Iemand tips om weeën op te vangen?

An

Iemand tips om weeën op te vangen?

Berichtdoor An » 12 dec 2007, 08:22

Ik beval één van de dagen van ons tweede kindje.
En mijn eerste bevalling is al bij al goed verlopen (wel natuurlijke stuitbevalling) zonder epidurale. Heb wel heel dat ziekenhuis onder gekrijst maar op dat moment stond ik er niet bij stil.

Nu wil ik natuurlijk weer zonder verdoving bevallen, maar mijn vriend zei dat ik bij de eerste zo lelijk deed van de pijn. Dat ik nu toch misschien wel tips of oefeningen wil doen om de weeën op te vangen, zodat het toch wat minder hectisch gaat zijn.

Heeft iemand er? Of gewoon goede raad?

Gast

RE: Iemand tips om weeën op te vangen?

Berichtdoor Gast » 12 dec 2007, 08:37

Goh, An. Wat moeten wij jou nog komen raad geven. Een stuitbevalling zonder epi, chapeau. En wat dan nog, dat je het hele ziekenhuis bijeen gekrijst hebt. Da's alleen erg voor de eerste keer mama's die op dat ogenblik aan de monitor hangen, de kamer ernaast. (weet nog goed dat ik daar op 41 weken aan de monitor lag, en verder op de gang waren ze precies een varken aan het kelen...)

Hectisch is het toch, als je zonder epi bevalt.

Mijn raad? Misschien oorstopjes voor je vriend?;)

Gast

Berichtdoor Gast » 12 dec 2007, 09:07

Hier ook eentje die zonder epi is bevallen. Ik heb ademhalingsoefeningen gevolgd bij de kiné. En ik moet zeggen dat ik tot 9cm mijn weeën heel goed kon wegpuffen. Maar de laatste cm was de zwaarste en duurde het langste.

Weete, babyboom komt nu terug op vtm. Kijkt daar is naar, want ik heb daar vorig jaar ook naar gekeken en heeft me op sommige vlakken ook geholpen qua puffen en persen.

En wat dan nog dat je alles bij elkaar krijst. Ik heb 1 gil gelaten bij het persen maar daar lig je absoluut niet wakker van. Het doet nu eenmaal zeer, maar je krijgt er is wondermoois voor in de plaats hé...

Gast

Berichtdoor Gast » 12 dec 2007, 13:37

Hallo,

Roepen zou trouwens een goede manier zijn om de pijn op te vangen. Dus als dat voor jou helpt, doen! Ik ga het er zeker ook niet om laten, hoor!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 dec 2007, 13:58

hey
roepen is gewoon een verspilling van energie! Ik heb bij mn 2 bevallingen (onder water dus zonder epi) enkel geroepen toen ik echt niet meer kon, ik MOEST gewoon bevallen, persdrang tot en met maar mocht van vroedvrouw nog niet persen, maar ik kon echt niet anders!

Ik heb mn weeën altijd zo opgevangen: zelf buik masseren, man masseert rug, puffen of die manier: puf-puf-puuuuuuuuuuuuuf, de 1e x pufte ik zoals geleerd op prenatale les volgens "deze-wee-keert-nooit-meer-trug" maar daarvan ging ik bijna hyperventileren. de laatste methode (2x kort, 1x lang en krachtig puffen) was effectiever. intussen steeds denken "ik kan NOG" (niet "ik kan nie meer"), en "elke wee is er 1 dichter bij mn kindje".
Warm water (bad) helpt ook goed om weeën beter op te vangen, bij 1e bevalling vielen mn weeën er zelfs bijna door stil, water was te warm...

succes!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 dec 2007, 18:05

Als voor jou roepen de manier is om ermee om te gaan, dan zou ik zeggen roep maar lekker.
Ik heb mijn verhaal al eens gedaan, ben tweemaal bevallen door het op de manier volgens de boekjes te doen (natuurlijk bevallen), dat wegzuchten en puffen van "golven", in trance proberen raken, en op bijna mantra-achtige wijze ook bepaalde dingetjes denken, het is steeds geëindigd met epi.
De laatste keer heb ik lekker geschreeuwd (met de vv naast me, die me daar zeker toe aanmoedigde), en het is me zonder epi gelukt, en het was zeker niet de makkelijkste bevalling van de drie.

Ik denk dat mensen eerder bij jou raad moeten vragen, want idd een stuitbevalling zonder epi (tegenwoordig is dat al bijna standaard met keizersnede bij vele gynaecologen), er zijn er niet veel die u dat na doen!
En ze zeggen ook: "Never change a winning team", dus waarom veranderen wat bij jou gewerkt heeft?

Gast

Berichtdoor Gast » 16 dec 2007, 20:28

In 't begin wist ik me ook geen houding aan te nemen, lag ik verre te blèten van 't zeer. Maar na een tijd zei ik in mezelf dat ik moest doen alsof ik geen weeën meer had en dacht aan prettige dingen. Ik verloor precies af en toe het bewustzijn. En raar maar waar, het hielp, 'k heb in totaal 13 uren arbeid gehad en ben bevallen van een zoontje van 5 kg.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 dec 2007, 06:12

Ik heb tot ik zo'n 7cm had gewoon de hele tijd rond gelopen. Dat was voor mij het enige dat hielp.

Terug naar “Bevalling voorbereiden”