slechte spermakwaliteit, wat nu?

Ella

slechte spermakwaliteit, wat nu?

Berichtdoor Ella » 27 nov 2007, 08:14

Hallo,

Na een jaar vruchteloos proberen zwanger te geraken hebben we mijn man zijn sperma laten onderzoeken. Gisteren viel het verdict. Slechte concentratie, slechte beweegelijkheid en slechte morfologie. Meer details heb ik niet verkregen. Wel, Mevrouw jullie hebben hulp nodig. Een slag in ons gezicht.
Heel de avond gehuild. Waarom wij...?

Nu moeten we een afspraak maken bij een feritiliteitscentrum. Dat zal ik vandaag doen. Omdat we toch nog een tijd zullen moeten wachten hebben we nog wat tijd om te wennen aan het idee dat we "hulp" nodig hebben.

Er zijn er ongetwijfeld velen onder jullie die dit ook doormaken. Graag had ik wat van jullie verhalen gelezen van hoe het nu allemaal verder moet.

bedankt,

groetjes,

Ella

pimboli

RE: slechte spermakwaliteit, wat nu?

Berichtdoor pimboli » 27 nov 2007, 08:48

hoi ella

dat is een serieuze klap ja!ook wij na een jaar proberen en regelmatig te zijn naar de gyne gestapt.deze voerde onderzoeken uit.bij mij was het allemaal oke maar het sperma van mijn man zeer slecht,slechts 1 procent kans per maand om hiermee zwanger te worden...we hebben gehuild maar maakten de dag erna een afspraak in het ivf centrum...toen nog een maand moeten wachten vooraleer we konden gaan
uiteindelijk moesten we van deze arts nog wat onderzoeken doen (nogmaals bloed dat dan op andere factoren werd getest dan bij de gyne)
en nogmaals sperma
maar vooral veel bloedonderzoeken
en echo bij mij
wij zijn in gehandeling in genk
we hadden onze eerste afspraak 27/10 en 4/12 weten we alle uitslagen
dus een dikke maand neemt het in beslag
want je moet bloedname eerste dag regels enz
dan weten we dus 4 dec alles en hoe en wat
ik hoop dat het zaad niet slechter is nu!!!
in elk geval is het erg dat je zoiets te horen krijgt!maar de gyne schatte ons 3 a 4 pogingen en dat het wal lukt!
we moeten er alleen wat meer moeite voor doen!
je moet verder
ik heb ook bang hoor...
maar we willen een kindje en het moet nu zo

als je nog vragen hebt,stel ze gerust

mvg

pimboli

Berichtdoor pimboli » 27 nov 2007, 08:50

ps:de eerste dagen na de uitslagen voelde ik me leeg,het ventje ook
hij voelde zich minderwaardig en geen vent meer
waarom zouden we nog sex hebben?het was toch voor niks!
maar na een 14d waren we eraan gewend en konden het relativeren

MeLi

Berichtdoor MeLi » 27 nov 2007, 09:36

Lieve Ella & Pimboli..

Ook bij ons hebben wij pas het verdict gekregen dat mn ventje verminderde vruchtbaarheid heeft.. Dit na 2j dat wel al aan het proberen zijn om zwanger te geraken.
Ikzelf heb al veel verschillende testen laten ondergaan omdat ik dacht dat het misschien wel aan mij lag. Niet dus. Bij mij is alles in orde.. bij hem niet.
Ook hij kreeg een harde klap te verwerken maar we zijn blij dat er toch centra bestaan die lotgenootjes als ons hiermee verder kunne helpen in onze droom toch n kindje te krijgen.

Wij hebben nu ook een afspraak moeten maken voor verdere 'hulp'.
11december moeten we op gesprek gaan voor inseminatie en hoe het verder verloopt.
Kijk er wel naar uit.. zenuwachtig en bang maar het is weer n stap verder naar n mogelijke zwangerschap. Wij zijn trouwens ook in behandeling in Genk.. bij Dr. Mestagh.

