slechte spermakwaliteit, wat nu?

@L

RE: slechte spermakwaliteit, wat nu?

Berichtdoor @L » 06 dec 2007, 14:15

De meeste gynecologen stellen direct IUI met inname van hormonen voor hoor. Omdat ze dan beter kunnen timen wanneer de eisprong is.

L.

Berichtdoor L. » 06 dec 2007, 15:32

Ja, dat is hier inderdaad een probleem blijkbaar... Ik ben deze week al drie keer mogen gaan om telkens te horen dat het nog niet het moment is.

Ik geloof zelf eerlijk gezegd dat het al te laat is, maar als ze nog een poging willen wagen hou ik niemand tegen!

L.

Berichtdoor L. » 06 dec 2007, 15:36

Charlotte, super dat dat heeft gewerkt!

Welk criterium van de sperma was dan juist verbeterd?

Melissa

Berichtdoor Melissa » 06 dec 2007, 15:48

Hoi,

Ben ook in behandeling in Genk (Mestdagh) sinds 2004 heb net 5de icsi gehad en was wel hcg maar niet genoeg. Zitten nog 2 cryo's in vriezer alles was van zeer goede kwaliteit maar je ziet geen geluk. Ook bij ons ligt het aan het slechtere sperma, omdat wel al een dochtertje hebben op natuurlijke manier zeiden ze ons ook dat we snel zwanger zouden zijn met icsi maar niks!
Wist niet eens dat er een kamertje bestond in genk!!! Hebben ze ons nooit verteld.
Die echo's zijn heel vermoeiend de eerste week 2 keer geweest en 2de week wel 5 keer niet te doen en elke keer bloedafname ze weten op het laatste niet meer waar prikken.

Groetjes

charlotte

Berichtdoor charlotte » 06 dec 2007, 16:59

@ L.

vooral de morfologie vond ik beter van 4% naar 8%
en mobiliteit van 47% naar 60 %.
het aantal was ongeveer hetzelfde gebleven.
groetjes

Twinmama

Berichtdoor Twinmama » 06 dec 2007, 18:24

Hi Ella,

5 jaar geleden werd bij toeval ontdekt dat mijn man verminderde vruchtbaar was (we waren toen 8 maanden aan het oefenen ..). In het begin zag het er zelfs zo erg uit dat er misschien geen enkele zaadcel aanwezig was. Voor ons was dit ook moeilijk te aanvaarden. Onze beide ouders hadden nl. geen vruchtbaarheidsproblemen en dus hadden we ook nooit gedacht dat dit ons zou overkomen. Geloof me voor mij was het het einde van de wereld.
Uiteindelijk kon mijn man het beter plaatsen maar ik heb er toch van wakker gelegen en dacht altijd go ik hoop dat ik tegen volgend jaar deze tijd zwanger ben. Om een lang verhaal kort te maken na vele onderzoeken bleek dat de enige oplossing ICSI was. We zijn er dan met veel moed aan begonnen. Ik moet je wel vermelden dat het er echt , echt slecht uitzag. Met moeite vond men 1 zaadcel. Eicellen en innesteling waren gelukkig geen probleeem. 1ste poging mislukt (1 teruggeplaatste eicel), 2 de poging (direct erna) , 5 bevruchte eicellen waarvan er gezien mijn leeftijd (toen 30 jaar) eentje van teruggeplaatst werd en 2 ingevroren en wat bleek ONGELOOFLIJK ik was zwanger. Na de eerste echo bleek ons embryo zich gesplitst te hebben en na een mooie zwangerschap ben ik de trotse mama van een eeneïge tweeling geworden. Ondertussen zijn mijn jongens bijna 3,5 jaar. Ik kan echt niet genoeg benadrukken hoe slecht het er uitzag ICSI was de enige optie maar toch je ziet soms ligt het geluk in een klein hoekje en hoewel ik mijn peuters geregeld tegen de muur zou willen plakken, toch zie ik ze graag en zou ik hen niet meer kunnen missen. Ik wens je dan ook héél héél veel moed en ga ervoor. Met wat geluk kan het allemaal heel snel gaan en hopelijk komt er voor jou snel een tijd dat je met een glimlach terugdenkt aan de tijd met z'n tweetjes want zo'n 2 jongens geloof me dat brengt wat lawaai met zich mee. Moraal van het verhaal 1 zaadcel is soms genoeg ... en blijf moed houden dan ben je al halverwege.

