Vroedvrouwen hypocriet ofzo?

Eva

RE: Vroedvrouwen hypocriet ofzo?

Berichtdoor Eva » 12 dec 2007, 18:16

Beste Sandra,

als je je niet goed voelt bij je gyneacoloog, dan verander je gewoon! Jij kiest hem-haar en niet omgekeerd! Je kan tot op het laatste verwisselen! Ik ben ook al 3 keer in het dodoens bij schroyens bevallen. Nu met zz vroedvrouw uit Tienen (geboortehuis isis) thuis en anders rijden we naar Mechelen (als er nog tijd is, ruim een uur rijden). Als we onverwacht met grote spoed naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis moeten, is het zonder onze vroedvrouw. Maar dan primeert toch alleen de gezondheid van kind en moeder, dus maakt het niet uit wie er dan bij is.

Heel veel succes!!!

Sandra

Berichtdoor Sandra » 12 dec 2007, 18:39

Bedankt iedereen voor alle steun en hulp! Ik weet nu wat me te doen staat. Ik ga dan toch verder op zoek naar iemand die dat kan doen wat ik graag zou hebben. Een bevalling is toch iets eenmalig en iets heel belangrijk!

Erika

Berichtdoor Erika » 13 dec 2007, 10:01

hallo,

ik ga in juli bevallen van ons 2e kindje.
Ben bij het eerste gewoon bevallen in de kliniek, 4 van de 5dagen er gebleven en nog enkele dagen vroedvrouwbegeleiding thuis voor de borstvoeding.

Nu zou ik deze zw gyn én vroedvrouwbegeleiding willen, om genoemde redenen:
- om zolang mogelijk thuis te kunnen blijven voor naar de kliniek te gaan
- niet bij om een scheet naar de materniteit te gaan zoals vorige keer
- thuis al weeën op te vangen in ons eigen bad
- proberen weeën op te vangen zonder epidurale
- niet bij 1cm ontsluiting al op de arbeidskamer te liggen en uuuuren te liggen wachten op volledige ontsluiting
- zo mijn ander kindje niet een dag te vroeg wegbrengen als ik beval
- bij harde buiken haar kan bellen ipv een gyn van wacht die toch zegt, kom maar naar de materniteit

enz enz enz

Mijn vraag is nu:

Hoe worden de kosten verrekend van de vroedvrouw?
Bij een gyn is het de maandelijkse bezoekjes en onderzoeken, en die betaalt de ziekekas een deel terug en de laatste maand mijn hospitalisatieverzekering.
Bij de bevalling staat het ereloon en de kosten van de bevalling onder de naam van de gyn en betaalt de hospitalisatieverzekering alles terug.
Hoe zit dit bij een vroedvrouw?
Kosten voor/tijdens/na bevalling? terugtrekken ziekekas? en mag een gyn én vroedvrouw op ziekenhuisfactuur ? worden deze beiden terugbetaald door mijn hospitalisatieverzekering??

groetjes

sara

Berichtdoor sara » 13 dec 2007, 10:06

Over de onkosten bij de bevalling zelf en de verdeling vroedvrouw/gyn weet ik nog niks. Ik volg dat even mee met jou, is best wel interessant.

Over de consultaties bij de vroedvrouw kan ik wel zeggen dat deze goedkoper zijn dan bij de gyn. Na terugtrekking mutualiteit betaal ik uiteindelijk slechts 1 euro per consultatie (bij gyn ongeveer 15 euro)!

Gast

Berichtdoor Gast » 13 dec 2007, 17:04

Bij de vroedvrouw trek ik zogoed als alles terug. Misschien een halve euro dat ik moet bijleggen bij de gyn betaal ik steeds 40 euro waarvan ik 10 euro terugkrijg van de ziekenkas, dus 30 euro uit eigen zak. Hij neemt wel telkens een echo die dan niet door de ziekenkas terugbetaalt wordt maar ik vraag daar helemaal niet naar.