Deze cyclus is het nog even afwachten.
Ze hebben deze volledig opgevolgd, had zelfs tot mn verbazing 2 eitjes klaar zitten. Wel een 4tal dagen later dan dat ik zelf had uitgeteld kreeg ik mn eisprong. Nu vandaag 10dagen na mn eisprong heel lichtjes roos bloedverlies, maar eigenlijk 4 dagen te vroeg om mn Nod te zijn.
Gyne had hier ook geen verklaring voor want baarmoederslijmvlies zag er nog goed opgebouwd uit dus nog geen duiveltjes in aantocht zei ze.
Zou het misschien dan toch n innesteling aan het worden zijn? (hoewel ze nog niets kon zien op de echo) Ben toch nieuwsgierig naar het weekend toe.
Maar ben tegelijk ook weer bang voor een zoveelste teleurstelling..

Maar ja.. we hebben toch weer n lichtpuntje naar de toekomst toe he..
Ze gaan ons n duwtje in de rug.. ofja baarmoeder geven hehe.. en op naar n hopelijk mooie zwangerschap!!

Hoop weer vlug van jullie te horen..
Kunnen we mss samen aftellen..

Groetjes,
MeLi

Ella

Berichtdoor Ella » 27 nov 2007, 10:26

Lieve MeLi en Pimboli,

Bedankt voor jullie reactie.
Men ventje is er ook echt niet goed van. Hij voelt zich enorm minderwaardig nu. Gisterenavond zei hij nog" misschien moet je maar een andere man nemen die je wel een kind kan geven en je gelukkig kan maken"
Ik vond dat verschrikkelijk. Ik heb op hem proberen in te praten dat we samen aan iets begonnen zijn en we dat ook samen zullen afmaken. Of het probleem nu bij mij ligt of bij hem, da maakt toch helemaal niks uit. Je hebt uiteindelijk gekozen voor mekaar en je kan dat tenslotte niet aan iemand zien of die persoon vermindert vruchtbaar is of niet. Ik wil een kind van hem en niet van een andere man.
Enfin, vandaag gaat het precies al wat beter maar hij heeft het er heel moeilijk mee.
Ik heb vandaag een afspraak gemaak bij LIFE in Leuven. Binnen 2 weken mogen we op gesprek. Hopelijk komen we dan te weten wat er verder moet gebeuren. Waarschijnlijk zoals bij jullie een heel aantal onderzoeken. Weer sperma, bloed enz...

Ergens ben ik wel opgelucht dat we nu weten hoe het komt dat ik maar niet zwanger wordt maar tegelijk ben ik super bang.
Ik sta er stom van waar ik altijd maar de kracht vandaan haal om verder te gaan. Waarschijnlijk het moederinstinct zeker.

Meisjes, heel veel sterkte.
Ik zal in elk geval het vervolg van mijn verhaal hier verder neerpennen.

Groetjes,

Ella

MeLi

Berichtdoor MeLi » 27 nov 2007, 11:28

Hey Ella..

Ja ken diezelfde situatie hier thuis ook.
Ventje voelt zich echt minderwaardig.. Maar heb hem ook gezegd van stel je voor dit lag aan mij, zou je het toch ook niet erg hebben gevonden.
De kans bestaat dat we zwanger geraken ooit.. en die kans neemt niemand ons af.. Gaf hij me wel ergens gelijk in.. Maar toch.. Zijn 'trots' als man is ergens geraakt he.
Hoewel je tegenwoordig heel veel hoort van verminderde vruchtbaarheid bij mannen he.
Normaal zou de bewegelijkheid boven de 20%moeten liggen en die bij ons lag maar op 9%.. maar 9% is nog genoeg om slaagkansen te hebben bij IUI want uiteindelijk heb je maar 1 (of 2) zaadjes nodig he..

Deze testen hebben wij al doorstaan ondertussen:

* opvolging eisprong dmv echo's en bloedtesten
* samenlevingstest
* 2 controles op sperma
* Hsg controle (of beide eileiders toegankelijk zijn)

En dan nu afwachten dus wat deze cyclus verder doet.. en dan 11dec op gesprek.. Ben benieuwd..