Succes meid !!!

Twinmama

Berichtdoor Twinmama » 06 dec 2007, 18:38

Heb ondertussen al jullie verhalen gelezen en ik kan maar 1 ding zeggen. HEB MOED en GO FOR IT. Soms denk je inderdaad waarom wij en ocharme mijn man maar prijs jezelf gelukkig dat jullie nu leven in een tijd waar er toch al zoveel mogelijk is. 50 jaar geleden was het hier afgelopen maar nu begint het nog maar pas en geloof me eens je een baby in je armen hebt, dan denk je niet meer aan de ellendige periode ervoor (je hebt immers je handen vol met je schatje). Je geniet er mijns inziens nog intenser van, je weet wat moeite het gekost heeft. Je gaat door de het dal maar bovenaan de berg schijnt de zon mooier als tevoren.

En aan mijn man zeg ik altijd je hebt er maar één nodig (moet zelf geen zijn die beweeglijk is of OK van morfologie met ICSI). Is zelfs voldoende voor 2 schatten van kleuters en geloof me ze mogen er zijn. Ik wens jullie allemaal heel snel hetzelfde geluk toe. Waar hoop is, is leven of zoals ik het zeg waar 1 spermacel is, is leven.

Ik kom hier af en toe nog eens lezen omdat ik het belangrijk vind een positieve boodschap te brengen en hopelijk kan ik zo mensen weer een beetje moed geven en de kracht om door te gaan. Als jullie vragen hebben shoot

Ella

Berichtdoor Ella » 07 dec 2007, 07:10

Hallo Twinmama,

Fijn dat je je verhaal met ons wil delen.
Je hebt gelijk, we zitten altijd maar aan zelfmedelijden te doen maar eigenlijk zouden we inderdaad blij moeten zijn dat we in deze tijd leven en dat er alsnog de mogelijk is om zwanger te worden.

Proficiat trouwens met je prachtige tweeling.

liefs,

Ella

Kempen

Berichtdoor Kempen » 07 dec 2007, 07:18

Bij ons is dit ook zo. Ik had toen ik het nieuws hoorde dat mijn sperma niet voldeed dezelfde reactie als hierboven beschreven. Waarom nog sex, het haalt toch niets meer uit. Heb zelfs een paar keer ook gezegd van dat ze beter een ander kon zoeken. Gelukkig doet ze dat niet :D

Nu ondertussen hebben we een eerste ICSI poging achter de rug die spijtig genoeg mislukt is en dat gevoel is dus een paar weken teruggekomen. Ik dacht dat ik erover was maar dat is dus niet zo. De teleurstelling die je telkens krijgt is toch groter dan eerst gedacht. Daarom ben ikzelf begonnen met een blog om dit van me af te schrijven en dat heeft me nu geholpen. Ik voel me veel beter nu waardoor ik vrouwlief beter kan steunen met de volgende poging.

L.

Berichtdoor L. » 07 dec 2007, 14:38

Bedankt voor jullie verhalen, fijn dat jullie nu jullie zelf niet meer door die medische molen moeten af en toe nog eens tijd vrij maken om aan ons te denken. Het is fijn om hier te kunnen uitwisselen en samen af te tellen, maar het is zeker zo leuk om af en toe een succesverhaal te lezen!

Hier intussen nog wat meer nieuws.
Vandaag een eerste IUI-poging gehad!

Spermastaal was ok: na selectie hielden ze voldoende cellen over voor een poging. Het probleem leek na onderzoek eerder bij mij te liggen (ondoorgankelijkheid van baarmoederhals of zo) maar dat geeft bij IUI normaal geen problemen.
IUI is op zich iets van niets, op een kwartiertje sta je weer buiten.

Dat wordt dus even aftellen nu: als het een keer of vier mislukt gaan ze verder met testen op mijn eileiders en zo. Maar nu eerst twee weken vingers kruisen :-).

Ella, de behandelende dokter was Sylvie Gordts, bij de eerste afspraak ging alles vrij snel, maar intussen ben ik er drie keer geweest, en als je vragen stelt neemt ze heel vriendelijk de tijd om te antwoorden hoor. Ik vind het wel een toffe madam.

