krabsalade

xxx

krabsalade

Berichtdoor xxx » 01 feb 2007, 19:01

Mag je als zwangere vrouw krabsalade eten?
Mossels wordt afgeraden, heb ik gehoord.
En gerookte zalm? Op de duur weet ik het ook niet meer hoor.

kaat

RE: krabsalade

Berichtdoor kaat » 01 feb 2007, 19:40

Sinds ik zwanger ben, eet ik geen krabsla of gerookte zalm meer. Ook geen andere slaatjes of koude bereidingen, trouwens. Zelfs gerookte ham laat ik liggen. Gerookte zalm is gevaarlijk voor listeria, geloof ik.

Mie

Berichtdoor Mie » 01 feb 2007, 19:46

Gerookte zalm is af te raden wegens de listeria-bacterie, tenzij je ze zelf ergens vers gekocht hebt dan kan het geen kwaad maar die vanuit een gesloten verpakking is gevaarlijker omdat de listeria-bacterie zich daar snel in kan vermenigvuldigen.
Mosselen eet ik wel nog, maar nooit koud.
Krabsalade eet ik zelf momenteel niet maar mijn zus die zwanger is eet het wel nog. Ik weet ook niet goed wat ik met krabsalade aan moet vangen. Maar er is wel gezonder beleg voor op de boterham dan krabsalade natuurlijk.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 feb 2007, 20:16

Maar natuurlijk mag je nog krabsla en zalmsla en ....sla eten! :hoho
Jongens toch, tegenwoordig mag je niks meer eten als je dat hier allemaal leest. :hoho

Gast

Berichtdoor Gast » 01 feb 2007, 20:34

Listeria kan in principe overal inzitten, vette vis zoals zalm is juist gezond!
Bij slaatjes moet je opletten dat ze vers zijn, anders loop je kans op een salmonellabesmetting. Salmonella op zich is niet gevaarlijk voor je baby, je bent er gewoon zelf heel ziek van (en daarom zou is het ook niet goed voor je baby natuurlijk). Een goeie hygiëne is al veel waard!
Bij rauwe melk en kaas gemaakt van rauwe melk moet je oppassen voor listeria, dit staat normaal gezien duidelijk op de verpakking. Vooral in Frankrijk goed op letten en daar geen kaas van de markt/recht van de boer eten! Listeria is wel heel gevaarlijk voor je baby.
Rauwe groenten moet je goed wassen, vlees (vooral schaap en varken) goed doorbakken om toxoplasmose te voorkomen als je niet immuun bent. Voor de rest ook een goeie hygiëne: handen wassen als je met zand gewerkt hebt bijvoorbeeld.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 feb 2007, 20:54

Je mag het best NIET eten!
1 kan salmonella inzitten
2 mayonaise lysteria bacterie enz...
Ik heb het in elk geval niet gegeten tijdens mijn zwangerschap.
Ik voelde me er niet goed bij als ik iets had gegeten dat eigenlijk best niet mocht dus heb ik het ook niet meer gedaan!
Je moet dat zelf weten of je dat doet of niet....
mijn nicht ging elke week mosselen eten, zo zie je maar...

paola

Berichtdoor paola » 01 feb 2007, 21:54

Ik eet al mijn hele zwangerschap gebakken mosselen,krabsalade etc nergens geen last van.Zwanger zijn is nog steeds geen ziekte!!

Gast

Berichtdoor Gast » 01 feb 2007, 22:10

in krabsla zit gekookte krab, dus kan geen kwaad.
Gerookte zalm is ook klaargemaakt, niet meer rauw, dus kan geen kwaad.
Gekookte mosselen zijn niet meer rauw, dus kan geen kwaad.
Tonijnsalade is met gekookte tonijn, dus kan geen kwaad.
Rauwe oesters en rauwe mosselen eet je beter niet.
Préparé is rauw vlees dus eet je beter niet.
Sushi kan geen kwaad, sashimi daarentegen wel, want da's rauwe vis.

Stomme trienen dat die vragen altijd maar opnieuw moeten gesteld worden!

Lady in Black

Berichtdoor Lady in Black » 01 feb 2007, 22:17

Ik heb kilo's krabsalade gegeten bij mijn vorige zwangerschap, elke middag ging ik een broodje halen als ik op het werk was. Verslaafd aan het spul, niet te doen! De krab is gekookt en de eieren ook, en de eieren in de mayo zijn zo dood als een pier, die mayo is immers industrieel vervaardigd. Ik let wel op wat ik eet, zal geen rauwe groenten eten op restaurant of zo bijvoorbeeld, maar krabsalade kan totaal geen kwaad! (tenminste als je het geen dagen laat openstaan en de vervaldatum respecteert, maar daar let je normaal ook op, dus...)
Smakelijk!

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 07:16

En in "krabsla" zit trouwens niet eens krab, maar van die surimi-sticks en dat is eigenlijk niet meer dan gekookte en gepreste vis...

Lies

Berichtdoor Lies » 02 feb 2007, 07:25

Ik eet ook krabsalade hoor van bij mijn beenhouwer. Ik weet dat die lekker vers is en de mayo is vervaardigd uit gepasteuriseerde eieren, dus dat kan gaan kwaad.
Wat gerookte zalm betreft, mijn gyn zei dat het totaal geen kwaad kon.