En het is idd raar waar we al onze krachten vandaan blijven halen.. want elke maand opnieuw is weer n zware teleurstelling..

Net nog even naar toilet geweest en dat beetje bloedverlies is gestopt precies.
Vind het toch allemaal maar raar..

Afwachten..
Hou jullie hier ook wel op de hoogte ;)

Groetjes!
MeLi

pimboli

Berichtdoor pimboli » 27 nov 2007, 14:14

wij hebben dr ombelet

L.

Berichtdoor L. » 27 nov 2007, 18:51

Dag Ella,

Wij zitten min of meer in hetzelfde schuitje.
We zijn ook pas in behandeling bij Life Leuven, we hebben net de eerste afspraak achter de rug. Bij ons was het probleem heel slechte morfologie van het sperma. Op het eerste zicht denken ze dat het IUI wordt, maar testen moeten uitwijzen of er ook iets met mij "scheelt".

Op de eerste afspraak namen ze een bloedstaal, mijn man moest een tweede spermastaal binnen leveren.

Hij heeft nu een afspraak met een andorloog, en ik een tweede afspraak rond de periode van mijn eisprong, voor verdere testen.

En dan zien we wel weer...

Inderdaad, een slag in je gezicht, maar na een paar dagen kon ik het wel wat relativeren en was ik eigenlijk blij dat ik nu weet wat er scheelt en dat er iets aan gedaan kan worden.

pimboli

Berichtdoor pimboli » 27 nov 2007, 19:58

het is jammer dat je eigenlijk een jaar hebt 'weggegooid' maar ze raden altijd aan een jaar te 'proberen' want binnen het jaar doen ze jammer genoeg niks hee!ik vind dat ze onderzoeken moesten beginnen wanneer je dat zelf wilt!want wij nu ook jaar weggegooid....op natuurlijke wijze kan het niet lukken gewoonweg...het is erg dan na een jaar pas te horen krijgen 'dat het zaad slecht is' :(
bij ons zijn volgende onderzoeken gedaan

bij de gyne=
-toen de dag zelf uitstijkje en echootje
-tweede dag regels moest ik gaan voor bloedname
-spermatest man
-en dan hsg onderzoek (met contrastvloeistof zien ze dan of je eileiders dicht zijn)

in genk=
-bloedname van ons beide dag zelf
-bloedname tweede dag regels
-sperma weer
-echo ik en bloedname

en volgende week de uitslag ervan!

Anne

Berichtdoor Anne » 28 nov 2007, 09:05

Wij zitten in hetzelfde schuitje. De morfologie is maar 9%. We hebben wel van verschillende dokters verschillende meningen gekregen. De ene vind 9% nog te doen, en de andere zei van onmiddelijk met KI te beginnen.
Weten jullie nog welke resultaten jullie op de morfolgie hadden, want ik heb de indruk dat het nogal voor interpretatie vatbaar is.

L.

Berichtdoor L. » 28 nov 2007, 09:15

Wel, Anne, bij ons is er maar 3% met een goede morfologie. De huisarts gaf volgende "schalen":

- tussen 10 en 25% is normaal
- tussen 5 en 10% moet het nog natuurlijk lukken maar zal het iets langer duren, en gaat men pas over op vruchtbaarheidstechnieken als het al heel erg lang duurt, of als er nog andere factoren zijn die het lastig zullen maken.
- onder de 5% zijn vruchtbaarheidstechnieken zeker aangewezen

Voor ons was het dus duidelijk... De cellen zijn wel met genoeg en ze zijn beweeglijk, dus bij het centrifugeren zouden er nog genoeg overblijven om IUI te kunnen doen en niet meteen over te gaan naar ICSI.

Ik zou in jouw geval misschien toch aan IUI beginnen. Maar dat komt omdat ik een enorm stuk ongeduld ben :-). Als ik een jaar geleden de kans had gekregen om geïnsemineerd te worden met verbeterd sperma dan had ik geen moment getwijfeld. En met 9% goede morfologie moet dat gecentrifugeerde sperma bij jullie dan wel een heel goede staal worden...

