Vroedvrouwen hypocriet ofzo?

Sandra

Vroedvrouwen hypocriet ofzo?

Berichtdoor Sandra » 10 dec 2007, 11:22

Bij mn eerste kindje ben ik begeleid door een vroedvrouw, was er tevreden van. Ik moest speciaal daarvoor een heel eind rijden, want de voorziene thuisbevalling lukte niet, en de vroedvrouw werkt enkel nog met 'dat' ziekenhuis samen. Tijdens mijn bevalling huilend van schaamte een epidurale gevraagd, ik was zo bang gemaakt op voorhand een epidurale is onnatuurlijk en slecht voor je kindje werd er verteld. Daarna zou ik zoals iedereen bij een vroedvrouw de borst geven, ik dierf dit zelfs niet weigeren want ik zou nogal een preek gekregen hebben. Nu door mijn zware bevalling en mislukte borstvoeding (ga ik zelfs niet over uitweiden, het was een hel voor mij en mijn kind) kwam ik deze zwangerschap bij een gyn terecht.

Ik voel me bij deze gyn wel goed... maar toch mis ik iets. Ik hoorde van een vriendin dat zij gyn en vroedvrouw combineerde. Ik belde dus met de vroedvrouw. Oei wat een preek kreeg ik daar! Een SCHANDE dat ik in DAT ziekenhuis wil bevallen, de mentaliteit is daar zeer slecht volgens haar (ik dus al half in paniek help is het zh dat ik koos echt zo slecht??) En nee ze wil mij hoegenaamd niet begeleiden, enkel als ik thuis beval met haar erbij. Toen ik mijn ervaringen erbij haalde kwam ze meteen met het argument: dat is daarom nu toch niet weer zo?

Een andere vroedvrouw gebeld. Deze snapte hoegenaamd niet wat ze voor mij kon betekenen... Ik beval immers toch in het ziekenhuis met een gyn? Voorbereiding op de bevalling? Maar mevrouwtje u hebt dat toch al eens meegemaakt? Belt u me terug als u 7 maand zwanger bent dan zullen we eens praten over de komende borstvoeding. Er word dus blindelings vanuitgegaan dat je borstvoeding gaat geven?? Ik dierf zelfs niet zeggen dat ik deze keer toch liever een flesje zou gaan geven...

Is er dan geen enkele vroedvrouw die me raad kan geven over de zwangerschap, voorbereiden op de komende bevalling en natuurlijke methodes kan aanleren om met kwaaltjes om te gaan? Iemand die me met raad en daad bijstaat en me kan informeren over eventueel polyklinisch bevallen met kraamhulp nadien, informeren over relaxatiemethodes, homeopathie enz enz??

Mijn gyn is schitterend hoor, maar ik heb zo'n angst om alles zo klinisch te gaan beleven dit keer. Knippen wanneer het niet nodig is, medicatie waarvoor een homeopatisch vervanger bestaat enz.

Men wil alles ofwel helemaal 'natuurlijk' , dus word je schuldgevoelens aangepraat over epi en flesvoeding ook al kan het soms gewoon niet anders (zoals bij mij toen) ofwel ga je bij een gyn en zit je met 1000 vragen en angst want gyns doen alles nogal makkelijk klinisch...

Wat te doen???

Gast

RE: Vroedvrouwen hypocriet ofzo?

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 12:28

Niet alle vroedvrouwen zijn zo hoor...
Ik heb ook geen goede ervaringen met mijn eerste bevalling gehad (slechte ervaring in ziekenhuis, mislukte borstvoeding, ....) en heb daarom nu een vroedvrouw.
Zij is helemaal niet radicaal, alles wordt mij gevraagd of voorgesteld. Zij eist helemaal geen thuisbevalling of borstvoeding, zij vraagt wat ik wil en geeft daarna info.
Er zijn heel wat mogelijkheden, je hebt het zelf in de hand.
VOlgens mij ben je gewoon in de 'verkeerde' handen gevallen en heb je ook wel een beetje zelf het probleem dat je niet 'assertief' genoeg bent : als je wil uitleggen aan vroedvrouw of gyn moet je natuurlijk ook wel weten wat je wil... En dit bedoel ik niet negatief.
Ik weet niet van welke regio je bent, maar hier bij ons alleen maar goede ervaringen met de vroedvrouw.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 12:40

hier twee keer bevallen met vroedvrouw! twee keer een andere. alle twee engeltjes en ook de derde keer zal het een vroedvrouw worden! ik denk dat je in de verkeerde handen bent gevallen hoor! bij welke vroedvrouw ben je geweest als ik mag vragen?

