welk dessert mag je nu nog wel eten?

kweet het niet meer ;)

welk dessert mag je nu nog wel eten?

Berichtdoor kweet het niet meer ;) » 11 apr 2007, 14:18

hoi,

ik lees zoveel, dat ik met moeite een ijsje durf te eten ;)

choco mouse, soft-ijs, tiramisu, verse hoeve ijs.
mag je niet meer eten zeker?
komt door omdat het gemaakt is met rauwe eieren, dacht ik.
maar nu wat mag je dan nog wel eten?
overal zitten toch eieren in?
pannekoeken, rijstpap, cake, ik eet ook graag javanais (mag da) ?

wie helpt, en kan me zeggen wat je wel mag eten, en wat zeker niet?

ik weet dat zwanger zijn geen ziekten is, maar met eten moeten we toch opletten precies.

valerie

RE: welk dessert mag je nu nog wel eten?

Berichtdoor valerie » 11 apr 2007, 14:21

chocomousse zou niet mogen, maar ik heb het toch al gegeten hoor.

Van ijs had ik ook al gehoord dat je moet oppassen, maar dat spreekt dan tegen dat de bacterien zouden verdwijnen na het invriezen van voeding. Ijs is toch ook bevroren hé zeg! Heb het ook al gegeten.

Pannenkoeken en cake zijn opgewarmd hé, dus dat kan zeker geen kwaad. Ik heb een periode héél veel pannenkoeken gegeten. Merci voor de tip, ik ga er bakken!!! :hihi

greetje

Berichtdoor greetje » 11 apr 2007, 14:22

om heel eerlijk te zijn
sinds ik zwanger ben heb ik nog steeds chocomouse gegeten, ijs, tiramisu rijstpap, pannekoeken en cake.
In de laatste zit inderdaar ei, maar je bakt die toch dus het rauwe ei is toch weg/gebakken

evyke, mama van Robin, Hanne en...

Berichtdoor evyke, mama van Robin, Hanne en... » 11 apr 2007, 14:28

tijdens mn vorige zwangerschappen ook alles gegeten..
en nu terug ook...
op den duur mag je niks meer eten
t enige wat ik laat is prepare... heb ik super veel moeite mee se :)

Gast

Berichtdoor Gast » 11 apr 2007, 14:34

is soms moeilijk hé.

Welnu, pannenkoeken kan zeker: geen enkele reden waarom niet. Cake is zeker geen probleem (eieren hebben in over gezeten hé).

Ijs van ijskraam zo op straat eet ik niet, en zeker niet van zo'n softijsmachine. Probleem is daar vooral dat niet hygiënische omstandigheden voor bacteriën en zo kunnen zorgen. Maar wat ik wel vaak doe is doos ijs kopen in delhaize of carrefour en dat in eigen diepvries bewaren en met veel smaak opeten, dat mag zeker.

Tiramisu zou inderdaad niet mogen omwile van rauwe eiseren (hoewel ik dat niet zeker weet) maar ik dacht ook omwille van mascarponekaas (weet eigenlijk niet precieze reden maar heb dat geschrapt. Verse chocomousse mag eigenlijk ook niet maar dat in carrefour en zo (bijv. Danone) is normaal wel behandeld en mag dan weer wel.

Javanais ken ik niet goed, dus weet ik het neit.

Maar je ziet, je mag zeker vanalles eten hoor. ik ben verzot op rijsttaart, eet ik elke week zeker één van.

Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 11 apr 2007, 15:26

Ik eet gewoonweg alles! Nèm! :p

Gast

Berichtdoor Gast » 11 apr 2007, 16:25

Geen zelfgemaakte ijs met rauwe eieren
Geen zelfgemaakte chocomousse met rauwe eieren.

Oplossing: haal chocomousse in de winkel, gefabriceerd in de fabriek (hier zitten geen eieren in, lees maar op de verpakking.)

Ijs en cake en dergelijke mag je wel eten.

Wat ik nu niet zou doen, is softijs eten.
Maar daar ben ik sowieso, zeker in het buitenland, en bij warm weer, voorzichtig mee. Heb ooit al eens samonella gehad... En dat wil je geen tweede keer meemaken. Je kan het niet vergelijken met de ergste buikgriep.

K.

Berichtdoor K. » 11 apr 2007, 16:29

Rauwe eieren mag je gewoon eten zoals normaal. Ik heb het toen nagevraagd bij de gyn. Kan helemaal geen kwaad zei ze.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 apr 2007, 16:31

rauwe eieren kan in principe geen kwaad als ze vers zijn...