Ella

Berichtdoor Ella » 28 nov 2007, 11:56

Anne, L,

Welkom op ons forumpje.
Mijn gyn heeft me spijtig genoeg geen percentages gegeven. Alleen maar dat het sperma op elk vlak slecht was. De vraag is nu wat is echt slecht.
Enfin, binnen 2 weken zal het ons allemaal wel duidelijker worden.

Ik heb ondertussen al een beetje kunnen laten bezinken maar men man blijft het er moeilijk mee hebben. Hij klapt echt dicht en probeert afstand van me te houden. Terwijl ik niks liever wil dan knuffelen zoals vroeger. Tenslotte is er toch niks verandert en zien we mekaar toch nog even graag. Het zal wel beteren zeker als er wat meer tijd overgaat.

L, bij welke gyn gaan jullie? Wij hebben voor onze eerste afspraak dr. Sylvie Gordts.

Meisjes, ik ben echt heel blij dat jullie op mijn berichtje gereageerd hebben. Buiten mijn man heb ik niemand in men omgeving met wie ik over dit soort dingen kan praten. En ik heb het echt nodig dat ik erover kan praten.
Ik denk wel dat ik het deze week tegen men ouders ga zeggen.
We zijn ondertussen al een jaar getrouwd en lang alle kanten beginnen vragen te komen " en wanneer komen er bij jullie kindjes" . Ik probeerde dit altijd af te wimpelen door te zeggen dat we eerst nog wat willen profiteren. Maar tegenwoordig zeg ik al dat moeder natuur bij ons niet wil meewerken. En dan krijg je altijd het antwoord van " och maar jullie zijn nog jong" of " jullie hebben nog tijd genoeg".

Liefs,
Ella

Gast

Berichtdoor Gast » 28 nov 2007, 19:12

als het je enigszins wat moed kan geven: bij mijn man vonden ze per staal slechts een drietal zaadcellen (er waren er ook eens 7, een andere keer gewoonweg geen enkele), waarvan de morfologie dan ook nog eens slecht was en beweeglijk waren ze ook al niet.
Nu hebben we 1 biologische dochter via ICSI (wel meerdere pogingen moeten doen, een 8-tal), maar zo zie je maar dat het kan.
1 zaadcel en héél veel geduld verder is het toch gelukt.
maar het was wel een lijdensweg, dat kan ik niet ontkennen.
als ze bij jullie nog IUI kunnen voorstellen, dan betekent dat dat er toch nog een kans bestaat.
veel moed!

charlotte

Berichtdoor charlotte » 28 nov 2007, 19:21

hoi iedereen,

wij zijn al 13 maand aan het proberen zwanger te worden. na 6 maand was ik al eens terug naar de gynaecoloog geweest en die stelde toch al voor om een spermastaal binnen te brengen. het verdict was slecht. beweeglijkheid 47%, 13 milj/ml en 4% morfologie. een tweede test kwam ongeveer op hetzelfde uit. de gynaecoloog sprak meteen over icsi. ik heb mijn man nu al een aantal maand vitamine ( flixar ) gegeven en nu hebben we een nieuwe test laten doen. ik ben eens nieuwsgierig naar het resultaat. ik hoop toch een beetje op een natuurlijke zwangerschap of op iui. dat hele gedoe met ivf en icsi schrikt mij nog wat af. tijd zal raad brengen. als het niet anders kan, zullen we toch moeten.

groetjes

charlotte

L.

Berichtdoor L. » 28 nov 2007, 23:33

Hey Ella,

Wij zijn ook bij Sylvie Gordts geweest! Een heel vriendelijke dame, maar gigantisch veel uitleg gaf ze niet. Gelukkig had ik hier al wat rondgeneusd en kon ik gerichte vragen stellen.

Stel je niet te veel voor van dat eerste bezoek, bij ons ging het gewoon om een aantal afspraken maken voor onderzoeken...

Maar toen ik vroeg hoe de "kansen" er uitzagen met ons verhaal (3% goede morfologie, en ik een regelmatige cyclus en geen al te zware regels) vond ze dat het er op het eerste zicht goed uit zag, en dat het waarschijnlijk IUI wordt.