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 12:45

Nee, ze zijn soms echt wel hypocriet. Gewoon bij de gyn blijven. Neem eens contact op met de materniteit waar je gaat bevallen. Wedden dat er daar een paar lieve vroedvrouwen zijn die op elke vraag die je stelt willen antwoorden ?

Hilde

Berichtdoor Hilde » 10 dec 2007, 12:53

Ik had een schat van een vroedvrouw die me begeleidde!!
Ik ben ook bevallen in ZH met gyn - maar kon bij haar terecht voor 'andere' dingen. De gyn was - voor mij dan toch - meer specifiek medisch en kind-opvolging gericht.
De vroedvrouw was eerder iemand bij wie ik terecht kon met al mijn andere vragen, angsten en ervaringen.

Ik kan haar alleen maar aanbevelen: www.vroedvrouwaanhuis.be

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 13:50

Van welke regio ben je?
Heb een schat van een vroedvrouw met HEEL veel respect.
Voel me ontzettend goed bij haar.
Ze gaat me ook begeleiden bij de arbied, maar mag niet mee in Klina.....dat is HEEL jammer!
Is echt een schat van een vrouw!

Eef

Berichtdoor Eef » 10 dec 2007, 13:58

Ik denk dat je heel veel pech gehad hebt met de vroedvrouwen waarbij je terecht kwam. Van welke buurt ben je? Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen maar heb met wel mee laten begeleiden door een vroedvrouw: Patty van Bolle Buik. De consultaties bij haar waren veel aangenamer en ik kon er echt met al mijn vragen terecht (ook die over het ziekenhuis). Als je uit de regio Leuven-Mechelen-Brussel bent zou ik zeker eens bij Bolle Buik aankloppen. Stuk voor stuk fantastische vroedvrouwen!

lieke

Berichtdoor lieke » 10 dec 2007, 14:20

@ hierboven: als je graag met je VV bevalt, kan je mss overwegen om te bevallen in Sint Jozef in Mortsel of in het Sint Vincentius te Antwerpen? Daar mag je begeleid worden door een zelfstandige VV. Of ben je nogal verknocht aan je gyn in Klina?

@ Sandra

Ik heb me tijdens mijn zwangerschap ook regelmatig geërgerd aan sommige voorstanders van het natuurlijk bevallen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf pro natuurlijk bevallen, maar gematigd. Ik hou niet van te extreem denken. Sommigen overdrijven in hun klinische aanpak van zwangerschap en bevalling, maar sommigen pro natuurlijk voorstanders denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. De gezichten die ik in het 'alternatievere' milieu kreeg omdat ik nog maar overwoog om een epi te vragen. Of omdat ik in een ziekenhuis wou bevallen ("thuis toch het allerbeste, daar kan geen ziekenhuis aan tippen").

Doe waar je je zelf het beste bij voelt. De ene heeft de kalmte en de sereniteit van thuis nodig, de andere de zekerheid van een ziekenhuis. Maar is het ene beter dan het ander??

Probeer je goed te informeren, over alle opties. Elk 'kamp' geeft éénzijdige info (bv op een info-avond over epi's zei de anaesthesist (? hoe schrijf je dit :o ) dat er geen enkel nadeel aan een epi verbonden was, op de prenatale cursus was een epi des kwaads. De waarheid ligt ergens in het midden zeker?)

Ik ben uiteindelijk bevallen met een gyn, maar heel sereen in bad, geen knip, geen gedoe, geen gehaast. De bevalling die ik wou...

Sorry voor het lange epistel. In ieder geval, die VV die zo haar eisen stelt, daar zou ik niet bij willen bevallen. Te meer omdat jij je er niet goed meer bij voelt. Opties zijn volgens mij: verder zoeken naar een VV waarmee het klikt. Mag je je eigen VV meenemen naar het ZH waar je bevalt? Of voor een ziekenhuis kiezen dat bekend staat om pro natuurlijk te zijn, maar dan moet je van gyn veranderen.

succes

@Sandra

Berichtdoor @Sandra » 10 dec 2007, 17:32

Hallo Sandra,
allereerst wil ik je zeggen dat niet alle vroedvrouwen zo zijn zoals je hier beschrijft. Spijtig zijn er wel enkelingen.
Maar wist je dat er nog andere manieren bestaan om natuurlijk te bevallen in een ziekenhuis. Ik werk voor het bevorderen van natuurlijk bevallen. Ik kan u meer uitleg geven via mail. [url]natuurlijkbevallen@skynet.be[/url]

Sandra

Berichtdoor Sandra » 10 dec 2007, 17:59

Bedankt voor de vele reacties.