Gast

Berichtdoor Gast » 11 apr 2007, 16:32

het enige waar je volgens mijn gyn op moet letten is op rauw vlees en dat je groenten goed gewassen zijn.
Mijn schoonzus mag van haar gyn geen vis, garnalen,.. meer eten.
Toen ik dat vertelde aan mijn gyn glimlachte hij en zei : uw schoonzusnmag toch nog wel ademen zeker?
trouwens vis ed zijn gezond!!!
Rauwe groenten ook!!
En nog zovele andere dingen.

Mss moeten we maar allemaal niks meer eten en alleen vitamine-preparaten drinken waar alles in zit???

L

Berichtdoor L » 11 apr 2007, 16:42

Tip: als je niet zonder ijs kan, een overheerlijk sorbetje kan ook wonderen doen... EN is nog beter voor de kilootjes :-)

bianca

Berichtdoor bianca » 11 apr 2007, 18:12

ik heb nog nooti gehoord dat je geen rauwe eiren mag eten... ik heb nu de 3e zs en heb elke keer alles gegeten ik weet wel dat je rauwe groenten goed moet wassen vanwege toxoplasmose, rauw vlees goed moet bakken en geen ongepatseuriseerde melk/kaas mag hebben

als het zo doorgaat mag je alleen maar brood en aardappels eten

Gast

Berichtdoor Gast » 11 apr 2007, 18:38

Je moet een beetje oppassen met rauwe eieren door eventuele samonella besmetting. Maar als je altijd netjes je eieren binnen de 14 dagen opeet en vernieuwd, dan heb je geen probleem hoor.

Pannenkoeken en cake: geen probleem, want verwarmd
gewone ijsjes eet ik ook
soft-ijs: vind ik altijd al tricky en zeker op reis
tiramisu: lust ik alleen als ik hem zelf maak (en dan weet ik wat ik erin draai hé)
chocomousse: heb ik nog nooit zelf gemaakt, maar in potjes gebruiken ze nooit verse eieren, enkel gedroogd ei, dus volgens mij ook geen probleem hoor.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 apr 2007, 21:18

rauw ei vermijden is niet enkel voor salmonella hoor, dus ik ben er persoonlijk wel voorzicht mee. Zie hieronder ivm listeria op website van kind en gezin:

Hoe voorkom ik listeriose?

Let heel goed op de houdbaarheidsdatum bij voedingsmiddelen.
Verwarm etensresten en kant-en-klare maaltijden altijd tot kokend heet.
Was je handen, messen en snijplanken goed na het hanteren van ongekookt voedsel.
Hou niet bereid vlees weg van ander voedsel.
Was rauwe groenten grondig.
Eet geen:
rauwe dierlijke producten (rauw vlees, rauwe vis, rauw ei ...)
niet-gepasteuriseerde melk
zachte kazen van rauwe melk ('au lait cru'): mozzarella, brie, camembert, enz.
Eet wel:
gekookte, gepasteuriseerde of verhitte voedingswaren.
Hou ook op reis of op restaurant rekening met deze tips.

C

Berichtdoor C » 12 apr 2007, 07:27

Ben ruim 38w en heb in m'n zwangerschap al alles gegeten ok ik ben imuun voor toxo maar dan nog! Als je van betrouwbare zaken en merken koopt is er geen probleem. Ben dit weekend om een heerlijk ijsje bij Australian Icecream geweest en 't heeft me gesmaakt! En als ik echt zin heb in verse chocomousse ga ik er gewoon bij de bakker om, de eigenaar is een persoonlijke vriend waar ik alle vertrouwen in heb dat hij met heel verse producten werkt en dat de hygiene top is! Wat betreft pannekoeken en cake die eieren zijn toch niet rauw meer als je ze op eet of eet jij de deeg op??? :)

M'n gyn heeft me qua eten en drinken niets verboden! Hij zei enkel alles met mate en dat ik het hem moest laten weten als er iets is waar ik me onnozel zou in eten maar dat heb ik gans m'n zwangerschap niet gehad!

'k Zou zeggen geniet van je zwangerschap 't is al vlug genoeg voorbij! En zoals je zelf al zei zwanger zijn is geen ziekte!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 apr 2007, 09:07

zelfgemaakte chocomouse zou niet mogen maar chocomouse uit de winkel daar zit eiwitpoeder in dus... mag wel hé

Gast

Berichtdoor Gast » 12 apr 2007, 10:07

Ik woon momenteel voor nog een paar maanden bij m'n schoonouders bij. Zij zijn geobsedeerd door wat ik niet mag eten tijdens m'n zwangerschap. Ik zou volgens hen wel rosbief (rosé) mogen eten enz maar geen garnalen en geen mosterd :-) (omdat dat slecht zou zijn voor de baby z'n hersenen ?????!!!). M'n gyn heeft eens lief gelachen en gezegd dat garnalen gekookt zijn, maar wel vers moeten zijn. En dat heel dat toxo verhaal overroepen is. In Holland wordt er zelfs niet over gesproken. Ik eet geen rauw vlees of rosé vlees en hij raadt me ook aan om vooral op te letten voor een goede handhygiëne. Want da's naart schijnt een groot besmettingsgevaar. Ik geef ook les dus ... Oh ja en ook van huisdieren afblijven in die zin, geen kat kussen en geen kattenbakken reinigen en opletten met kattenkrabben.

