begeleiding tijdens de bevalling

Eef

begeleiding tijdens de bevalling

Berichtdoor Eef » 14 dec 2007, 13:49

Bij mijn eerste bevalling ben ik na het breken van mijn water onmiddellijk naar het ziekenhuis vertrokken. Daar toegekomen kwamen de weeën al redelijk snel op gang. Met uiteraard de bijhorende pijn!
Ik had nogal moeite met het opvangen van iedere wee. Ondanks een aantal sessies prenatale oefeningen...
Wat ik achteraf wel raar vond was dat de vroedvrouw van dienst zo weinig langskwam. Af en toe kwam ze eens voelen of kijken naar mijn opening maar van echte begeleiding was er geen sprake. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er iemand ging zijn die mij voortdurend zou bijstaan. Misschien ontzettend naief! Uiteraard was mijn man bij mij maar toch...

Mag je dit dan niet verwachten? Een vroedvrouw die samen met u iedere wee wegpuft.
Uiteraard hebben die mensen veel werk maar ik was toch teleurgesteld.

Nu ben ik opnieuw zwanger en eerlijk gezegd kijk ik niet echt uit naar de bevalling. Ik ga nu afspraken maken met mijn man. Hij moet mij deze keer veel meer bijstaan. (Vorige keer hadden we afgesproken dat hij niets mocht doen of zeggen en die goeierd heeft zich wel erg strikt aan zijn regels gehouden!)

Hoe hebben jullie die begeleiding in het ziekenhuis ervaren?
En hoe vatten jullie het begrip 'bevallen' op? Is dat iets dat je als vrouw sowieso alleen moet doorstaan?

Nog even dit: de leukste herinnering aan heel dat scenario was toen ik tien cm ontsluiting had. Ik werd naar de verloskamer gereden en daar stond er plots een hele stoet mensen rond mijn bed. Een vroedvrouw die hielp met puffen en persen, een studente die haar arm aanbood om in te knijpen (waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt! Arm kind!), mijn gyn die mij aanmoedigde om vooral niet op te geven en uiteraard mijn man die mij af en toe een slokje water gaf of mijn gezicht verfriste.
De pijn was toen haast ondraagelijk en toch denk ik daar met de glimlach aan terug.Zo raar!

Ik kijk alvast uit naar jullie reacties...

Andere Eef

RE: begeleiding tijdens de bevalling

Berichtdoor Andere Eef » 14 dec 2007, 15:49

Ik weet niet van waar je bent maar het beste dat je denk ik kan doen is zoeken naar een zelfstandige vroedvrouw die samenwerkt met een ziekenhuis en je daar kan begeleiden. Zo heb ik het alleszins gedaan. Ik ging tijdens mijn zwangerschap afzonderlijk bij gyne en vroedvrouw en tijdens de bevalling is mijn vroedvrouw de ganse tijd bij mij gebleven. Bovendien kende ik haar al heel goed dus vertrouwde haar ook heel erg.

Als je even laat weten van waar je bent zijn er hier zeker die je een vroedvrouw uit je buurt kunnen aanraden.

Lieke

Berichtdoor Lieke » 14 dec 2007, 17:58

Dag Eef,

Het beste lijkt me idd dat je een zelfstandige VV onder arm neemt. Lijkt me niet leuk om zo 'alleen' je arbeid te moeten doormaken. Ik zou dit ook erg gevonden hebben. Ok, je partner is er, maar da's toch anders hé. (wat weten die nu van een wee :hihi)

Veel hangt ook af van in welk ziekenhuis je bevalt en hoe druk het daar is. Ik ben in het Sint vincentius in Antwerpen bevallen en daar was steeds een VV aan je zijde (behalve in het begin, maar toen ging het puffen nog). Daar heb ik veel aan gehad. Zij heeft me door de overgangsfase geloodst, me moed ingesproken toen ik een epi wou, me gerustgesteld...

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 18:01

Ik zou ook een zelfstandige vroedvrouw zoeken ( http://www.vlov.be ).
Ikzelf had een zelfstandige vroedvrouw om me na de bevalling te verzorgen thuis, want ik ben polyklinisch bevallen. Ik zou er helemaal niet tegenkunnen als er een vroedvrouw langs me stond tijdens de arbeid, iedereen moest me met rust laten :) Maar als jij je daar goed bij voelt, me je dat gewoon regelen voor jezelf!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 18:10

bij mijn eerste bevalling was er wel degelijk een vroedvrouw zo goed als de hele tijd aanwezig. Persoonlijk ben ik daar eigenlijk niet zo'n voorstander van. voelde mij toch meer op mijn gemak als ik alleen was met mijn man. Ik vind een vroedvrouw heel handig als je niet goed weet hoe de weeën op te vangen, maar liever geen die de hele tijd naast je bed zit!
Bij mijn tweede bevalling maar af en toe een vroedvrouw gezien en dit beviel me veel beter. Als ik iemand nodig had, riepen we er gewoon iemand bij.
Moet wel zeggen dat ik iemand ben die volledig in zichzelf gekeerd is tijdens de bevalling. Ik heb bij geen enkele bevalling geroepen of gevloekt of zo! Ben benieuwd wat de derde bevalling brengt want die is voor elk moment!