De website www.vroedvrouwaanhuis.be sprak me alvast heel erg aan, maar jammergenoeg te ver. Aan de laatste: ik heb je een mailtje gestuurd. Ik ben echt benieuwd of ik toch nog ergens terecht kan. Ik vond al die dingen gewoon zo interessant (draagdoeken, bachbloesems en homeopathie, een waterbevalling) en nu ik kies voor een ziekenhuis en geen borstvoeding verlies ik als het ware alle andere natuurlijke dingen rond bevallen ook...

Overigens zelfs als ik zou willen is thuis bevallen geen optie want wij zitten momenteel in een bouwwerf.

Sandra

Berichtdoor Sandra » 10 dec 2007, 18:00

Ik ga even op zoek via internet naar 'Patty van bolle buik'

@Sandra

Berichtdoor @Sandra » 10 dec 2007, 19:01

Ik stuur u vandaag nog een mailtje terug.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 20:14

ik versta niet goed wat voor vragen je nu nog hebt bij een 2de kindje eigenlijk?? en wat een vroedvrouw dus idd voor jou kan doen??

ik heb nog geen keer de behoefte gehad om iets te vragen wat dan ook?? ook niet aan de gyn hoor?
snap niet wat al die heisa is??

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 20:44

misschien moet je eens googlen op geboortehuis. in Geel en in LIer heb je hier een afdeling van. denk dat bolle buik in leuven ook zoiets is.
misschien dat zij je kunnen bijstaan.

Sandra

Berichtdoor Sandra » 10 dec 2007, 21:30

@21:14 Wist jij alles na 1 bevalling? Mijn eerste bevalling leek totaal niet op een normale bevalling ik heb 36 uur erover gedaan ik was volledig in paniek en ben ingeleid. Mijn schaambeen steekt te ver naar beneden blijkbaar. Vragen die ik zou kunnen stellen? Goh ik kan een hele lijst maken:

Hoe ontspan je tijdens de weeen, hoe moet je ademen, hoe herken je het begin van de bevalling, kan mijn man dingen leren om mij bij te staan? Welke mogelijkheden zijn er om toch een beetje natuurlijk te bevallen? Wat kan ik doen om te voorkomen dat mijn kindje net als het vorige vol eczeem staat? Hoe en welke flesvoeding geven, en hoeveel? Wat is een normaal gewicht om bij te komen? Hoe gebruik je een zitbal tijdens de bevalling? Kan ik polyklinisch bevallen? Waar zoek ik dan kraamzorg? Kan aspartaam kwaad tijdens de zwangerschap? Wat doen ze als je geen borstvoeding wil geven? Wie zal er bij zo'n bevalling aanwezig zijn? Hoe en welke kamers zijn er in een kraamkliniek? Hoe ziet die bevallingsruimte eruit? Welke natuurlijke producten zijn er bijvoorbeeld om de knip te verzorgen? Enz...

Genoeg?

Sandra

Berichtdoor Sandra » 10 dec 2007, 21:34

En wie moet ik bellen bij problemen? Mijn gyn is nooit bereikbaar, bij de vorige zwangerschap stond de vroedvrouw voor me klaar. Ik wil niet meteen naar de kraamkliniek rijden na de eerste wee maar hoe weet je dat eigenlijk, en wanneer rij je erheen? Ik ben dus echt zo bang he nu. Ik heb het gevoel er helemaal alleen voor te staan.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 dec 2007, 08:10

Sandra, in welke omgeving woon je? Dan kunnen we je misschien concreter verder helpen.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 dec 2007, 12:41

Bij ons in 't ziekenhuis origaniseert Kind en Gezin infoavonden waar de meeste van je vragen aan bod komen. Je krijgt er ook een rondleiding in de verloskamers en de materniteit ...
Misschien is dat in het ziekenhuis dat jij gekozen hebt ook ...

Sandra

Berichtdoor Sandra » 11 dec 2007, 12:45

Ik zou bevallen in het vroegere dodoens ziekenhuis in mechelen... Ben dus ook van die omgeving.

sara

Berichtdoor sara » 11 dec 2007, 13:02

Dan weet ik al naar welke vroedvrouw je gebeld hebt!! ;) Ook ik ben van Mechelen en zocht vorig jaar (toen we hier pas waren komen wonen) een gyn voor de jaarlijkse onderzoeken en wilde dan liefst een gyn die achter thuisbevallen en/of natuurlijk bevallen stond. Hiervoor had ik enkele vroedvrouwen gemaild die in Mechelen thuisbevallingen doen. Die ene dus belt mij terug met de stelling dat er in Mechelen geen enkele gyn was met wie ze wou samen werken en dat ze hier niet meer begeleidt, dan liever naar Antwerpen gaat. Haar goed recht, maar de andere vroedvrouwen werkten wel allen samen met Dodoens (en meer bepaald dr. Schroyens), dus vond ik dit toch maar raar. :?
Nu ik zwanger ben ga ik voor echo's e.d. naar Schroyens en bij Leen Massey als vroedvrouw. Is wel een stukje rijden, maar was uiteindelijk een persoonlijke keuze. in mei hoop ik dan van mijn eerste thuis te bevallen, maar als dit niet gaat, hoop ik dat zij mij in het ziekenhuis zal begeleiden. Voorlopig alleszins zeer tevreden!

