Help,ste ICSI en kan niet volgen....

Anne-Marie

Help,ste ICSI en kan niet volgen....

Berichtdoor Anne-Marie » 07 jan 2008, 12:55

Hallo,

Hulp of raad heb ik echt nodig!
Ik dacht dat ik goed geluisterd had naar de IVF consulenten, maar ik kan precies toch niet zo goed volgen met alle stappen in de procedure.
Ofwel zijn het de twijfels en zenuwen die stilaan boven komen.

Om een kort verhaal te schetsen: aangezien mijn man geen goede zwemmertjes heeft en ikzelf geen regelmatige cyclus heb, heeft de dokter ons ICSI aangeraden.

Morgen begin ik voor de allereerste keer met Suprefact. Op 23/1 heb ik dan de eerste echo en bloedafname om te zien of we met de spuitjes kunnen starten.

Dit alles kan ik nog vrij goed volgen, maar ik heb enkele vraagjes.
Kan iemand mij helpen????
- hoe lang duurt een standaard ICSI-procedure vanaf het moment dat je Suprefact neemt?
- Moet je elke keer terug de pil nemen voordat je een nieuwe ICSI-poging kan doen? Ik heb dat namelijk nu de eerste keer moeten doen door mijn onregelmatige cyclus, in combinatie met Primolut vooraf.
- Moet je de pil eventueel ook nemen als je cryo zou doen?
- Hoe lang duurt een cryo-procedure met alles erop en eraan?
- Hoe lang moet je wachten tussen 2 pogingen in?
- Als ik 23/1 mijn eerste echo heb en spuitjes zou beginnen zetten, wanneer weet ik dan ongeveer of de eerste poging al dan niet gelukt is?

Ik weet dat ik redelijk wat vraagjes heb, maar ik ben een echt groentje!!

Alvast bedankt en aan iedereen nog een heel gelukkige nieuwjaar!

Gast

RE: Help,ste ICSI en kan niet volgen....

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 13:22

om het juiste antwoord te krijgen op je vragen zou ik bellen naar je consulent - iedere vrouw en elke behandeling is anders, het hangt ook af van het ziekenhuis.

één tip: indien je in behandeling bent in jette bel dan vandaag nog voor een nieuwe afspraak met je arts om, indien je poging niet gelukt is, deze te bespreken en je opnieuw op de wachtlijst te zetten.
het kan soms tot bijna twee maand duren vooraleer je die afspraak hebt en de wachtlijst duurt dan nog eens gemakkelijk 3 à 4 maand.
Zo bespaar je een beetje op dat frustrerende wachten, anders doe je amper twee pogingen per jaar en dat is echt wel weinig.

Wat de cryo betreft: ik doe die tijdens het wachten op een nieuwe verse poging en dat gebeurt bij mij in een natuurlijke cyclus.
heb nooit de pil moeten nemen bij icsi dus dat weet ik niet.

veel succes én veel geduld!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 14:15

Veel van je vragen hangen inderdaad nauw samen met het ziekenhuis waar je je behandeling ondergaat. In het UZA zijn er geen wachtlijsten maar moet je telkens wel met de pil beginnen om op te starten. Een cryopoging duurt ongeveer zoals een normale cyclus. Een IVF of ICSi duurt in totaal zo'n 6-tal weken (met pil).
Ik ben vandaag beginnen puffen en moet normaal (als alles goed is) de 18ste beginnen met spuiten. Ik reken op een PU het einde van de maand en de uitslag ergens half februari.
Maar het is je eerste poging en je kan moeilijk zeggen hoe die bij jou gaat verlopen, ga je goed of niet goed reageren op de medicatie, moet je langer spuiten enz.
Niet te veel zorgen maken en gewoon een beetje ondergaan. Voor de rest kan je altijd naar je centra bellen voor uitleg hé. Ma ik snap da wel de eerste keer is wa overdonderend. Ik heb eerst een hoop IUI's gedaan daarmee kende ik al de werking van mijn centra en was het IVF gebeuren wat minder overdonderend.
Veel succes hé!!