Mieke

Berichtdoor Mieke » 02 feb 2007, 10:15

@23.10

je hebt gelijk dat dezelfde vragen steeds weer gesteld worden, en dat sommige zwangeren soms echt wel ver gaan in hun angsten...

maarre... sushi is wel degelijk rauwe vis hoor, het verschil tussen sushi en sashimi is enkel dat je bij sashimi enkel vis krijgt, en bij sushi meer een kunstwerkje met nog rijst en zeewier en dergelijke opgebouwd.

maarre (bis)... rauw = slecht is ook een kortzichtige redenering hoor... en die volg jij evenzeer...

je kan van vanalles (dus ook van een slechte boterham met confituur) een voedselvergiftiging krijgen, en dat is altijd af te raden, of je nu zwanger bent of niet... en dat heeft meer met versheid dan met de bereidingswijze te maken... dus gewoon even opletten waar je wat eet en het is in orde, en als je echt twijfelt gewoon zelf klaarmaken (bv krabsalade of tonijnsalade) ...voor toxoplasmose moet je inderdaad rauw vlees vermijden, maar dat is een ander verhaal

groetjes,
Mieke

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 11:02

ja, dat mag, maar wel oppassen dat er geen kat in gekakt heeft. Je weet nooit...

wen

Berichtdoor wen » 02 feb 2007, 11:05

Rauwe vis kan geen kwaad enkel rauw vlees
dus zelfs sushi mag je eten!!
info rechtstreeks van gyne!

ikki

Berichtdoor ikki » 02 feb 2007, 11:08

Hé Trien!
Sushi = rauwe vis

x

Berichtdoor x » 02 feb 2007, 11:17

Van al die vrouwen die hier nu zo hoog van de toren komen blazen "zwanger zijn is geen ziekte", "domme trienen",..., vraag ik me af hoeveel keer ze die vragen hier zelf niet reeds gesteld hebben.

x @ hierboven

Berichtdoor x @ hierboven » 02 feb 2007, 12:42

Ik denk dat jij de nagel op de kop sloeg.

@ 23.10

Berichtdoor @ 23.10 » 02 feb 2007, 17:57

Voor je de woorden "stomme trienen" in de mond neemt kan je beter zelf op de hoogte zijn van wat je schrijft.
Ten eerste: sushi is OOK rauwe vis en mag je niet eten.
Gerookte zalm mag ook niet omdat dit het listeria virus kan bevatten.
En hou u marginaal taalgebruik voor jezelf. Je hoeft deze topic niet te lezen als het je irriteert!!

@ hierboven

Berichtdoor @ hierboven » 02 feb 2007, 18:32

Mensen verwijten maken is zoveel gemakkelijker dan gewoon wat goede raad geven, hé.
En dan te bedenken dat zij ook kinderen moet opvoeden...

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 19:14

Waarom altijd die stomme commentaar..dit is toch een forum voor iets , laat mensen toch vragen wat ze willen? Ja sommige vragen worden vaak opnieuw gesteld..er komen dan ook steeds nieuwe mensen bij en om tussen al die topics te gaan zoeken , dit is geen werk.Bah en van die harde woorden zijn gewoon niet nodig , kan je ook op een andere manier vertellen denk ik dan.
Preparé enzo mag indien je IMUUN bent voor toxoplasmose , dat is ook rauw vlees , moet je enkel kijken dat het verse is , maar dat doe je veronderstel ik altijd.Hoe het met vis zit weet ik zelf niet zeker , maar ik vraag het gewoon aan de gyn , dan weet ik het zeker.Rauwe vis moet gewoon super vers zijn denk ik.Bepaalde vis kan je beter niet eten , dat heb ik wel gelezen , betreft vooral grote vissen (behalve wilde zalm) omdat hier meer 'slechte stoffen' zouden inzitten. Maar er is wel een punt als er gezegd wordt dat zwangerschap geen ziekte is , want dat is het niet.Je moet ook niet als een freak op alles liggen letten , je leeft nog he.Vroeger toen ze al die dingen nog niet wisten flipten ze ook niet zo op alles.Let gewoon een beetje op , eet gezond & vooral vers...

Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 19:38

Ik stel voor dat alle zwangeren gewoon op water en brood gaan leven voor 9 maanden! Zeg nu zelf, veiliger dan dat kan je dan toch niet zijn?! :hihi

Hermine_Kerrebroeck

Re: krabsalade

Berichtdoor Hermine_Kerrebroeck » 24 sep 2020, 11:35

Zelf heb ik dit tijdens mijn zwangerschap nog krabsalade gegeten aangezien vette vis juist zeer gezond voor je is. Maar ik raad je aan om altijd je eigen gevoel te volgen. Ben je niet zeker? Dan eet je dit toch niet. Probeer gewoon naar je lichaam te luisteren. Libelle Mama schrijft vaak artikels over eetgewoonten tijdens de zwangerschap. Je kan ook altijd contact met een arts opnemen als je met een vraag blijft zitten.

Sofie_Deux

Re: krabsalade

Berichtdoor Sofie_Deux » 15 okt 2020, 13:26

Goh, dat vind ik nu wel een moeilijke vraag. Ze raden je af om gerookte zalm te eten wegens de listeria-bacterie. Vers mag, maar een gesloten verpakking is gevaarlijker. Zelf eet ik geen mosselen en krabsalade meer aangezien ik toch niets wil riskeren. Misschien helpen de volgende artikels met het antwoord:

https://mama.libelle.be/zwanger/wat-mag ... ngerschap/
https://mama.libelle.be/zwanger/gezond- ... ngerschap/

Terug naar “Je bent zwanger!”