Ik hoop dat je toch ook een lieve vroedvrouw vindt die je wilt bijstaan met raad en daad. Want ook al wil je in het ziekenhuis bevallen, dan nog moet je recht hebben op die persoonlijke uitgebreide begeleiding van een vroedvrouw, vind ik!

@sandra

Berichtdoor @sandra » 12 dec 2007, 12:02

Sandra,

Als je in Dodoens wil bevallen: Patty en Alexandra van Bolle Buik werken samen met Dr. Schroyens uit Dodoens. Ze doen de begeleiding en de bevalling bij een 'normale' zwangerschap en je kiest of je hen de bevalling laat doen in dodoens of thuis. Dr. Schroyens komt er enkel bij als er complicaties zijn. Je moet niet meteen beslissen, pas tegen het eind van je zwangerschap. Ze hebben alle respect voor een zh-bevalling. Na een vreselijke eerste bevalling (infuus wegens te traag, niet mogen persen wegens gynaecoloog die maar niet kwam, grote knip met ontsteking, medicatie die niet bij bv mag, etc) begeleidt Patty ons. En ja, ik heb ook nog veel vragen, zeker omdat het de vorige keer niet zo goed liep. Patty zien we elke maand en elke consultatie is een oase van rust en betrokkenheid. Dr. Schroyens doet de echo's en is een hele aangename, ontspannen en vooral 'gewone' man met veel respect voor vroedvrouwen. Een aanrader dus.
veel succes,
j.

Sandra

Berichtdoor Sandra » 12 dec 2007, 14:11

Probleem is dus dat ik al een gyn heb, en die rekent erop dat ik met haar zal bevallen. Wat raden jullie me aan?

Gast

Berichtdoor Gast » 12 dec 2007, 15:01

Beste Sandra, wat wil je nu nog meer? Iedereen geeft je maar raad en goede info, en toch blijf je maar in rondjes draaien. En nu je laatste berichtje weer : wat raden jullie me aan????? Meisje, jij moet gaan bevallen, doe iets met al de info die je hier van ons gekregen hebt. Maak zelf je keuze en neem je leven zelf in de hand.
Wil je een vroedvrouw dan zoek je er eentje : zie hierboven al de supertips
Je hebt nog tijd genoeg om te beslissen of je thuis of in het ziekenhuis wil bevallen.
Wil je een andere gyn, dan zoek je een andere gyn : ook weer hierboven al heel wat tips.
Maar je zal het wel zelf moeten doen. Zolang jij niet weet wat je wil en opkomt voor jezelf en kiest, zal het op niets uitdraaien.
Wij kunnen het niet voor me doen.
Sorry, maar dit moest me echt even van het hart.
Ik begrijp dat je eerste ervaring slecht was, dat was heus zo bij meerdere vrouwen. Maar dan is het nu het moment om goede keuzes te proberen te maken en er een leuke bevalling van te maken. Kies en doe het!

Sandra

Berichtdoor Sandra » 12 dec 2007, 15:23

Ik weet exact wat ik wil. Ik wil in het ziekenhuis van mechelen bevallen met de gyn en een vroedvrouw. Zo ben ik trouwens vorige keer uiteindelijk ook bevallen.

sara

Berichtdoor sara » 12 dec 2007, 16:47

Wat je altijd kan doen is een afspraak maken met 1 van de vroedvrouwen van Bollebuik of Leen Massey (nu diep-rood). En aan hen vertellen wat je wil en dan vragen wat volgens hen de mogelijkheden zijn. Je kan dan achteraf nog altijd van gyn veranderen eventueel. Waarschijnlijk kunnen de vroedvrouwen je het beste helpen (zonder dat je afgesnauwd wordt hopelijk). En volgens mij moet dat wel te vinden zijn, een vroedvrouw die je bijstaat met raad en daad tijdens de consultaties/zwangerschap en eventueel ook het begin van de arbeid bij je thuis (of direct in het ziekenhuis) opvolgt, waarna je dan naar het ziekenhuis gaat om te bevallen met je gyn. Desnoods bel je alle vroedvrouwen die rond Mechelen werken op... de moed niet te snel opgeven. Veel succes!

Terug naar “Bevalling voorbereiden”