Fijn weekend allemaal!

Ella

Berichtdoor Ella » 10 dec 2007, 07:40

L. heel veel succes. Ik zal duimen voor jou.

L.

Berichtdoor L. » 10 dec 2007, 08:49

Dankjewel!

Ik heb gisteren een heel lichte bloeding gehad. Voor een innestelingsbloeding zou dat nog heel vroeg zijn (dat kan pas vanaf zes dagen na bevruchting) dus ik denk eerder dat ik tijdens de IUI ergens "geraakt" ben.

Ik kan het woensdag eens vragen, want dan moet ik op controle om te zien of mijn hormoonwaarden een innesteling mogelijk maken. Ze kunnen me dan helaas nog niet vertellen of het gelukt is :-)

Ella, wanneer heb jij je eerste afspraak? Is dat ook niet ergens deze week? Ik duim ook voor jou, hopelijk is het redelijk eenvoudig "op te lossen".

Ella

Berichtdoor Ella » 10 dec 2007, 11:36

Ik heb ook op woensdag men eerste afspraak.
Misschien komen we elkaar wel tegen he:)

pimboli

Berichtdoor pimboli » 10 dec 2007, 22:53

hay allemaal!!

hoe gaat het hier intussen?wij hebben onze slag van vorige week zeer moelijk verwerkt...ik ben er echt een hele week niet goed van geweest (over het nog slechtere sperma resultaat en het operatief verwijderen van sperma)....nu kan ik het beter relativeren hoewel onze hoop weg is...ik denk dat het makkelijker is me bij het feit neer te leggen dat er geen kindje komt gewoon :(
morgenvroeg weer naar genk bij de ivf consulente...voor de uitleg van ivf....ik vraag me af waarvoor dat nodig is vermits er toch eerst een operatie moet gebeuren bij mijn man....

@Benneke ik heb een ganse week aan jou gedacht :) jij hebt morgenvroeg je bloedonderzoek hee :):) toi toi toi
wij hebben om 9u30 afspraak bij consulente dus ik denk niet dat we mekaar tegen het lijf zullen lopen :)
maar we gaan wel wat vroeger want mijn man moet een echo laten maken van zijn teelballen.....
en woe de dag erna weer spermastaaltje...

ben ermee weg

xxx

Ella

Berichtdoor Ella » 11 dec 2007, 07:41

Pimboli, ik weet dat het gemakkelijker gezegt is als gedaan maar je mag de hoop niet opgeven meid. Tuurlijk is er nog kans voor jullie. In het ergste geval nemen ze gewoon zaadcelletjes rechtstreeks uit zijn teelbal.

Hoor mij hier nu praten. Bij mij gaat er bijna geen dag voorbij of ik zit te huilen over hoe oneerlijk de wereld wel niet is. Weet je dat ik soms al zelfs aan adoptie zit te denken. Ik kan mij gewoon geen toekomst zonder kinderen voor stellen.

Aaan iedereen veel sterkte.

pimboli

Berichtdoor pimboli » 11 dec 2007, 11:18

we hebben dus de uitleg gehad van een consulente die zeer lief was en echt wel info gaf!het zou ipv van ivf wel eens icsi worden!!!
ik heb terug een beetje moed en kan niet wachten om ermee te starten!!

xxxx

L

Berichtdoor L » 11 dec 2007, 14:53

Ik verdubbel die moed even voor jou, Pimboli, door heel hard voor je te duimen!

Ik heb ook de ervaring dat elk gesprekje en elke afspraak, als is het maar een stomme bloedname, een beetje hoop geeft en je een stapje dichter bij een kindje brengt. Kan stom klinken, maar je hebt dan tenminste het gevoel dat je niet zomaar domweg moet zitten wachten.

Ik duim dus voor jou!!

pimboli

Berichtdoor pimboli » 11 dec 2007, 15:01

dank je wel L,dat is erg lief van jou!ik duim iik voor iedereen!!!

xxx

pimboli

Berichtdoor pimboli » 11 dec 2007, 15:08

iik=ook :)

pimboli

Berichtdoor pimboli » 11 dec 2007, 15:23

benneke ik las net op ander topic het nieuws :(:( ik vind het heel erg voor je,het helpt je niets en je hebt er niets aan maar ik ga nog wel begrijpen hoe je je voelt :(

xxx

Benneke

Berichtdoor Benneke » 11 dec 2007, 18:17

Dankje Pimboli.... Op het ogenblik voel ik me nog heel slecht... Mijn man is naar de avondles in Hasselt, en ik zit alleen thuis... Ik was daarnet echt aan het wenen, en het was net alsof hij het voelde, want hij belde me op van onderweg.