22 weken

Berichtdoor 22 weken » 14 dec 2007, 11:35

Consultaties van de vroedvrouw worden bijna helemaal terugbetaald door ziekenkas. Als de vroedvrouw de bevalling doet ook bijna geen opleg. Meeste hospitalisatieverzekeringen betalen vanaf 3 maand voor en 3 maand na bevalling kosten vroedvrouw terug (bij ons toch zeker zo). Omdat heel wat gynaecologen niet geconventioneerd zijn en dus meer ereloon vragen, is begeleiding/bevalling via vroedvrouw meestal een stuk goedkoper. Anders eens navragen bij je ziekenkas en je polis es napluizen, heb ik zelf ook gedaan :-). Bij eerste ook zh bevalling, nu begeleiding via vroedvrouw en als alles goed blijft lopen, doet zij de bevalling!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 12:30

Ik raad je een assertiviteitscursus aan Sandra.
Ga gewoon naar een andere gynaecoloog als je dat wil, je moet je niet verantwoorden tegenover de eerste. Zeg gewoon dat je geen borstvoeding wil geven, dat is je goed recht.
Je moet leren je mening te uiten, ook al is het negatief nieuws voor de andere.

Eef

Berichtdoor Eef » 14 dec 2007, 15:46

Ik zou gewoon eens naar Patty van Bolle Buik bellen (haar telefoonnummer staat op de website van Bolle Buik). Zij begeleiden ook bevallingen in het ziekenhuis van Mechelen. Meestal is bij de bevalling wel niet zowel de vroedvrouw als de gyne aanwezig. De meeste gynes in Mechelen laten als er geen problemen zijn de bevalling over aan de zelfstandige vroedvrouw en blijven zelf paraat staan.

Consultaties bij de vroedvrouwen (bij Patty alleszins toch) worden volledig terugbetaald door de mutualiteiten. Ik moet geen frank bijleggen. Je moet wel betalen op de consultatie maar je krijgt dat dus volledig terug. Voor de bevalling en de nazorgen thuis moet je zelfs niet betalen. Dat wordt automatisch met de ziekteverzekering geregeld.

Ik zou als ik jou was rap even bellen en al je vragen stellen (of nog beter gewoon eens op consultatie gaan om te zien of het klikt). Patty is een hele lieve geduldige vroevrouw die heel erg goed kan luisteren.

Groetjes,
Eef

Erika

Berichtdoor Erika » 14 dec 2007, 17:30

mijn gyn zijn vrouw is vroedvrouw én zit mee aan de balie van de privépraktijk dus beter kan niet... samen hebben ze heel veel ervaringen.
dus dat is voor mij zeer makkelijk.

Zal eens naar fortis bellen.

Sandra

Berichtdoor Sandra » 15 dec 2007, 15:59

Ik ben er nog altijd goed mee bezig, alles overwegen en bekijken. Ik heb ook eens naar bollebuik gemaild, ben benieuwd! Ik denk dat ik polyklinisch ga bevallen.

Sandra

Berichtdoor Sandra » 16 dec 2007, 09:41

Ja! Ik kreeg zelfs in het weekend reeds een mail terug van bollebuik! Ik mag contact opnemen met Patty, ze begrepen me daar zonder enig probleem. Zij werken samen met het ziekenhuis van mijn keuze, en doen afwisselend met gyn consultaties... Weeen eerst opvangen thuis, super echt wat ik zoek!

Morgen bellen, want op zondag ga ik die mevrouw niet lastigvallen.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 dec 2007, 10:09

Ben in Mechelen bevallen. De vroedvrouw was thuis langsgekomen als de arbeid begon. Ze is gewoon meegegaan naar het ziekenhuis en is er de hele tijd bij gebleven. Ik heb hiervoor aan niemand toestemming gevraagd. Ik heb haar wel voorgesteld bij aankomst in het ziekenhuis. Ze heeft zelf met de aanwezige vroedvrouw van het ziekenhuis afgesproken wie wat zou opvolgen.
Bij de info op de materniteit had ik gevraagd of er iemand bij mocht zijn bij de bevalling en ze hadden gezegd 'de papa natuurlijk en maximum één extra persoon'.

Terug naar “Bevalling voorbereiden”