Het was geen gesprek van uren, maar het stelde ons wel wat gerust...

Jouw verhaal lijkt heel erg op het mijne: wij zijn ook bijna een jaar getrouwd en krijgen van alle kanten vragen. Ons excuus is voorlopig "we gaan eerst verbouwen", en dat lijkt nog een beetje te werken.

Ella

Berichtdoor Ella » 29 nov 2007, 07:35

Goeiemorgen Dames,

Charlotte, welkom op ons forum.

@L. Wij hebben gebouwd. Ons huisje is nog wel niet volledig af maar het excuss van verbouwen kunnen we dus niet gebruiken. Eigenlijk heb ik geen zin meer om nog langer achter uitvluchten te zoeken. Vanaf nu ga ik gewoon de waarheid zeggen. Het wordt tijd dat sommige mensen eens gaan inzien dat zwanger worden niet zo vanzelfsprekend is.

Hoe oud zijn jullie eigenlijk?

Ik ben er in oktober 28 geworden en mijn man is ook net 28 geworden.
Ik denk omdat we nog zo jong zijn dat de kansen op een geslaagde IUI/IVF of ISCI ook wel wat hoger liggen. Of ben ik mis.

groetjes

L.

Berichtdoor L. » 29 nov 2007, 13:57

Charlotte, ik ben benieuwd! Ik heb hier ook al wel eens gelezen over middeltjes die de spermakwaliteit zouden kunnen verbeteren, maar vermits er bij ons iets fout is met de morfologie heb ik zo vaag het idee dat daar niet veel aan verholpen kan worden. Spermacellen die niet bewegen of met te weinig zijn, daarbij kan ik me nog voorstellen dat vitaminen iets zouden verhelpen, maar morfologie? Dat lijkt mij iets erfelijks, maar ik kan me vergissen.

Ella, ik ben er 26, mijn man 30. Dus in principe ook nog in de topperiode om kinderen te krijgen. Hopelijk is dat met verbeterd sperma ook effectief het geval...

C.

Berichtdoor C. » 29 nov 2007, 18:15

Anne,
bij ons was de morfologie ook maar 9%. Als de rest was goed. De gyn zei dat dat iets onder het gemiddelde is, maar zeker geen probleem is.
Tja, wie heeft nu gelijk? Moeilijk toch hé allemaal.

Anne

Berichtdoor Anne » 30 nov 2007, 10:16

Tja, ik veronderstel dat het wat van interpretatie afhangt. En met 100% zekerheid kunnen we niks zeggen. Dus we blijven nog maar proberen.
Ik denk ook dat je aan de morfolgie niet vele kunt doen, maar aan de beweeglijkheid wel. Het belangrijkste dat een man kan doen is geen aansluitende onderbroeken dragen of spannende broeken en geen warme baden nemen.

Lientje

Berichtdoor Lientje » 01 dec 2007, 08:22

Hoi meisjes,

hier ook een positief verhaaltje. Mijn man heeft ook slechte zwemmers, vooral qua morfologie. Het sperma ligt wat de kwaliteit betreft tussen ivf en icsi in, dus zijn wij aangewezen op icsi. Na 3 pogingen (met 2 cryo's tussendoor) hadden wij ons dochtertje.
Het is een hele weg die jullie gaan afleggen, maar het is de moeite waard. Belangrijk is om jezelf er niet in te verliezen. Blijf ondertussen met jullie leven doorgaan en besteed aandacht aan hobbies, gezellige uitjes met jullie tweetjes, eens lekker shoppen, sporten, enz. Gewoon verder genieten van het leven en de icsi erbij nemen.

Succes!!
Lientje

Benneke

Berichtdoor Benneke » 01 dec 2007, 08:35

Dag allemaal !

Wij hebben een dik half jaar geleden ook hetzelfde verdict gekregen.
We waren nog niet lang aan het proberen (slechts een half jaar), maar gezien onze leeftijd (ik 35, mijn man 34), en omdat ik precies een voorgevoel had, ben ik naar de gynaecoloog gestapt.

