger was van mij hebben mijn overgrootouders beseft dat ze te weinig over haar lichaam haden verteld. Hoe alles in elkaar zat enz... Maar wat wil je als je al heel oud bent. Mijn overgrootmoeder had zelf maar 1 kind gekregen (de vader van mijn moeder die heel jong is overleden) en ze was bijna 40 toen ze hem kreeg. De vader van mijn moeder was 28 toen hij mijn moeder kreeg. En is kort na de geboorte omgekomen in een auto ongeluk. Mijn overgrootmoeder was toen 68 jaar toen ze voor mijn moeder is beginnen zorgen. En mijn overgrootje was daarbij doof. Het was helemaal geen leuke situatie. Maar alles is goed gekomen. Mijn moeder is daarna gelukkig getrouwd en ze is nog steeds gelukkig. Mijn stiefvader heeft alle zorg dat een vader op zich kan nemen op zich genomen. EN hij is voor mij de liefste. Dus je ziet dat alles goed kan komen. Mijn moeder heeft haar mooie en moeilijke dagen gehad maar ze heeft mij altijd geleerd dat het morgen altijd maar terug beter kan worden. En ik moet zeggen zelf heb ik nooit beseft dat mijn moeder een tienermeisje was. Voor mij was ze een volwassen vrouw MIJN MOEDER.
Ik hoop dat ik je met dit verhaal wat kan troosten na wat ze hier al allemaal hebben geschreven.

Gast

Berichtdoor Gast » 22 dec 2007, 18:49

Ik vind het eerst en vooral heel positief dat de ouders zo achter hun dochter staan! Proficiat! Dat meisje moet heel wat verwerken en of het nu een gewenst baby'tje wordt of niet, het blijft voor een meisje van 14 jaar heel erg moeilijk om mama te worden. Ik vind het wel erg voor het toekomstige kindje. Hij of zij zal nooit een leven hebben zoals een ander kind. Je mama die eigelijk je zus kan zijn? Nee, ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Daarom dat ik jullie één goeie tip geef om dit baby'tje ook een kans te geven: 'Blijf mekaar steunen in goede en slechte tijden! Geef dat kleine mensje veel liefde, want dat is belangrijker als het materiele!' Als je deze raad opvolgt, twijfel ik er niet aan dat jullie een perfect jong, gelukkig gezinnetje worden!
Veel succes met de bevalling en laat jullie hart spreken!

Dikke kus x

Terug naar “Bevalling voorbereiden”