E.

Berichtdoor E. » 14 dec 2007, 20:21

bij mij was er ook lang niet de hele tijd iemand aanwezig, dit hoeft ook niet per se voor mij. mijn man kan ook wel mijn handje vasthouden. ik vond wel dat ze wat meer info hadden mogen geven over wat ik allemaal kon verwachten. ik werd nl. ingeleid en toen ik net aankwam in het ziekenhuis hadden ze wel uitgelegd wat, hoe en wanneer, maar op het moment zelf bleek daar niks van te kloppen. achteraf vertelden ze dat er nog 4 dames via spoed waren binnengekomen om te bevallen en dat ze mij daarom wat hadden laten wachten. ik had het wel fijn gevonden als ze daar wat van hadden gezegd op het moment zelf.
ondertussen had ik ook een epidurale gehad, waardoor ik de weeën niet voelde en ik ook geen idee had hoever ik stond. met het gevolg dat ik op een bepaald moment ineens hoteldebotel naar de verloskamer moest, want het was zover. terwijl ik voor mijn gevoel gewoon maar naar de wc moest. had niemand dan kunnen vertellen dat dat persweeën waren?

misschien heb ik gewoon wat pech gehad met de vroedkundige van dienst, op de kraamafdeling waren ze wel heel sympathiek en hulpvaardig. toch hoop ik dat ik de volgende keer beter opgevangen wordt.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 23:15

Ik denk wel dat het uitmaakt of je een epi neemt of niet. Met epi heb je waarschijnlijk minder nood aan iemand aan je zijde om met je mee te puffen?

Gast

Berichtdoor Gast » 15 dec 2007, 10:15

heb twee maal geen epi gehad hoor! denk gewoon dat het afhangt van persoon tot persoon. De ene zal er wel nood aan hebben, de ander niet.

katja

Berichtdoor katja » 19 dec 2007, 21:11

de vroedvrouwen hebben niet altijd tijd om er de hele tijd bij te zijn, als er meerdere vrouwen tegelijk binnenkomen moet ze haar aandacht en zorgen verdelen tussen twee of meerdere vrouwen die aan t bevallen zijn. een doula is iemand die niet van je zijde weggaat en constant aanwezig is en de vrouw doet ontspannen en je door de zware uurtjes "coacht". de partner wordt hier niet door achteruit geschoven maar de partner heeft niet de opleiding van de doula en de vroedvrouw en de gynecoloog blijven medische handelingen doen en blijven medsich verantwoord. kijk eens op de doulasite.be en je vindt verschillende doula's terug in de regio's antwerpen, limburg en oost vlaanderen.
veel succes !

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 07:23

Ik ben bevallen zonder epi. Bij mij kwam de vv tijdens de vv af en toe eens zien. Het ging echter redelijk snel bij mij dus uiteindelijk heb ik me daar niet 'verloren' gevoeld of zo. Ik had absoluut geen nood aan iemand vreemd aan mijn bed. Ik doorstond de weeën liever alleen en in alle rust met mijn man, ik had ook prenatale lessen gevolgd. De vv kwam af en toe eens voelen hoe de ontsluiting vorderde en kwam naar mijn gevoel nogal veel 'memmen' over de sensors van de monitor die verschoven waren. Ik moest mij van haar dan neerleggen op mijn zij zodat die sensors beter zouden werken, terwijl ik rechtop wou zitten.

Moesten jullie eigenlijk constant aan de monitor tijdens de weeën? (op de monitor was overigens al die tijd niets afwijkends te zien aan de hartactiviteit van de baby, en dat ik weeën had, had ik ook wel door :-) )

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 09:59

Mijn vv zegt: laat je niet in de zak zetten wat de monitor betreft. Vraag gerust om er af te mogen, mochten ze je na 45 min. nog steeds niet 'verlost' hebben. Alleen bij het binnen gaan in het ziekenhuis is het standaard dat je ongeveer 30 min. aan de monitor moet.
Als je kindje een beetje moeilijkheden heeft, dan is het natuurlijk wel goed om het te blijven volgen.