Wat ik me nu afvraag drinken jullie cola light?
Want alst op aspartaam aankomt moet ook chips van Croky en vitalinea yohurt en Spa limonade en nog hééél veel producten op de zwarte lijst gezet worden (bevatten allemaal aspartaam).

Gast

Berichtdoor Gast » 13 apr 2007, 14:26

Aspartaam is voor niemand gezond, zwanger of niet. Maar of je er nu op let of niet je hebt dagelijks aspartaam binnen, je kan dat gewoon niet vermijden! Soms is de hoeveelheid zelfs zo klein dat ze het er niet moeten opzetten maar het wel bevat! In flessen melk zit het zelfs! Ik drink al gans m'n zwangerschap met mate light producten, ervoor dronk ik enkel light. Ik ben imuun voor toxo dus voor rauw vlees moet ik niet zo opletten net zoals met katten (gelukkig heb twee binnenhuiskatten!). Verder probeer ik op te letten met rauwe vis en gerookte vis. Maar heb beiden ook al gegeten.

Zoals eerder gezegt m'n gyn verbiedt me niks om te eten of drinken, hij is enkel van het principe alles met mate!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 apr 2007, 11:57

chips, aspartaan???
Amai, dan zit ik met grote problemen, want ik heb heel de dag door zin in paprika chips. ik geef er niet steeds aan toe, omwille van mijn gewicht, maar ik krijg water in mijn mond als ik al nu al over schrijf. Ik eet toch wel 2 a 3 keer per week een klein zakje papikachips van crocky.
Allé, weer iets wat ik weet. Vroeger wisten de mensen niet wat ze wel of niet mochten eten en wij zijn toch ook groot geworden! Gewoon opletten voor rauwe groeten, fruit goed wassen en geen rauw vlees!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 apr 2007, 12:08

Ik ben zwanger van een derde en ik eet alles, chocomousse, tiramisu, préparé (heb antistoffen tegen toxo) enz...Enkel soft ice laat ik zo omdat je toch niet weet hoevaak en hoe goed die machines worden gereinigd, maar voor de rest mag ik alles van mijn gyn, ook vis en schelp- en schaaldieren zijn helemaal geen probleem volgens haar.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 12:29

Ben voor de tweede maal zwanger en moet van mijn gyn heel goed opletten voor listeria bacterie, dus geen rauwe eieren. Dus geen mayonaise ook! Iedereen kijkt altijd zo vreemd als ik hiervan spreek. Eten jullie dit ook niet?

ik trg van 14/04 12.08h

Berichtdoor ik trg van 14/04 12.08h » 16 apr 2007, 12:32

Ik eet wel mayonaisse, ik maak m'n mayonaisse trouwens nog altijd zelf, ik heb nog nooit of nooit een slecht ei gehad, dus waarom zou'k er nu wel een hebben, ik let wel altijd op de versheidsdatum en als die overschreden is gooi ik de eieren gewoon weg, mijn gyn vind dit prima zo.

Het is nu mijn derde zwangerschap en ik at elke zwangerschap zo goed als alles, mijn kindjes zijn perfect gezond geboren.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 14:59

Lieve mensen, in chips zit geen aspartaan :-)

e

Berichtdoor e » 16 apr 2007, 15:47

Hey,

Het enige waar ik moet op letten van de gyne is :
geen pate - geen gerookte zalm - geen schimmelkazen
Voor de rest ik gewoon waar ik zin in heb. Voor ik zwanger was dronk ik cola light lemon .. dat is het eerste dat ik gelaten heb en niet omdat het light is , maar omdat ik het niet meer lust. Ik drink nu gewoon cola. Heb ik zin in een ijsje of chips .. dan eet ik dat gewoon. Ben nu bijna 36 weken ver en zit maar 1kg boven mijn stargewicht .. vraag me niet hoe het komt want ik eet de hele dag door ..
Dames geniet ervan ..

Sabine_Heesters

Re: welk dessert mag je nu nog wel eten?

Berichtdoor Sabine_Heesters » 06 jul 2020, 14:14

Hoi

ik raad je aan om geen dessert waarin rauwe eieren gebruikt zijn te eten zoals tiramisu, bavarois en chocomousse. Maar er zijn natuurlijk ook heel wat andere lekkere desserts zoals pannenkoeken en cake. De eieren die je hierin gebruikt zijn opgewarmd dus dit zou normaal gezien geen kwaad kunnen. Geniet er vooral van!

Terug naar “Je bent zwanger!”