Daar bleek dus dat het sperma van mijn man van zeer slechte kwaliteit was, minder dan 1% kans op een natuurlijke zwangerschap.
Mijn man reageerde eigenlijk niet al te slecht : hij was blij voor mij dat het niet aan mij lag... (lief hé) Terwijl ik het erg vond dat het aan hem lag en liever had dat het aan mij gelegen had.
Maar, zoals de gynaecoloog zei, als het alleen aan de kwaliteit van het sperma ligt, zijn er mogelijkheden. Hij zei dat de kans bij IVF/ICSI 1 op 3 is.

We zijn dan begin juni voor de eerste keer in Genk bij dokter Ombelet geweest. Daar weer allebei een aantal onderzoeken moeten ondergaan (bloed prikken bij allebei, mijn man moest weer een staal inleveren, echo van zijn teelballen, en dan bij mij nog een aantal tests). Toen we dachten dat alle onderzoeken gebeurd waren moest mijn man nog een staal binnenbrengen, want het eerste dat hij in Genk had afgeleverd was beter dan dat van bij de gynaecoloog. Jammer genoeg was het volgende weer slechter.

Nadat we alle onderzoeken hebben gehad, zijn we uiteindelijk pas de eerste helft van november kunnen starten met de stimulatie. Afgelopen woensdag had ik mijn PU en gisteren de terugplaatsing van het enige embryo dat zich goed gedeeld had (er waren vier eicellen bevrucht, maar de drie andere hadden zich niet goed gedeeld).

Nu zegt mijn man wel vaak dat hij het erg vindt 'dat hij me dit allemaal aandoet'. Maar hij kan daar toch niets aan doen...

Nu nog 10 dagen wachten voor het resultaat.... Ik ben benieuwd. Maar sinds vanmorgen heb ik zeurderige pijn in mijn onderbuik alsof ik ongesteld moet worden... Misschien is dit wel een slecht teken...
We blijven in ieder geval duimen !

Succes allemaal !

Benneke

pimboli

Berichtdoor pimboli » 01 dec 2007, 10:22

hoi benneke

wij zijn ook in behandeling in genk en hadden ook minder dan 1% kans op een natuurlijke zw schap
nu weten wij volgende week de uitslagen van de onderzoeken
hoe gaat de ivf in zijn werk en de pu=hoe verloopt dat en is het pijnlijk?moet je vaak echo laten doen en bloed prikken?kan dat in eigen Zh of moet je echt naar genk hiervoor?en op welk moment van de dag is dat?
sorry voor de overdondering van vragen

grtz

Kirsten

Berichtdoor Kirsten » 01 dec 2007, 13:07

Dag dames,

ik zag jullie forumpje en wil jullie heel graag ons 'verhaaltje' vertellen, misschien dat jullie er moed uit kunnen putten...
Een jaar geleden (oktober) krijgen wij dezelfde boodschap: spermakwaliteit was slecht (over de 3 testen heen wel wat schommelingen, maar toch behoorlijk slecht) dus kregen we van de huisarts de raad om verdere stappen te ondernemen... afspraak gemaakt met gynaecoloog (6dec) maar deze vond dat het al bij al nog wel meeviel en wilde zeker eerst de natuur nog een kans geven, dus werden we naar huis gestuurd met de boodschap dat er ergens wel een kans was op natuurlijke zwangerschap hoewel veel kleiner dan andere koppels... tegen mei heb ik teruggebeld naar de gynaecoloog voor nieuwe afspraak omdat de natuur niet echt heel succesvol was en kregen een nieuwe afspraak voor eind juni... tegen deze afspraak nog eens een staaltje binnengebracht en hiermee wilde de gynaecoloog van start gaan: het werd KI bij ons, aangezien ze er nog vanuit gingen dat bij mij alles in orde zou zijn. Eerst hele uitleg gekregen van hormonen en verschillende stappen die je moet doorlopen en dan mocht ik terugbellen als ik mijn regels had om afspraak voor follikelmeting te maken... alles verliep vlot, inseminatie op 27 juli... en ondertussen zijn wij 20weken zwanger :-) De eerste poging was meteen raak en alles verloopt totnutoe prima; gisteren nog een echo gehad en ons kleintje doet het goed :-)
Dus, ik wens het jullie ook allemaal toe en wat ik eigenlijk zeker wilde meegeven is: het kan dus, hé, soms dus al van de eerste poging! Probeer er de moed in te houden en vooral: probeer positief te blijven, relativeren, maar er ook zelf in te geloven... dat gaf mij het meeste rust doorheen ons zoektochtje...