In ons ziekenhuis zeggen ze zelf dat je zoveel mogelijk mag rondlopen, in bad, op de bal... Ik zou nooit in een ziekenhuis willen bevallen waar dat niet kan.

Ik denk dat het ideaal is als je zelf kan kiezen hoe intensief je begeleidt wordt: soms heb je liever dat ze je allemaal met rust laten en soms wil je goed begeleid worden. Ik vind dat je van een vv mag verwachten dat ze beide mogelijkheden open houdt en dat je zelf mag aangeven wat je nodig hebt.

@ opstartster: heb je tijdens je arbeid ook gevraagd of ze wou blijven? Heb je ze vaak gebeld?
Zo niet, kunnen ze het natuurlijk niet ruiken dat je hen nodig hebt, hé?

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 12:13

Ik vind dat de vroedvrouw zelf mag vragen of ze hulp kan bieden of niet.
Ik was daar ook teleurgesteld in, ik heb geen prenatale lessen gevolgd omdat ik niet van het zweverige "ik ga me tot in de puntjes voorbereiden" type ben.
Ik weet dat bevallen pijn doet, maar meer dan de moment zelf kan je niet afwachten leek me.
Dan zou een vroedvrouw je wel uitleggen/helpen met hoe je de weeën best opvangt.
Bovendien had ik al vele malen horen zeggen dat je die lessen toch vergeten bent op het moment suprême.

Helaas... meer dan toucheren en een epidurale voorstellen deden ze niet.
Ik moest aan de monitor blijven (ingeleide bevalling), liefst op mijn linkerzij.
Terwijl ik zelf aangaf de pijn beter aan te kunnen op mijn rug.

Ondertussen staan er wel drie vroedvrouwen op mijn ziekenhuisfactuur, wat ik niet fair vind gezien ze niet eens allemaal zijn komen toucheren. Kijken werd ook gefactureerd...

Dat was dus teleurstellend... maar ach, volgende keer zelf maar vragen of die vrouwen hun beroep kunnen komen uitoefenen?

De hele tijd had niet gehoeven, maar ze zijn echt niks komen helpen, ja, een epidurale voorstellen terwijl ik achteraf gezien misschien evenveel had gehad aan een warm bad...

Ben er een beetje verbitterd in lijkt me als ik dit zo teruglees.

Ik hoop dat een volgende bevalling zoveel mooier zal zijn (niet ingeleid, hulp, niet zo lang in ziekenhuis)

Lies

Berichtdoor Lies » 20 dec 2007, 13:10

Daarvoor dienen die 'zweverige' voorbereidingslessen dus hé: om o.a. assertiever te worden en te weten wat je kan verwachten.

Een geïnformeerde vrouw is een zelfzekerder vrouw is een assertievere vrouw is een gelukkiger vrouw...

Gast

Berichtdoor Gast » 20 dec 2007, 15:58

hier ook niet de hele tijd vv hoor, te weinig eigenlijk
komt dat t er heel erg druk was en ook net heel erg druk geweest
en ik werd ingeleid in hun veronderstelling dat t nog wel ff zou duren,
ik lag daar aan de monitor voor een uur en niemand te zien, wou er af, dus bellen en bellen en bellen, mijn water brak, ik moht er nog niet af
na de monitor is de vv nog 1x komen kijken, en toen heb ik al naar de epi gevraagd en dat hebben ze dan nog een uur gerekt en toen had ik dus al volledige ontsluiting, maar dat hadden ze niet gezien want geen tijd om te controleren...
oke dat kind heeft haar best gedaan, was vriendelijk enzo, maar eigenlijk had dit zo niet mogen lopen achteraf bekeken,
ik was zekers onvoldoende geinformeerd op dat moment ( gaat nog uren duren zei de vv terwijl ik eigenlijk al in een weeenstorm zat) en dat heeft me toen serieus de stuipen op t lijf gejaagd.
En ja ik heb info avonden en cursus gevolgd maar niemand heeft mij daar verteld hoe t echt was eigenlijk.

G'tje

Berichtdoor G'tje » 21 dec 2007, 00:32

Ik ben eind september in Salvator te Hasselt bevallen om 6.16u.
Tja voordeel van nachtelijke arbeid was datik vanaf 7 cm CONSTANT 1vv en 1 stagiaire rond me gehad heb. Zij hebben mij perfect gecoacht, toch wel handig bij een eerste kindje. Nadeel voor die andere dame die tegelijkertijd in arbeid was, zij had epi en de vv ging amper om het half uur even bij haar langs om te checken. Uiteindelijk ben ik nog een paar uurtjes voor haar bevallen, dus ging het vlotjes.

Die vv waren een echte steun, ook al wist ik WEL wat me te wachten zou staan.

Terug naar “Bevalling voorbereiden”