Anne-Marie

Berichtdoor Anne-Marie » 08 jan 2008, 07:00

Hey,

bedankt voor de antwoorden! Nu weet ik al wat meer. Ik dacht dat een cyclus 6 weken duurde, zonder de pil. Dus dit is al wat korter. Wij zijn trouwens verbonden aan Genk. Daar zijn ook geen wachtlijsten, dus dat valt natuurlijk al heel goed mee.
Ik ben vanmorgen beginnen puffen, dus in dat opzicht lopen we bijna gelijk. Denk wel dat ik wat later begin met de spuitjes.
Wij hebben eerst 3 keer Clomid genomen voordat we doorverwezen werden, dus ik heb nog niet echt ervaring, buiten alle testen die we gehad hebben.
Waar ik wel gerustgesteld door ben, is dat we nu eindelijk aan de slag zijn kunnen gaan. Dan ben je toch bezig he.
Heel veel succes nog en hopelijk lukt het snel!!!

Bie

Berichtdoor Bie » 08 jan 2008, 17:26

wij gingen naar het sint augustinus ziekenhuis (verbonden met leuven)
even de antwoorden op jouw vraagjes, hoe het was in ONS geval he, weet niet of het overal hetzelfde is.
- een icsi procedure duurde bij ons ongeveer een dikke maand, van de start van suprefact - spuitjes - pickup - terugplaatsing en dan de wachtweken. het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe snel je reageert op de inspuitingen en of je direct mag beginnen spuiten.
- ik heb alleen voor de eerste icsi de pil moeten nemen omdat we dan moesten wachten doordat het verlof was en het labo toen ni werkte. tussen andere pogingen in mocht ik gewoon direct terug starten
- De cryo poging duurde bij mij ook ongeveer een maand omdat je baarmoederslijmvlies dik moet zijn, (ik moest hiervoor progynova nemen) en dit duurde bij mij een 9 tal dagen vooraleer dit ok was, dan terugplaatsing en dan 12 dagen wachten tot het resultaat, dus een kleine maand eigenlijk.
-Ik moest de pil niet nemen met mijn cryo, alsook met de nieuwe poging niet, ik moest mijn regels afwachten, en dan beginnen puffen, echo's, bloedafnames enz.
- Ik heb niet moeten wachten tussen de ppogingen
- op je laatste vraag is het moeilijk te antwoorden, ik heb de eerste keer langer moeten spuiten omdat de dosis te laag was en ze die hebben moeten verhogen, eer dat de juiste dosis gevonden was enz was ik toch al wat verder.

en om je moed te geven: bij ons is het na de 2 de verse ivf gelukt en ik ben nu 9 weekjes zwanger.
veel succes!!!

Anne-Marie

Berichtdoor Anne-Marie » 08 jan 2008, 19:17

Hoi Bie,

Eerst en vooral een enorm dikke proficiat!!!!!
Ik kan alleen maar hopen dat het bij ons ook zo vlot gaat. Positief blijven en lustig snuiven en spuiten is de boodschap op dit moment!

Door je antwoorden ben ik alweer wat geruster.
Zondag had ik opeens een enorme baaldag omdat ik plots te weten kwam dat niet alles zo vlot liep als ik dacht. Als ik er nu over nadenk, is dat logisch, maar op dat moment vond ik het verschrikkelijk!
Mijn idee was: we starten in januari met ICSI en na april heb ik 4 pogingen achter de rug. Neen dus.
Eigenlijk gek he, op zich kan ik er best mee leven dat het via ICSI moet gaan. Maar heel af en toe vind ik mezelf dan toch zielig.

Mag ik nog even nieuwsgierig zijn? Wanneer (in welke maanden)vielen jouw eerste en tweede poging?
Dan kan ik me (als dummie) nog een beter beeld schetsen.

Groetjes,
Anne-Marie

Bie

Berichtdoor Bie » 09 jan 2008, 06:17

hey Anne Marie!
geen probleem hoor, vraag maar raak.
mijn eerste icsi poging (de verse dus) viel in augustus. en was begin september afgelopen. Mijn terugplaatsing startte eind september en was in de derde week van oktober afgelopen. en mijn nieuwe verse icsi poging zijn we gestart met spuiten enz op 6 november (daarvoor wel puffen want ik had mijn regels) en op 6 december wisten we het verlossende antwoord! op sinterklaas en uitgerekend voor moederkesdag 15 aug, mooi he.
ik had deze keer ni verwacht dat het prijs was, want ik voelde me de keren ervoor zwangerder! ik had ook een beetje bloedverlies gehad en ben heel ziek geweest int begin (griep)

is normaal da tje van de ene emotie in de andere gesmeten wordt! het is allemaal zo nieuw en spannend he!
als je wilt mijn msn is brighidvandenbosch@hotmail.com, als er nog vragen zijn mail me dan maar of zo en anders zie ik het hier wel!
veel succes he!
xxx

Terug naar “Vruchtbaarheid”