Dames, aan ieder van jullie: heel veel succes!!!
Liefs
Kirsten

Benneke

Berichtdoor Benneke » 01 dec 2007, 13:44

Pimboli, geen probleem, ik begrijp dat je veel vragen hebt !

vanaf het ogenblik dat je de resultaten hebt en de bevestiging dat het IVF/ICSI wordt, verloopt het in Genk bij Dr. Ombelet als volgt :

Eerst heb je een afspraak met de consulente en aansluitend met de spychologe. De consulente legt uit hoe heel de cyclus verloopt. Het gesprek met de psychologe is er vooral opdat je weet dat je als je met problemen zit, je altijd bij haar terecht kan (het is dus zeker geen test of jullie in aanmerking komen of niet, wat velen denken) Zowel de consulentes als de psychologe zijn héél vriendelijk.

Om effectief te beginnen : je krijgt een voorschrift voor de pil en foliumzuur. Foliumzuur begin je maar meteen te nemen, de pil moest ik starten op de 2e dag van mijn regels, (de tweede dag dat ze 'rood' waren, dus 'bruin' niet meegeteld).
Dan drie weken de pil genomen, tot donderdag. Dan heb ik 's maandags mijn eerste echo gehad. Om te kijken of er geen cysten zijn op de eierstokken. Meteen ook bloedname. En die dag kreeg ik ook Puregon mee. De Decapeptyl was ik al bij de apotheker gaan halen. 's Avonds ben ik met de inspuitingen begonnen. Eerst twee dagen decapeptyl, daarna allebei.

De week erop maandag eerste follikelmeting en bloedname, op donderdag weer, op zaterdag weer. Dat was afgelopen zaterdag. Toen wisten ze mij al te zeggen dat de pick-up op woensdag zou zijn. Maandag weer teruggekomen, weer echo, weer bloedname. Ik kreeg voorschrift voor Pregnyl mee. In de namiddag lieten ze me weten hoe laat die moest ingespoten worden. Dinsdag wéér echo en bloedname. En woensdag (afgelopen woensdag) eindelijk PU.

De PU zelf is helemaal niet pijnlijk, die wordt onder 'sedatie' gedaan. (vergelijkbaar met narcose maar iets minder). Daar voel je dus helemaal niets van. Maar toen ik wakker werd had ik toch wel serieus pijn in de onderbuik. Ze hebben er ijs opgelegd en een pijnstiller toegediend via het infuus.
Je moet dan nog 2 uur blijven liggen. Dan vertellen ze hoeveel eicellen er waren en mag je naar huis. Je krijgt dan een voorschrift voor Utrogestan, dat je de volgende dag moet beginnen op te steken. (dit dient om het baarmoederslijmvlies te stimuleren, om een goed 'nestje' te maken).
De dag daarop mocht ik om 11 uur naar het labo bellen. Zij vertelden dat er van de 15 eicellen 4 bevrucht waren (er waren 6 cellen te rijp, 2 nog niet rijp genoeg. Van de 7 goede zijn er dus maar 4 bevrucht). Ze vertelden me ook dat ik de dag erop, gisteren, de TP zou hebben om 11u30.

De PU verloopt heel stipt, de TP, daar hebben we langer voor moeten wachten : afspraak om 11u30, uiteindelijk TP om 12u50 geloof ik.
De TP doet ook helemaal geen pijn hoor. Je moet wel nog 45 minuten blijven liggen en dan mag je naar huis.
De dag tussen de PU en TP ben ik gaan werken, maar ik had toch serieus last van mijn buik.