Al maar goed dat mijn regels gisteren al begonnen waren, dan was ik voorbereid op het slechte nieuws dat de consulente me gaf. Ik denk dat het nog erger was als ik pas bij het telefoontje zou weten dat het niets geworden was.

Wel goed dat jullie toch nog goed nieuws gehad hebben !! IK zal voor jullie duimen !
Weet je al wanneer jullie mogen beginnen ?
We mogen pas 23 januari terug naar Ombelet. Alles zat al vol... Dat betekent dat ik na de 23e eerst moet wachten eer ik mijn regels weer ga krijgen, normaal de 4e februari, en dan eerst 3 weken de pil, en een paar dagen later pas beginnen, dus dat wordt eind februari, begin maart... Dat is nog zooooo lang...

Ik denk dat ik morgen eens naar de consulente ga bellen en vragen of ik in januari bij mijn volgende regels al met de pil mag beginnen, dat scheelt dan toch een maand...

Veel succes jullie allemaal !! Ook al hebben wij slecht nieuws gehad, ik blijf voor iedereen duimen !

Benneke

Twinmama

Berichtdoor Twinmama » 11 dec 2007, 18:53

Hey Pimboli,

moed houden hoor !!!!
Van zodra ze bij ICSI maar 1 zaadcel hebben, injecteren ze die direct in de eicel en of die nu beweegt of niet dat maakt in se niks. Uit het enige wat er dan moet gebeuren is delen, delen en nog eens delen en dan innestelen en verder delen en daar heb je een goede broedkamer voor nodig. Ok ik weet dat het heel simpel klinkt maar hiermee wil ik alleen aangeven dat jullie je met een beetje geluk straks ook mama en papa mogen noemen !!!!

Bij ons was het verdict snel gemaakt, wij moesten direct overgaan tot ICSI geen IU, geen IFV maar dadelijk ICSI en ik heb er alleszins geen spijt van. Ons embryo is nl gesplists (ja dat heb je wel meer bij ICSI) en nu hebben we 2 leuke identieke jongens.

Dus MOED MOED MOED en HOOP HOOP HOOP
Ik kan er nu makkelijk over praten omdat wij die lijdensweg niet meer doormoeten maar geloof me op het moment heeft het huilen me nader gestaan dan het lachen. Iedereen zwanger in de buurt en bij ons niks en wij hadden zoveel toekomstplannen met kinderen. Gelukkig genieten we er nu dubbel en dik van.

TOI TOI TOI

pimboli

Berichtdoor pimboli » 11 dec 2007, 19:01

Ik wens jou ontzettend veel succes toe,en het is niet dat de eerste poging niet gelukt is,dat dat ook voor de tweede zo is!Het is zelden dat poging één lukt!Ook wij houden daar rekening bij maar ik zou het ook zeeeeer moeilijk hebben!En dan nog zolang wachten voordat je bij Ombelet kan gaan!Wel ik geef je gelijk met de pil te willen beginnen dan want dat scheelt een maand!ALS IK HET GOED BEGRIJP ben je dan ongeveer een week bezig met de pil als je bij Ombelet komt?ik hoop dat het allemaal kan en veel sterkte!!!!Als je een luisterend oor nodig hebt.....

xxx

Ella

Berichtdoor Ella » 12 dec 2007, 06:04

Straks om 15u hebben we ons eerste gesprek bij Life. Ben wel al een beetje zenuwachtig. Gelukkig hebben we hier op het werk flexibele werkuren.
Morgen breng ik verslag uit.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 dec 2007, 15:06

hoi,
mss een stomme vraag .
maar als je icsi ga doen heb je kans dat de embryo deelt .
hoe kan dat meer kans hebben bij icsi ? dan als je natuurlijk zwanger wordt ?
wat is de reden dat er meer kans kan bij zijn ?

Terug naar “Vruchtbaarheid”