Echo's in je eigen ziekenhuis, dat ligt eraan welk. Met Virga Jesse werken ze bijvoorbeeld niet samen heb ik horen zeggen. Ik mocht mijn echo's wel bij mijn eigen gynaecoloog in Overpelt laten nemen. En in eerste instantie heb ik dat gedaan. Bij de gynaecoloog ging het redelijk vlot, maar de bloedname was een ramp. 5 mensen voor me, maar dat heeft wel 45 minuten geduurd. Omdat ik me in Overpelt ook iedere keer moest inschrijven (in Genk moet dat enkel bij de eerste echo), moest ik ook altijd iets voor de tijd in het ziekenhuis zijn.
Ik had bv. om 09h50 een afspraak, dan vertrok ik om 09h25 op het werk, maar door het lange wachten was ik pas om 11h20 terug !!!

In Genk gaat het echt supervlot !!! Je hebt wel de indruk dat alles er aan de lopende band gaat. Maar dat vond ik niet zo erg. Iedereen heeft wel zijn afspraak voor de echo om 07h30. Wie eerst daar is mag dus eerst binnen. Omdat het zo vlot gaat, was ik iedere keer rond 08h45 terug in Neerpelt !
(ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd rond 07h10 daar was, om zo één van de eersten te zijn).

Ik zit nu dus in mijn wachtweken... Ik moet 11/12 om 8 uur bloed laten trekken, en 's namiddags weet ik het resultaat... Spannend hé !!

Mijn man is wel superzorgzaam en bezorgd... Nu pas merk ik hoe graag hij toch een kindje wil.

In ieder geval, succes allemaal !

Benneke

MeLi

Berichtdoor MeLi » 01 dec 2007, 15:23

Hey Dames,

Hier even weer een update'tje van me..
Dat lichtjes bloedverlies wat me 4 dagen te vroeg leek waren dus weldegelijk het begin van mn duiveltjes..
De donderdag zijn ze in alle hevigheid doorgebroken en heb ook veel "slijmverlies" dat nu gepaard gaat met die duiveltjes..
Is het nu omdat wij deze maand twee eitjes klaarzitten hadden? Ik weet het niet..
Wat hormonen toch maar allemaal met je kunnen doen he..

Dus is het voor ons afwachten tot ons gesprek op 11december..
Ondertussen maar gewoon lekker vrijen wanneer we er zin in hebben.. en deze maand niet omdat het 'moet' met de bepaling van de eisprong..
En dan hopen dat ze in januari met onze eerste KI willen starten he..

@ Benneke.. kduim met je mee !! En tel met je mee af tot de 11e..
Hoop dat jij de 1e bent van de afwachtende die met goed nieuws afkomt en dat zo het rijtje aant het lopen gaat :)

Ahja nog vlug eventjes onze leeftijd.. ikzelf ben er 25 en mn ventje is er 27..
Ook hier krijgen we langs alle kanten de vragen van.. ' nog geen kindjes? jullie zijn nu al zo lang getrouwd.. scheelt er mss iets? laat jullie anders eens testen..' maar ze moesten allemaal eens weten wat we allemaal al doorstaan hebben.. Maar vind niet dat ik het allemaal aan hun neus hangen moet, is iets tussen ons tweetjes.. En antwoord dan ook altijd "als we kindjes willen merken jullie het wel als ik zwanger ben, en we zijn nog maar 2j getrouwd, we hebben tijd genoeg.. eerst wat tijd voor onzelf." maar doet diep vanbinnen pijn dit te moeten antwoorden omdat we beide zo fel verlangen naar een zoontje of dochtertje van onszelf.. Achja.. tijd zal raad en kindjes brengen zeker?

Dikke kus en knuffel aan jullie allemaal..
Hoop dat we binnekort allemaal met n mooie ronde buik mogen showen en mogen genieten van een zwangerschap!

Tot binnekort!
MeLi.

Terug naar “Vruchtbaarheid”